Skocz do zawartości

[Retro szosa], jak żyć?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mój pierwszy post na forum ale myślę, że będę tutaj spędzał coraz więcej czasu.

Dzięki pracy, gdzie kilka godzin dziennie spędzam w aucie i nie mam czasu na siłownię stałem się posiadaczem pierwszego od kilku lat roweru.

Za śmieszne pieniądze kupiłem starą, włoską szosę marki laikom (w tym mnie) nieznanej.

Niestety po jakiś dwustu kilometrach okazało się, że będę musiał wymienić/naprawić więcej rzeczy niż na początkowo myślałem.

 

Wybaczcie durne pytania ale na serio nie mam pojęcia o rowerach oprócz jazdy.

 

1.

Zauważyłem luz na kasecie/wolnobiegu (jeszcze nie ustaliłem co mam, jutro rozbiorę), tzn nie luz pomiędzy zębatkami a cała kaseta porusza się na piaście i niestety hałasuje. Do wymiany kaseta czy piasta? Co jest najczęściej przyczyną takiego luzu? Dodatkowo z tamtych okolic przez ostatnie kilka km dobiegały dziwne trzaski

2.

Koła wymagają centrowania (możliwe, że tył wymiany - patrz 1.). Czy ewentualnie koła typu "jedne z tańszych na allegro" nadadzą się do w sumie rekreacyjnej jazdy po mieście? Czy centrowanie stuletnich kół ma w ogóle sens biorąc pod uwagę, że np łożyska mogą się rozlecieć po tygodniu.

Link przykładowy

http://allegro.pl/komplet-kol-szosowych-28-rodi-stylus-kaseta-8-9rz-i6856724110.html

3.

Czy podpowiecie mi gdzie dostanę zębatki do czegoś takiego? Albo z czego można je dobrać bo z "tanich" modeli shimano niestety są za cienkie.

http://www.velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=b9be2fb8-66f2-42ba-985d-a2fe24e8c20d&Enum=108

4. Jakie możliwie najtańsze a jakościowo uczciwe opony? Michelin Dynamic Sport 700x25? Czy na połowie tańszej kendzie też można pojeździć?

 

Bez śmiechu, że chcę załatwić sprawę budżetowo, na razie chcę wiedzieć czy rower to coś co lubię. Jeśli tak to w planie na kolejny sezon mam coś nowego

Pozdr

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zauważyłem luz na kasecie/wolnobiegu

 

Na 100% wolnobiegu.

 

 

Do wymiany kaseta czy piasta

 

Rozkręć,sprawdź,ale piastę i tak pewnie trzeba przesmarować i wyregulować.

Sam jestem na etapie renowacji starej szosy,ogólnie problemy drobne,ale upierdliwe,na plus części typu wianki,ośki itp kosztują grosze.

 

 

Czy ewentualnie koła typu "jedne z tańszych na allegro" nadadzą się do w sumie rekreacyjnej jazdy po mieście?

Jak wspomniał Skom25 rozstawy będą inne niż współczesnych piast. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucaj foty bo wróżek to tu nie ma  :thumbsup:

 

Niestety jeżeli rzeczywiście jest to szosa retro to rozstaw widełek nie jest taki jak w dzisiejszych standardach.

 

10 i 13 także luz

 

Ustaliłem, że dziwne odgłosy dobiegają z piasty.

 

W zał zdj. wolnobieg czy kaseta?

6ec23997ec437421med.jpg

 

 

Czego zdj potrzebujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie masz nic poza internetem warto jednak pokazać rower komuś kto zna na wylot stare szosy.

 

zakup nowych kół szybko rozwiązuje problem, poprzednia generacja obręczy stylus była bardzo trwała (i ciężka) dobra użytkowo. Ale koło chroni głównie pilnowanie ciśnienia i styl jazdy.

 

W przerzutce zwykle najtansze kółeczka szosowe za kilka złotych powinny dzialać jak nie można dodać po podkładce albo kupić np w dekath. kółeczka na ł.maszynowych Tacks mają różne dystanse z plastyku w zestawie.

 

Opony michelin dynamic sportno grubości 28 jeśli tylko wejdą w ramę i hamulce są najlepsze na początek, jeśli rama jest z lat 80 to chyba nie wejdzie 28 i musi zostać 25. Opona tania czasem źle układa się na obręczy, bije mimo mydlenia rantu, w zasadzie najbardziej polecam opony drogie, ale myśle że Micheliny dynamic sport, czarne na początek mogą być, czarne dość dobrze trzymają, mimo że sliki.ok. Odradzam tanie vitorie, te z deka miały wady i wychodziły bąble, w dodatku mimo bieznika mają gorszą przyczepność, nawet na suchym.

