Skocz do zawartości
Puklus

[Zębatki] Oceniamy stan zębatek.

Rekomendowane odpowiedzi

Puklus

A więc zacznijmy :
Wspomnę tylko ze materiały pobrane ze strony Strona Rowerowa u Zbooya bardzo dobra strona na którą każdy rowerzysta powinien zaglądnąć.


zuzzeb1.gif

To co widzimy to oczywiście są zębatki jakieś kasety po podanym przebiegu, jak widać po znacznym przebiegu zębatka jest dość zdeformowana co upośledza prace napędu.
Jeżeli chodzi o naprawę zębatek można to zrobić na 2 sposoby:
- jeżeli jest możliwość rozebrania całkowicie, kasety/korby, możemy naprawić zębatkę pilnikiem okrągłym o średnicy ok 8-9mm.
- jeżeli nie mamy możliwości rozebrania kasety, jest zanitowana na amen np XT można to zrobić wiertarką i kamieniem szlifierskim o takiej samej średnicy ok 9mm

Oczywiście jeżeli mamy kasetę z przedziału 30-50zł nie ma to sensu bo naprawić całą kasetę to naprawdę dużo roboty.

szlif1.gif
Musimy dążyć do przywrócenia zboczu zęba pierwotnego kształtu jak to pokazuje rysunek powyżej. Wzorować sie należy najmniej zużytą zębatkę ( najlepiej nową tylko nie 11t bo ona jest trochę inna :P ) lub ewentualnie druga stroną zbocza.

To by było w sumie tyle, zainteresowani doczytają sobie na stronie zbooya co i jak. Wystarczy kliknąć index i odszukać kasety/szlifowanie.

Również w tym temacie można swobodnie podsyłać linki do zdjęć swoich zębów w celu uzyskania odpowiedzi czy przyjmie nowy łańcuch. Kółeczka z przerzutek i ogólnie wszelkie koła zębate współpracujące z łańcuchem można tu zamieszczać, rowerowe oczywiście. W razie ewentualnych pytań czy sugestii piszcie do mnie na PW.

Dorzucę Jeszcze zasady Pisania w tym temacie:

1. Wrzucamy zdjęcia napędu czyli zębatek, zdjęcia mają być ostre, wyraźne, jasne i zrobione prostopadle do zębatek.

 

Przykładowe zdjęcia: Zdjęcie poprawne ; zdjęcie nie poprawne

 

2. Nie dodajemy zdjęć ścian, dywanów, trawników, etc, gdzie na 2 planie w cieniu przypadkiem stoi rower.
3. Nie zadajemy zbędnych pytań typu : "A gdzie jeździłeś ze tak zużyłeś napęd? ", a także dyskusje ograniczamy do minimum, żeby było przejrzyście.
4. Wrzucamy Zdjęcie, zadajemy pytanie, nie opisujemy swojego życia, nie piszemy eseii. Krótko, zdjęcia - pytania. W skrócie jak by ktoś nie rozumiał po polsku - zakaz polemiki, poza najważniejszymi pytaniami.

 

Dopuszczone są pytania jak wygląda, czy warto czy nie warto. Na ile km wygląda. Jaki łańcuch ewentualnie zastosować do obecnego stanu kasety. Można w skrócie opisać ile km na jakim łańcuchu i w jakich warunkach było użytkowane. Generalnie wszystko, co tyczy się konkretnie stanu pytanego elementu.

 

Za uporczywe nietrzymanie się zasad, trolowanie i nie rozumienie co znaczą powyższe punkty przewiduję nagrody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Cbool

Cześć! Łańcuch na 100% kwalifikuje się do wymiany, to wiem - przymiar nie tylko wpada ale robi to z dość dużym zapasem luzu. Muszę się pokajać, bo jeżdżąc nie zauważyłem specjalnych oznak zużycia. Dopiero kilka dni temu napęd zaczął pykać i to tylko gdy zmniejszam siłę z którą pedałuje. Przy stałym nacisku na pedały jest ok. 
Zastanawiam się, czy wraz z wymianą łańcucha nie powinienem pomyśleć również o kasecie i zębatkach korby. Czy nowy łańcuch nie będzie mieć problemów z poprawną pracą? Rower jest w użyciu przez cały rok, więc może poprzestać na samym łańcuchu, przejeździć zimę i pomyśleć nad wymianą całego napędu na wiosnę?

