Skocz do zawartości
droplet

[Prawo] przejście dla pieszych, rower vs rower

Rekomendowane odpowiedzi

droplet

Mamy przejście dla pieszych z możliwością przejechania go rowerem. Niema aut ani pieszych. Jadę rowerem ulicą, z chodnika startuje rowerzysta by przejechać tym przejściem na drugą stronę ulicy.

Czy mam mu ustąpić pierwszeństwa?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
1 minutę temu, droplet napisał:

Mamy przejście dla pieszych z możliwością przejechania go rowerem.

Według mnie raczej tak. Jest na przejściu na którym ma prawdo poruszać się rowerem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib

Zależy. Jeśli to Ty poruszasz się drogą główną a drugi rowerzysta wjeżdża na przejście z drogi podporządkowanej, Ty masz pierwszeństwo. Jeśli jednak drugi rowerzysta porusza się ścieżką prowadzącą wzdłuż drogi głównej i wjeżdża na przejazd na drodze podporządkowanej, którą ty się poruszasz, to on ma pierwszeństwo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Znaki a jak ich brak to reguła prawej dłoni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
Napisano (edytowane)

@sznib Nie ma takich regulacji w polskim prawie, a przynajmniej nie są zapisane wprost w kontekście przejazdów dla rowerów.
Dodatkowo na ddr prawie nigdy nie ma znaków określających pierwszeństwo drogi.

Jest jeszcze kwestia wykreślonego zapisu o zakazie wjazdu na przejazd pod nadjeżdżający pojazd, co większość interpretuje jako pierwszeństwo dla rowerzystów jeszcze przed przejazdem.

Jest też zasada prawej wolnej, która odnosi się do krzyżowania kierunków ruchu (nie tylko skrzyżowań).

35 minut temu, droplet napisał:

Mamy przejście dla pieszych z możliwością przejechania go rowerem

Z tego co wiem w polskim prawie nie mamy takiego tworu.
Jest przejście dla pieszych, jest przejazd dla rowerów.

 

Generalnie prawo nie jest zbyt precyzyjne w kwestii przejazdów dla rowerów, a przynajmniej nie są pewne rzeczy zapisane wprost i trzeba je wygrzebywać z różnych miejsc.
Oznakowanie dróg rowerowych w wielu miejscach jest bardzo kulawe (mało powiedziane).

Jeżeli jest czas spokojnie wyhamować (a może wystarczy zwolnić), to chyba nie ma problemu żeby przepuścić? Trochę uprzejmości na drodze nie zaszkodzi.

Edytowane przez zekker

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib

Nie wiem, dla mnie to jest oczywiste że pojazd czy nawet pieszy poruszający się droga główną ma pierwszeństwo, a w przypadku skrzyżowania dróg równorzędnych bez oznakowania obowiązuje zasada prawej dłoni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrisK
36 minut temu, zekker napisał:

Nie ma takich regulacji w polskim prawie

@sznib ma rację  jak jedzie wzdłuż drogi z pierwszeństwem ma pierwszeństwo na przejeździe. Jak jedzie w poprzek nie ma. A to ze na ddr nie ma znaków... cóż życie. 

@droplet  podaj miejsce powiemy Ci kto miał pierwszeństwo.

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
droplet

Kraków, ulica Piastowska wzdłuż Błoń w stronę Rudawy. Są tam chyba ze trzy przejazdy dla rowerów. Po dwóch stronach drogi chodniki bez wydzielonych pasów dla rowerów. Po lewej stronie szlak pieszo rowerowy a po prawej nie mam pojęcia. Logicznie też chyba też powinien być skoro są przejazdy.

Teraz to się zacząłem zastanawiać czy nie mam obowiązku wjechać na ten chodnik po prawej skoro byłby to szlak pieszo rowerowy :?.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrisK

po prawej nie ma cpr.  Gdyby był miałbyś ale nie jest więc nie masz.  Jadąc w stronę AK już powinieneś jechać cpr  ale nikt się nie rzuca o to jak jedziesz jezdnię. Przejazdy sa podporządkowane więc jadąc ulicą masz pierwszeństwo.   

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
9 godzin temu, KrisK napisał:

@sznib ma rację  jak jedzie wzdłuż drogi z pierwszeństwem ma pierwszeństwo na przejeździe. Jak jedzie w poprzek nie ma. A to ze na ddr nie ma znaków... cóż życie.

Możesz wskazać jakieś przepisy, które to opisują?

Wiem że to jest intuicyjne i logiczne ale nie koniecznie zgodne z wykładnią prawa.

9 godzin temu, Dokumosa napisał:

Odnośnie przejścia dla pieszych z możliwością przejazdu rowerów to jest np. takie coś: http://swidnikmiastodlarowerow.pl/przejazdy-dla-rowerow/

To nie jest przejście dla pieszych z możliwością przejazdu rowerów. To jest przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów:

Cytat

Jeżeli uzasadniają to warunki lokalne, brak miejsca na wyznaczenie odrębnego przejścia i przejazdu dla rowerzystów, dopuszcza się jednostronne połączenie znaku P-10 ze znakiem P-11 w sposób wskazany na rysunku 4.2.2.3. Powierzchnię przejazdu dla rowerzystów połączonego z przejściem dla rowerów oznacza się barwą czerwoną.