 

Stare Durace ma swoistą indeksację nie wiem jak będzie działac manetka/przerzutka/nowa kaseta. Ktoś się rozpisal pod przerzutką na temat manetka/przrzutka...ciąg linki jest inny niż w pozniejszych seriach, nie wiem czy katalog tamten index wiązał z wolnobiegiem czy kasetą, 8s to już chyba kaseta, mało było takich wolnobiegów w Polsce i widziałem tylko takie Sachsy.Od Shimano nie, Były kasety 6,7 s zakręcane koronką, potem kontrą na piastach 126, a pozniej już 8s na 130mm.

Mam kasety sun race, dostępne teraz w sklepach w lepszym wyborze niż shimano, są ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie masz nic poza internetem warto jednak pokazać rower komuś kto zna na wylot stare szosy.

 

Jestem mężczyzną, zrobię to sam :woot: :woot: :woot:  Nooo chyba, że zabraknie mi narzędzi

 

U mnie jest 7s, przyglądałem się temu przez chwilę i chyba to jednak wolnobieg. Zresztą mniejsza z tym, szukam innych kół, jeszcze zobaczę czy nowych czy używek. Znalazłem kompletne koła 700/23? Byłaby duża różnica w "komforcie" 23 vs 25 vs 28?

 

28 się zmieści, obecnie 700/31

http://www.chainreactioncycles.com/pl/en/panaracer-cross-blaster-cyclocross-tyre/rp-prod53963

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zał zdj. wolnobieg czy kaseta?

Nie bardzo jestem w stanie skojarzyc, jaki fragment roweru jest na zdjęciu.

Zrób zdjęcie tej kasety/wolnobiegu po zdjęciu koła, żeby było widać czoło mechanizmu np:

https://roweroweporady.pl/wp-content/uploads/2010/07/zdejmowanie-kasety.jpg

Wskazane (o ile to możliwe) żeby było widać napisy, choć nie jest to zwykle niezbędne aby ustalić co jest nakręcone na piastę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jestem mężczyzną, zrobię to sam :woot: :woot: :woot: Nooo chyba, że zabraknie mi narzędzi

 

Nie żebym zniechęcał...

Ale "standardów" i "niuansów" jest tyle że może się okazać iż czas na dojście co jak i dlaczego to cholerstwo nie pasuje będzie nie wart paru złotych jakie dasz komuś za to :D

Mam narzędzia niby umiejętności ale ponieważ czasem che po prostu jeździć  a nie doktoryzować się (wiać :D) to oddaje do zaufanego serwisu i cieszę się jazdą ;)

 

Zaczynanie nauki od zajeżdżonego wynalazku z poprzedniej epoki to wprawdzie świetna szkoła ale i świetny sposób żeby się zniechęcić :D  A i prawdziwy mężczyzna jak nie ma narzędzi to sobie je z patyka struga albo odkręca śrubki zębami ;)

I dlatego większość śrub w rowerach kupowanych od prawdziwych mężczyzn jest obgryziona i bez szlifierki albo przecinaka ani rusz ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjeciu jest właśnie front kasety/wolnobiegu z widokiem do środka piasty (po wyjęciu szybkozamykacza, łożyska, osi), napisów brak.

W sumie to juz nieistotne bo zdecydowałem się na nowe koła;p

 

Chodzi o satysfakcję ze zrobienia tego samemu! I wsumie pokazanie "mojej starej" że umiem xd

Akurat jeśli chodzi o rzeczy, które mam zamiar rozbierać to poleglem wyłącznie na tym kole, reszta na imbusach, w tym rowerze nie ma innych śrub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

I wsumie pokazanie "mojej starej" że umiem xd

 

I naprawdę myślisz że ją to obejdzie :D

O naiwny...

Za to jak by nie wyszło.... Oj to będzie Ci to wypominać do końca dni twych :D:D:D

 

A wracając do meritum to jak pytasz to zrób zdjęcia na których widać całe części I daj ich kilka. Będzie łatwiej dostaniesz szybciej i pewniejsze odpowiedzi.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na zdjęciu jest kaseta 7 która zamiast kontry ma nakręconą ostatnią koronkę, juniorska kaseta b ta koronka ma chyba z 18 zębów, ale co najważniejsze prawdopodobnie nie trzeba kupować nowych kół, moze wystarczy przegląd albo wymiana bębenka na kompatybilny bo widać gwint na zwykłą dzisiejszą kontrę, czyli zwykłą kasetę 7 s np 12-26

 

taką kasetę zdejmuje się dwoma bacikami w przeciwne strony, jeden na ostatniej koronce.

