Skocz do zawartości
Auralis

[Przerzutka przednia] Schimano Alivio FD-M412 TOP Swing nie można jej ruszyć w żadną stronę

Rekomendowane odpowiedzi

Auralis

Witam, mimo wielu lat spędzonych na rowerze, pierwszy raz dopadł mnie problem z przednią przerzutką, a mianowicie nie mogę nią wykonać żadnego ruchu. Podczas jazdy zerwała się linka, niby normalne, dotarłem do domu i rower czekał na wymianę. Zastanawiające jednak było, że przy zerwaniu linki, nie zrzuciło mi łańcucha na najniższą zębatkę, został na środkowej. Dopiero przy końcu po przejechaniu 20 km zleciał na sam dół.

Dziś wymieniłem linkę, złożyłem do kupy i ku mojemu zdziwieniu ani ruch manetką, ani ręczne pociągnięcie linki, a nawet założenie dźwigni kluczem nie powoduje jej ruchu większego niż kilka milimetrów. Ostatnimi czasy ze względu na jesień, przewalało się przez nią sporo wody, błota i piasku ale to nic nowego. Pytanie czy coś poza sprężyną mogło się z nią stać? Przepłukałem oczywiście całość WD-40, ale nie wydaje mi się, żeby brud po błocie nawet w dużej ilości powodował taki opór. Chyba, że to normalne po ok 16 tys. km, że te modele zwyczajnie padają.

Edytowane przez Auralis

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

a śrubek - ograniczników - nie wkrecił ktoś czasem na maxa?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis
Teraz, SoloTM napisał:

a śrubek - ograniczników - nie wkrecił ktoś czasem na maxa?

Śruby też od razu odkręciłem ale nie ma żadnej różnicy. Rower cały czas był w użyciu, stało się to ot tak z dnia na dzień. Możliwe też, że ta linka zerwała się własnie od mocniejszego pociągnięcia niż normalnie, była już na wykończeniu i pękła, a sama awaria miała miejsce przy przedostatnim jeżdżeniu i te dwie sprawy pewnie nie mają w ogóle związku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

a ręką - palcami jak pociągniesz za wózek to sie ruszy? zdejmij ją z roweru może i popatrz dokładnie, fotki masz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Zalać wd40 na noc...rano rozruszać....jeśli się nie uda TRUP- do wymiany. Często się tak zdarza jak jeździmy całorocznie i z rzadka zmieniamy. Sworznie się zatarły i trza spróbować je rozruszać. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis
Teraz, SoloTM napisał:

a ręką - palcami jak pociągniesz za wózek to sie ruszy? zdejmij ją z roweru może i popatrz dokładnie, fotki masz?

Nic, nawet założenie dźwigni kluczem o ramę jej nie rusza. Zostawiłem ją na chwilę po przeczyszczeniu w piwnicy, ale chyba jedyne sensowne rozwiązanie, to zdjąć ją z roweru.

Pytam, bo szczerze mówiąc nigdy z przednią przerzutką problemu technicznego nie miałem, nie rozkładałem jej na części nie wiem czy jest możliwy inny powód niż pęknięta sprężyna i czy ona powoduje takie zaklinowanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

ściągnięcie w niczym nie pomoże....chm może jak całość utopić w ropie. Zostaw zapsikane wd40 a rano rozruszaj (łatwiej to robić jak założone w rowerze) ciągnąc za wózek...używając dźwigni itp. Cierpliwość tu będzie cnotą. Sikać wd 40 czekać i walczyć.....znowu sikać .....i tak w kółko.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

albo coś ze sprężyną, która mogła tak paść, że unieruchomiła całą przerzutkę albo sam nie wiem..  zapieczone sworznie to na 99,9 % nie przyczyna - skoro działała normalnie a nagle cyk i ani rusz..

 

ja bym zdjął i dokładnie z bliska jej się przyjrzał.. zrób fotki to zobaczymy

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis
18 minut temu, SoloTM napisał:

albo coś ze sprężyną, która mogła tak paść, że unieruchomiła całą przerzutkę albo sam nie wiem..  zapieczone sworznie to na 99,9 % nie przyczyna - skoro działała normalnie a nagle cyk i ani rusz..

