Skocz do zawartości

[obręcze - szerokość] 17 mm szerokość wew.


Michrow

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, dzięki za odzew :)

Używam zamiennie opon 1,25 (Maxiss Detonator) i 1,5 cala (Kenda). Obecna stara, stalowa obręcz ma oczywiście szerokośc wew. 19 mm , a chciałbym mieć możliwość założenia ewentualnie jeszcze węższej; dodatkowy powód to chyba waga - parę gram mniej materiału :)

Budżet ? jeśli ta obręcz dt  swiss  XC 17 mm faktycznie wazy nieco ponad 400 gram to jestem skłonny na samą obręcz wydać te 200 zł. Mam na myśli tylną obręcz bo z przodu chciałbym wymienić całe koło na Mavic Crossride.

Moja piasta ma 36 oczek ( oba kołnierze tej samej wysokości) ...... Czy dałoby się ustawić szprychy tak (w przypadku tej dt swiss xc, która ma 32 oczka ) by rozstaw szprych na obręczy był symetryczny ? Teoretycznie powinna być prosta podczas jazdy skoro tak dobra niby ta dt swiss xc........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....... jeszcze pytanie uzupełniające: nowe przednie koło Mavic miałoby zewnętrzna szerokość: 22 mm (obecne stare obręcze 26 mm)......

Czy tą różnicę 2 mm (z każdej strony) da się spokojnie zniwelować samą śruba baryłkową od hamulca ? tak by zachować właściwy nacisk kloców podczas hamowania..........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.03.2018 o 13:36, Michrow napisał:

Używam zamiennie opon 1,25 (Maxiss Detonator) i 1,5 cala (Kenda). Obecna stara, stalowa obręcz ma oczywiście szerokośc wew. 19 mm , a chciałbym mieć możliwość założenia ewentualnie jeszcze węższej; dodatkowy powód to chyba waga - parę gram mniej materiału

Nie idź tą drogą, śmiało pozostań przy 19mm. Na obręcz 19mm bez problemu można zakładać opony 23mm, a tym bardziej 25mm (1"). Lepiej z powodów toczenia, wagi, oporów i trzymania poszerzyć obręcz niż oponę. Także jak Mavic to 719 wybierz. 

A jak już budujesz nowe koła do roweru 26" z takim szosowym przeznaczeniem, to wybierz obręcz 27,5". W ten sposób z wąskimi oponami 1-1,5" zachowasz średnicę kół 26" z oponą 2.1 lub szerszą, a tym samym nie zepsujesz geo roweru i jego wyglądu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info Arni,

Miałem dopytać o opory toczenia i ułożenie opony (w kontekście szerokości zew. obręczy) i też mi się zdaje - tak na męską wyobraźnię :) - że opona lepiej trzyma i układa się na trochę szerszej obręczy........

Na forum wyczytałem, że do obręczy 19 mm opona max. 1,25 (i chyba tak jest bo "balon" wystaje lekko poza krawędź obręczy - niecałe 30 mm / 26 mm ). Z opon jedno-calowych raczej nie będę korzystać.

Mavic 719 jest dosyć droga...... a co sądzicie o tej https://rowerowy.com/sklep/czesci/obrecze-opaski/cross-country-maraton/prod/xm117

Koła 27,5 może i by lepiej komponowały sie wizualnie z ramą ale to kłoci się z filozofią odchudzania sprzętu....... Rower jest w założeniu przełajowo-fitnessowo-terenowy (w zalezności od ogumienia).... Myślałem o szosówce (waga) ale tam z kolei dla mnie zbyt wąska baza kół i geometria mało komfortowa - taki oto motyw.......... Oczywiście pozostaje składak na ramie aluminiowej (moja cro-mo ale o fajnym wąskim przekroju podwójnie cieniowana) ale z kolei koszta.............