 

o ile mnie oczy nie mylą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na zdjęciu jest kaseta 7 która zamiast kontry ma nakręconą ostatnią koronkę, juniorska kaseta b ta koronka ma chyba z 18 zębów

Acha, OK, zmyliła mnie ta ilość "mięsa" nad gwintem, a to po prostu duża zębatka.

reszta na imbusach, w tym rowerze nie ma innych śrub

No suportu to raczej imbusami nie rozkręcisz. O ile ta szosa nie ma już sterów ahead, to też sam imbus nie wystarczy.

P.S. Skoro to włoski wyrób, to suport też może być ITA (dwa prawe gwinty + gwint M36)- to tak na wypadek, gdybyś go jednak chciał rozkręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie jest rozebrana także zdjęć w całości nie ma ;P

Dura ace to akurat rzecz wymienna, nie wiadomo od kiedy tam siedzi, grunt, że model robiony w latach 89-96.

 

Szukam "starych" kół ale niewiele mi wpadło w oko. BTW to wolałbym właśnie coś z tamtych lat ale to ciężka sprawa

Umówiłem się na czwartek z gościem, który ma koła z epoki na piastach shimano i obręczach mavic'a

 

Rama to cuk italia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

BTW to wolałbym właśnie coś z tamtych lat ale to ciężka sprawa

 

Tego się trzymaj,pożyczyłem współczesne koła, zrobiłem przymiarkę do starej ramy  i widła,wyglądało to co najmniej kiepsko.

Kiepsko też wyglądały stare obręcze, przed włożeniem odrobiny wysiłku,ale powoli toto zaczyna nabierać kształtu.

 

BCcEmrY.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwna tylko ta rama bo szosa na dura ace z tego okresu to nie ma zwykle miejsca na przełajowe opony, zwykle 25 z trudem mieści się pod hamulcem, kaseta wskazuje że rower albo dla wyrośniętego 12 latka albo w przełaj krzaki był nastrojony, rozumiem, że nie ma mocowania na cantilevery, i są jakieś jedno osiowce z dystansem do klocka 40-50,albo symetryki?

 

z przelomu lat 90 to moze być sama przerzutka,korba, a rama może to rozgięty do 130mm relikt lat 60/70?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kaseta wskazuje że rower albo dla wyrośniętego 12 latka albo w przełaj krzaki był nastrojony

Ja bym raczej zakładał, że to może być przypadkowy ulep. Przez lata było zakładane to co wpadło w ręce. Trafiła się tanio używana dura-ace, to założono dura-ace. Chyba, ze cały osprzęt jest duraece.

Kaseta to też może być przypadkowy zakup (bo akurat pasowała, w sensie, że dala się założyć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opona przełajowa to dość rzadkie w szosówkach, korba i przerzutka Dura Ace też taka mało przypadkowa przynajmniej w mojej piwnicy, w dodatku index łapie to to z manetkami albo klamkomanetkami Dura ace więc domniemałem że takie one właśnie są.... No posiadacz może pisać coś więcej, Może np są bar endy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy Wasze rowery są w oryginale? Jak taki stan miał się utrzymać przez kilkanaście-kilkadziesiąt lat?

 

1. Opona przełajowa wchodzi na styk, na maksymalnie odsuniętym kole, starty lakier na widełkach więc nie do końca "pasuje", nie da się zamontować/zdjąć koła bez spuszczenia powietrza, jest za ciasno, btw kupiłem nowe 700/23c (niestety kendy ale cena była nie do odrzucenia, dwie kendy w cenie jednego michelina)

2. Przerzutka tylna dura ace

3. Kaseta 7s, 28-16, oznaczeń brak, jedynie ta plastikowa "zaślepka" dura ace

4. Przerzutka przednia campagnolo

5. Manetki suntour, made in japan, inne oznaczenia starte

6. Korba i blaty 52-42 oznaczone tylko marką gipiemme i znaczkiem "patent", dodatkowych oznaczeń brak

7. Cantliever'ów brak, hamulce single pivot marki universal, coś takiego jak za zdjęciu z lewej

http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=25146&g2_imageViewsIndex=1

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o to masz jednak koktajl multi witaminę, w sumie dobrze bo z takimi owocami to renowacja ze zluzowanymi pośladami, czekamy na postawienie tego na kołach.

 

Jeśli manetki rozpoznasz po kształcie na velobase itp to może do nich dopasujesz jakąś przerzutkę w ich systemie indeksacji, jeśli takowy jest w nich wbudowany... Coś mi się myśli że były jakieś takie manetki ze sprężynami , bez indeksu, które lepiej pracowały od ciernych Campagnolo i ludziki sobie w peletonie je bardzo chwalili, ale teraz to nie mam czasu i koncentracji na retrospekcje, ale może to ten szlachetny model....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...