Skocz do zawartości

[Sztyca] Ściąta czy prosta różnica ?


Monika1996

Rekomendowane odpowiedzi

Jak sądzę, Monice chodziło o cięcie końca rury sztycy pod kątem lub prostopadle. Sztyca cięta skośnie ma nieco dłuższą powierzchnię podparcia w rurze podsiodłowej roweru. Teoretycznie powinno to zwiększyć bezpieczeństwo połączenia sztyca/rower, ale w praktyce nie ma żadnego znaczenia o ile sztyca nie jest wysunięta za daleko (po za znak na sztycy).

Tak, oba rodzaje nadają się do ram karbonowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też kiedyś się zastanawiałem. Z czysto inżynierskiego podejścia to cięcie ma sens, gdy dłuższa strona jest od przodu. Kąt wtedy jest 45stopni i powoduje że w przypadku obluzowania końcówka nie przedziurawi otworu w ramie. Ale inni producenci zwrócili uwagę że teoria dobra jest na kokera lub kształtownik, a to jest rura i dla niej powierzchnia styku roznosi się na półokręgu, a nie na samej końcówce. 

Tyle teorii a teraz praktyka. 

Miałem ramę SCALE 910 z 2015 i rurę ciętą. Różnica w średnicy była minimalna przez co rura siedziała bardzo mocno w ramie. 

Teraz mam ramę chinoli z rurą i większy otwór. Sztyca ciągle zjeźdza pomimo past i stosowania róznych zacisków. Jest to tak irytujace że całą uwagę trzeba zwrócić na tolerancję owalu obu elementów.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie ma nic wspólnego z dziurawieniem ramy, nawet obniżanie wagi nie jest czynnikiem istotnym...

Zwyczajnie tak ścięta rura przenosi obciążenia niemal identycznie jak prosta, to raz bo styk powierzchni pracującej jest niemal ten sam. A dwa to linia w której występują naprężenia ścinające jest dłuższa.

Reasumując "ścięcie" nieistotnie wpływa na moment zginający, powierzchnię "tarcia" a istotnie na moment tnący.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...