Skocz do zawartości

[napęd XT M8000] wymiana napędu 2x11 na 1x11


hulajnogaA

Rekomendowane odpowiedzi

Korba M8000 (z reszta tak jak i inne MTB) występuje tylko w jednej długości osi , co do linii łańcucha to masz dwie wersje : "standardowa" pod piasty 135/142 lub Boost 148. Jeżeli obecnie posiadasz korbę 2x11 to bez problemu przerabiasz ją na 1x11 - demontujesz młynek i zmieniasz większa tarczę na dedykowaną do 1x11 (fabrycznie korby shiamno pod 1x i 2x niczym się nie różnią).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasty mam Boost 148 więc jaka korba będzie potrzebna. Co do korby to raczej muszę wymienić bo będę chciał zębatkę T30 a taka mała w miejsce obecnej dużej nie pasuje a jak ją dam w miejsce obecnej małej i zdejmę dużą to "gołe" ramiona po tej dużej będą przeszkadzały i kiepsko to będzie wyglądało. Korba 1x nie ma mocowania na drugi blat i taką chcę kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasty mam Boost 148 więc jaka korba będzie potrzebna.

Czyli bierzesz wersję pod boost - FC-M8000-B.

 

Co do korby to raczej muszę wymienić bo będę chciał zębatkę T30 a taka mała w miejsce obecnej dużej nie pasuje

To jaką masz korbę ? Fabryczne shimanowskie od 11s bez problemu mieszczą zębatkę 30T https://www.sbike.pl/czesci-szosowe-przelajowe-zebatka-shimano-deore-xt-sm-crm80-do-fc-m8000-30t-o_78_5175.html

 

 

Korba 1x nie ma mocowania na drugi blat i taką chcę kupić.

M8000 (M7000 z reszta też) ma gniazda z gwintem pod młynek nawet jeśli kupisz w całości jako 1x11.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informację o tym, że blat 30T nie pasuje do mojej korby XT dostałem w sklepie stacjonarnym. Nawet w to uwierzyłem bo przekos łańcucha jest dramatyczny gdy jest na największej zębatce z tyłu. W zasadzie to łańcuch jest prostopadle do osi korby tylko na najmniejszej zębatce z tyłu i większej z przodu. Natomiast patrząc na fotki korby XT 1x11 w necie widzę że jest tak jak mówisz. Czyli wystarczy że odkręcę mniejszą zębatkę (26T) a większą (36T) zastąpię tą 30T i jazda ? No i jeszcze kasetę wymienię na 46-11 (teraz mam 42-11).

 

Moja korba:

823130bc42bd.jpg 16a04646d01e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech ci "specjaliści" z tego sklepu nieco się dokształcą bo mają przekłamane info - chyba , że celowo cię wprowadzili w błąd aby naciągnąć na zakup nowej korby (u nich).

Demontuj te blaty co masz  , kup taki jak podlinkowałem wcześniej (lub inny narrow wide z asymetrycznym BCD 96) i masz gotowe 1x11.

Ten przekos o którym piszesz wynika z innej konstrukcji fabrycznych zębatek dla 1x i 2x (ta ma większe przesuniecie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

(fabrycznie korby shiamno pod 1x i 2x niczym się nie różnią).

To skąd się bierze linia łańcucha 50,4mm (jak pamiętam) dla 1rz skoro odległości pomiędzy zębatkami wynoszą ok. 7mm? 

Prosta matematyka - skoro 2rz ma pomiędzy zębatkami 48,8 to dodając 3,5mm wychodziło by nam, że blat jest w pozycji ok. 52mm. To oznacza, iż ramiona mimo iż z pozoru identyczne, to identyczne nie są. Są producenci zębatek NW którzy wyraźnie podają, iż wstawiając je do korb 2rz należy wybrać modele z 2mm offsetem, by w ten sposób powstała ponownie linia łańcucha = 50mm. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Arni220 człowieku małej wiary , odłóż czasami ten kalkulator na bok (będzie ci wdzięczny bo ma u ciebie ciężko :icon_wink: ) i organoleptycznie ogarnij zagadnienia , które bierzesz przez pryzmat cyferek.