 

https://www.dropbox.com/sh/ieip9xgl0zpdt46/AADAqS8K2q3AaKR3lgs6-cMra?dl=0

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Łooo panie a kto to panu tak zajeździł :D W kosz. W korbie tez powoli zębatki do wymiany.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Cbool

A sama kaseta jeszcze pojeździ przez dłuższy czas, tzn czy jest sens wymieniać łańcuch i korbę a kasetę zostawić? 
Zmiana korby na FC-M4050 nie spowoduje problemów z ułożeniem, linią łańcucha? Obecnie jest Suntour XCT 48x38x28 na kwadrat 113mm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

Właśnie kasetę masz zajeżdżoną tak że nie ma mowy żeby przyjęła nowy łańcuch. @Puklusowi chodziło o to że kaseta jest do natychmiastowej wymiany, a w najbliższym czasie trzeba będzie również wymienić tarcze korby, zwłaszcza małą i środkową, albo kupić nową korbę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Korba ujdzie jeszcze, ale kaseta w kosz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Karol1994czx

Przymierzam się do zakupu nowego łańcucha, a więc żeby napęd prawidłowo działał to muszę przede wszystkim kasetę wymienić? Czy da się określić szacunkowo przebieg korby w km? ( kupiłem niedawno rower za nieduże pieniądze i chce ocenić na podstawie ilości zrobionych kilometrów opłacalność zakupu)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Sądząc po kasecie, zakładając ze nie było nic dotykane obstawiam ok 3-4 tysięcy. Ale nie da sie tego określić, musimy znać dane jak waga właściciela, preferencje jazdy, styl jazdy, częstość dbania o napęd ... etc zmiennych jest za dużo by cokolwiek poprawnie stwierdzić. Powiem tyle ze korba póki co nie powinna sprawiać kłopotów.


Sądząc po kasecie, zakładając ze nie było nic dotykane obstawiam ok 3-4 tysięcy. Ale nie da sie tego określić, musimy znać dane jak waga właściciela, preferencje jazdy, styl jazdy, częstość dbania o napęd ... etc zmiennych jest za dużo by cokolwiek poprawnie stwierdzić. Powiem tyle ze korba póki co nie powinna sprawiać kłopotów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Mam napęd 1x9. Campa c9 kaseta alivio 2015.

 

Na wcześniejszej piascie bieżnia była wyjechana po zmianie piasty z Alu bebenkiem i wsadzeniu wszywek napęd rzadko ale zdarzy mu się strzelić. Mam nadzieję ze to nie wina alu bebenka czy też zapadek/bieżni. Do tego dochodzi dźwięk(charkot) podczas pedałowania na biegu 2,3,4,5,6 Myślałem że to przez linię łańcucha lecz na 1x1 i 1x9 dźwięk ustępuje.

 

Zastanawiam się czy to nie wina tego ,ze kaseta na zębach (jakby to sprecyzować bez zdjecia...) wystają zadziory po bokach które może nachodzą na wewnętrzne ścianki łańcucha powodując charkot.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Alsew

 

 

Zastanawiam się czy to nie wina tego ,ze kaseta na zębach (jakby to sprecyzować bez zdjecia...) wystają zadziory po bokach które może nachodzą na wewnętrzne ścianki łańcucha powodując charkot.
U mnie kaseta ma 4000 km przebiegu,drugi łańcuch też się już kończy, a na trzech najczęściej używanych koronkach kasety pojawiły się taki zadziory na zębach jak u Ciebie. Właśnie planowa je spiłować, ale zastanawiam się jaki jest sens takiego zabiegu i czy wpłynie on pozytywnie na kulturę i precyzję działania napędu?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