Czyli nadal są to dwa znaki, a nie jakiś nowy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrisK
3 godziny temu, zekker napisał:

Możesz wskazać jakieś przepisy, które to opisują?

Pośrednio wynika to z art. 27  1a  Pamiętaj że piszę o drodze z pierwszeństwem!  Oczywiście przepisy są do D bo sprowadziły ddr do tworu odrębnego nie będącego pełnoprawną jezdnią ale to inny temat. To  jest akurat proste o co pytał @droplet . Przejścia w poprzek jezdni. Do momentu kiedy rowerzysta nie jest na przejściu nie a pierwszeństwa pomimo że wielu rowerzystom się wydaje że każdy przejazd daje im pierwszeństwo. .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Rowerzysta na przejściu jest pieszym, no chyba że łamie przepisy ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrisK

Oczywiście przejęzyczenie miał być przejazd :D  Choć rowerzystę przed przejściem i na nim traktuję podobnie jak pieszego. Jak nie wyskakuje jak filip z konopi mi pod koła tylko jedzie powoli  to nie mam większego problemu i traktuje jak pieszego nawet go puszczę.  Choć uważam ze zdecydowanie chodniki do jazdy nie służą.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Rafix
      Przez Rafix
      To artykuł z ustawy z 1997 r. prawo o ruchu drogowym.
      Rozkładając to na czynniki pierwsze:
      1) Droga tylko dla rowerów - droga oznaczona niebieskim znakiem z rowerem. Jest obowiązek jazdy.
      2) Druga dla rowerów i pieszych z wydzielonym pasem ruchu - droga oznaczona niebieskim znakiem z rowerem i pieszym odzielonych pionową kreską. Jest nadal obowiązek jazdy.
      3) Droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym (nie tego w ww. art) - droga oznaczona niebieskim znakiem z pieszym i informacją o dopusczonym ruchu. Nie ma obowiązku jazdy rowerem?
      4) Droga dla pieszych i rowerów bez wydzielonego pasa ruchu - droga oznaczona niebieskim znakiem z rowerem i pieszym odzielonych poziomą kreską. Nie ma obowiązku jazdy rowerem?
       
      Przy okazji chciałbym uporządkować 3 problemy.
      Problem 1
      Czy w przypadku gdy mamy zimę (śnieg, lód, margarynę) lub jakiś inny problem, podczas którego droga rowerowa nie nadaje się do jazdy rowerem, ewentualnie gdy z dużym ryzykiem byłoby jechać rowerem po takiej nawierzchni, można jechać szosą/poboczem?
      Problem 2
      Załóżmy, że 2-kierunkowa ścieżka rowerowa jest po lewej stronie 2-pasmowej jezdni (lub 3-pasmowej w mieście). Sam znak informujący o ścieżce jest tylko po lewej stronie, może być słabo widoczny, nawet za pasem zieleni. Po prawej stronie zaś ma znaku zakazu ruchu rowerowego. Co powinno robić się w takiej sytuacji? Mamy obowiązek sprawdzania znaków po obu stronach całej jezdni niezależnie od ilości pasów na niej?
      Problem 2a
      Jw. ale  biorąc pod uwagę drugi wariant - co w przypadku, gdy rowerzysta znak po lewej zauważy, ale sznur samochodów jadących z przeciwka nie pozwoli zjechać na ścieżkę rowerową?
      Problem 3
      Na konkretnym przypadku:
      https://imgur.com/oXo0ovG
      Jadę po prawej stronie na ścieżce pieszo-rowerowej bez wydzielonego pasa ruchu. Nie ma znaku końca tej ścieżki. Chcę jechać dalej prosto DW187. Co mogę zrobić?
      1) Przejść przez przejście dla pieszych (ledwo widoczne po prawej w "podporządkowanej" ulicy w przypadku wyłączonej sygnalizacji świetlnej) i dalej jechać?
      2) Przejść przez przejśćie dla pieszych i iść dalej chodnikiem jak pieszy do momentu, gdy trafię na znak ścieżki pieszo rowerowej (jest on ledwie widoczny na zdjęciu w oddali, w czasie jazdy nie było go widać).
      3) Wejść na przejście, a potem wyjechać z podporządkowanej w prawo?
       
