Skocz do zawartości
Wojtek_Trek

[geometria] Porównanie geometrii popularnych modeli

Rekomendowane odpowiedzi

Wojtek_Trek

Witam forumowiczów. W związku z licznymi pytaniami na temat geometrii postanowiłem trochę pobawić się w arkuszu kalkulacyjnym. Stworzyłem zestawienie geometrii popularnych modeli szosowych, których ceny katalogowe zaczynają się od 2400-4200zł. Czyli chyba najpopularniejszej kwoty za którą kupowany jest nowy szosowy rower. Rowery w zestawieniu mają:

  • aluminiową ramę (droższe Cube Attain są karbonowe)
  • kierownicę typu "baranek"
  • klamkomanetki

Metodologia - rozmiary ram podzieliłem na 6 kategorii. Umieszczając rower w danej kategorii na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Przy niektórych modelach pominąłem rozmiary XXS oraz XXL.

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

Pamiętać należy jeszcze o tym, że podkładki pod mostkiem na rurze sterowej umożliwiają istotną regulację pozycji kolarza (3cm podkładek - stack to reach ratio mniej większe o 0,07)

Również istotna jest długość mostka oraz kąt nachylenia mostka.

 

Pytanie - jakie modele jeszcze warto dodać do zestawienia? (Tylko nie można bardzo dużo bo straci czytelność.)

 

Info. Nie ma Romet Huragan ani Kellys. Romet nie podaje dokładniej geometrii. Kellys nie podaję stack ani reach.

t3qp3qgpikqr.jpg

 

tabela z danymi (warto sprawdzić rozmiar górnej rury):

283yi5vwgvah.jpg

 

Edytowane przez Wojtek_Trek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maxwel

Swietna robota. Proponuję żeby jakiś mod podkleil ten post, i żeby dodawać w temacie tylko konkretne informacje żeby nie było burdelu. Z obowiązkiem przeczytania go zanim założysz się nowy temat ;) bo większość pytań się powtarza i ciągle pisze się i czyta to samo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bonnum

Świetne! Jakbyś się nudził to poproszę jeszcze mtb i cross ;)

Wielu producentów nie podaje ww danych. Czy są jakieś miejsca w czeluściach Internetu gdzie można takie dane znaleźć?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wojtek_Trek

 

 

Czy są jakieś miejsca w czeluściach Internetu gdzie można takie dane znaleźć?
 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piotreq77

Witam.

Author też nie podaje stack i reach, piszę z autopsji jako posiadacz Aury 55.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wojtek_Trek

Generalnie jak nie ma podanej wielkości stack i reach to warto kierować się:

  • wysokością główki ramy
  • długością rurek łańcuchowych w tylnym trójkącie
  • bazą kół

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kolmark

 

Dane pochodzą ze stron producentów. Fakt, niektórzy nie podają. Np Kellys, Romet, Unibike. Romet w ogóle nie ma rozpisanych wymiarów. Unibike i Kellys nie podaje stack i reach.

 

 

Romet jak najbardziej podaje rozmiary i geometrię, ale bez stack i reach, niestety. Dane do znalezienia w katalogu pdf na stronie rometa. Niestety katalog ma 115 stron i 81MB!

 

Edytowane przez Kolmark

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FraniaBania

Co to jest,  stack i reach jestem bardzo ciekawa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Stack - odleglosc pomiedzy srodkiem suportu a gorna krawedzia glowki ramy, mierzona w pionie.

Reach - odleglosc od srodka suportu do osi główki ramy w jej najwyzszym polozeniu, mierzone w poziomie.