 

ja bym zdjął i dokładnie z bliska jej się przyjrzał.. zrób fotki to zobaczymy

Zdjęcia przed czyszczeniem, po psiknięciu WD-40 drugie ze zdjętym elementem górnym ze śrubami. 

Po kilku godzinach jest ciut lepiej ale dalej nie na tyle, żeby łańcuch wskoczył na drugą zębatkę.

(6690) 20171222_175146.jpg

(6695) 20171222_180344.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

...zatarte sworznie....;-)) rdza robi robotę -czyżby tegoroczna solanka asfaltowa???. Psikaj, ruszaj ....psikaj wd40 do jutra temat ogarniesz. No i częściej używaj tej przerzutki ;-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis

Przejazd przez jesienne R10 na wybrzeżu, generalnie rower jak po wojnie ;) Będę próbował, bo nie lubię wyrzucać czegoś, co może jeszcze podziałać, mimo, że to byłoby najprostsze. A o dziwo przerzutki używam dość często, głównie jeżdżę na środkowej zębatce, po lasach często na pierwszej, więc ruch jest, na tyle duży, że co pół roku zmieniam linkę ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

jesli to faktycznie sworznie - to musisz tej przerzutki bardzo malo uzywac, widzialem takie rzeczy tylko w dluugo nieuzywanych przerzutkach - a i najczesciej po popsikaniu od razu dalo sie ja ruszyc - chocby częściowo.. pordzewiała jakby w morzu lezala ;]  woojj zwracam honor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis
Teraz, SoloTM napisał:

jesli to faktycznie sworznie - to musisz tej przerzutki bardzo malo uzywac, widzialem takie rzeczy tylko w dluugo nieuzywanych przerzutkach - a i najczesciej po popsikaniu od razu dalo sie ja ruszyc - chocby częściowo.. pordzewiała jakby w morzu lezala ;]  woojj zwracam honor

Jak wspomniałem wyżej ta przerzutka jest naprawdę używana podczas każdej jazdy średnio co kilka dni, oprócz ostatniej, największej zębatki, bo napęd jest tak zestawiony, że na 2x7 jadę ponad 30km/h. Także ruch na pierwszej i drugiej jest, problemem zatem musi być albo wyeksploatowany element albo nagromadzenie ogromnej ilości błota i piasku ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis

Pytanie jeszcze o tę sprężynę na pierwszym zdjęciu po prawej, za co ona odpowiada? Nie powinna być mniej luźna?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Ta gruba fedra o przekroju kwadratowym odpowiada za pracę (powrót) przerzutki. Ta mniejsza o przekroju okrągłym zapobiega klamotaniu (dzwonieniu, drżeniu) szyny w wypadku powstania luzów na sworzniach (zużycie) 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
R10

Mam to samo z inną przednią (jakiś LX), po zimie i mieszankach soli z błotem nie chciała zrzucać z dużej patelni na środkową tarczę o najmniejszej tarczy już w ogóle nie było mowy, gdy przemyłem rower na szybko Karcherem to trochę pomogło, ale nadal czasem potrafi nie zrzucić ze środkowej na małą tarczę, wtedy trzeba pomóc piętą lub po wertepach pojechać ;-) Popsikałem jakimiś smarami na ruchome części przerzutki i jeszcze raz na myjnię podjadę.

A tak generalnie to co myslisz o tej FD-M412? Zastanawiam się, czy w drugim rowerze nie wymienić nieco archaicznej C102 na M412 właśnie (potrzebuję linię łańcucha poniżej 47,5 mm i w C102 skończyła się już regulacja wewnętrznej śrubki, a czasem nie chce zrzucić ze środka na małą tarczę - to akurat nie ma nic wspólnego z brudem). W przerzutkach 8-rz. jest obecnie mały wybór (coś tam z serii Shimano FD-M3xx). No chyba, żeby do napędu 8-rz. założyć przednią przerzutkę od 9-rz., miałaby minimalnie węższą klatkę, a napęd przedni i tak mam chyba 9-rz (za to z tyłu, manetki i łańcuch KMC 8-rz.) więc byłaby łatwiejsza droga do ewentualnej wymiany na 9-rz. w nieokreślonej przyszłości.

Edytowane przez R10

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Auralis
W dniu 18.04.2018 o 12:44, R10 napisał:

A tak generalnie to co myslisz o tej FD-M412?