    • robertrobert1
      Przez robertrobert1
      Spłodziłem takie pismo

      HDI
      TUIR Warta S.A.
      skrytka pocztowa nr 1020
      00-950 Warszawa
      Odwołanie do pisma z dnia .... dotyczącego sprawy nr.....
      Niniejszym składam odołanie do do pisma z dnia .... dotyczącego sprawy nr... W owym piśmie Państwo powołują się na art 34.1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpiezycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z dnia 18 lipca 2003 r) , który stanowi, iż " z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem są zobowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, której następstwem jest śmierć, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądż też utrata, zniszczebie lub uszkodzenie mienia". 
      W tym piśmie zostało stwierdzone iż jest brak podstaw do przyjęcia odpowiedzialności za zaistniałą szkodę. Tymczasem w punkcie 2 wyżej wymienionej ustawy czytamy: 
      "2. Za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu mechanicznego uważa się również szkodę powstałą podczas i w związku z:
      1)      wsiadaniem do pojazdu mechanicznego lub wysiadaniem z niego"
      Jednocześnie ustawa nie precyzuje kogo dotyczy wsiadanie do pojazdu oraz wysiadanie z niego. Jednocześnie ustawa nie wyklucza pasażerów za ów czyn.
      Z powyższego zapisu wyrażnie wynika związek przyczynowo-skutkowy
      Ponadto zgodnie z art. 441 Kodeksu Cywilnego, jeżeli kilka osób ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną czynem niedozwolonym, ich odpowiedzialność jest solidarna.
      "Jeżeli kilka osób ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną czynem niedozwolonym, ich odpowiedzialność jest solidarna."
      - ART. 441. § 1 KODEKS CYWILNY
      W występującym zdarzeniu w dniu ...., zgodnie z art 441 Kodeksu Cywilnego za czyn pasażera ponosi odpowiedzialność także kierowca pojazdu gdyż nie wykonał on następujących czynności:
      1. Nie zbliżył się do krawej prawędzi jezdni jak powinien to uczynić zgodnie z Dz.U.2017.0.1260 t.j. - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
      "Art. 46. o ruchu drogowym. Zatrzymanie i postój pojazdu - zasady ogólne
      1. Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
      2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej."
      Tymczasem pojazd wspólprawcy zdarzenia był w ruchu i znajdował się w znacznej odległości od prawej krawędzi jezdni. W związku z takim ustawieniem pojazdu zgodnie z 
      Prawo o ruchu drogowym, stan prawny aktualny na dzień: 18.02.2018
      Dz.U.2017.0.1260 t.j. - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowy
      "Art. 24. Wyprzedzanie 
      12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony."
      Kierujący pojazdem także nie upewnił się, czy wykonywany manewr opuszczenia pojazdu będzie bezpieczny. Nie uczynił tego poprzez zerknięcie w lusterka boczne. Gdyby zernął w lusterko boczne prawe to by zobaczył selektywne białe światło mojego roweru gdyż zgodnie z tym punktem mógł się spodziewać poruszającego się pojazdu jednośladowego w postaci roweru.
      Wobec powyższych dowodów wynika jednoznacznie związek przyczynowo-skutkowy. 
      Uszkodzenie mojego pojazdu czyli roweru doszło bezpośrednio z pojazdem samochodowym ( prawe tylne drzwi) więc jest to tym samym kolicja w ruchu drogowym. Podczas tej kolizji nie doszło do bezpośredniego kontaktu z pasażerem więc nie ma najmniejszych podstaw aby występować z roszczeniem o naprawianie szkody na drodze postępowania cywilnego.
      Tym samym domagam się natychmiastowej wypłaty odszkodowania w zasądzonej kwocie.
      Z poważaniem
      ....
       
      Co o tym sądzicie

       
    • sznib
      Przez sznib
      Wchodzę sobie na Facebooka, jak zwykle z nudów i trafiłem na newsa od którego krew się ze złości gotuje.
      " Nowelizacja prawa łowieckiego proponuje, aby karać osoby, które wybierają się na spacer do lasu lub na łąkę i zostaną uznane za osoby utrudniające polowanie. "
      Czyli jadąc na leśny wypad moglibyśmy dostać mandat za "utrudnianie polowania". W jakim kraju ja żyję? Masakra jakaś.
      Pany, tu można coś działać:
      https://www.facebook.com/events/1500179130281580/
      róbmy coś żeby Szyszko się nam w twarz nie śmiał.
    • parmenides
      Przez parmenides
      Ankieta na temat, który poruszaliśmy na naszym forum: czy uważasz za zasadny zapis o obowiązku posiadania dzwonka na rowerze?
       
    • pietr3k
      Przez pietr3k
      Cześć wszystkim!
      Wielkimi krokami zbliża się moja wyprawa po Szwecji. Jestem już na ostatniej prostej z przygotowaniami i chciałbym się zapytać Was o jedną rzecz, ponieważ niestety nie mogę w internecie odnaleźć jednoznacznych informacji.
       
      Czy orientujecie się jak jest z dostosowaniem roweru do dróg w Szwecji? Z tego co udało mi się ustalić wymagane jest oświetlenie przód/tył po zmroku. Dotarłem też do informacji które wskazują, że policja zwraca uwagę na odblaski na kołach (szprychy) i podobno odblaskowe światełka przód/tył.
       
      Czy ktoś z Was ma może doświadczenie na trasach w Szwecji i mógłby się wypowiedzieć coś więcej (i konkretniej) na ten temat?
       
      Z góry dzięki!
      Pozdro!
×