Skocz do zawartości
Byderobo

[Hamulce tarczowe] Serwis tarczówek Shimano XT M775

Rekomendowane odpowiedzi

Byderobo

Witam,

Kupiłem używane hamulce Shimano XT M775. Przed założeniem ich do roweru postanowiłem zrobić im serwis. Wymiana płynu hamulcowego z odpowietrzeniem, nowe klocki i ogólne czyszczenie.

Niestety w przednim hamulcu pojawił się problem. Cylinderek z jednej strony nie dał wycofać się całkowicie. Chciałem rozebrać całość i dokładnie go wyczyścić... a tam się okazało, że zamykająca nakrętka nie jest na standardowego torxa jak myślałem a na 5-cio ramiennego. Wiecie szanowni Koledzy czym to można odkręcić? 

Generalnie klocki po założeniu hamulca mają minimalne odstępy od tarczy, jednak z uwagi na jej lekkie bicie, ustawienie zacisku tak aby klocki nie ocierały jest niemożliwe. Czy znacie jakiś domowy sposób na naprostowanie tarczy bez specjalnych narzędzi? Jakie odstępy ustawia sam hamulec (podobno te mają samoregulację odległości klocków od tarczy)? Czy te hamulce mają możliwość ręcznej korekty odległości klocków przy pomocy jakiejś regulacji?

Oczywiście rozwiązaniem problemu byłoby zakupienie nowej tarczy, ale niestety u mnie nie pozostają one długo idealnie proste  ;) więc za każdą podpowiedź jak rozwiązać ten problem w inny sposób,  będę wdzięczny :)

Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib
Godzinę temu, Byderobo napisał:

Cylinderek z jednej strony nie dał wycofać się całkowicie.

Możliwe że jest za dużo oleju w układzie. Odkręć dekielek w klamce i wtedy spróbuj wycofać tłoczek.

1 godzinę temu, Byderobo napisał:

Czy znacie jakiś domowy sposób na naprostowanie tarczy bez specjalnych narzędzi?

Można kluczem nastawnym kombinować. Łatwo nie jest, ale da się.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Byderobo

Dzięki wielkie, po wielu próbach udało się! Tłoczki nie cofnęły się całkowicie ale wystarczająco. (Glownie pomogło usunięcie nadmiaru oleju)

Pojawiły się za to 2 dodatkowe problemy/pytania:

1. Coś nie poszło w 100% dobrze i lewy hamulec łapie głębiej niż prawy. Czy wynika to w tej chwili z mniejszej ilości oleju? Czy winne może być bicie tarczy? Czy da sie to jakoś łatwo ustawić czy znow trzeba dopuszczać oleju?

2. Ważę 90kg i muszę przyznać że troszkę się rozczarowałem. Mianowicie tylny hamulec to żyleta jakiej jeszcze nie widziałem za to przedni hamulec trochę niedomaga (nie ma możliwości zablokowania przedniego koła na suchej nawierzchni niezależnie od siły, co znaczy że jest słabszy od tanich v-ek w rowerze mojej dziewczyny z klockami za 5 zł) i tu znowu pytania. Czy jestem na ten hamulec za ciężki i powinienem zmienić tarczę z przodu na większą (obecnie tarcze to 180mm, zastanawiam się nad 203mm z przodu)? W razie zmiany tarczy czy mój uginacz to wytrzyma ( http://www.mtbr.com/product/older-categories-bikes/2005-front-shocks/fox-shox/vanilla-r-130.html )? Czy może znów powodem jest krzywizna tarczy? A może jeszcze coś innego?  Uprzedzając pytania: tarcza jest względnie czysta, klocki to EBC Gold, nie zalałem ich olejem z chamulca ; ), hamulec nie jest zapowietrzony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
sznib

Jeśli lewy łapie głębiej to masz powietrze w układzie. Gdyby oleju było za mało to tłoczki w ogóle by się nie ruszały. Zazwyczaj to prawa klamka łapie trochę gorzej ze względu na dłuższy przewód. Musisz odpowietrzyć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Byderobo
      Przez Byderobo
      Witam,
       
      Zakupiłem niedawno komplet hamulców Shimano XT M775. Wybór klocków jest duży więc pojawia się pytanie "które wybrać?". Poszukuję jak każdy klocków idealnych w najniższej cenie a na poważnie to potrzebna jest duża siła - bo swoje ważę, sensowny poziom modulacji - bo dentysta drogi, odporność na deszcz - bo dojeżdżam do pracy niezaleznie od pogody, cicha praca - bo psycholog też sobie liczy za wizytę trwałość - bo nie chce ich wymieniać po jednym paro-kilometrowym zjeździe z intensywnym hamowaniem.
       
