Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
Plaster

[suport] Dobór długości osi suportu, na co zamienić suport 124,5?

Rekomendowane odpowiedzi

Plaster
Napisano (edytowane)

Witam, 
Przeglądając wątki natknąłem się już na podobny temat, ale mam pewne wątpliwości. Sprawa dotyczy Gary Fisher (model z okolic 2007/8 roku), z mufą 73mm, z którego "niby" pochodzi suport o długości 124,5mm - taką wartość ma wybitą na osi suportu. Suport na kwadrat, korba, którą dostałem wraz z rowerem to model FC M341, przednia przerzutka FD M310. Przegrzebuję strony Shimano, ale o korbie nie widzę manuali - nie wiem czy jest oryginalna (w sensie od nowości). Chciałbym dobrać pasujący suport, ale oprócz jednego wątku z forum, gdzie ktoś napisał, że 123mm będzie ok, nie mogę tego zweryfikować. Nie chcę wyrzucić pieniędzy w błoto, na nie potrzebny suport, nie mam jak pomierzyć linii łańcucha na starych częściach, ponieważ dostałem rower "w proszku". 

Czy powinienem kupić suport z osią 123mm czy 122,5mm?

A może sensowniej będzie wymienić całość na sztywną oś? Ale też nie wiem jak ugryźć temat. 

Z góry dziękuję za wskazówki, pozdrawiam.

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michal5150

Shimano podaje dla tej korby suport 123mm. Myślę, że krótszy o 0,5mm czy dłuższy o 1,5mm też będzie ok.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
11 minut temu, michal5150 napisał:

Shimano podaje dla tej korby suport 123mm. Myślę, że krótszy o 0,5mm czy dłuższy o 1,5mm też będzie ok.

Dzięki za podpowiedź, czy ktoś jeszcze ma jakieś sugestie? Jeżeli mogę Cię prosić, podpowiedz mi jeszcze gdzie mogę znaleźć na przyszłość takie informacje, bo wychodzi na to, że nie potrafię obsługiwać google ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka
2 godziny temu, Plaster napisał:

A może sensowniej będzie wymienić całość na sztywną oś? Ale też nie wiem jak ugryźć temat. 

Czy sensowniej,to nie wiem,a co do rozgryzienia tematu,to kupujesz korbę,do tego dedykowaną przerzutkę a długość suportu jest uniwersalna dla wszystkich korb.O ile mówimy o wkręcanym suporcie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster

Byłem w rowerowym, obsługa twierdzi, że 122,5mm też będzie ok, teraz zgłupiałem :/. Przegrzebywałem aukcje i znalazlem 1 suport i to typu E o wymiarach 73 x 123mm. Czy 122,5 będzie dobry?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michal5150
23 godziny temu, michal5150 napisał:

Shimano podaje dla tej korby suport 123mm. Myślę, że krótszy o 0,5mm czy dłuższy o 1,5mm też będzie ok.

;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
Napisano (edytowane)

Zdobyłem suport mufa 73 oś 122,5 mam kłopot z przednią przerzutką - łańcuch ociera na środkowym blacie. Jakieś pomysły? Czyżby owe 124,5 które było w oryginale sprawdziło by się lepiej? Łańcuch nowy KMC x8 - 93. Rozumiem, że przy przełożeniu 2-1/2-2/2-7/2-8 może ocierać (ale przy starym suporcie tak nie było), ale od 2-1 do 2-8 ociera mniej lub bardziej.

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michal5150

A o co ociera? Regulowałeś przerzutkę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
Napisano (edytowane)

Ustawiam wysokość przedniej przerzutki - przy maksymalnym wychyleniu - czyli tak jak bym  wrzucał 3 - element z naklejką na nowej przedniej przerzutce jest ok 2-3mm.

Zakładam na chwilę linkę by sprawdzić czy podciąganiu zewnętrzna część przerzutki jest równoległa do największego blatu - na zdjęciu ta część którą sprawdzam czy jest równoległa jest pomalowana na zielono.

Baryłka w na kierownicy wkręcona w opór. 

Ustawiam na kole z tyłu tryb z największą ilością zębów.

Z przodu na korbie najmniejsza zębatka.

Na przerzutce z przodu wkręcam śrubę L, tak by wewnętrzna część wózka ocierała o łańcuch po jego wewnętrznej stronie, ustawiam śrubą L tak, by wewnętrzna część wózka oddaliła się od łańcucha, by łańcuch nie ocierał o wewnętrzną stronę wózka.

