Skocz do zawartości

[piasta] Problem z dopasowaniem osi - 9qr na 10mm.


dr.Peoples

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Temat może trywialny, ale nie mogę znalezć ostatecznej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Otóż - Tylna piasta w moim rowerze to 9qrx135mm. Chciałbym zastosować sztywną oś 10mm i, tutaj mam problem. Pytałem się dwóch osób, w tym serwisanta, czy wystarczy kupić oś (E-thru, czy coś podobnego)? Mówią że tak, wchodzi w ten sam otwór. Problem w tym, że przyjrzawszy się zaciskowi z bliska, widać że nie ma już więcej miejsca, dwa, że nominalnie oś zacisku qr ma 5mm, więc jak ma się tam niby zmieścić oś dwa razy grubsza? To nielogiczne, więc zapewne czegoś nie wiem, stąd prośba do Was o pomoc.

piast.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy się da,to zależy od modelu piasty.Wymienia się końce piasty (end cap) na takie które umożliwiają włożenie grubszej osi.

Coś takiego:

https://www.google.pl/search?q=end+cap+konwersja&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjRhaqc3cbZAhXIh6YKHYxFCCYQsAQIPg&biw=1920&bih=974#imgrc=Zm2sVAQzrr1htM:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, dr.Peoples napisał:

że nominalnie oś zacisku qr ma 5mm

5mm to średnica zacisku. On jedynie trzyma koło w ramie. Oś o średnicy 9mm jest wewnątrz piasty.
Z tego co się orientuję przerobienie na 10mm polega na wywaleniu zacisku, wymontowaniu z piasty osi 9mm i zamontowaniu w jej miejsce tej 10mm. Ale, zgodnie z przedmówcami, nie każda piasta jest podatna na tę modyfikację. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby przetoczyć te które mam?  W sensie, jeżeli dobrze rozumiem, to wystarczy wytoczyć w nich otwór 10mm, ponieważ koło opiera się na skręcanej osi, a nie na tych bolcach które wystają teraz z piasty, tak? No i, pozostaje pytanie czy dzięki takiej operacji tył zyska sporo na sztywności, czy jest to jedynie voodoo. Nie ukrywam, że zrobiłbym sobie taki zabieg dla higieny psychicznej, aby nieco uwspółcześnić maszyne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tokarza to żadna różnica czy z Twoich czy z nowego materiału. Cenowo też niewielka. Dla Ciebie o tyle istotna, że jeśli ma Ci to zrobić na poczekaniu ze starych, na jakiś czas zostaniesz bez sprzętu.

Jeśli masz rower z pełną amortyzacją, jest jakiś cień szans, że coś to da. Jeśli sztywny tył, raczej siła autosugestii. Z moich doświadczeń główną zaletą jest regularność osadzenia kół w hakach. Co pomaga przy hamulcach z wąska szczeliną na tarczę. U siebie mam zresztą z tyłu właśnie taką redukcję jak z linku, a z przodu toczone kapsle bazując na wymiarach oryginalnych redukcjach 15->QR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, jak masz na to wydać 200zł to nie ma sensu. Jak zrobisz to za grosze, to spoko. 

Nie można oczekiwać cudów, by te nastąpiły trzeba by jeszcze poszerzyć kołnierze piasty by szprychy szły pod wiekszym kątem i zaplot stał się sztywniejszy,  a więc to co daje tylko 12x148. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim każda oś 12mm ma zamknięte i dużo grubsze haki przez co jest dużo większa sztywność skrętna tylnych widełek. W ramach pod QR konstruktorzy muszą sobie z tym radzić inaczej - są wspawane poprzeczki albo wręcz pełne (lite) podkowy pomiędzy rurki tylnego trójkąta. Boost dodatkowo dodaje sztywności na samym kole dokładnie jak @Arni220 wspomniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasta ma szerokie kołnierze, czy raczej wysokie (nie wiem czy o to chodzi?). Mimo tego, skoro przepaść konstrukcyjna jest tak duża to nie ma sensu się w to pchać. Chyba że wpadnie mi ośka za 50,- , a samo rozwiercenie konusów nie będzie kosztowało więcej niż 20,-.

 

 

trs.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...