Ramie korby M8000 jest takie samo dla 1x jak i 2x (nawet oznaczenie na korbie nie rozróżnia tych dwóch dwóch wersji) a linia łańcucha jest osiągnięta poprzez odpowiednie wyprofilowanie fabrycznych zębatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zatem człowieku dużej wiary w produkt, dla kogo zatem produkuje się zębatki bez offsetu skoro do korb 7000/8000 potrzeba ok. 2mm, by je spozycjonować poprawnie?

https://banless.pl/pl/p/Zebatka-owalna-Shimano-96BCD-M7000M8000/22

 

Aaa, proszę daj mi pdfa Shimano z numerami katalogowymi prawych ramion.

 

OK, sam sobie wszystko ustaliłem. Ramiona są identyczne, ale zębatki NW nie zawsze mogą i z pewnych powodów nie może być offsetu (nie chodzi tu o linię łańcucha akurat). Swoją drogą, skopany pomysł.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja będziesz tam dawał zębatkę nw to zwróć uwagę że te zębatki mają różne offsety. poza tym co mówi matematyka to są jeszcze głosy praktyków apraktycy się róż nią w opiniach i tak np są tacy którzy twierdzą że w napędzie jedynkowym pod piastę boost lepiej sięgac po zębatki nieboost

 

a tak w ogóle to co to za rower, napęd jedynkowy nie jest żadnym cudem; po co Ci on?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Matematyka, a w zasadzie w tym przypadku geometria wyjaśnia nam wszystko, zarówno wady jak i zalety konstrukcyjne 1x11, a wygląda to tak:

- linia łańcucha na kasecie to 45mm dla 10s i 44mm dla 11s

- idealna linia łańcucha na korbie dla 10s to ok. 47mm, dla 11s 46mm pod warunkiem, że piasta ma 135/142mm. Dla boosta będzie to o 3mm odpowiednio więcej.

 

Co daje nam zatem nowoczesna korba Shimano?

- ramiona pozycjonują zębatki bez offsetu na 52mm!!! z offsetem na ok. 50/50,5mm

- zębatki z przedziału 30/34mm produkuje się z offsetem, większe są bez tego detalu, mniejsze wkręcane w młynek mają offset odwrotny 2mm

Zauważmy, że Shimano (bynajmniej w XT) nie produkuje zębatek większych niż 34z. Dla czego? Najprawdopodobniej dla tego, że te by zachować dotychczasową linię łańcucha (50,4mm) musiały by mieć 1,6mm offsetu, a że inna linia łańcucha nie jest właściwa, to po prostu się nie produkuje. Pomijam problem, że zębatka taka (36/38/40z z offsetem) nie stała by się uniwersalnym produktem i do wielu nowoczesnych ram by zwyczajnie nie weszła, hacząc o widełki. 

 

Co oznacza zatem wkręcanie w te super hiper korby zębatek bezoffsetowych? Mega przekos na kilku dużych koronkach kasety 10s, a o 11s nawet nie wspomnę, obowiązkowe spadanie łańcucha przy kręceniu do tyłu, spadek trwałości napędu. Zauważmy, że wkręcenie takiej zębatki np. od Chińczyka lub innych producentów europejskich ustawia zębatkę niemal w miejscu dużego blatu korby 3rz (52 vs ~53,5). Kto jeździ z blatu takiej korby po całej kasecie i czym to skutkuje? Chyba wszyscy wiedzą.

Z tego też wynika wpis kol. grzesiowu, że do Boosta (na kasecie optymalna chain line wynosi ok. 49mm) lepiej zastosować tradycyjną korbę z zębatką z offsetem (~50mm) lub bez (52mm) o ile jej rozmiar pozwoli na niezahaczenie o widełki ramy.

 

Jak zatem się wyleczyć z tego g... Shimanowskiego? Przejść na Srama :) Tam dzięki koronce 10z spokojnie można stosować mniejsze o 2 zęby zębatki na korbie, a to pozwala na zachowanie lepszej linii łańcucha, jeśli komuś wypadało by do Shimano założyć zębatkę większą niż 34z, a do tego przynajmniej zminimalizowanie (bo zlikwidować się nie da)  sutków ubocznych dzięki linii łańcucha ustawionej firmowo na 49mm.

