Skocz do zawartości

[Kaseta] 9 speed 11-40z, 500g, 30$, warto?


kurt_hectic

Rekomendowane odpowiedzi

Chyba rzeczywiście jest tak, jak pisali doświadczeni koledzy - przerzutki shadow mają problem z obsługą kaset większych niż dedykowane? Moja dwuzawiasowa RD-M591 bez problemu dała się wyregulować na zakresie 11-42, pomimo że jej max fabryczny zasięg to 34. Praktycznie wystarczyło wkręcić mocno śrubkę B, tak aby odległość kółka prowadzącego od 42t wyniosła około 2-3mm. Wrzucanie i zrzucanie jest płynne, bezproblemowe, powiedziałbym że nie odbiega od pracy na mojej poprzedniej kasecie 11-32. Eksperyment z 11-42 9s jest na tyle udany, że poważnie zastanawiam się nad zbudowaniem kasety 9s w zakresie 11-46. Wstępne przymiarki pokazują, że jest wystarczający zapas. Wystarczy użyć dłuższej śrubki B i uda się ustawić kółko prowadzące przerzutki do zębatki 46t. Oczywiście pozostaje kwestia opłacalności takiego przedsięwzięcia. Zębatki 46t nie są tanie, a i trzeba by rozmontować ze 2 inne kasety jako źródło odpowiednich zębatek  :(  Nie wykluczam jednak, że po zajechaniu obecnej kasety zaryzykuję taką zabawę...  :woot:

 

Trzymam kciuki za powodzenie regulacji !

Daj znać jak poszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurt, czyli potwierdziłeś tylko to, co było do przewidzenia. Różne skosy pracy przerzutki Shadow i kasety zaowocowały tym, o czym napisałeś. Prawda znana nie od dziś, ale warto było poczekać na twój test, by mieć 100% pewności.

Nie jest też prawdą, że m772 nie obsłuży kaset większych lub mniejszych niż dedykowane 11-32 lub 11-34. Ta przerzutka pięknie pracuje zarówno z 11-36 jak i 11-28. Po prostu różnica skosów jest zbyt mała, by zakłócić tę pracę. Podpinałem do niej nawet 12-23 i tak samo, działa płynnie, ale jak widać, z 11-40 już sobie nie radzi kompletnie, bo to co kolega ustawił po 2h zabawy, może się okazać niewystarczające w błocie, trudnym terenie, warunkach wyścigowych, przy lekko zużytych zębatkach/łańcuchu. No szkoda, na zawody był by fajny zestaw dla mnie na 2x9 z 36/24 + 11-40. Ale jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, są 2 rodzaje, goat link i road link. Nie mniej testowałem to właśnie dziś no i cóż, w teorii, skoro przerzutka ma wystarczający zasięg to go nie potrzebuję. 

 

Update: generalnie poddałem się, mam dość; spędziłem nad tym 5 godzin i wszystko działa jak gówno. Zimno, głód i śmierć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testowałem w tej pozycji.

 

Fajnie, że napisałeś, to ujdzie moje spmaowanie ;p Szkoda, że nie można edytować postów btw. bo trochę głupot popisałem.

 

Generalnie moja przerzutka, prawdopodobnie dała by rade 42t, ponieważ przy 40 śruba B nie jest dokręcona na maxa. 

Jeśli wasza przerzutka nie da rady objąć kasety to kupujcie na ali te roadlinki, tak, powinny działać.

 

Wydaje mi się, że moje problemy są zwiozane tylko i wyłącznie z tym, że rower ma 10 lat i XTek którego mam, no coś z nim jest. Kilka razy udało mi się ustawić idealne przełożenia, ALE wtedy były problemy z 5,6,7. Klasyczny, powyginany hak? albo sama przerzutka....nie umiem ocenić. 

 

Pojadę do serwisu i pewnie skończy się na kupnie nowej przerzutki :(  Szkoda no...każde uderzenie w kamień to 150zł w plecy?  1-2 mm odgięcia i *******, nie działa..... Irytują mnie ci producenci...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurt, już nie wymyślaj bredni, bo wsystko masz dobrze zrobione i lepszego działania już nie osiągniesz. Data produkcji podzespołów nie ma tu znaczenia, a znaczenie mają zasady działania przerzutki. Wszystko zostało już dawno opisane, poczytaj sobie:

http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/O_skosie_i_radzeniu_z_nim_sobie..html

 

Tak, twoja przerzutka nie ogarnie już kasety 11-40, jej możliwości skończyły się na 11-36 tak samo, jak przerzutek Shadow 10s skończyły się na 11-40/42 i 11-46 już nie ogarną za żadne skarby.