 

PS. Czy wysokość stożka obręczy ma istotny wpływ na opory toczenia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj:

http://road.cc/content/feature/180830-how-choose-your-tyre-pressure-—-balancing-speed-comfort-and-grip

https://www.evanscycles.com/coffeestop/advice/how-to-get-the-perfect-tyre-pressure-on-your-road-bike

https://cyclingtips.com/2017/05/what-is-the-optimal-tyre-pressure-2/

https://janheine.wordpress.com/2016/03/09/tire-pressure-take-home/&xid=17259,15700023,15700105,15700124,15700149,15700168,15700173,15700186,15700201&usg=ALkJrhhnbr_v7YXme3encSvQIlm9JnGhDQ

Autentyczny rozkład oporów toczenia w zależności od ciśnienia:

breakpoint2.jpg

Pewne podsumowanie wszystkiego:

https://intheknowcycling.com/2016/04/03/best-wider-road-bike-tires-wheel-sizes/

2 godziny temu, Michrow napisał:

Na forum wyczytałem, że do obręczy 19 mm opona max. 1,25 (i chyba tak jest bo "balon" wystaje lekko poza krawędź obręczy - niecałe 30 mm / 26 mm ).

Najlepiej jak balon opony nie wystaje poza krawędź obręczy, tak się konstruuje nowoczesne koła/obręcze i stąd do obręczy 15/17/19c śmiało zakładać można oponki 23mm, a dopiero do 19/21c 25mm. Niestety w aluminium bardzo trudno o takie obręcze, są ale drogie np. A-Force Al33 czy FLO 30 (szosowe obręcze 622). 

 

2 godziny temu, Michrow napisał:

jw. Nie idź w obręcze 17c jeśli nie chcesz zakładać opon 23mm i jeśli jest to docelowe koło tylko na szosę/szutry dla opon 25/40mm. Śmiało kup obręcz pod 27,5". Dobrze ci podpowiadam.

2 godziny temu, Michrow napisał:

Koła 27,5 może i by lepiej komponowały sie wizualnie z ramą ale to kłoci się z filozofią odchudzania sprzętu

Nie rozśmieszaj mnie. Jak chcesz lżej, to załóż może koła 24"? ;) Po co psuć rower? Zachowaj średnicę kół jak to docelowo wymyślił producent. Koło 26" z oponą 1,25" będzie miało mniejszy promień o jakieś 2cm od tego samego koła odzianego w oponę 2.25". To naprawdę widać, a te 50g totalnie cię nie spowolni, nie ma na to faken opcji. Do opon 28mm można nawet w rowerze 26" założyć koła 622/29" i dopiero te będą równe średnicą kołu 26 z opona 2.4". Nawet w szosie obecnie stosuje się cięższe koła kosztem lepszej aerodynamiki. To właśnie aero jest dziś kluczem do sukcesu w jeździe po szosie, a nie 50 czy 100g wagi.

2 godziny temu, Michrow napisał:

Rower jest w założeniu przełajowo-fitnessowo-terenowy (w zalezności od ogumienia)

No właśnie, czyli tym bardziej nie idź w obręcze 17C a 19 lub nawet 21C z oponkami 28/35mm.

2 godziny temu, Michrow napisał:

Czy wysokość stożka obręczy ma istotny wpływ na opory toczenia ?

Żadnego, ma tylko wpływ na aerodynamikę, ale to też tylko wtedy gdy wszystko będzie poprawnie dobrane pod siebie (szer. opony, obręczy i jej wysokość oraz kształt - najlepiej toroidalny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo za info z objasnieniami i garść linków. Też słyszałem że przy kołach szosowych 28 " odchodzi sie od opon 25 mm na rzecz 28 mm. ze względów o których piszesz....... 

Przekonujesz mnie do zachowania obręczy w wersji 19 mm. ....... tylko kurczę - w przypadku przedniego koła - nastawiłem się na kupno właśnie całego koła Mavic Crossride 26" które ma obręcz 17 mm  http://allegro.pl/kola-kolo-mavic-crossride-26-v-brake-przod-9x100-i6896981277.html

Z kolei ta obręcz mavic 719 jest dosyć droga a też nie najlżejsza.......... więc będe musiał poszukać czegos optymalnego do hamulców v-brake..........

Obręcz 27,5 " sa jakąs alternatywą, rama ma wystarczający zapas choc z wysokoscia hamulca tylnego trzebaby pokombinować.........

Dzięki i pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie się odchodzi od 25, a nawet 23 na rzecz 28. Wszystko zależy do czego i od obręczy. Najpopularniejsze Zippy mają w klinczerach raptem 17,25mm i chyba maks szerokość 27mm. Zachowując zasadę +5% szersza obręcz od oponki, to ewidentnie są przystosowane pod oponki 23 i 25mm. 28mm to jednak utrata aero, bo obręcze musiały by mieć w klinczerach chyba ze 33mm szerokości, a ile takie obręcze, nawet karbonowe, będą ważyć? Czym innym s kolei są koła na szytki, szytka się nie rozszerza po nałożeniu na obręcz, 25mm ma zawsze 25, 28 ma zawsze 28, ale opona 25 uzyska 27mm na obręczy 17/19c, a taka 28 spokojnie może przekroczyć 30mm na obręczy 19 czy 20c. Także to, że w pro jeździ się na 25 nie oznacza, że na alu 25mm opona też tyle uzyska, oni mają szytki a to ogromna różnica w całym kole i na wszystko trzeba inaczej spojżeć.

