Skocz do zawartości

[Rama] Pęknięta rama pod zaciskiem do sztycy Foto


Monika1996

Rekomendowane odpowiedzi

Mam ramę karbonową oraz sztycę także z karbonu. Podczas dzisiejszego przeglądu roweru zauważyłam pękniętą główkę ramy. Jeżdżę tak już ponad rok czasu i do głowy mi nie przyszło aby zajrzeć pod zacisk :wub: Zacisk był dokręcany normalnie bez klucza dynamometrycznego. Na zacisku widnieje napis max. 8,5Nm nie wiem czy to mało czy dużo. Ważę sama mało bo jakieś 65kg. Jak myślicie czy rama na śmietnik czy można tak jeździć ?

Tak wygląda rama ten sam model. Przykładowe zdjęcie.
DSC_3654.JPG

f1227fdf08a5c5b3.jpg

23c5d7d6ac351ecd.jpg

Już myślałam że obejma jest odwrotnie założona ale na zdjęciach widać że tak ma być czyli śruba w stronę kierunku jazdy. Może by teraz obrócić tą obejmę ? Zastanawiam się czy może by tak uciąć tą główkę ramy na wysokość tego pęknięcia i zrobić takie same wcięcia niżej. Oczywiście robiłby to jakiś zakład specjalizujący się w tego typu przeróbkach i naprawach ram karbonowych. Mam bardzo długą sztycę więc obcięcie główki ramy chyba nic nie wpłynie na nią :huh:
Na zdjęciu poniżej tu jest zaznaczona linia pęknięcia. Nie mam pojęcia od jak długo to się dzieje. Ramę mam od ponad półtora roku. Nie wiem czy można tak teraz jeździć czy może dalej to strzeli. Pęknięcie idzie poziomo. Obrócenie zacisku coś da już teraz ? To jest rama typu full więc jakoś tam to wszystko pracuje na damperze. Na pewno bardziej tłumi damper wibracje zacisku sztycy w przeciwieństwie do ramy bez tylnego zawieszenia. Podczas jazdy słychać jakieś tam odgłosy ale nie wiem czy to wina ogólnie ramy karbonowej czy tego pęknięcia na główce.

1a05908f3c59a41b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie źle to nazywam :wub: Główka to jest z przodu pod kierownicą. Chodzi o koniec rury podsiodłowej. Jak wsadzę palec do środka tej rury podsiodłowej to czuć że jest wybrzuszenie. Taka wyczuwalna linia pozioma na długości max 2cm. Rura w środku chyba nie jest lakierowana :huh:
Rama to 20 cali więc na pewno nie jest za mała. A czy może być że to się dzieje bo sztyca jest za długa ? Z pomiarów wychodzi że od zacisku w dół sztyca jest schowana na długość 17 cm. Na sztycy widnieje napis minimum 10cm, a u mnie jest 17cm więc jest zapas :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz 2 wyjścia ... uciąć ten fragment i jeździć dalej. lub nie ciąć i nie jeździć :).
Moim zdaniem przy takim zapasie materiału nad górnym węzłem spokojnie możesz "pozbyć się" tego 1 cm bez uszczerbku dla ramy czy bezpieczeństwa użytkowania.
Usterka mogła nastąpić z powodu zbyt mocnego skręcenia zacisku dodatkowym niekorzystnym czynnikiem mogła być sztyca karbonowa.
Węglowa rurka sztycy nieco inaczej pracuje jak aluminiowa podczas ściskania. Suma za dużego ścisku i większej elastyczności sztycy mogła doprowadzić do uszkodzenia.
Aby sztyca nie zjeżdżała w ramie węglowej stosuje się pasty cierne.
Sprawdź czy sztyca też nie ma odkształceń na wysokości zacisku.

Reasumując dobrze obciąć i jeździć dalej, wydaje mi się też że  nie trzeba odtwarzać tego przedniego nacięcia.
Możesz też rozważyć zacisk sztycy o takiej konstrukcji  ...

http://roweryokey.pl/obejma-ze-sruba-imbusowa-aco-315-34-9-31-8-mm-czarna-duplikat-1.html

Górna śruba zaciska się na sztycy a dolna na kominie podłogówki wtedy minimalizujesz silę jaką trzeba dokręcić zacisk na ramie.

Pozdrawiam       

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro chciałam się przejechać ale teraz boję się wsiadać na rower :) Nigdy nie miałam problemu z zsuwającą się sztycą. Też nie wiem dlaczego to nacięcie występuje aż z dwóch stron. Na przodzie jest małe, a z drugiej strony z trzy razy dłuższe i tam nie ma żadnego defektu ani pęknięcia. Zwykły większy sklep rowerowy z warsztatem zrobi takie cięcie rury czy trzeba szukać specjalistycznych firm ? Przypuśćmy że to naprawili czy lepiej szukać teraz sztycy z aluminium lub scandium zamiast carbonu ? Po dokładnym mierzeniu to pękniecie jest na wysokości mierząc od góry 15 mm :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim wyślesz do nich ramę możesz wysłać zdjęcie aby ocenili co dalej z tym fantem.
Jeżeli pęknięcie jest tylko na obwodzie obejmy ja osobiście bym to ciął i złożył szerszą obejmę ( są też modele na 2 śruby trzymające tylko za rurę roweru).

