Skocz do zawartości

[dętka] dlaczego się dziurawi?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Prowadząc serwis, wielokrotnie w sezonie zdarza się że  dętka przebija się od strony obręczy. I tu moje pytanie. Dlaczego tak się dzieje?

Od razu dodam że od wewnętrznej strony fartuch nie jest w żaden sposób przetarty, obręcz nie jest w żaden sposób uszkodzona, nie posiada absolutnie żadnych zadziorów od których mogła by się dętka przedziurawić. Poza tym dodam że dętki w opony są osadzone prawidłowo.

Dzieje się tak niezależnie od rodzaju obręczy. Nie ma tu znaczenia czy to obręcz wielokomorowa czyli np. stożek, czy obręcz klasyczna z ceownika.

Badał ktoś i doszedł do tego co jest tego przyczyną? 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór

Co prawda serwisu nie prowadzę (jak Ty), ale mam sąsiadkę i sąsiadów... Grzesiek...? Yhym...?  Napompujesz mi koło...? Zaraz zejdę, spoko ;) Jakie ma być ciśnienie i kiedy pani ostatnio pompowała....? Co to te ciśnienie? No rzesz w mord... ę, żeby normalno pompko nie można było tego samochodowego... No jakoś ze 2 lata temu pompowałam.... Wiesz, ciągle mi radzą wymienić opony i dętki i resztę i wymieniają... Chyba mnie naciągają... Pani Mario, a co ten rower taki pordzewiały/ rudy? A gdzie tam rudy, z osiem lat temu kupiłam, prawie nowy... Na działce trzymam oparty o chałupę... Drugiego takiego nie kupię, jakiś niemiecki, nowoczesny se wezmne bo tego mam już dość... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, phoe napisał:

Z reguły jest to dobicie, masz mało powietrza, uderzasz w krawężnik i dętka jest po prostu przecinana z 1-strony obręczą, z 2-giej strony krawężnikiem ,kamieniem, korzeniem itp.

Tubeless i problem znika. ;)

Na to, to wpadłem jak miałem około 8 lat. Tu jednak nie mówię o rozcięciu dętki, tylko o ewidentnie okrągłej małej dziurce która się robi na środku dętki. A skąd wiem że dętka była na środku? Ano stąd że widać w pobliżu odbicie od otworu na nypel w feldze..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zrobiłem taką dziurę na kole z tyłu. Miałem dętkę schwalbe dla opon 2.6 i max dopuszczalnym ciśnieniem 3 bary. Zmieniłem opony na 2.25 ale dętki nie chciało mi się ruszać po czym napompowałem do 3.5 bara. Trasa była długa, częściowo asfaltem, a potem przez góry (kamienie) ale co ciekawe dziura pojawiła się na postoju. Zatrzymałem się, sprawdzałem mapę, chwilę to trwało i nagle zaczęło syczeć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, arturross15 napisał:

Tu jednak nie mówię o rozcięciu dętki, tylko o ewidentnie okrągłej małej dziurce która się robi na środku dętk

Ziarenko piasku ?

3 minuty temu, kipcior napisał:

Zmieniłem opony na 2.25 ale dętki nie chciało mi się ruszać po czym napompowałem do 3.5 bara.

3,5 bara do opony 2,25 w teren ? 
Ważysz 120kg + ? :)

No i tak właściwie pierwsze słyszę aby dętka miała ograniczenie ciśnienia maksymalnego ...
Opona i obręcz owszem bo to one trzymają to ciśnienie w ryzach ale dętka ?

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
2 minuty temu, rzezniol napisał:

No i tak właściwie pierwsze słyszę aby dętka miała ograniczenie ciśnienia maksymalnego ...

Dętka jest przecież "przypisana" do objętości którą ma wypełnić a nie do ciśnienia.

Pompując dętkę bez opony można ją rozerwać niewielkim ciśnieniem bo puchnie jak balon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znów kolejna dziura w kolejnej dętce. Tym razem w nowym rowerze z przebiegiem max 20 kilometrów. Wszystko oryginalne, nie demontowane, nie naprawiane. Jak to wyjaśnić?  Dziura oczywiście od str. obręczy. Obręcz i fartuch jak najbardziej ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w tym temacie najbardziej boli to, że autor prowadzi serwis, ale dopytuje na forum, dlaczego dętki się dziurawią... 