To poszukaj innej obręczy, nie patrz na Mavica. Jest taka obręcz Alexrims CX35 i chyba występuje w rozmiarze 27,5", jest jeszcze CX30. Szukaj może w obręczach opisywanych jako MTB, tam szybciej znajdziesz coś 19 czy 21C.

Godzinę temu, Michrow napisał:

Obręcz 27,5 " sa jakąs alternatywą, rama ma wystarczający zapas choc z wysokoscia hamulca tylnego trzebaby pokombinować.........

Aaa, to ty masz Vałki jeszcze? Jak tak to kicha faktycznie by wyszła. Zakładałem że masz normalne tarcze skoro to MTB rower. Niby są takie adaptery ale to takie rzeźbienie w g... Średnicą koła na pewno podjedzie, już w to się kiedyś bawiłem z rowerem córki. Do jej 26" wsadziłem swoje koła 29" z oponą 28mm. Na obręczy 25mm uzyskałem balon bodaj 33mm, średnica w porównaniu do koła 26" z oponą 2.4 wyszła może o 5/8mm większa. Z kołem 27,5" powinna być praktycznie identyczna z oponą 35mm.

https://photos.google.com/album/AF1QipPe_pUp9-e8GxJwx4bpXy1h01xJBDht2kDJd9nt/photo/AF1QipP8edQNQPDLYtmcGwDO8ZKW1BskF8tXkWNW_0sU

To jest rower MTB 26" z tylnym kołem 622 i oponą ok. 28mm. Jak widzisz mieści się i zachowano średnice. Ty jak dasz szersze oponki 28/35mm, to koło 27,5 spoko się nada. No, tylko te hamulce są przeszkodą niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam poświątecznie......

Dzięki oczywiście za post. To trochę zastanawiające co piszesz nt. szerokości , które uzyskują opony po założeniu na obręcz.....

Z moich skromnych obserwacji (fakt - bazuję na jednej parze stalowych obręczy) wynika, że jest odwrotnie.... tzn. wszystkie opony które zakładałem na moje obręcze (19 mm) , były po założeniu i ułożeniu (i oczywiście napompowaniu) mniej lub bardziej ale węższe niż wynikałoby to z nominalnych parametrów szerokości opon......... Opony 1,5 " (CST, Kenda) po założeniu miały między 36-37 mm szerokości...... Oponki 1,25 " (Maxis) mają dokładnie 29 mm szerokości po założeniu......... Również grubsza opona 1,9 " kiedys dawno temu kojarze, że miała nieco mniej niż nominalne wartości........                  Szerokośc zew. obręczy to 26 mm..... więc z tego co piszesz dedukuję, że być może dzisiejsze standardy "modelowania" części stożka obręczy (miejsca osadzenia dętki i krawędzi opony) są inne i to może wpływać na inne ułożenie opony....... pomijając, że same krawędzie obręczy są trochę węższe (1-2 mm) niż krawędzie w starszych modelach obręczy..........

 

Odnośnie zachowania parametrów geometrii roweru (to o czym piszesz) w sensie wysokości, to sama średnica obręczy - np te 26 " - jak jest dokładnie mierzona : wewnątrz obręczy czy po całej wysokości ?

 

Link, który załączyłes, nie otwiera się.........

 

Pozdrawiam !

PS.

Nikt z Was nie kojarzy tej marki https://rowerplus.pl/obrecze-26-cali-559-mm/4545-exal-zx19-obrecz-rowerowa-26-cali.html?s=0         ????

Pytam bo być może obręcz tej klasy by mi wystarczyła ....... Moje potrzeby to głównie asfalt, czasem lekki przełaj a co najwyżej raz w roku góry ( dukty asfaltowo-szutrowe i trochę cięższego terenu) z obciążeniem całkowitym (z rowerem i mniejszym plecakiem) +/- 100 kg .