 

Tak jest, poza zdecydowanie lepszemu stopniowaniu i zakresowi kaset Srama, dochodzą znacznie lepiej konstruowane korby (tak juz było w ich 2xX). Napęd dla biedy nigdy nie będzie idealny, bo produkowany jest dla biedy, niestety.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak w ogóle to co to za rower, napęd jedynkowy nie jest żadnym cudem; po co Ci on?

 

Śmigając z napędem 2x doszedłem do odwrotnego wniosku... Po co mi 2 blaty z przodu. Wziąłem więc kalkulatorek i doszedłem do wniosku, że zamiast 26,36/11-42 zapodam 30/11-47 (shimano lub sunrace) i w zasadzie na to samo wyjdzie na podjazdach a z góry i tak nie dokręcam :icon_wink: . Po za tym odpada trochę szpejów z roweru. Pewnie bym się nawet nie zastanawiał nad wymaianą napędu gdyby nie przejażdżka na rowerze kolegi z napędem SRAM właśnie. Ludzie mówią że SRAM lepszy ale dla mnie to by już był poważny koszt gdybym chciał cały napęd wymienić (manetka, wózek, bębenek, korba, łańcuch).

 

Ale skoro już przy SRAM jesteśmy to jaka grupa jest tu "odpowiednikiem" funkcjonalnym i jakościowym napędu XT M8000 1x11 ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sram ma taką mnogość grup , że jednoznacznie nie da się ustalić odpowiednika ale najbliższy dla XT 1x11 będzie chyba GX. Największą zaletą ich napędów jest kaseta z najmniejsza koronką 10T ale niestety poza jej sporą ceną potrzebuje dedykowanego bębenka XD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o konkretny odpowiednik XT, SLX czy XTR, to nie jest ważne, bo np. ta koronka 10z pociąga za sobą inne rozwiązania/możliwości konstrukcyjne, więc suma summarum mamy zdecydowanie lepsze napędy, a wiadomo diabeł tkwi w szczegółach. A niewcinające się koronki w bębenek, to także plus. Sram ma jedną tylko wadę, jest nią cena, a szczególnie kaset czyli wychodzi coś jak Camagnolo, świetne ale drogie. I tu jest przyczyna popularności napędu dla biedy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XG-1150 i 1175 to słabe kasety, często krzywe, widziałem już kilka które nie przyjęły nowego łańcucha (10T)po 250km przebiegu. Do nawet najtańszych camp dużo mu brakuje pod względem trwałości, dodatkowo nie polepsza sytuacji wielkość najmniejszej koronki oraz błędy regulacyjne - źle ustawiony - zbyt mały kąt opasania kasety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

offtopic

 

 

I tu jest przyczyna popularności napędu dla biedy

Czy Ty chcesz się dowartościować że tak podkreślasz że użytkownicy Shimano to biedaki?Zostaw może takie komentarze dla siebie. 

endofftopic

 

Wady i zalety Shimanowskich napędów 1x już wielokrotnie były i nadal są wałkowane. Mają swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników. Zresztą jak Sram również. Dlatego jeździj na tym co masz i ciesz się jazdą a nie sprzętem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowartościować??? Czym niby, nie bardzo rozumiem, handlujesz tym i robię złą robotę? Eeee, nie przejmuj się, będzie dobrze. A przypomnę, forum takie jak to jest od tego, by dyskutować zarówno o pozytywach jak i negatywach. Chcesz coś wtrącić sensownego, proszę bardzo, z chęcią poczytam.

 

Wałkowane wady? Raczej mało kto zwraca uwagę na przyczyny słabiutkiej linii łańcucha rozbijając g... na atomy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od godziny siedzę sobie na stronie SRAM-a i czytam. Wniosków niewiele bo trudno się w tej "mnogości grup" połapać i to mnie zdecydowanie zniechęca. Wygląda na to, że GX to jedna z niższych grup osprzętu i trzeba wydać około 2k (korba, kaseta, łańcuch, wózek) albo zostać przy jednej z najwyższych grup Shimano. Oczywiście fajnie by było mieć 50T z tyłu bo ta 10T mnie jakoś nie podnieca.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...