Po polskiemu, parametry pokazujace pozycje przodu ramy w pionie i poziomie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arturooo3

Czyli jeżeli dobrze rozumiem tabelkę, to Trek 1.1 dla rozmiaru ML (56) jest bardziej sportowy a B'Twin bardziej endurance, tak ? Prosiłbym o potwierdzenie :)

 

Generalnie świetna robota, także proponuję aby temat przypiąć i rozwijać :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wojtek_Trek

 

 

Czyli jeżeli dobrze rozumiem tabelkę, to Trek 1.1 dla rozmiaru ML (56) jest bardziej sportowy a B'Twin bardziej endurance, tak ? Prosiłbym o potwierdzenie

Tak, dokładnie tak.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arturooo3

OK, dzięki, nie byłem pewien, że dobrze to rozumiem :)

Jeżdżąc na Treku (moja pierwsza szosa) nawet nie zdawałem sobie sprawy, że jest "mało endurance", choć coś takiego przed zakupem wspominał sprzedawca w sklepie, chętnie kiedyś porównam do B'Twina ;)

Edytowane przez arturooo3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrKaaaaaaaaaaa

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.

 

I jeszcze : jeśli to możliwe, to prosiłbym o dodanie takich rowerów :

 

- spec tarmac sl4 2017

- canondale synapse carbon tiagra 2017

- btwin ultra

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Edytowane przez PiotrKaaaaaaaaaaa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wojtek_Trek

1.

 

1. Dlaczego brak rozmiaru L dla Focusa Cayo?

Musiałem jakoś ujednolicić dane do wykresu. Podział na rozmiary był na podstawie wirtualnej długości górnej rury. Po prostu rozmiar M/L Focusa Cayo jest stosunkowo duży do ram innych producentów w rozmiarze M/L. Rama XL w Cayo jest stosunkowo mała w porównaniu do ram XL innych producentów. Stąd na wykresie dziura w rozmiarówce Cayo.

 

2.

 

2. Jak interpretować tą tabelkę - czy można powiedzieć, że od jakichś wartości rower ma już geometrię endurance i powinien być wygodny? Jak duży wpływ ma dana różnica wartości, tzn o ile wygodniejszy będzie rower z ratio 1,59 od takiego z 1,54 albo z 1,49? Czy to będzie bardzo odczuwalne, mało odczuwalne, czy może dla jednej osoby tak, dla innej tak? Bo bez tego to, że scultura ma mniejsze ratio niż np speedster, dużo mi nie daje.
 

Jest przecież napisane. Regulacja jest też możliwa poprzez wymianę mostka, przestawianie podkładek na rurze sterowej. Samo stack to reach ratio jest ścisłym parametrem opisującym charakterystykę danej ramy.

Będzie to wyraźnie odczuwalne przez każdego. Im ktoś mniej porozciągany i im ktoś ma większą klatę i ogólnie dużą górną część ciała tym będzie mocniej odczuwał zmianę geometrii. Większa masa to bardziej obciążony kręgosłup ale i nadgarstki które muszą podtrzymywać większy ciężar poprzez chwyt kierownicy.

 

 

Wykres przedstawia stack to reach ratio. Im ratio jest większe, tym rower wygodniejszy, a pozycja na rowerze bardziej wyprostowana. Im mniejsze tym pozycja bardziej pochylona i bardziej areodynamiczna.

 

 

 

Z jakiego rocznika są rowery już wpisane? Bo rozumiem, że rower o tej samej nazwie ale z innego rocznika może mieć inną geometrię

Z bierzącego, 2017. Faktycznie geometria potrafi się zmieniać w modelach wraz z rocznikami. Wykres jest poglądowy i nie należy go traktować jako wyrocznię. Nie jestem w stanie tutaj umieścić więcej modeli, ponieważ będzie on wtedy nieczytelny. Można samemu odpalić kalkulator i sprawdzić jak dany model wygląda na tle innych modeli.

 

- spec tarmac sl4 2017- rozmiar L = tth 583mm, stack to reach ratio 1,47
- canondale synapse carbon tiagra 2017 - tth 581mm, stack to reach ratio 1,68

- btwin ultra - XL = tth 585mm, stack to reach ratio 1,48

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrKaaaaaaaaaaa

- czy w takim razie nie lepiej byłoby pokazywać rzeczywiste rozmiary ramy, a nie kategorie ?

- to nie odpowiada na moje pytanie

- dzięki

 

Sorry że bez cytowania, ale w tt ciężko się cytuje duże posty...

