Skocz do zawartości

[serwis] Wymiana kilku części roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Postanowiłem, że wezmę się porządnie za rower i doprowadzę go do stanu sprzed ponad 10 lat gdy kończyłem nim maratony i kulałem grube kilometry.

Kilka lat zaniedbania daje o sobie znać podczas jazdy. Rower zbudowany jest z części:

-Rama Accent elnino 21" , -Koła Mavic 317 26" na piastach Shimano Deore, - Przerzutka przód i tył Shimano LX, -Korba Alivio, -Amortyzator SR SUNTOUR D-RL, -Mostek Kbix Pro Race, -Hamulce V-Brake Alivio, -Sztyca i kierownica Accent, -Siodełko San Marco SKN, -Manetki i klamki hamulców Sram i Shimano niski model.

 

Chciałbym tchnąć w niego nowego ducha. Co polecilibyście wymienić? Na pierwszy odstrzał idzie kaseta, łańcuch, suport, i tarcze korby, jakie polecacie kupić? Czy ilości zębów jest bez różnicy czy muszę dobrać taką samą jaka jest teraz? Jak jest z łańcuchem?

Jestem w trakcie remontu amorka ponieważ kartridż górą puszczał olej, jaki polecacie dać smarowanie na uszczelniacze? Posiadam silikonowy smar na uszczelniacze firmy Molykote - sprawdzi się? albo : http://www.oilcenter.com/domestic/product.asp?label=101EU    lub     http://www.cx80.pl/hr/nasi-proizvodi/maziva-cx80/cx80-molybdenum-grease-detail.html

Co napakować w dolną goleń - ŁT lekko wymieszany z olejem silnikowym sprawdzi się? A może wymieszany z olejem do układów hydraulicznych? Chyba że gęsty smar silikonowy z olejem silnikowym/hydraulicznym?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasetę i łańcuch oczywiście wymień na nowe. Kaseta ma mieć tyle rzędów, ile stara (podejrzewam, że masz 9 rzędową), każdy model 9s Shimano klasy Alivio/Deore, np. HG-4000 będzie w porządku do tego roweru, nie ma sensu przepłacać za SLX/XT, bo róznica w wadze niewielka, w cenie duża, w działaniu żadna.  Łańcuch: KMC z serii X9 np. X9.93 będzie bardzo w porządku.

Oceń stan zębów w korbie - jeśli nie zrobiły się igiełki, zostaw stare tarcze, jeśli musisz coś wymienić, to tylko te zużyte (najczęściej u mnie pada środkowa tarcza 32t, koszt nowej to ok. 40 PLN). Suport: trzeszczy Ci? Obraca się z trudem? Ma luzy? Jeśli nie, zostaw stary, jeśli tak, wymień na identyczny.

Koniecznie wymień pancerze i linki w hamulcach i przerzutkach na nowe.

W jakim stanie są piasty? Jeśli na kulkach, może trzeba sprawdzić, czy nie ma luzu i czy jest odpowiednia ilość smaru w łożyskach.

Widelec: nie wiem, jaki masz dokładnie widelec Suntour ale w prostych widelcach smarujesz tylko odpowiednio obficie, nie za dużo, ślizgi w prawej i lewej goleni dolnej na górze, smarem obojętnym dla gumy, silikonowy będzie w porządku. Na dół dolnej goleni raczej nic sie nie daje, bo to nie działa, Twój amor nie ma chyba otwartej kąpieli olejowej. Kartridż oczywiście wymień na nowy.

Wszystko razem wyczyść, złóż, nasmaruj, gdzie trzeba, wyreguluj i ciesz się jazdą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
16 godzin temu, KurczakNorris napisał:

w prostych widelcach smarujesz tylko odpowiednio obficie, nie za dużo, ślizgi w prawej i lewej goleni dolnej na górze, smarem obojętnym dla gumy, silikonowy będzie w porządku. Na dół dolnej goleni raczej nic sie nie daje, bo to nie działa, Twój amor nie ma chyba otwartej kąpieli olejowej.

Ślizgów się nie smaruje, tylko uszczelki kurzowe wewnątrz.

Olej do dolnych goleni leje się nie tylko w przypadku otwartej kąpieli olejowej, ale też w przypadku kąpieli półotwartej, czyli jak amortyzator ma gąbki po uszczelkami kurzowymi. W tym przypadku oleju daje się mniej i od czasu do czasu trzeba odwrócić rower do góry kołami żeby olej ściekł do gąbek i je nasączył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta w moim rowerze jest 8 rzędowa, to taki model Deore poszukam, co do suportu to 'strzela' podczas jazdy to także pójdzie na wymianę.

Widelec mam sprężyna + kartridż olejowy. W dolnej goleni napchane było dużo smaru, raczej nie gęsty, mało lepki.

Wstawiam zdjęcia korby, jak możesz 'rzuć okiem' na zęby :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@sznib masz rację,  pomyliłem ślizgi z uszczelkami kurzowymi a to je miałem na myśli.

Korba: zostaje tylko młynek (najmniejsza koronka 22t). Do wymiany na pewno środkowa 32t i raczej też blat, czyli największa 42t. Na popularnym portalu aukcyjnym powinieneś znaleźć je w cenie poniżej 100PLN za obie razem z wysykłą.

