Skocz do zawartości

[Geometria] zachowanie roweru a katy i baza kol - 26 vs 29


Obrien

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

przez dwa ostatnie tygodnie na przemian jeździłem petle 35 km na trzech rowerach i zaobserwowalem cos czego nie potrafię zrozumieć patrząc na liczby (ściągnięte z rowerów). A mianowicie 29 cali mimo większej bazy kol oraz ostrzejszym kacie glowki jest rowerem zdecydowanie zwrotniejszym.

Skąd to pewniejsze prowadzenie? Czy kolo 29 cali wpływa jakos na sprawniejsze pokonywanie zakrętów?

Czy jest może cos co powinienem jeszcze wziac pod uwagę?

 

poniżej wymiary

retro mtb 26 \baza kol 1085\ dluga rura 58 cm / katy 73 i 71 glowka

26 cali \ 100 mm skoku / baza kol 1083 \ gorna rura 605mm \ katy 73 i 71 glowka uwzględniając sag

29 cali 100 skoku \ baza 1105 \ gorna rura 610 \ katy 73 i 69 glowka uwzględniając sag.

pozycja na rowerze sportowa. Kierownica na podobnej wysokości i dlugosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, źe trzeba dodać wyprzedzenie widelca i długość mostka. 

Co do wyprzedzenia (offsetu) nie pamiętam już w którą stronę to działa ale ma również wpływ. Na logikę wydaje się że większe wyprzedzenie zamula sterowanie.

Podobnie z mostkiem: krótki mostek odmula, długi stabilizuje sterowanie. 

Do tego masz szerokosc kierownicy która zwiększa precyzję sterowania.

Stad długie mostki i wąskie kiery w szosach, a im bardziej w teren tym szersze kiery i krótsze mostki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Retro goral i 26 cali to bardzo podobne rowery rozmiarowo poza mostkiem. W retro zdecydowanie dluzszy co pewnie tlumaczy jego najmniejsza zwrotnosc.

26 cali natomiast i 29 cali maja zblizone mostki kolejno 60 mm vs 70 vs i te same kierownice 660 mm. Wyprzedzenie widelca owszem ma znaczenie bo jezeli skraca baze kol zwieksza zwrotnosc (w teorii).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasuwa mi się analogia testu do fizyki kwantowej i Newtona. Jak coś może być logiczne, gdy jest parte na chaosie.

Teoria logiczna będzie wskazywała na mniejsze koło jako rower o większej zwrotności, ale pofałdowanie drogi i sztywność kół, opon, amortyzatora jak niższe obsadzenie kolarza powoduje ze nowe jest lepsze od starego.    

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.03.2018 o 03:36, Obrien napisał:

26 cali natomiast i 29 cali maja zblizone mostki kolejno 60 mm vs 70 vs i te same kierownice 660 mm. Wyprzedzenie widelca owszem ma znaczenie bo jezeli skraca baze kol zwieksza zwrotnosc (w teorii).

 

Oj. Nie. Jest dokładnie na odwrót mimo tego, że baza kół wzrasta.

Kluczowa obserwacja jest taka, że oś obrotu kierownicy wyprzedza punkt styku opony z podłożem o kilka-kilkanaście cm, jak na rysunku poniżej. Skutkuje to tym że zawsze gdy skręcasz, musisz zadziałać momentem większym bądź równym od momentu wyznaczonego przez długość dźwigni (czyli wyprzedzenie osi) razy jakiś (przyjmijmy że const) opór stawiany przez tarcie opony o podłoże.

Jeśli teraz zwiększysz wyprzedzenie widelca, to punkt styku opony z podłożem wypadnie bliżej osi obrotu. Zmniejszy to długość dźwigni, a co za tym idzie – wartość momentu obrotowego którego musisz użyć aby skręcić.

(Oczywiście wyprzedzenia nie można dowolnie zwiększać – przy pewnym bardzo dużym wyprzedzeniu oś obrotu ponownie zacznie oddalać się od punktu styku)

image.png.61fde4140ccb917e80366cd345c072ab.png

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.04.2018 o 17:57, bts napisał:

Oj. Nie. Jest dokładnie na odwrót mimo tego, że baza kół wzrasta.

Kluczowa obserwacja jest taka, że oś obrotu kierownicy wyprzedza punkt styku opony z podłożem o kilka-kilkanaście cm, jak na rysunku poniżej.

(Oczywiście wyprzedzenia nie można dowolnie zwiększać – przy pewnym bardzo dużym wyprzedzeniu oś obrotu ponownie zacznie oddalać się od punktu styku)

Absolutnie nic się nie zmienia aż tyle. Jest to kilkanaście milimetrów. A kąt wyprzedzenia widelca względem styku opony jest stały i uzależniony jedynie od główki ramy oraz średnicy koła. Im mniejszy tym mniejszy opór przy skręcie. I nic więcej. Rożnica jest w kącie 90st, a 70st ale 1 lub 2 stopnie są nieodczuwalne identycznie z odległością . Jeżeli nie zostanie przekroczony kąt 71,5 stopnia część energii napędowej jest pochłaniana przez ruch amortyzatora zablokowanego lub nie. Dla zwrotności koła większe znaczenie ma masa rotująca i to ona mówi że 26 jest zwrotniejsze od 29 ponieważ ma mniejszą masę rotującą, ale też niżej środek ciężkości. I tu praw fizyki się nie obali. Ale jazda na rowerze to też inne składniki. 29 ma większy punkty styku opony z podłożem więc kilkanaście milimetrów trzeba podzielić na 2. Druga sprawa to poruszanie się po nierównym terenie i wtedy opona 29 ma większą inercję własną dla nierówności dlatego energia napędowa nie jest pochłaniania przez różnice terenu. Trzeci składnik to proporcje rozkładu masy dla kół przód i tył, które są inne dla DH, trial, XC, szosie. Przy wyborze mostka trzeba się sugerować linią wzroku względem osi koła i kierownicy mają się pokrywać dla XC dla szosy boś jest przed kierownicą w DH parę centymetrów za.            

Edytowane przez Pinifarina
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Pinifarina napisał:

Absolutnie nic się nie zmienia aż tyle. Jest to kilkanaście milimetrów

Ja piszę o "wyprzedzeniu osi obrotu kierownicy względem punktu styku opony z podłożem", co możesz znaleźć na wikipedii np. pod hasłem trail. I nie jest to kilkanaście mm, przykładowa wartość to np. 6 cm dla rowerów XC Treka. Offset widelca bezpośrednio wpływa na trail i pośrednio na zachowanie roweru przy skręcaniu. A że w kontekście trailu milimetry zmiany mają znaczenie, to nie tylko moja opinia – tu rezultaty eksperymentu w którym porównywali offsety 37, 44 i 51 mm ;)

3 godziny temu, Pinifarina napisał:

A kąt wyprzedzenia widelca względem styku opony jest stały i uzależniony jedynie od główki ramy oraz średnicy koła.

Co to jest "kąt wyprzedzenia widelca względem styku opony"? Możesz sobie opuścić wysokość z osi koła i zmierzyć jej odległość od osi obrotu, wtedy dostajesz trail. Możesz też spojrzeć na kąt pod jakim jest nachylony widelec czyli na kąt główki. Jak używasz jakiegoś innego pojęcia, to zdefiniuj je najpierw poprawnie żebyśmy mogli się dogadać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...