Sorry, że tak długo, ale dopiero w stercie maili dojrzałem tę odpowiedź.

Ogólnie rzecz biorąc mogę ją polecić, wcześniej wiele lat jeździłem na Deore i chwilę na turystycznej wersji Deore XT (bo oczywiście roweru pozbyłem się drogą zapierdzielenia go przez złodzieja) i nie widzę specjalnej różnicy. Te problemy opisane w wątku są spowodowane warunkami, w jakich przychodzi jej ze mną jeździć i to, że niezbyt często o nią dbam. Ale po tym zapieczeniu wyczyściłem ją porządnie, nalałem kilka razy WD40 i działa elegancko dalej na nowej, mniejszej korbie. Ma w tej chwili lekko ponad 18 tys. km, więc chyba jest dość wytrzymała.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Matiaszek
      Przez Matiaszek
      Witam.
      Mam pewien problem z moim rock shoxem revelation dual air u-turn (120mm-150mm). Chodzi o to, że pompuje do obu komór po 150psi, amortyzator powinien być wtedy twardy niestety jest dalej miękki jakby nie miał powietrza, ale normalnie odbija i nie ma martwego skoku. Drugim problemem jest jego praca. Strasznie powoli pracuje.
      Wie ktoś co jest przyczyną? Jak to naprawić? Ewentualnie ile za naprawę czegoś takiego wzięliby w serwisie?
    • Kuq
      Przez Kuq
      Po jeździe przerzutka przednia przestała przenosić łańcuch na inne zębatki.przerzutka marki Shimano modelu nie znam a rower to Kross hexagon X2 disc
    • Polassar
      Przez Polassar
      Cześć, 
      Zamówiłem 2 nowe hamulce Magura MT5 (już zalane i odpowietrzone) , przy montażu szybko okazało się, że jest problem gdyż bez względu na to jakbym nie gimnastykował się z ułożeniem zacisku na adapterze to klocki trą o tarczę. Hamulec ustawiałem zgodnie ze sztuką czyli trzymając za klamkę z poluzowanymi śrubami adaptera (przód).

      Mój zestaw to:
      Widelec: Rock Shox Pike DJ (standard PM)
      Tarcza: Tarcza hamulcowa MAGURA STORM HC 180mm 6 śrub IS
      Adapter: Shimano - PM/PM 180mm SM-MA-F180P/P
      Generalnie gołym okiem widać i czuć, że zacisk nawet w stanie spoczynku wchodzi na tarcze z lekkim oporem, tak jakby tłoczki po jednej ze stron były za bardzo wysunięte. Nie udało mi się nawet zdjąć tych magnetycznych klocków gdyż ewidentnie jest za mało wolnej przestrzeni aby te zagięte blaszki mogły przejść przez szczellinę. Probowałem ze swoją starą tarczą Avid Centerline UCI 180 ale efekt ten sam. Czym to może być spowodowane? Zbyt dużą ilością oleju? Zapowietrzeniem? W drugim hamulcu widzę, że jest ta sama historia więc nawet nie próbowałem go zakładać.

      Nadmienię, że założenie swojego poprzedniego hebla Sram Level ST trwało tylko chwilę i odbyło się bez żadnego problemu. 
      Z góry dziękuję za pomoc.  
    • WiktorB7
      Przez WiktorB7
      Moje Hamulce: Tektro Aries MD-M300 
      Rower: Kross Hexagon 4.0
      Mam 14 lat i źle zrozumiałem jego budowe i odkreciłem dużą srebrną śrubę (gdzie były napisy in ,out i szczałki) po odkręceniu wyleciała jedna mała metalowa kulka i sprężynka, więc postanowiłem to dać na miejsce tak jak widziałem jak wypadało. Podczas zakręcania poczułem opór wiec szybko odkręciłem a ta mała sprężyna sie skrzywiła i złamała.
      Co zrobić? Jak wstawić jak będę mieć sprężynkę 
      Ta śruba na zdjęciu
       

    • Kapoxer
      Przez Kapoxer
      Witam, czy rower może być trzymany w domu na zwykłym stojaku serwisowym, który łapie rower za tylni trójkąt? Dodam też że rower posiada hamulce hydrauliczne, więc czy nie będzie żadnego problemu, aby rower był w ten sposób przechowywany?
×