      Za komplet na jedno koło chciałbym dać około 50zł chyba że będzie kolosalna różnica w jakości i trwałości to do 70zł.
    • blueberry
      Przez blueberry
      Cześć, otóż dzisiaj spie......em sobie prawie nowy hampel SLX m675, przedni. Pokruszyły się ceramiczne tłoczki od wewnątrz, a potem jeden pękł na pół. Pomijając zagmatwane szczegóły jak do tego doszło, podejrzewam, że przyczyna była jedna z dwóch:
      - Nieumiejętnie uzupełniałem brakujący/rozlany płyn hydrauliczny, doprowadziłem w jakiś sposób do nadmiernego ciśnienia w układzie (robiłem to pierwszy raz).
      albo
      - Przegrzałem układ, wykonując serię przyspieszeń i hamowań, miałem nadzieję "wypalić" zatłuszczone/piszczące klocki(ceramiczne). Po zatrzymaniu i dotknięciu tarczy można by się poparzyć.
      albo nie wiem co jeszcze mogłem spieprzyć.
       
      W każdym razie zdążyłem się już zorientować, że tłoczków czy innych części zamiennych do shimano raczej nie dostanę i muszę kupić cały nowy zacisk. Tu mam pytanie: czy nie będzie problemu jeżeli do obecnej klamki i linki od m675 dodam zacisk od m7000. Gdyż m675 staje się reliktem, chyba jest problem go dostać.
       
      W zapasie mam kompletny hamulec m396. Nasuwa mi się kolejne pytanie, co jest w hamulcu najważniejsze: klamka czy zacisk? Jeśli klamka, to może wystarczy przełożyć stary zacisk i też będzie tak samo dobry hampl? Chociaż trochę nie mam ochoty rozkładać go na części i może zepsuć kolejny... Proszę mi poradzić.
    • godzinilla
      Przez godzinilla
      Cześć.
       
      Kojarzy ktoś, czy zaciski BR-M585 są w pełni rozbieralne - można wyciągnąć z nich tłoczki i ponownie je zamontować? Zastanawiam się nad pełnym przeglądem. Ostatnio musiałem jeden rozebrać (tylko rozkręcić), bo wcisnąłem klamkę przy wyciągniętej tarczy, tłoczki wysunęły się za bardzo, a gdy chciałem je rozepchnąć - pchając tłoczek lewy, wysuwał się też prawy (i w drugą stronę też). Może ja coś źle robiłem, nie wiem. Pytanie dotyczy rozbieralności tłoczków.
       
      Druga sprawa: zastanawiam się nad konwersją napędu opartego na pełnej grupie Deore LX 585 (w tym klamkomanetki) na 1x9 i musiał bym wymienić klamkę przedniego hamulca. Pytanie jest, czy to koniecznie musi być BL-M585, czy mogę założyć coś innego - i co polecicie do tych zacisków?
    • Jarek1909
      Przez Jarek1909
      Dzień Dobry.
      Mam małe pytanie, dotyczące kompatybilności zacisku m446 z klamką m775.
      Mam okazję aby kupić klamkę bardzo tanio, i jest ona na miejscu, nie trzeba jej ściągać nie wiadomo skąd.
      Poprzednia klamka, m446 po prostu pękła przy wywrotce, została odpowiednio sklejona poxipolem, i wkleiłem w nią objemkę do ściskania węży wodnych, jakoś się nawet sztywno trzymało. Jednak znowu wywrotka, stojąc w miejscu, totalne rozkojarzenie, próbuję podeprzeć się nogą, ale zaraz? Co to? Czemu leżę? A no tak, za mocno przypięty do pedałów.
      I tak o to klamka się już do niczego nie nadająca została przyklejona do kierownicy na taśmę klejącą .
      Rozmawiałem ze sprzedawcą tej klamki, akurat prawa, ale nie wiadomo czy będzie przepychała tą samą ilość płynu, i wzrokowo wydawało mi się, że w m775 miejsce na przewód hamulcowy, te nagwintowane coś ma większą średnicę. Czy te dwa elementy będą pasować?
×