żeby nie bylo offtopa
-kiepskiej jakości ochraniacz
-luźne szprychy (w przypadku obręczy ze stożkiem)
-syf w oponie
-dobijanie
-nieumiejętne zakładanie
-tandetne dętki
-tandetne opony 
-resztki po nawiercaniu obręczy krążące gdzieś w przestrzeni obręczy pod ochraniaczem.
-wystające szprychy
-ostre nyple
-zadziory w obręczy


podstawowe rzeczy których szukałem, gdy pracowałem na serwisie, z rowerami niewiadomego pochodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
W dniu 10.05.2018 o 22:34, arturross15 napisał:

Prowadząc serwis, wielokrotnie w sezonie zdarza się

Wielokrotnie to ile? 1%, 10% ?

Jak przez serwis przewala się setki rowerów w sezonie to i takie kwiatki się zdarzają. 

Taka trochę dysputa akademicka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, MMMAAACCC7 napisał:

w tym temacie najbardziej boli to, że autor prowadzi serwis, ale dopytuje na forum, dlaczego dętki się dziurawią... 

Nie rozumiem co Cię boli?  Prowadząc serwis, nie mogę podnosić swoich kwalifikacji?  Przez ponad 20 lat w tej branży przerzuciłem wagon dętek, więc myślę że jednak  jakieś pojęcie mam.

-kiepskiej jakości ochraniacz?  Nie stwierdzono
-luźne szprychy (w przypadku obręczy ze stożkiem)? chyba w obręczy bez stożka.
-syf w oponie? nie stwierdziłem.
-dobijanie?      Nie ten rodzaj i miejsce dziury
-nieumiejętne zakładanie? I przez kilka miesięcy/lat było dobrze i nagle dziura?
-tandetne dętki? Tego nie wykluczam
-tandetne opony ? Nie widzę związku , przykład z dziś (nowy rower) 
-resztki po nawiercaniu obręczy krążące gdzieś w przestrzeni obręczy pod ochraniaczem.? Wysoce prawdopodobne, acz opiłków nie znalazłem.
-wystające szprychy? Nie stwierdzono 
-ostre nyple? musiała by być dziura również w owym fartuchu.
-zadziory w obręczy? Wszelkie dętki które wymieniam mam zaznaczone markerem by odnaleźć miejsce przebicia na oponie. W owych miejscach zadziorów na obręczy brak.

8 godzin temu, michuuu napisał:

Wielokrotnie to ile? 1%, 10% ?

W sezonie zdarza się około 10-15 takich przebić więc to nie procent, a raczej promil. Aczkolwiek choćby to był ułamek promila, by być w pełni profesjonalnym serwisem jestem zobowiązany się nad zagadnieniem pochylić głębiej. Z tego moje rozważania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiepska opaska na obręczy. Pod wpływem ciśnienia ( np. trekking 4 bary ) robi się bąbel do środka obręczy. Ewentualnie kiepska dętka, ale stawiam na to 1. Gumowe opaski to nadawały się tylko do zwykłych obręczy. Kup taśmę pcv i stosuj zamiast drogich dobrych opasek. Te inne tanie opaski twarde z tworzywa to w sredniej perspektywie czasu również powodują przebicie ( kruszą się i ostre się robią ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby trywialne, ale trudno tu o rzeczową i konstruktywną odpowiedź. Gdyby to chodziło o dziurę po gwoździu to by tego tematu nie było. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dostałeś całą masę rzeczowych i konstruktywnych odpowiedzi, dziwne jest to, że przez 20 lat nie podołałeś tematowi dziurawych dętek, gdzie ja przez 5 lat przerobiłem przeróbki wolnobiegów (zmiany koronek), obsługę napędów 9-10-11 rzędów plastikową manetką sprzed 20 lat, oraz wiele innych rzeczy, o których inni nawet nie pomyślą..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem od góry do dołu i odpowiedzi nie znalazłem. Agresji wiele, ale sensu w nich żadnego. Po pierwsze to trzeba się szanować. 

Pytanie brzmiało prosto. Ja rozumiałem to tak. Dziurka okrągła po stronie obręczy nie jest na wysokości nypla. Tylko siły nadprzyrodzone mogą je wywołać.   

I nie znam żadnej odpowiedzi, bo to jest niemożliwe.  

1. Ziarenko piasku - otwór byłby poszarpany, a samo przebicie ziarenkiem od ciśnienia niemożliwe bo jest zbyt gruba dętka

2. Opaska - napisał że w idealnym stanie bez zadziorów pęknięć itd . Chyba wie jak wygląda zagrożenie od sparciałego elementu

3 przetarcie - nie bo dziurka okrągła  

I ja mam tylko jedną radę. Przy kolejnej zdejmij opaskę i zobacz co jest pod nią w miejscu dziurki? Podejrzewam opiłek z frezowania otworów pod nyple

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeżeli nie mówimy o tej samej obręczy a o losowo pojawiających się różnych w serwisie to podtrzymuję swoją opinie o dyspucie akademickiej.

