Skocz do zawartości

[Początki ZAPLATANIA] Ambitnie: co trzeba aby samodzielnie zacząć zaplatać?


ioy

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o fachowe porady od doświadczonych dla AMBITNYCH: jak zacząć samodzielnie zaplatać, jaki sprzęt, CENTROWNICA (i jaka) i co jeszcze, TENSOMETR bardzo potrzebny? ;)

 

Powiedzmy, że mam jakąś juź rezerwową piastę i obręcz jako material ćwiczebny (jeżdżę na czymś innym) i mam chęć trochę pobawić się tym :)

 

(A jak byście dziwili się to powiem, że tak sobie myślę iż takie dzierganie jest zajęciem stworzonym dla kobiet ;) Proszę o merytoryczne porady, bez wysyłania mnie na drzewo :) w przedbiegach!)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy też do czego chcesz stworzyć koła. Ja do bułkowoza taty, który jest jednocześnie moją zimówką na najcięższy czas (śnieg -20 i mrozu po kolana, opony z kolcami) to zaplotłem koła na centrownicy zrobionej ze starego widelca od składaka i już 3 sezon latają. Są prawie idealne mimo, że tylko kosmetycznie poprawiałem naciąg - tensometr to mi nawet przez głowę nie przeszedł.

Tensometr jest fajnym narzędziem, ale trzeba pamiętać, że jak obręcz jest nie nowa to jest nieidealna i niejednorodna, więc pewnie zdarzy się tak, że przy wszystkich szprychach idealnie równo naciągniętych koło będzie krzywe. Ja bym takie koło wolał zaplatać na wyczucie, a tensometr to przerost formy nad treścią trochę.

Co do centrownic to bitul ma w ofercie i nad nią się kiedyś zastanawiałem nawet.

 

Niemniej jednak w moim "głównym" pomykaczu koła plotłem u profesjonalisty i tam też centruje, bo zależy mi na ich wytrzymałości i sztywności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klucz do nypli, centrownica, oczywiście z czujnikami zegarowymi, tensometr i maszyna do odprężania to niezbędne minimum. Do tego klej do gwintów, drut do wiązania szprych i oczywiście sprzęt do lutowania.

 

A teraz poważnie. Masz cały internet wiedzy. Polskojęzycznej, anglojęzycznej czy w jakim tam jeszcze języku ogarniasz. Zaś jak analizuję Twoje wypowiedzi, ten temat rozrośnie się na kilkustronnicowy elaborat z tabelarycznymi danymi i wielkimi słowami, a w praktyce będzie traktował o niczym. Która centrownica lepsza, jaki tensometr, a po co, a na co, a czemu tak drogo. Gdzie chodzi o złożenie koła na najtańszych komponentach... Odrobinę własnej inicjatywy. Odrobinę chociaż.

 

PS "Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego". Zdobądź (co w erze Internetu nie jest trudne), przeczytaj i zastosuj się do wskazówek. Gwarantuję Ci, że jedyne pytania jakie sobie zadasz to "jaka centrownica" i "jakiej długości szprych potrzebuję". Ale przy odrobinie inicjatywy znajdziesz odpowiedzi na te pytania w kilka minut. Względnie do drugiego odpowiednie narzędzie do obliczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny jest też przymiar do centrowania jak na zdjęciu. Bardzo pomaga i prosty do zrobienia we własnym zakresie, z drewna, kartonu czy co tam kto ma pod ręką. Mój  akurat powstał z aluminiowych profilów starej anteny telewizyjnej zbierającej kurz w piwnicy. Oprócz tego u mnie sprawdzają się śruby młoteczkowe zamontowane na widelcu roweru, które pozwalają ustawić bicie boczne z tolerancją do ok. 0,5 mm. Odnośnie gotowych tutoriali to polecam ci choćby:

 

http://blogrowerowy.pl/wpis/zaplatanie-kol/

http://blogrowerowy.pl/wpis/zaplatanie-kol-odcinek-2/

http://blogrowerowy.pl/wpis/szprychy-odslona-druga/

http://blogrowerowy.pl/wpis/ze-szprychami-za-pan-brat/

 

Jako, że nie posiadam tensometru i bogatego doświadczenia w naciąganiu szprych pozwalającego z niego nie korzystać, na tym etapie oddaję koło do serwisu, w którym dociągają mi szprychy jeśli jest to konieczne. Generalnie naprawdę świetne zajęcie : ))

 

post-201938-0-43501400-1506713375_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do pierwszego zaplotu średniej jakości koła potrzebny jest jedynie dobry klucz do centrowania i rower z hamulcami vbrake.

prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator

poradników jak zaplatać jest masa a za centrownicę robi odwrócony kołami do góry rower

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

"Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego"

 

Dokładnie ... wszystkie koła jakie zaplotłem to na podstawie wskazówek z Zinn`a 

 

Zwykła tania, prosta centrownica i klucz do nypli, to wszystko co mi było potrzebne.

Nie twierdzę ze zaplatałem koła zawodnicze, zaplatałem przeważnie koła dla siebie i dla znajomych/

To co pozaplatałem, pod tyłkami rzędu nie raz 100 kg robią po kilka tyś km bez potrzeby korekty.

