Skocz do zawartości

[Zębatki] Oceniamy stan zębatek.


Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

A więc zacznijmy :
Wspomnę tylko ze materiały pobrane ze strony Strona Rowerowa u Zbooya bardzo dobra strona na którą każdy rowerzysta powinien zaglądnąć.


zuzzeb1.gif

To co widzimy to oczywiście są zębatki jakieś kasety po podanym przebiegu, jak widać po znacznym przebiegu zębatka jest dość zdeformowana co upośledza prace napędu.
Jeżeli chodzi o naprawę zębatek można to zrobić na 2 sposoby:
- jeżeli jest możliwość rozebrania całkowicie, kasety/korby, możemy naprawić zębatkę pilnikiem okrągłym o średnicy ok 8-9mm.
- jeżeli nie mamy możliwości rozebrania kasety, jest zanitowana na amen np XT można to zrobić wiertarką i kamieniem szlifierskim o takiej samej średnicy ok 9mm

Oczywiście jeżeli mamy kasetę z przedziału 30-50zł nie ma to sensu bo naprawić całą kasetę to naprawdę dużo roboty.

szlif1.gif
Musimy dążyć do przywrócenia zboczu zęba pierwotnego kształtu jak to pokazuje rysunek powyżej. Wzorować sie należy najmniej zużytą zębatkę ( najlepiej nową tylko nie 11t bo ona jest trochę inna :P ) lub ewentualnie druga stroną zbocza.

To by było w sumie tyle, zainteresowani doczytają sobie na stronie zbooya co i jak. Wystarczy kliknąć index i odszukać kasety/szlifowanie.

Również w tym temacie można swobodnie podsyłać linki do zdjęć swoich zębów w celu uzyskania odpowiedzi czy przyjmie nowy łańcuch. Kółeczka z przerzutek i ogólnie wszelkie koła zębate współpracujące z łańcuchem można tu zamieszczać, rowerowe oczywiście. W razie ewentualnych pytań czy sugestii piszcie do mnie na PW.

Dorzucę Jeszcze zasady Pisania w tym temacie:

1. Wrzucamy zdjęcia napędu czyli zębatek, zdjęcia mają być ostre, wyraźne, jasne i zrobione prostopadle do zębatek.

 

Przykładowe zdjęcia: Zdjęcie poprawne ; zdjęcie nie poprawne

 

2. Nie dodajemy zdjęć ścian, dywanów, trawników, etc, gdzie na 2 planie w cieniu przypadkiem stoi rower.
3. Nie zadajemy zbędnych pytań typu : "A gdzie jeździłeś ze tak zużyłeś napęd? ", a także dyskusje ograniczamy do minimum, żeby było przejrzyście.
4. Wrzucamy Zdjęcie, zadajemy pytanie, nie opisujemy swojego życia, nie piszemy eseii. Krótko, zdjęcia - pytania. W skrócie jak by ktoś nie rozumiał po polsku - zakaz polemiki, poza najważniejszymi pytaniami.

 

Dopuszczone są pytania jak wygląda, czy warto czy nie warto. Na ile km wygląda. Jaki łańcuch ewentualnie zastosować do obecnego stanu kasety. Można w skrócie opisać ile km na jakim łańcuchu i w jakich warunkach było użytkowane. Generalnie wszystko, co tyczy się konkretnie stanu pytanego elementu.

 

Za uporczywe nietrzymanie się zasad, trolowanie i nie rozumienie co znaczą powyższe punkty przewiduję nagrody.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie później...

Cześć! Łańcuch na 100% kwalifikuje się do wymiany, to wiem - przymiar nie tylko wpada ale robi to z dość dużym zapasem luzu. Muszę się pokajać, bo jeżdżąc nie zauważyłem specjalnych oznak zużycia. Dopiero kilka dni temu napęd zaczął pykać i to tylko gdy zmniejszam siłę z którą pedałuje. Przy stałym nacisku na pedały jest ok. 
Zastanawiam się, czy wraz z wymianą łańcucha nie powinienem pomyśleć również o kasecie i zębatkach korby. Czy nowy łańcuch nie będzie mieć problemów z poprawną pracą? Rower jest w użyciu przez cały rok, więc może poprzestać na samym łańcuchu, przejeździć zimę i pomyśleć nad wymianą całego napędu na wiosnę?