Nim przeszedłem do następnego etapu po ustawieniu przerzutki w położeniu 1-1:

- wykręciłem baryłkę by zniwelować luz na lince

- nie robiłem nic z baryłką

Dalej - ustawiam największą zębatkę z przodu, najmniejszą zębatkę z tyłu - wyregulowane, że zasadniczo do 3-2 nic nie trze, ale wiadomo, w takiej kombinacji nie zaleca się jeżdżenia.

Ustawiam środkową tarczę i tu najczęściej trze wewnętrzna część wózka o łańcuch. Zabawy baryłką nic nie dają, bądź powodują rozregulowanie. Ocieranie występuje na całym zakresie od 2-1 do 2-8. Mniej lub bardziej ale występuje, rozumiem, że na 2-1/2-2/2-7/2-8 mógłbym to przeboleć, ale tu na pełnym zakresie.

Przerzutkę ustawiałem wyżej/niżej, żeby była w zakresie jak na obrazku - naklejce. 

Rower był rozebrany do ostatniej nakrętki, wszystko co mogłem wyczyściłem:

- nowy suport 73/122,5

- korba również była rozkręcona, czyszczona, blaty wydają się być proste - FC M341 

- przednia przerzutka nowa - FD M310

- tylna przerzutka rozkręcona wyczyszczona RD M510

- kaseta Sram nie wiem jaka ale 8 rzędów,

- łańcuch KMC x8 93, nowy

- pancerze linki nowe

Kończą mi się pomysły i cierpliwość...

 

277F98D1-1CDC-415B-9F8A-FC334ECC1B0A.jpeg

B8828BDD-25B4-472A-BAC8-B86D1225ED6B.jpeg

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michal5150
3 godziny temu, Plaster napisał:

Ustawiam środkową tarczę i tu najczęściej trze wewnętrzna część wózka o łańcuch. Zabawy baryłką nic nie dają, bądź powodują rozregulowanie.

A próbowałeś w tym momencie regulować śrubą przerzutki, żeby oddalić wózek od łańcucha?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
Napisano (edytowane)

Regulacja śrubami H L nie daje nic, czasami baryłką coś mogę zrobić, rozregulować, ale nie uzyskałem dobrych efektów ustawień baryłką. 

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
inforobert
Napisano (edytowane)

Suport wkręcony prawidłowo ? 

W dniu 17.04.2018 o 15:10, Plaster napisał:

korba, którą dostałem wraz z rowerem to model FC M341

Korba 42T czy 48T ?

fc-m341.pdf

fc-m341_2007.pdf

Edytowane przez inforobert

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

Akurat w przypadku tej korby nie ma znaczenia ilość zębów, dla kwadratu będzie  to niby 123 mm. Natomiast z tego co kolega opisuje, czyli na środkowym blacie trze o wewnętrzną stronę wózka od przełożenia 2-1 aż do 2-8 ( rozumiem że coraz mniej trze im bliżej najmniejszej koronki z tyłu ) to znaczy że oś jest za długa i to mocno. Strzelam z biodra po opisie sytuacji - suport 113 mm potrzebny, ale w kilku manualach wszędzie jak byk 123 mm dla korby fc-m341, dziwne...

Hmm,  na zdjęciu jest mega 9  a kolega mówi  korba fc-m341 ( ona jest pod 8 - nie miałaby tej naklejki ) , pasowałoby fc-m440 ( mega 9 )  i wtedy kwadrat 110 lub 113 mm...

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
inforobert

Jeśli korba nie jest wkręcona do końca od strony korby, bo może wyglądać jak zbyt długa oś.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

No to musiałoby centymetra brakować, czyli prawie nie wkrecony suport od strony korby. Ta naklejka mega 9 mi nie pasuje. Nie ma jej prawa być na tej korbie, chyba że blat jest od innej.

/edit

A to na pewno jest kwadrat? Nie octalink czasem? patrze na zdjęciu powyżej. ( sprawdź też oznaczenie na ramieniu korby  z blatami, czy na pewno fc-m341 )

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster

Dziękuję wszystkim za odzew. Sugestia by policzyć zęby dała mi do myślenia. Na szybkości policzyłem zęby, największa tarcza ma 44 i na odwrotnej stronie jest litera M jak dobrze zauważyłem (dla pewności sprawdzę za dnia). Natomiast z workiem części jaki otrzymałem z rowerem znalazłem dużą tarczę o 42 zębach a na odwrocie jest litera X jak dobrze odczytałem. Mam wrażenie, że korba to jakiś patent i dlatego to nie gra. Suport jaki wymontowałem był pod mufę 73mm z osią 124,5mm. Takie parametry pojawiały się w wątkach o rowerach Gary Fisher. Z racji, że nie mogłem znaleźć nic z osią 124,5mm po wskazówkach zamontowałem 122,5mm. 

