Skocz do zawartości

[korba] ocena stanu osi (korozja)


p4trykx

Rekomendowane odpowiedzi

Mam roczny rower Specialized Crosstrail Comp 2016

https://www.specialized.com/pl/pl/men/bikes/fitness/fitness/crosstrail/crosstrail-comp-disc/106349

suport jest na łożyskach zewnętrznych korba sygnowana marką Specialized.

Z okolic suportu zaczęły dobiegać delikatne odgłosy skrzypienia więc postanowiłem rozebrać i zobaczyć.

 

Zdjąłem lewą korbę i wyciągnąłem oś, niestety w miejscu gdzie oś spotyka się z lewym łożyskiem znalazłem trochę korozji. Wiem, że te powierzchnie nie przemieszczają się względem siebie więc całkowita gładkość nie jest chyba potrzebna ale takie coś po przejechaniu 1000 km raczej rzadko w wilgotnych warunkach nie powinno się zdarzyć. 

W środku było widać trochę smaru jednak niezbyt wiele. 

Czy wymieniać tą oś czy może zostawić tak jak jest ewentualnie trochę przeszlifować?

W załączniku zdjęcia.

 

Czy takie coś kwalifikuje się do wymiany gwarancyjnej? Czy rzeczywiście będzie powodowało jakieś problemy podczas jazdy?

 

Na razie wszystko złożyłem i nasmarowałem oś smarem uniwersalnym aby trochę to zabezpieczyć.

 

Zastanawiam się też nad stanem łożysk w osi poziomej jest minimalny luz, choć pewnie to co przesuwam to plastikowe osłonki a łożysko jest pod nimi.

post-141658-0-10110400-1503781755_thumb.png

post-141658-0-86340900-1503781763_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Czy takie coś kwalifikuje się do wymiany gwarancyjnej? Czy rzeczywiście będzie powodowało jakieś problemy podczas jazdy?

No bez przesady. To stalowa oś. Wyczyść papierem ściernym. Przy składaniu nasmaruj smarem azntyzapieczeniowym np shimano anty size czy jak on sie tam zwie, i będzie ok. Okresowo sprawdzaj stan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już czyścić to włókniną ścierną ( coś takiego jak jest na gąbce do zmywania naczyń, tylko lepiej kupić drobniejszą). Można ją owinąć dookoła, obrócić kilka razy oś i będzie wyglądała jak nowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj przetestowałem wszystko po skręceniu i jednak dźwięk cykania o okazjonalne strzały nadal się pojawiają.

 

Chyba najbardziej prawdopodobne, że woda dostała się też do łożyska suportu?

 

Kolejni podejrzani to bębenek ale przez to ciągłe cykanie skłaniałbym się w stronę suportu. Przednie blaty są mocno skręcone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak oś podrdzewiała to raczej suport też do wymiany- fabryczne shimano HLII mają dość słabe uszczelnienia... Kup suport ze standardowymi łożyskami (np VP components- ma dobre uszczelnienie, w porównaniu z Neco nie ma porównania ;) ) i kiedy (jeśli) ci znowy padną łożyska to wymienisz je za 10zł na nowe  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według opisu na stronie mój rower ma jakiś bliżej nieokreślony suport Specialized. Ciekawe co tam naprawdę siedzi, czy to Shimano czy coś innego.

 

Tak patrzę na VP Components na stronie mają 2 suporty

http://www.vpcomponents.com/product/rr-bsam-24/

http://www.vpcomponents.com/product/rr-bsa-24/

 

I rzeczywiście wspominają o łatwej wymianie łożysk.

To chyba też oznacza łożyska maszynowe

http://www.vp-usa.com/mb-201/

 

To chyba powinno pasować, gwint w ramie jest taki sam. 

Szerokość ma obie opcje oraz średnica osi jest standardowa 24mm.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wytypowane suporty

MB-201 - jest dostępny na allegro w jednym miejscu zaleta to w przyszłości możliwość wymiany łożysk cena to ok 100 zł http://allegro.pl/wklad-suportu-vp-mb-201-lozyska-zewnetrzne-i6915435300.html

SHIMANO SLX / XT BB-MT800 BSA https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/lozyska-zewnetrzne/p,wklad-suportu-slx-xt-bb-mt800-bsa-shimano,521414.html

FSA Mega Exo 6000 http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/szosa/suporty/system-bsa/wklad-suportu-fsa-mega-exo-cartridge-bb-6000-68mm-bsa-18173.html

 

Skłaniałbym się w kierunku MB-201 ze względu na tą łatwą naprawę choć do Shimano też są narzędzia do wymiany łożysk

https://www.endurorider.pl/jak-wymienic-lozyska-suporcie-hollowtech-2-instrukcja/

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierz tego VP- ma dobre uszczelnienie (moczyłem go kilka razyw  jeziorze, wody w środku na szczęście brak a piasta przednia Novatec poległa), aby wymienić łożyska w sh*tmano trzeba pozbyć się osłony zewnętrznej (plastik) aby łożysko weszło.