Stawiam na losowo trafiające się kiepskie dętki. Każdemu producentowi trafi się felerny produkt który przeszedł przez kontrolę.

Autor wspomina o marginalnej ilości więc nie jest to partia bubla który znalazł się na rynku a pojedyncze, statystycznie pomijalne sztuki.

Na szczęście to nie dziurawe prezerwatywy dające skutek długofalowy.:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być jakiś defekt w słabej jakościowo dętce. Jeśli nic między oponą, a dętką czy też dętką, a obręczą nie lata czego nie powinno tam być, nyple, szprychy i sama opaska jest ok, to na 90% słabej jakości dętka. Dziura sama z siebie raczej nie powinna się robić jeśli wszystko jest ok. Co do dobicia, czyli tzw snaków, to raczej nie to. Nawet jednostronne małe dobicie zostawiło by rozcięcie, a nie okrągłą dziurke. Takie moje zdanie. Polecaj i zakładaj lepsze dętki i obserwuj ilu z nich wróci do ciebie z tym samym objawem :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla rozluźnienia, opisze mojego "rekordzistę". Kupił klient rower ( dość młody ksiądz ) jakiś trekking za coś około 1200 pln. ( z 10 lat temu to było ) Następnego dnia  rano już stoi pod sklepem, problem - powietrza brak - ok, normalne, dętka wymieniona ( zawsze sprawdzam, gdzie jest dziura, przymierzam do opony czy nie siedzi coś w tym miejscu itp. itd. ) Szczęśliwy ksiądz pojechał. Następnego dnia, oczom nie wierze, znowu ksiądz z rowerem. Znowu nie ma powietrza. No to pech sobie myślę ;) Znowu to samo, dziura w dętce, sprawdzenie opony itd. itp. Już szczegółów nie pamiętam w jakiej kolejności co było, ale na 5 dni ( od poniedziałku do piątku - bo w sobotę rower kupił ) licząc - ksiądz był 4 razy codziennie rano ( w jeden dzień go rano nie było )  i od drugiego razu już na 100 % sprawdzałem wszystko mega dokładnie i albo był zgrzew na dętce,  ( co się zdarza bardzo rzadko ) albo zwykła dziura (  x 2 ) albo w nowej dętce i wentyl puszczał - powietrze samo schodziło ( zawór samochodowy - bardzo rzadko ale się zdarza ) Pamiętam, że na koniec ( przy 4 dętce śmiałem się, że tutaj siły nieczyste są zaangażowane i ksiądz jest rekordzistą ) Po 4 wymianach powietrze już trzymało i nie schodziło ani ksiądz nie przebił niczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To powiem jeszcze moja przygodę z zeszłego roku. Kapcie łapałem przez miesiąc dosłownie co kilkanaście kilometrów, za każdym razem sprawdzałem dokładnie oponę, czy nic w niej nie siedzi, wnętrze opony, czy nie ma kamyczków, piachu itp. zakładałem różnych firm dętki, i dalej to samo - mała dziurka po kilkunastu kilometrach. Znajomy podpowiedział, że może być to wina samej opony, a dokładnie oplotu, który może w którymś miejscu przecierać dętkę. Dziwne to trochę dla mnie było, jako że opona markowa. wymieniłem jednak komplet na początku tego sezonu i w efekcie zero kapci przez 3 miesiące już. Także przyczyny bywają różne i czasem dość nieoczekiwane :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja zadam trochę inne pytanie, ale związane z kołami MTB. Otwór na wentyl w kołach jest wybijany, dlaczego resztka materiału jest zostawiona w obręczy i dlaczego ten otwór jest ogromny ? 

Logicznie nie jestem w stanie tego wyjaśnić. Skoro otwory na nyple sa wiercone lub frezowane, to po kiego wafla producent pod wentyl wybija otwór zostawiając resztkę materiału zawiniętą. Pierwsza nasunęła mi się odpowiedz logiczna, - aby koło wyważyć, ale to jest amelinium i waga tego materiału to prawie nic , dodatkowo opon MTB więc najmniej kogokolwiek obchodzi pozostawienie tego elementu. 

Drugi brak logiki to wielkość tego otworu wentyla. Jest o ok 40% większa od innych. Przecież nie ma innych wentyli czy dętek, aby je stosować zamiennie a szczególnie w kołach za 4000-5000 pln.  A jego wielkość przysparza tylko problemy bo nie można stosować wentyla z prostokątną gumą bo jest za mały, a sam wentyl lata w otworze gdy popuści nakrętka

image.png.2472f7965966750eaf93127f81ebe771.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...