Jeśli masz kasetę 8s, to szukaj hg-41(acera) lub hg-51 (alivio). Stopniowanie sobie dobierz - chcesz twardo, to 11-30, chcesz miękko, to 11-34. Pośrednia to 11-32.Tylko łańcuch kup dobry, ten KMC X9.93 lub inny podobnej klasy, bo to, co masz na zdjeciach przypomina tragiczny shimano hg40, szybka śmierć każdej kasety i korby, wiem, bo miałem 2 :(.  Inna sprawa to podstawowa dbałość o czystośc napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, sznib napisał:

Ślizgów się nie smaruje

Jak to nie. Stal/alu ma na sucho trzeć po tworzywie/teflonie :icon_question: Ślizgi to najważniejsze miejsce jakie należy smarować w uginaczach/tanich widelcach bez kąpieli olejowej:icon_exclaim: A smarować można najróżniejszymi rzeczami, każdy ma swoje patenty. Swojego nie zdradzę bo jest dość kontrowersyjny ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
3 godziny temu, Pidzej napisał:

Stal/alu ma na sucho trzeć po tworzywie/teflonie :icon_question:

Tak, dokładnie. Może plastikowe ślizgi w najtańszych uginaczach to i trzeba, ale teflonu się nie smaruje. Kąpiel olejowa jest po to żeby górne golenie smarować, nie ślizgi. Podobnie nie smaruje się tulejek DU w oczkach dampera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, sznib napisał:

Tak, dokładnie. Może plastikowe ślizgi w najtańszych uginaczach to i trzeba, ale teflonu się nie smaruje

Bardzo kontrowersyjne stwierdzenie. Wszystkie tanie uginacze trzeba smarować smarem stałym - pchać go trzeba dokładnie między dwa ślizgi aby podczas pracy rozprowadził się zarówno na dolny jak i górny ślizg. Ta zasada dotyczy się również amortyzatorów wyższej klasy nie posiadających kąpieli olejowej Manitou/wyższe modele RST, Suntour. Ja tak robię od wielu lat i jakoś zgubnego wpływu nie widzę. Teflon również potrzebuje smarowania chociaż samą wodą, ale na sucho nie powinien pracować. Gąbki olejowe są po to aby smarować właśnie teflon goleni jak i ślizgów (miejsce ich współpracy). Jeśli nie ma gąbek trzeba użyć smaru stałego. Są materiały samosmarowne i stosuje się je tam gdzie nie można stosować smarowania, ale jeśli da się to wykonać zawsze lepiej jest użyć odpowiedniego oleju/smaru. Tam gdzie występuje tarcie będzie zawsze zachodziła potrzeba jego minimalizowania (smarowania/chłodzenia). 

Nie wiem czy to się jakąś gównoburzą nie skończy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sznib napisał:

ale teflonu się nie smaruje

Nie wiem gdzie zdobywałeś swoją rowerową wiedzę ale nie dziel się nią na forum bo ktoś zniszczy sobie widelec :icon_exclaim: Nie ma kąpieli - jest star stały. Prosta zasada.

http://www.srsuntour-cycling.com/it/service/tech-videos/details/news/lower-leg-install/

http://www.srsuntour-cycling.com/it/service/tech-videos/details/news/slider-sleeve-replacement/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jak są gąbki olejowe smarować nie trzeba ślizgów, bo olej smaruje górne lagi, więc na sucho w ślizgach nie pracują. W tańszych amorach bez gąbek to inna sprawa, ale zazwyczaj górne lagi wchodzą w ślizgi na tyle ciasno że większość smaru zostaje wyciśnięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za liczne odpowiedzi, czyli w moim przypadku muszę uszczelniacze wysmarować i sprężynę ponieważ gąbek niema, natomiast w dolnych lagach mam smar, po wyczyszczeniu lagów wysmarować?

Mam jeszcze pytanie co do tarcz korby, w sprzedaży są np. duża tarcza 42t i 44t, czy jest różnica która tarczę wybiorę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amortyzator naprawiony i po konserwacji, teraz pora na osprzęt.

Łańcuch jaki proponowaliście to KMC serii x9, lecz moja kaseta jest 8 rzędowa, rozumiem że mam kupić KMC x8? Jaki dokładnie? Ile ogniw 114 czy 116?

Kaseta CS-HG-51 8rz 11-32 będzie okej? Która lepiej się sprawdzi na szosę 11-32 czy 11-28?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, piszesz, że na 90% trzeba skracać. Kiedy będę musiał go skrócić? Jak to rozpoznam, że łańcuch jest za długi :o

Łańcuch kmc x8.93 dużo jest gorszy? Dodam, że rower szykuję pod przejażdżki 30km po szosie - twardym terenie, nie będę uczestniczył w wyścigach MTB :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tu masz poradnik odnoście skracania łańcucha:

https://portal.bikeworld.pl/artykul/porady/zlota_raczka/5682/wymiana_la_ncucha

kmc x8.93  ma tylko zewnętrzne ogniwa niklowane, x8.99 ma wszystkie, co lepiej zabezpiecza przed korozją. Jak nie jeździsz dużo w błocie/deszczu możesz brać tańszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Przymierz łańcuch zakładając na małą z przodu i najmniejszą z tyłu, normalnie poprowadź po kółeczkach przerzutki ( jak do jazdy ) i ściągnij palcami do siebie tak, żeby naciągnąć wózek tylnej przerzutki by łańcuch  nie obcierał o  kółko przerzutki. Zaznacz i skróć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...