 

Jednak do budowy jakiegokolwiek koła potrzeba nie tyle wiedzy i doświadczenia co "czucia tematu".

Jak się jest ignorantem technicznym bez doświadczenia w mechanice to nawet najlepsze tutoriale i narzędzia nie doprowadzą do zadowalających efektów.

 

Pozdrawiam

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem Spoke Calculator for bicycle wheels | Prowheelbuilder.com
 

Ten w/w jest też w wersji polskiej.

Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych

 

No i średnica szprych dla strony prawej i lewej, było już w temacie z piastą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator

Ale tam trzeba podać np. "Hub manufacturer" i w liście Nowateka nie ma, i co teraz? ;)

 

Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych

A tu nie trzeba podawać modelu piasty ani obręczy, ale za to grubość ścianki obręczy.

Po co zatem model piasty w tym pierwszym jeżeli ten drugi radzi sobie bez tego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Z palca" czyli wpisać ręcznie.

 

Centrownica nie zaszkodzi, dobry klucz do nypli, płaski śrubokręt, stara szprycha do wsadzania nypli i tyle.

Generator polecam ten https://pro-bike.pl/spoke.frame.php

 

Czujniki zegarowe sobie daruj, przy tańszych obręczach i tak będziesz musiał ignorować ich dokładność jeśli będziesz chciał zachować równy naciąg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale podane przez Was generatory (kalkulatory) długości szprych uwzględniają jedynie symetryczne kołnierze. A jak obliczyć kołnierze niesymetryczne i jak je potraktowaćw ogóle, czy jest duża różnica czy można zastosować miks reguł dedykowanych dla dwu rodzajów kołnerzy? ;)

 

A i jeszcze pytanie zupełnie na inny temat (kołnierze symetryczne tym razem): jak mam koło zaplecone na 3 krzyze (z piastą o małych kołnierzach, do wymiany), to jest szansa ze te same szprychy przypasują do piasty z większymi kołnierzami przy zapleceniu na cztery krzyze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A prawda, dzięki wielkie:

Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych

No i średnica szprych dla strony prawej i lewej, było już w temacie z piastą.

 

 

 

Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk

 

 

rozmawiacie z trollem...

...

"czy mogę użyć szprych ze starego koła?" litości

Pisz rzeczowo, merytorcznie, proszę i kto troluje?

Powiedz proszę co chcesz od wykorzystania ponownego w pełni sprawnych szprych (jeżeli pasują), jaki problem?

 

 

 

 

Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Powiedz proszę co chcesz od wykorzystania ponownego w pełni sprawnych szprych (jeżeli pasują), jaki problem?

według sztuki, to straszny grzech,

ale praktyka mówi inaczej.

najważniejsze by nie mieszać szprych o różnych wytrzymałościach, bo wtedy i tak te słabsze padają....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Poczatki są trudne, fachowiec (renomowany) mi zaplótł koło rok temu tak, że co druga szprycha teraz jest luźna tak że muszę palcami okresowo dokręcać nieco ponieważ podczas jazdy szprychy mi dzwonią a koło niebezpiecznie się kołysze.

Ponieważ wizyta u fachowca tylko podniosła ciśnienie: "na zaplatanie nie ma gwarancji", pozostało mi chaotyczne dokręcanie samodzielnie.

Przyniosło to nawet rezultat, ale szereg chaotycznych prób spowodowało że w dwu nyplach kanty się "zeszlifowały" (przekrój ich zmiast kwadratu ma teraz kształt koła) i nie ma teraz jak złapać kluczem do nypli. Poradźcie można coś z tym zrobić?

 

Prawdopodobnie to wina klucza do nypli, mam taki w ksztalcie kółka o wielu szczelinach na różne wielkości nypli (jak np tu: klucz-sw-21-do-nypli-szprych-centrowania ), jest niewygodny, ciągle mi się mylą te szczeliny i chyba takie nieadekwatne pomyłkowe wybory szczelin zeszlifowało te dwa nyple.

Poradźcie proszę, polecicie jakoś może: co to znaczy SOLIDNY KLUCZ DO NYPLI (i gdzie go kupić)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie jeszcze prosze jakie nyple najlepiej kupic?

Poniewaz zobaczcie, ten czlowiek ma rozmaite nyple, z roznego materialu (aluminium, mosiadz, tez niklowany), roznej wielkosci (12mm, 14mm), a takze posiada podkladki pod nyple dwu rodzajow (warto zaaplikowac?):

https://allegro.pl/uzytkownik/republicbikes?string=nyple&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-spo-1-3-1003

 

A szprychy w rowerze moim mam o szer 2mm (nyple 3.2mm), btw te nyple u tego czlowieka pasuja do 2mm szprych?

 

 

A klucz do nypli (takze u tego samego sprzedawcy aby w tej samej przesylce, wiadomo) chce wziac ten: klucz-do-centrowania-kol-do-nypli-park-tool-sw-40

Polecacie? ;)

 

EDIT:

 

Albo moze lepiej wziac nyple STALOWE (wytrzymalsze na zeszlifowanie kantow?) u innego sprzedawcy:

stalowa-nakretka-szprych-rowerowych-12-mm-36-szt

wraz z takim kluczem:

klucz-do-suportu-oraz-nypli-geotech-ght

Prosze poradzcie, co lepiej? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...