 

Ten przedłużacz haka co ma powodować? On obniża przerzutkę tak, by odsunąć górne kółko od największej koronki o ile wcześniej o nią haczyło mimo maksymalnego wkręcenia śrubki regulacyjnej. Tylko jedno ale,  odsunięcia górnego kółeczka od dużej koronki oznacza automatycznie odsunięcie tegoż kółeczka także od małych koronek. I to niestety niesie ze sobą konsekwencje takie jak w twoim przypadku. Tego nie zmienisz, musiał byś przebudować przerzutkę i żaden serwis tego za ciebie nie zrobi.

 

Panowie, nie ma co kombinować, Chińczycy na swoich stronach napisali wyraźnie, z jakimi przerzutkami działa ich kaseta 11-40 9s. Niestety nie ma tam wymienionych modeli Shadow 9s. Po co kombinować z krzywym hakiem, z mechanikami i  bóg wie czym jeszcze, to nie będzie działać (w sensie takim jakiego byśmy oczekiwali) i tego nie zmienimy. Trzeba się z tym pogodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Chińczycy na swoich stronach napisali wyraźnie, z jakimi przerzutkami działa ich kaseta 11-40 9s. Niestety nie ma tam wymienionych modeli Shadow 9s.
 

można prosić o linka do takiej rozpiski? Kusi mnie opcja przerobienia napędu 3x9 na jednoblat. Jestem ciekaw, czy moja aktualna RD-M390 sobie z tym poradzi, czy też będzie trzeba ją zmienić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 100% TAK nie można odpowiedzieć, jednak szanse ku temu z racji konstrukcji są znacznie większe, jak widać.

Wiesz, jak masz pewność, że chcesz mieć 1x9, tylko to i nic więcej, to zmień może faktycznie tę przerzutkę. No ale jeśli chciał być powrócić do 2x9, to chyba jednak lepiej pozostać przy m772, naciągnąć jej mocniej sprężynę nawet poprzez nawiercenie dodatkowego otworka (bardzo pomaga, zrobiłem tak) i cieszyć się nieobijaniem łańcucha o ramę.

No bo wiesz, przerzutki 2 zawiasowe nie są bez wad jednak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Update:

 

1) Podkładki (2mm) pod korbę. Zakupione, zainstalowane, mała różnica, łańcuch nadal spada z pierwszego biegu, może trochę wolniej. Chyba nie warte zachodu, bo to jednocześnie napina łańcuch po drugiej stronie kasety...

 

2) Zmiana biegów. Tutaj sprawa się wyjaśniła: przerzutka shimano deore xt 772, z systemem shadow działa świetnie, ale tylko gdy śruba B nie jest mocno dokręcona, czyli tak na 32-34 zęby. Gdy dokręcamy śrubę, ale przerzutka objęła 40 zębów, mimo, że jest to nadal "w skali" i śruba nie jest dokręcona do końca, to cała zmienia biegów działa jak gówno.

 

3) road goat link czy jak to się zwie. Próbowałem użyć tego tak, aby przerzutka była bliżej kasety, żeby nie musieć dokręcać śruby B, ale nie znalazłem takiej pozycji, także imo jest nieprzydatny.

 

Także są 2 opcje:

-przejście na 1x10 i wymiana wszystkiego

-znalezienie tylnej przerzutki, która bez napinania, bez dokręcania śruby B obejmie 40 zębów i nadal będzie działać sprawnie

 

Jest taka? Wcześniej pojawiały się sugestie, żeby kupić cokolwiek bez shadowa, to prawda? 

Pomocy, męczę się z tym już naprawdę za długo :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Podkładki (2mm) pod korbę. Zakupione, zainstalowane, mała różnica, łańcuch nadal spada z pierwszego biegu, może trochę wolniej. Chyba nie warte zachodu, bo to jednocześnie napina łańcuch po drugiej stronie kasety...

Nie napina tylko wyrównuje się kąt przekosu łańcucha w obu kierunkach, a to oznacza wolniejsze zużycie napędu. 

 

 

 

Zmiana biegów. Tutaj sprawa się wyjaśniła: przerzutka shimano deore xt 772, z systemem shadow działa świetnie, ale tylko gdy śruba B nie jest mocno dokręcona, czyli tak na 32-34 zęby.

Do 11-36 działa świetnie. Jak widać po twoich doświadczeniach jest to maks, bo nie ma niestety wersji pośredniej 11-38

 

Masz kółko 10 zębowe do przerzutki? Można spróbować wymienić górne, zawsze to 2/3mm bardziej opuszczona przerzutka, a nuż się uda.