Spiłowanìe zadziorków, o których piszecie radykalnie poprawia kulturę pracy napędu. Ja robię to regularnie na swoich kasetach i dzięki temu pracują dobrze przez wiele kkm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Alsew

 

 

Spiłowanìe zadziorków, o których piszecie radykalnie poprawia kulturę pracy napędu.
Dzisiaj biorę się do piłowania :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Kupiłem przymiar do łańcucha łańcuch nie jest wyciągnięty.

 

Spilowalem zadziory po bokach kasety. Wydaje mi się,że dźwięk ustąpił (wspomniany charkot) Ponadto zauważyłem ze biegi wchodzą plynniej. Ale coś czuję ze to kwestia wymiany na aparat XT z wyjechanego slxa :D

Kupiłem przymiar do łańcucha łańcuch nie jest wyciągnięty.

 

Spilowalem zadziory po bokach kasety. Wydaje mi się,że dźwięk ustąpił (wspomniany charkot) Ponadto zauważyłem ze biegi wchodzą plynniej. Ale coś czuję ze to kwestia wymiany na aparat XT z wyjechanego slxa :) Jednakże nic puki co nie strzela i nie charkocze. Łańcuchy campy C9 Mega odporne na rozciąganie i zużycie. Prędzej zajade koronki kaset i korb niż campa się zuzyje... Ale wszystko też tkwi w technice jazdy i zmiany biegów co pewnie wiecie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

Nie przeceniaj przerzutek. Oczywiście te wyższej klasy działają lepiej, zwłaszcza jak mają już trochę kkm i pracują w parze z dobrymi manetkami. Ale można być zaskoczonym jak świetnie mogą pracować nawet niższej klasy przerzutki jeżeli co jakiś czas spiłuje się zadziorki na kasecie i regularnie wymienia pancerzyki i ew. linki. Jedno kosztuje kilkanaście minut pracy a drugie kilkanaście-kilkadziesiąt zł, a efekt  :w00t:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Tak ale słabsze przerzutki łapią bardziej i szybciej luzy ponad to sprężyna nalinajaca fabrycznie napina słabiej np. Acera<Slx

 

Spilowanie daje zdecydowanie wiele plusów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
AdaskoKross

Do rekreacji możesz kupić connexa niższych półek. Albo taniego siemano.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
medyk81

A kaseta/blaty do wymiany?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Z tego co widać spod brudu,to korba i kaseta powinna przyjąć nowy łańcuch.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

Nie pokazałeś 11stki, która jest najbardziej narażona na wytarcie. Ale po za tym kaseta wygląda dobrze. Jeżeli dodatkowo spiłujesz pilnikiem gładzikiem te drobne zadziorki na zębach kasety, to kultura pracy napędu znacząco wzrośnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

36677720314_0aaf4d9916_b.jpg

 

36716648033_a3839e27ca_b.jpg

 

9rzędowe XT do oceny, przyjmie nowy łańcuch i na ile oceniacie zużycie? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

Zęby trochę rozklepane ale równomiernie, widać że był wykorzystywany cały zakres kasety. Kaseta zadbana i powinna bez zbytnich ceregieli przyjąć nowy łańcuch. Sugeruję nowy łańcuch KMC X9.93 lub tańszy X9.73, jeżeli koniecznie Shimano to proponuję nie niższy niż HG93. Tak jak wyżej, zachęcam do spiłowania zadziorków z zębów kasety.

Jeżeli na którejś koronce nowy łańcuch by jednak strzelał, to nie należy się zrażać, niewielki przebieg jazdy z miękkiego obrotu (do 100 km) na pewno spowoduje że kaseta ułoży się do łańcucha.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Dzięki za opinię, X9.73 już czeka, mam zaufanie do tych łańcuchów :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×