Z regulacją jest tak jak Kolega SoloTM mówi, najmniej ociera przy 2-7, 2-8.

Jak rozumiem, nie pozostaje nic innego jak zmienić korbę i suport?

Z góry dziękuję za poświęcony czas i wskazówki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Sprawdź raz jeszcze oznaczenie na ramieniu korby z blatami, to może być fc-m440. Na pewno na kwadrat jest ?

Tak czy siak  fd-m310  obsługuje tylko 42 z  blat.. więc korba nie ta co trzeba albo przerzutka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
Napisano (edytowane)

Dokręcam korbę i suport, gwinty smarowałem, sprawdziłem na starym suporcie i to samo. FC M341.

5EF51978-A2AE-429E-9F36-607C42AB1860.jpeg

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Super, a prośba - korba poziomo ( koronki korby równolegle do podłoża i zrób zdjęcie 5 cm wyżej ) chcę zobaczyć gniazdo korby czy jest na równi z najmniejsza zębatką czy schowane głębiej ( na równi - 113 mm suport )

albo sam popatrz i daj znać

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster

Zadziałam rano, bo przy tym świetle niewiele uchwycę, a wszystko mam założone, zrobię blaty, suport z góry i rozbiorę korbę i sprawdzę czy tarcze równe raz jeszcze - dzięki. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

Ok, tak czy siak ta przerzutka ma pojemnosc 20 z czyli korba 42/32/22,  ewentualnie 42/32/24 lub trekingowa ( bez sensu ) 48/38/28. Jeśli suport więc 122 mm to wymiana przerzutki załatwi sprawę, choć sprawdz jeszcze pozostałe zębatki korby - bo były wymieniane ( ona miała oryginalnie max 42 z najw. zębatkę ) a Ty masz 44 z i to od wersji  9 rzędowej.

/edit

I sprawdź czy tarcze są dobrze zamontowane - wypustkami pod ramieniem korby. ( nie obrócone o np. 90 stopni  itp. )

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michal5150
9 godzin temu, Plaster napisał:

Dokręcam korbę i suport, gwinty smarowałem, sprawdziłem na starym suporcie i to samo. FC M341.

Tzn. wkręciłeś stary suport i też ociera? A właściwie dlaczego zmieniłeś suport na inny?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Plaster
Napisano (edytowane)

Wrzuciłem zdjęcia na hosting, mam nadzieję, że o takie chodziło. Dwa brudne blaty to stare blaty, które mają oznaczenia SG X. Blaty w korbie nie mają takich symboli.

Suport wymieniłem, ponieważ z jednej strony nie było miski, ciężko się kręcił. Na starym auporcie nie udało mi się wyregulować, blat założony na korbie ma 44 zęby, najmniejsza zębatka to 22zęby, a przednia przerzutka ma pojemność 20.

b97e78c068de.jpg

7274ae893322.jpg

fcac1386f237.jpg

894340e1677f.jpg

 

Edytowane przez Plaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

A powiedz mi, czy gniazdo korby ( kwadratu ) zaczyna się - jest na równi z najmniejszą koronką 22 z? Czy jest głębiej ?

/edit

koronki korby na wysokości oczu i popatrz w poziomie ;)

/edit 2

Nie widzę dobrze ( przerzutka przednia zasłania  ) czy najmniejsza koronka jest około 1 cm od ramy  ?( tylnego widelca )

1cm dobrze , 2 cm za dużo .