 

https://www.dropbox.com/sh/ieip9xgl0zpdt46/AADAqS8K2q3AaKR3lgs6-cMra?dl=0

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A sama kaseta jeszcze pojeździ przez dłuższy czas, tzn czy jest sens wymieniać łańcuch i korbę a kasetę zostawić? 
Zmiana korby na FC-M4050 nie spowoduje problemów z ułożeniem, linią łańcucha? Obecnie jest Suntour XCT 48x38x28 na kwadrat 113mm.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie kasetę masz zajeżdżoną tak że nie ma mowy żeby przyjęła nowy łańcuch. @Puklusowi chodziło o to że kaseta jest do natychmiastowej wymiany, a w najbliższym czasie trzeba będzie również wymienić tarcze korby, zwłaszcza małą i środkową, albo kupić nową korbę.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przymierzam się do zakupu nowego łańcucha, a więc żeby napęd prawidłowo działał to muszę przede wszystkim kasetę wymienić? Czy da się określić szacunkowo przebieg korby w km? ( kupiłem niedawno rower za nieduże pieniądze i chce ocenić na podstawie ilości zrobionych kilometrów opłacalność zakupu)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

Sądząc po kasecie, zakładając ze nie było nic dotykane obstawiam ok 3-4 tysięcy. Ale nie da sie tego określić, musimy znać dane jak waga właściciela, preferencje jazdy, styl jazdy, częstość dbania o napęd ... etc zmiennych jest za dużo by cokolwiek poprawnie stwierdzić. Powiem tyle ze korba póki co nie powinna sprawiać kłopotów.


Sądząc po kasecie, zakładając ze nie było nic dotykane obstawiam ok 3-4 tysięcy. Ale nie da sie tego określić, musimy znać dane jak waga właściciela, preferencje jazdy, styl jazdy, częstość dbania o napęd ... etc zmiennych jest za dużo by cokolwiek poprawnie stwierdzić. Powiem tyle ze korba póki co nie powinna sprawiać kłopotów.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Mam napęd 1x9. Campa c9 kaseta alivio 2015.

 

Na wcześniejszej piascie bieżnia była wyjechana po zmianie piasty z Alu bebenkiem i wsadzeniu wszywek napęd rzadko ale zdarzy mu się strzelić. Mam nadzieję ze to nie wina alu bebenka czy też zapadek/bieżni. Do tego dochodzi dźwięk(charkot) podczas pedałowania na biegu 2,3,4,5,6 Myślałem że to przez linię łańcucha lecz na 1x1 i 1x9 dźwięk ustępuje.

 

Zastanawiam się czy to nie wina tego ,ze kaseta na zębach (jakby to sprecyzować bez zdjecia...) wystają zadziory po bokach które może nachodzą na wewnętrzne ścianki łańcucha powodując charkot.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zastanawiam się czy to nie wina tego ,ze kaseta na zębach (jakby to sprecyzować bez zdjecia...) wystają zadziory po bokach które może nachodzą na wewnętrzne ścianki łańcucha powodując charkot.
U mnie kaseta ma 4000 km przebiegu,drugi łańcuch też się już kończy, a na trzech najczęściej używanych koronkach kasety pojawiły się taki zadziory na zębach jak u Ciebie. Właśnie planowa je spiłować, ale zastanawiam się jaki jest sens takiego zabiegu i czy wpłynie on pozytywnie na kulturę i precyzję działania napędu?
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem przymiar do łańcucha łańcuch nie jest wyciągnięty.

 

Spilowalem zadziory po bokach kasety. Wydaje mi się,że dźwięk ustąpił (wspomniany charkot) Ponadto zauważyłem ze biegi wchodzą plynniej. Ale coś czuję ze to kwestia wymiany na aparat XT z wyjechanego slxa :D

Kupiłem przymiar do łańcucha łańcuch nie jest wyciągnięty.

 

Spilowalem zadziory po bokach kasety. Wydaje mi się,że dźwięk ustąpił (wspomniany charkot) Ponadto zauważyłem ze biegi wchodzą plynniej. Ale coś czuję ze to kwestia wymiany na aparat XT z wyjechanego slxa :) Jednakże nic puki co nie strzela i nie charkocze. Łańcuchy campy C9 Mega odporne na rozciąganie i zużycie. Prędzej zajade koronki kaset i korb niż campa się zuzyje... Ale wszystko też tkwi w technice jazdy i zmiany biegów co pewnie wiecie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie przeceniaj przerzutek. Oczywiście te wyższej klasy działają lepiej, zwłaszcza jak mają już trochę kkm i pracują w parze z dobrymi manetkami. Ale można być zaskoczonym jak świetnie mogą pracować nawet niższej klasy przerzutki jeżeli co jakiś czas spiłuje się zadziorki na kasecie i regularnie wymienia pancerzyki i ew. linki. Jedno kosztuje kilkanaście minut pracy a drugie kilkanaście-kilkadziesiąt zł, a efekt  :w00t:

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zęby trochę rozklepane ale równomiernie, widać że był wykorzystywany cały zakres kasety. Kaseta zadbana i powinna bez zbytnich ceregieli przyjąć nowy łańcuch. Sugeruję nowy łańcuch KMC X9.93 lub tańszy X9.73, jeżeli koniecznie Shimano to proponuję nie niższy niż HG93. Tak jak wyżej, zachęcam do spiłowania zadziorków z zębów kasety.

Jeżeli na którejś koronce nowy łańcuch by jednak strzelał, to nie należy się zrażać, niewielki przebieg jazdy z miękkiego obrotu (do 100 km) na pewno spowoduje że kaseta ułoży się do łańcucha.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...