Skocz do zawartości

[Przerzutka tylna] Shimano Sora w Giant Contend 1


m4rvell0us

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

 

od dłuższego czasu uczę się samemu serwisować rower na podstawie różnych poradników, jednakże nie mogę sobie poradzić z dwoma mankamentami, które trapią mój nowy rower szosowy Giant Contend 1 na osprzęcie Shimano Sora R3000.

 

Nagranie: https://youtu.be/pmEhRXw3ons - wybaczcie, w kolejnym ujęciu stoję tyłem do kamery i widać tylko moje nogi, ale jak się zorientowałem po nagraniu to już nie chciało mi się ponownie tego nagrywać. Najważniejszy jest dźwięk w tamtym ujęciu

 

Od dnia zakupu mam dwa problemy z napędem, na które stacjonarne serwisy nie mogą zaradzić, chyba szkoda im czasu na znalezienie przyczyny. Osprzęt Shimano Sora - tylna kaseta fabrycznie była zamontowana marki SRAM PG950 11-32, 9rz (montowałem kasetę od Sory, nadal jest to samo). Otóż zawsze na przełożeniach 1x8 oraz 1x9 łańcuch już mocno ociera o wewnętrzną stronę dużej zębatki korby. Przerzutka przednia jest ustawiona prawidłowo, o wózek przerzutki nic nie ociera. Testowałem również po zdjęciu przedniej przerzutki, nadal jest to samo.

 

Drugim problemem jest brak możliwości regulacji odległości wózka tylnej przerzutki od kasety (czyli napinania sprężyny b-tension). Kręcąc śrubą regulacyjną, wózek ani się nie przybliża do kasety, ani nie oddala. W moim rowerze MTB na osprzęcie Shimano Deore działa wszystko bez zarzutu. Dodam jeszcze, że podczas mocnego kręcenia pedałami na cięższych przełożeniach, podczas natychmiastowego przestania pedałowania słychać mocne uderzenie łańcucha - albo o kasetę, co może być następstwem tej śruby regulacyjnej, albo o ramę.

 

Link do specyfikacji roweru: https://www.giant-bicycles.com/pl/contend-1

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc. Jak dotąd nikt nic nie wymyślił i staram się unikać tych przełożeń.

m4rvell0us

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze 1x8 lub 1x9 jak rozumiem to są przełożenia skrajnie skośne - czyli masz małą zębatkę z przodu i najmniejsze zębatki z tyłu - tak? No to co się dziwisz? W instrukcji do twojego napędu, na stronie 5 stoi napisane jak wół, że nie należy używać przełożeń 1x9, 1x 8 i nawet 1x7 bo łańcuch może trzeć!. Wszystko działa zgodnie z założeniami producenta. Instrukcja DM-RBFC001-01 dostępna na stronie internetowej Shimano.

 

"When the chain is in any of the positions shown in the illustration, the chain may come into contact with the front chainring or front derailleur and
generate noise. If the noise is a problem, shift the chain onto the next largest sprocket or the one after."
 
Niestety obrazka nie przekopiuje ale masz napisane, jakich kombinacji przełożeń nie używać.
 
Wszystkie instrukcje do siebie masz tutaj:
 

 

Masz suport press fit czy z łożyskami zewnętrznymi? Jeżeli z zewnętrznymi to można ociupinkę zmienić linie łańcucha z przodu (dołożyć podkładkę od strony napędowej) i powinno się udać zrobić tak, że 1x8 zadziała OK ale 1x9 i tak będzie tarło - takie jest moje zdanie. Tak czy inaczej tych przełożeń należy unikać. Zresztą dołożenie podkładki może spowodować np. tracie na 2x2 albo o wózek przerzutki. No ale poeksperymentować można, jeśli bardzo Ci przeszkadza, że napęd działa, jak producent przewidział...

 

Śruba B działa PRAWIDŁOWO - całą sterta przerzutek reaguje właśnie tak niewiele na kręcenie. Bardzo ładnie zrobiłeś film, więc widać, że śruba opiera się na haku i z całą pewnością odsuwa się od niego po wkręceniu tylko, że przeguby przerzutki od razu to kompensują.

 

Poczytaj tutaj ale masz mnóstwo na forum o "nieruchawej" śrubce B

 

https://www.forumrowerowe.org/topic/222751-przerzutka-tylnaproblem-z-ostatnia-srubka/

 

Tak wiem, że w niektórych układach ten ruch śruby jest bardziej widoczny, mam w domu 5 rowerów - w niektórych jest widoczny, w innych nie. Za to jak poruszysz przerzutkę ręką, albo najlepiej po regulacji zakręcisz korbą,  do takim kręceniu zobaczysz, że jednak wraca w nieco inna pozycję niż przed kręceniem. Po prostu jej ruch nie jest aż tak "spektakularny". W każdym razie u Ciebie to bym wykręcił to śrubę prawie na maksa (żeby ciągle opierała się o hak) i zostawił  - będzie najprawdopodobniej OK - po regulacji sprawdź jak napisałem. Tylko zdałeś cały klei z gwintu - musisz od nowa położyć ten w sztyfcie.

 

NIGDY nie kręć tak śrubami przerzutki bo mają drobny gwint i łatwo go zerwać, niestety zrywa się nie na śrubce tylko w blaszce przerzutki. Przerzutkę należy odsunąć ręką od haka i dopiero wtedy wkręcić, żeby śrubka nie wykonywała pracy! Wykręcanie jest bezpieczniejsze.

 

Moim zdaniem, nie obraź się tylko, szukasz "dziury w całym"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Jeszcze ani razu nie otrzymałem tak merytorycznej odpowiedzi. Nie obrażam się, lecz bardzo dziękuję za pomoc!

 

Uspokoiłeś mnie. To mój pierwszy rower szosowy. Radziłem się prawie wszędzie i nikt nie był w stanie pomoc.

 

Właśnie jestem w trasie na tym rowerze i od jakiegoś czasu unikam tych przełożeń bo nie dało się wytrzymać, a jestem można by rzec pedantem, wszystko musi działać idealnie.

 

Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc, gdybym mógł jakoś podziękować to daj znać na priv :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...