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Wiktor123321
      Przez Wiktor123321
      Witam, mam problem z luzem na korbach ok. 0.5mm-1mm oraz z odkrecająca się śrubą w lewym ramieniu korby  . Kwadrat idealny śruba chyba też, czy może coś pomoc dokręcenie sportu? Spróbuję takze wymienić śrubę. Nie zabardzo chce wymieniać pieniądze na nowy suport bo zbieram na lepszy rower. 
    • victor89
      Przez victor89
      Cześć!
      Jestem właścicielem wspaniałego roweru peugeot. Mam go już 10 lat i nawinąłem sporo kilometrów i fantastycznie mi się na nim jeździ. Przez ten czas napęd kompletnie się zużył zatem poszukuję możliwości upgradeu napędu na coś nowszego.
      Obecnie mam:
      Suport z gwintem francuskim - dwie miski, łożyska kulkowe oraz oś na klin. Miski mają bardzo duże wżery mniej więcej od momentu zakupu - powiększają się. Oś jest krzywa (145mm - za długa). Szerokość mufy suportu 68mm, gwint o skoku 1mm. Korba - 10 lat temu kupiona jakaś francuska używana z allegro na klin 2 rzędowa ze zdemontowanym małym blatem - 52 zęby - przez to oś suportu jest za długa i mam tylko 3 najmniejsze biegi. Łańcuch - standardowy z decathlonu 5-7 rzędowy. Wolnobieg - Sunrace 5rz 14T - 27T Tylna przerzutka - stary simplex - sterowana bezstopniową manetką przy kierownicy. Aktualne problemy w kolejności od najbardziej uporczywych:
      Możliwość korzystania tylko z 3 ostatnich przełożeń - pod górkę trzeba mieć stalowe mięśnie by wyjechać. Napęd jest strasznie głośny przy kadencji już powyżej 50 obr/min, mimo bardzo dobrego nasmarowania. Suport wiecznie łapie luzy, chodzi źle przez wżery Kliny muszę często dobijać bo łapią luzy - z tego rozwiązania chciałbym zrezygnować Co chciałbym zmienić oraz co udało mi się znaleźć:
      Suport - najlepiej na zintegrowany. Bardzo ciężko w mojej ocenie znaleźć coś nowocześniejszego do francuskiego gwintu. To co znalazłem to suport firmy Velo Orange: KLIK Korba 1rzędowa pod suport - ilość zębów pomiędzy 48-52 (większe się nie zmieści) Tylny wolnobieg - coś mocniejszego od sunrace bo sam się przekonałem że nie jest to najlepsza część napędu Jeżeli trzeba to przerzutkę, choć ze swojej jestem zadowolony. Ewentualnie wymienić w niej kółka bo są wytarte i w sumie niemal nie mają zębów. Do tego jakiś łańcuch który zgra się z napędem i będzie cichutki. Pytania:
      Czy suport który wybrałem będzie dobry, oraz czy istnieją jakieś alternatywy? Jak dobrać pozostałe elementy napędu by ten był cichy i bezawaryjny. Co należałoby jeszcze wymienić by rower jeździł naprawdę bezawaryjnie i cichutko.  
      Proszę o pomoc i porady!
      Pozdrawiam Serdecznie.


    • maciana
      Przez maciana
      Witam,
      niedawno zakupiłem nowego Tribana 100 w bardzo rozsądnej cenie, czy wiecie może jakie modyfikację można w nim zastosować, by z niskobudżetowej szosy zrobić coś szybszego? 
    • seba_nurek
      Przez seba_nurek
      Witam serdecznie,
      w moim starym rowerze mam suport do wymiany - poniżej zdjęcie. 
      Znalazłem w necie suport który wygląda identycznie - https://www.retrobikefranken.de/en/Crank--Bottom-Bracket--Accessories/FAG-Innenlager.html.
      Moje pytanie to: czy można zastąpić taki suport jakimś "współczesnym" zamiennikiem? Dodam również że jednoblatową korbę też będę wymieniał. (np. taka https://allegro.pl/korba-1-rzedowa-44-170-stal-na-kwadrat-walcz-i7450868298.html#thumb/1
      Będę wdzięczny za info
      Pozdrawiam
      Seba

    • Byderobo
      Przez Byderobo
      Witam,
      Składam rower i chcę kupić suport o którym zapomnę na dłuższy czas. Wkręcony zostanie w ramę Commencal Meta 5.5 z około 2007r i będą się na nim kręciły korby Shimano fc m780. Jako że głównie rower ma pomykać w terenie a do tego ja ważę koło 90kg to potrzebuję czegoś solidnie uszczelnionego i wykonanego. Ja zastanawiam się pomiędzy:
      1. XT BB MT800 - około 86zł
      2. Saint SM-BB80B - około 100zł
      3. XTR SM-BB90-A - około 140zł
      Pytanie jak wygląda trwałość i wytrzymałość tych suportów? Czy warto dopłacać? A może coś od innej firmy?
       
      Ps. Nie chcę co sezon bawić się w wymianę łożysk
×