 

 

 

-znalezienie tylnej przerzutki, która bez napinania, bez dokręcania śruby B obejmie 40 zębów i nadal będzie działać sprawnie   Jest taka? Wcześniej pojawiały się sugestie, żeby kupić cokolwiek bez shadowa, to prawda? 
 

No tak, pisane było od początku, że na takich działa chłopakom idealnie, nawet z 11-42. Musiał byś zmienić na RD-M771 (to jest właśnie 2 zawiasowa), a dla pewności pożyczyć od kogoś na szybki test.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być też RD-M591 SGS, zawsze to około 100 PLN taniej. Dodam jeszcze, że znaczenie ma też długość łańcucha. Wg mnie, powinien być on możliwie krótki, tzn. taki żeby dało się wrzucić na max koronkę i ani jednego ogniwa więcej. Każde wydłużenie łańcucha pogarszało nieco pracę przerzutki, przynajmniej w moim napędzie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie większe, a mniejsze kółko. W 772 masz 11z, a założył byś 10z. W sumie jak masz taką możliwość (starsze przerzutki miały takie mniejsze kółka), to zrób taki test na 772, ciekaw jestem wyniku.

 

http://www.uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Wiesci_z_warsztatu,_11.listopad.2017.html

Może coś wymyślisz na tej podstawie poza wymianą kółka na 10z. On tam dał np. 1mm podkładkę pomiędzy hakiem, a przerzutką czyli rozumiem, że odsunął ją nieco (o ten 1mm) na zewnątrz. Wprawdzie są to wariacje na 2 zawiasówce, ale może na 772 tez by zaskoczyły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK podsumowanie:

 

Kupiłem Deore RD-M591 SGS, wymieniłem tez linkę i pancerz, jest podobnie- do 36 zęba działa super, ale jak reguluje całość pod 40 to jest kupa.  TAKŻE NIE POLECAM KASETY 11-40 W PRZYPADKU 9 PRZERZUTEK.

Roadlink nic nie zmienia, próbowałem każdej pozycji.

 

Polecam 2 opcje:

-zmiana na 1x10; np. deore, komplet na aliexpress kosztuje ~500zł

-kombo 28NW + kaseta 11-34

 

Jako, że mieszkam w górach to biorę drugą opcją; różnica pomiędzy 28, a 32 na 9 biegu to tylko 4km na godzinę, a na jedynce będę miał to samo co na 32-40. Poza tym szkoda mi sprzedawać tego xtka za jakieś marne grosze...na 11-32 działa jak złoto. Nową kasetę znalazłem na promocji za jakieś 37zł, a NW biorę z Chin za 7$, 32 którą kupiłem działa super, ani razu łańcuch nie spadł.

 

0pmZT39gSae0Lx30oltfbA.png

 

 

EDIT: 

 

 

Ja pier.....nie ma 28,  także zostaje 30, 11-36 ehhh


Jest jeszcze jedna opcja budżetowa....nie zmieniać nic i nie używać pierwszego biegu :( 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurna, bardzo dziwne, przecież:

 

 

Moja dwuzawiasowa RD-M591 bez problemu dała się wyregulować na zakresie 11-42
 

Czy ty aby na pewno wszystko poprawnie masz wyregulowane? Wiesz, że w dwuzawiasówkach jest taka dodatkowa śrubka regulująca naprężenie sprężyny i to ona jest odpowiedzialna za odwiedzenie górnego kółka od największej koronki? Tu nie ma tak samo działającej śrubki B jak w m772 i tej regulacji jakby nie widać. Dziwne, że jednemu ogarnia aż 11-42, a tobie z 11-40 nie daje rady.

 

 

 

Polecam 2 opcje: -kombo 28NW + kaseta 11-34

Z tym to jakiś żarcik sytuacyjny???

To nie jest napęd rowerowy, to jest napęd do roweru dziecięcego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAKŻE NIE POLECAM KASETY 11-40 W PRZYPADKU 9 PRZERZUTEK.

Tylko 9 rzędowy sram daje sobie radę z taką kasetą- przetestowałem na sobie. Cała reszta to druciarstwo. Najlepiej od razu przejść na 11 biegów - drogo ale zestopniowanie kaset znacznie lepsze. Tanią opcją staje się nowe Deore 6000 ;-) ale wydaje się że jeśli zmieniać to NX jest lepszym wyborem i to z gripshiftem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...