FSA 50% droższy a nie widzę aby oferował cokolwiek ponad VP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przed zakupem nowego suportu postanowiłem spróbować wymienić tylko łożyska. Okazało się, że mój suport jest firmy Samox. Nie wiem czy to jakaś renomowana firma czy nie ale ma swoją stronę. 

Suport nie miał jakiś wymyślnych uszczelnień dodatkowych i wykorzystuje zwykłe łożyska 6805 RS (6805 2RS). Jednak dostęp do łożysk nie był zbyt łatwy. 

Kolega z pracy wycisnął je imadłem przy pomocy segera włożonego w szczelinę pomiędzy łożyskiem i miską. 

W pobliskim sklepie z łożyskami mieli jakieś bliżej nieokreślone łożyska "chińskie" po 6 zł. 

 

Jedno ze starych łożysk było popsute, woda musiała się dostać do środka bo było widać rdzawy wyciek oraz większe opory i nie chodziło tak gładko. 

 

Po zmontowaniu wszystkiego i krótkiej jeździe wygląda na to, że odgłosy zniknęły. Jednak musiałbym więcej potestować. 

 

Jednak zgłębiając jeszcze temat suportów widać, że są 2 podejścia producentów.

1. Standardowe łożyska maszynowe uszczelnione "fabrycznie"

2. Jakieś niestandardowe wynalazki z dodatkowym uszczelnieniem np. Shimano takie coś robi. Wydawałoby się, że jednak Shimano robi to w celu polepszenia szczelności i dodaje swoje uszczelki, które lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach. Choć są też opinie, że to jednak pogarsza uszczelnienie względem oryginalnego łożyska. Jednak byłoby to trochę nierozsądne. 

 

 

post-141658-0-08951800-1505070959_thumb.jpg

post-141658-0-06818600-1505070967_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Mod Team

Jak po wymienia suportu nadal trzeszczy masz kilka opcji:

- korba ... oś luzuje się w prawym ramieniu ... niestety nie naprawialne

- tylne koło, bębenek, kaseta ... trzeba sprawdzić

- hak przerzutki, zdjąć przeczyścić założyć.

- warto wyjąć wyczyścić sztycę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

W tym roku wznawiam tropienie cykania.

  • Odkręciłem i dokręciłem sztycę oraz siodełko. Sztyca była nasmarowana fabrycznie więc tak samo zrobiłem przy skręcaniu. 
  • Rozkręciłem i skręciłem też korbę i zębatki. 
  • Wymieniłem pedały z mojego drugiego roweru.
  • Wymieniłem łańcuch (plan jazdy na kilku łańcuchach)

Jest jeszcze jedna prawidłowość. Wydaje, się że im cieplej tym cykanie pojawia się szybciej.

Planuję jeszcze pościągać wszystkie niepotrzebne rzeczy może to jakaś pierdoła cyka. Będę musiał też jakoś sprawdzić tą korbę czy nie ma luzów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Udało mi się znaleźć winowajcę cykania. Okazał się to być bagażnik.

Zanim to odkryłem

-wymieniłem łożyska w supporcie wycisnąłem stare i kupiłem nowe bo jedno stare było zardzewiałe

-przesmarowałem na nowo stery z łożyskami maszynowymi

-rozkręciłem zębatki w korbie

-nasmarowałem zaciski kół

-odkręciłem i przykręciłem sztycę 

O mało co nie wymieniłem całej korby ;-)

Widać tylne widełki podczas pedałowania delikatnie się uginają i na mocowaniach przy sztycy pojawiało się to cykanie. Generalnie to przez te ugięcia bagażnik z czasem się odkręca, musiałbym chyba użyć loctite albo dać jakieś elastyczne podkładki. Co ciekawe nawet bez nóg na pedałach lekkie skręcanie lewo prawo powodowało cykanie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...