Czy wymieniłbym sztyce na metalową ... jeżeli stara sztyca jest gładka bez "zgnieceń" od zbyt mocno skręconego zacisku to bym ją zostawił i zamontował ja na paście ciernej do montaży części z węgla.
Jeżeli ma wgniotkę od za mocno ściśniętej obejmy to bym rozważył jej wymianę ... z tym że sztycę metalowa nieważne czy AL, scandium czy inny tytan tez montujemy na pastę.

Pozdrawiam 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest pęknięcie TYLKO w górnej części podsiodłówki, nie należy tego ucinać, bo to osłabia ramę! Przy takim pęknięciu wystarczy, że poprawnie założysz zacisk szerszy zacisk, żeby usztywnić to miejsce i spokojnie jeździj dalej. Pęknięcie w tym miejscu przy szerokim zacisku praktycznie nie osłabia ramy. Kontroluj tylko co jakiś czas czy się nie powiększa lub nie schodzi niżej - wtedy trzeba oddać do naprawy. Jak się nie będzie powiększać to zdecydowanie najlepsze wyjście to nic nie robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, kamfan napisał:

To jest pęknięcie TYLKO w górnej części podsiodłówki, nie należy tego ucinać, bo to osłabia ramę! Przy takim pęknięciu wystarczy, że poprawnie założysz zacisk (w drugą stronę), ewentualnie poszukaj jakiegoś szerszego, żeby usztywnić to miejsce i spokojnie jeździj dalej. Pęknięcie w tym miejscu przy szerokim zacisku praktycznie nie osłabia ramy.


Ciąć nie ciąć oto jest pytanie :)

to-be-or-not-to-be.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztyca jest oryginalna? Widać, że to pęknięcie jest spowodowane za dużym ramieniem siły albo za małą średnicą sztycy (pęknięcie poziome, zaraz pod zaciskiem). Jak nic nie zmienisz (sztyca, zacisk), a utniesz to jestem pewien, że za następne 1,5 roku będziesz miała tak samo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać że sztyca też "oberwała". Jest linia na sztycy jak by wduszonego materiału. Co ciekawe linia występuje po przeciwnej stronie od mocowania śruby. Długość tego wybrzuszenia to 4cm. Na zdjęciu niżej widać tą kreskę.

17539bef749ac292.jpg

1d61ec1a33d68214.jpg

c3744abc9b83879d.jpg

d3e42aa3c3a61987.jpg

To wgniecenie na sztycy z tego co widać występuje tylko na zewnątrz. W środku nie widać żadnych zmian na materiale. Co ciekawe sztyca posiada w środku z dwóch stron dodatkową warstwę karbonu. Ta dodatkowa warstwa leci aż do samego końca rury. To pękniecie występuje centralnie po środku gdzie ta czerwona strzałka. Dalej chyba raczej nie strzeli :wub:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że te pęknięcia na sztycy są na fragmencie, który jest schowany w ramę?

Jeżeli tak to jestem pewien, że to Twoja wina, bo zdecydowanie za mocno skręciłaś zacisk... Dobrze, że pękło w tym miejscu, bo to nie jest duży problem. Kup sobie jakiś klucz dynamometryczny i przykręcaj zacisk z siłą ok. 6-7 Nm np. coś takiego:

http://allegro.pl/topeak-nasadka-dynamometryczna-nano-torqbox-6-nm-i6891155148.html#

http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny-mighty-z-regulacja-2-24nm-i5984229523.html?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=NTQ2ZDVkODAtYTBiOS00NGIwLWE5MTEtNGZmZmIxMDdhMGFjAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=db88a0e0-c4e9-4641-a963-693dfab7f7eb

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się że tak że to moja wina moja bardzo wielka wina :) Dlatego główka pod zaciskiem została wepchana do środka pod wpływem mocnego skręcenia. Kupując obojętnie jaki element carbonowy do roweru to posiadanie klucza dynamometrycznego to obowiązek i wymóg. Klucz już zamówiłam.

Rozumiem, że te pęknięcia na sztycy są na fragmencie, który jest schowany w ramę?

Tak to jest na tej wysokości tylko z przeciwnej strony od strony tylnego koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sztyca jest wyraźnie zmiażdżona to warto ją wymienić, bo może spowodować powiększanie się tego pęknięcia, bo nie będzie dobrze przylegać do ścianek podsiodłówki.

IMO jak wymienisz sztycę i przykręcisz to z dobrym momentem to to pęknięcie nie powinno się powiększać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W monocyklach czesto występują szerokie obejmy na 2 śruby ... Kwestia dobrania odpowiedniej średnicy. 

Ciekawa teoria z osłabieniem ramy przez obcięcie końcówki uszkodzonego komina ... ;)

Sztyce można traktować jako uszkodzoną najprawdopodobniej zbyt mocno skrecony zacisk. Czy szerszy zacisk bez obcinania da rade ... Trudno wyrokować jak daleko postąpiła delaminacja struktury .

Mój zmysł techniczny podpowiada mi że swoją ramę bym cią, założył szerszy zacisk i wymienił sztyce na nową.

Pozdrawiam 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...