 

A czy mógłbyś zamieścić Excela z danymi źródłowymi?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrKaaaaaaaaaaa

Dziękuję

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrKaaaaaaaaaaa

Pozmieniałem dużo. xlsa i obrazek można wziąć z https://1drv.ms/f/s!Ai0Jx20_iaK7hyR7xWI1vkmagjCT

 

Teraz obrazek wygląda tak:

 

post-206488-0-21740000-1505989496_thumb.png

 

Większy rozmiar:

 

post-206488-0-36660500-1505989745_thumb.jpg


Zdaje się, że forum zmienia rozmiary zdjęć, więc oto link do większego zdjęcia:

 

36511647984_36abd4e5e7_o.jpg

Edytowane przez PiotrKaaaaaaaaaaa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrKaaaaaaaaaaa

W innym wątku OP napisał coś takiego:

 

Canyon ma na swojej stronce takie info

Stack to reach ratio mniejsze niż 1,45 - geometria sport

Stack to reach ratio 1,45-1,55 - geometria pośrednia

Stack to reach ratio więcej niż 1,55 - geometria endurance.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jaca911

Gdzie jest błąd w tym rozumowaniu? Niby wszystko jasne stack to reach ratio i wszystko. Ale producenci są idiotami i nie wiedzą jaki typ roweru ma ich konkretny model? Jedynie Focus Cayo nie zmienią swojej geometrii w zależności od rozmiaru. Na logikę wykresy powinny być w miarę poziome dla danego modelu a tutaj prawie wszystkie są strome. O co więc biega?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arturooo3

Super byłoby przenieść te wykresy z udostępnianych plików na stronę, która umożliwiłaby zaznaczenie/odznaczenie modeli do porównania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MD11

Gdzie jest błąd w tym rozumowaniu?

Nie uwzględniłeś wzrostu długości mostka wraz z rozmiarem. Poza tym większe rozmiary mają z reguły większy kąt główki, co też trochę wydłuża pozycję.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Kkaty zazwyczaj zmieniaja sie w skrajnych rozmiarach, te posrodku sa raczej stale, z reguly.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Diablo_94

Proszę o pomoc w dopasowaniu rozmiaru, osoby znające się i ogarniające temat geometrii roweru. 
Planuje kupić rower przełajowy marki Specialized Crux. Jakis czas temu jezdzilem rowerem Cannondale Caadx w rozm. 54 i bylo dobrze.
Do wyboru mam Specialized Cruxa w dwóch rozmiarach 54 lub 56 ?
Chciałbym abyście odpowiedzieli mi na pytanie, czy geometria Cannondale Caadx w rozmiarze 54  jest bliżej do geometrii Specialized Crux w rozmiarze 54 czy 56 ?  Bo nie wiem na który rozmiar się zdecydować...

Przesyłam dla porównania geometrie obydwu rowerów

01.jpg

011.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Diablo_94

Pomoze ktos?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Iggyspoko
      Przez Iggyspoko
      Czołem,
      Proszę o wycenę roweru ze zdjęć.
      Stan wizualny tragiczny, bo dopiero wyciągnięty z piwnicy po x latach, ale jeździ bardzo płynnie, nic się nie zacina, nie wydaje żadnych niepokojących odgłosów :). 
      Pozdrawiam