 

PS. nr 2 :)

Irytujące jest gdy przegląda i szuka się konkretnych modeli.......... Ciągle "disc disc disc"...... ech..... Głupia moda ://// Większośc ludzi zasuwa po mieście lub płaskim lesie ..... ale "disc" ...... dodatkowe graty i waga...... ale "mam disc"...... "Nie umiem tego obsługiwac.... ale mam disc" ..... :///

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Michrow napisał:

Z moich skromnych obserwacji

Piszesz o jakichś stalowych obręczach, tanich chińskich oponach itp. Nie wiem co to za g..., ale nowoczesna opona musi uzyskać większy balon (będzie szersza) na szerszej niż na węższej obręczy. Zresztą czytałeś linki, w sieci są pomiary, a z czego to u ciebie wynikało? Nie wiem.

 

2 godziny temu, Michrow napisał:

Odnośnie zachowania parametrów geometrii roweru (to o czym piszesz) w sensie wysokości, to sama średnica obręczy - np te 26 " - jak jest dokładnie mierzona : wewnątrz obręczy czy po całej wysokości ?

Po całej wysokości.

26" - 559mm

27,5" - 584mm

28/29" - 622mm

2 godziny temu, Michrow napisał:

Irytujące jest gdy przegląda i szuka się konkretnych modeli.......... Ciągle "disc disc disc"...... ech..... Głupia moda ://// Większośc ludzi zasuwa po mieście lub płaskim lesie ..... ale "disc" ...... dodatkowe graty i waga...... ale "mam disc"...... "Nie umiem tego obsługiwac.... ale mam disc" ..... :///

Przegapiłeś chyba kilka/naście lat postępu technologicznego. To, że większość ludzi kupuje rowery niezgodnie z przeznaczeniem (XC/fulle itp) ujeżdżając je po mieście, to do kogo pretensje? Ich pieniądze, ich wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja Ciebie @Michrow rozumiem. Sam jeżdżąc po względnie płaskich terenach używam v brejków i za nic na świecie nie chcę tarcz i problemów z nimi związanych. Tylko się nie złość na ludzi, dzięki nim komplet v brake br-m750 w idealnym stanie idzie kupić za 150 pln ;)

Edit

A jak chcesz kultowo to mozesz szukac obreczy nowych lub prawie nowych mavic x517 lub x221, x222. Widziałem gdzieś ostatnio poniżej 100 sztuka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba wewnątrz mają 17. A ważą chyba 385 gr ( z pamięci mogę się mylić ) W każdym razie są wąskie.

/edit

Katalogowo 32 h powinny ważyć 385/395 gr ale tylko najwcześniejsze modele podobno, późniejsze ponad 400 lekko , nawet 420-425.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=5518

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.04.2018 o 20:11, Arni220 napisał:

Piszesz o jakichś stalowych obręczach, tanich chińskich oponach itp. Nie wiem co to za g...,

Na tym g.... - jak piszesz - przejeździłem kilkanascie sezonów....... a po latach czytałem na forach, że komus pękła guma, że się coś odkształciło, że to, że tamto itd........ Zresztą z ramami podobnie..... ale nie chcę generalizować.... niemniej produkowany współczesnie sprzęt ze średniej czy budżetowej półki zazwyczaj nie jest tej jakości co lata temu.

 

W dniu 4.04.2018 o 20:11, Arni220 napisał:

Przegapiłeś chyba kilka/naście lat postępu technologicznego. To, że większość ludzi kupuje rowery niezgodnie z przeznaczeniem (XC/fulle itp) ujeżdżając je po mieście, to do kogo pretensje? Ich pieniądze, ich wybór.

To pewnie moja wina że przegapiłem :)))))) Wiesz, kiedyś interesowałem sie o tyle o ile - zmienić opony itp........ ale z wiekiem - wiadomo - zainteresowania ewoluują, staramy dostosowac się nasz sprzęt do potrzeb, do wieku i możliwości...........

To "marudzenie" z "discami" to oczywiście nie sa pretensje :)..... co najwyżej pretensje do producentów....... do rynku ? .......

Nawet pomijając kwestię cen, to zwyczajnie podaż obręczy w parametrach - o których pisaliśmy - jest dosyc ograniczona........ a to wszystko Twoja "wina" bo przekonałes mnie do zachowanie obręczy 19 mm :))))))

 

SoloTM... dzięki za linki :)  te 17 mm :))))

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...