    • szybcior
      Przez szybcior
      Szukam kogoś młodego (sam mam 16 lat) do wspólnej jazdy na szosie. Mieszkam w Siemianowicach 
    • kamilo202
      Przez kamilo202
      Sprzedam rower Canyon Endurace AL 7.0 Rozmiar M (na wzrost 175-185 cm, ja mam 180 i jest idealny, mostek 100 mm, kierownica 420 mm). Rower kupiony w lipcu 2018r. Przebieg 1800 km. Stan oceniam jako bardzo dobry, posiada normalne ślady użytkowania. W zestawie pudło oraz akcesoria producenta. Możliwa zamiana na ciekawe MTB. Cena nowego modelu to obecnie 5 567 zł. Sprzedaję tylko z takiego powodu, że mnie po prostu ciągnie do lasu  Poza tym bardzo dobra maszyna, polecam. Sprzedaję bez pedałów, licznika, koszyków i torby podsiodłowej.
      Cena: 3500 zł
      Więcej zdjęć w ogłoszeniu: https://www.olx.pl/oferta/sprzedam-lub-zamienie-na-mtb-szosa-canyon-endurace-al-7-0-rozmiar-m-CID767-IDEOdjY.html
      Specyfikacja 
      Rama: canyon endurace al
      geometria sport: wyższa główka i krótsza górna rura oferuje większy komfort na długich dystansach, dłuższe tylne widełki zwiększają stabilność
      rura podsiodłowa maximus zwiększa komfort i sztywność suportu
      tylny trójkąt vcls stays - lekki i komfortowy
      masa: 1350 gramów

      Widelec: canyon one one eight sl
      wykonany z karbonu
      aluminiowe haki koła
      rura sterowa o średnicy 1 1/8"
      masa: 350 gramów
      Stery: acros azx 214 

      Napęd:
      tylna przerzutka shimano 105, 11s
      quick and accurate shifting procedure thanks to a new spring mechanism
      broad gear range
      sh rd-5800
      11-speed
      przednia przerzutka shimano 105, 11s
      fast and precise shifting
      sh fd-5800
      11-speed

      Korba: shimano 105, 11s
      optimised power transmission
      tried and tested four-arm design: stiffer and more lightweight
      sh-fc-5800
      11-speed
      koronki 50 | 34

      Środek suportu: shimano bsa

      Kaseta: shimano 105, 11s
      hg-ev 11-speed cassette
      stainless steel sprockets
      range: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32t
      sh cs-5800


      Koła: mavic aksium
      straight spokes provide stability and rigidity
      wider rims allow for wider tires for greater comfort
      high-quality industrial bearings (qrm)
      inner rim width: 17 mm
      outer rim width: 22 mm

      Opony: continental grand prix sl
      perfect combination of puncture protection, low rolling resistance, durability and grip
      blackchili compound
      width: 25mm

      Manetki: shimano 105, 11s
      adjustable lever reach by up to 10 mm
      effortless shifting with lighter lever feel
      shorter lever travel for down shifts

      Hamulce: shimano 105
      more feedback with improved braking modulation
      10% more braking power
      super slr dual pivot design
      new slr-ev technology
      brake calliper: anodised aluminium
      sh br-5800

      Kierownica: canyon h17 ergo al
      in-house developed canyon aluminium ergonomic handlebars
      short reach and width-dependent drop facilitate a quick change of grip
      variable top handlebar diameter: depending on the width of the handlebar, adapted to average palm size for a perfect ergonomic fit
      compliant with canyon category 2 testing standards

      Mostek:  canyon v15
      kąt +/- 6°
      do rur sterowych 1 1/8"
      zaprojektowany przez canyon bicycles z innowacyjną przednią płytką zwiększającą bezpieczeństwo montażu
      sztywny i lekki dzięki czworobocznemu przekrojowi
      może być używany w rowerach kategorii 2

      Siodełko: selle italia x3 canyon edition
      black alloy rail
      duro-tek cover material
      Waga: 8,4 kg
       
       

    • szybcior
      Przez szybcior
      Witam,
      szukam szosy (raczej wybrał bym endurance) do 4000 zł, jeśli będzie 3500 zł to też dobrze, może starczy na SPD. 
      Wzrost 180cm - Waga 60 kg 
      Jeśli to coś może pomóc to mam 16 lat
       
    • szybcior
      Przez szybcior
      Witam, 
      mam zamiar przerzucić się z MTB na coś szybszego i lżejszego.  Stąd pytanie, czy w dość niewielkim budżecie lepiej kupić szosę i ewentualnie potem dokupić drugi komplet kół które wytrzymają choćby wolny przejazd przez szutrową drogę żeby nie objeżdżać lasów, czy może kupić gravela i dokupić drugi zestaw kół z oponami slick? Budżet ok. 4000 zł
      Pozdrawiam 
×