Skocz do zawartości

[Kompatybilność napędów] Temat do dyskusji, zadawania pytań, etc.


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję za odpowiedź. O kasecie napiszę wieczorem, bo teraz szykuje się do pracy. Natomiast po przespaniu się z problemem przyzła mi do głowy jeszcze jedna sprawa. Mianowicie na filmach instruktażowych jak ustawić przerzutki zwracano uwagę, aby ją założyć tak, żeby wózek przerzutki był około 2mm nad największą zębatką i był równoległy do zębatek. U mnie jest niemożliwe założenie przerzutki tak, by biegła równolegle. O ile przód wózka jest bliso zębatki to już tył daleko. Im bliżej tyłu wózka tym jet on dalej od zębatki. Wiem też, że nowe modele tego roweru ą wyposażone w 1X11 sram gx. Czy może być tak, że rower jest po prostu fabrycznie przytosowny (chodzi o geometrię) do jednego biegu z przodu i nie ma ensu tam wstawiać więcej, bo i tak nie będzie chodzić jak należy? Chociaż z drugiej strony na tym zdjęciu modelu, który posiadam widzę, że siedzi korba trzybiegowa i wózek leży ładnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój rower był fabrycznie przystosowany do napędu 3x9 więc z obsługą przedniej przerzutki nie będzie problemu. Wózek przerzutki zawsze oddala się od zębatek im niżej schodzi wózek, możliwe, że efekt masz spotęgowany niewłaściwie dobraną przerzutką do Twojej korby. Nawet na tym zdjęciu które dałeś to widać.

https://www.pinkbike.com/photo/8469844/

A co do ustawienia wózka to jak najbardziej masz rację - 2 mm  i równolegle.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie Twojego pytania o kasetę: największa koronka ma 36 zębów, najmniejsza 11. Skoro już jesteśmy przy kasecie, to gdy oddawałem rower do serwisu w celu ustawienia przerzutki, polecili mi - jak wspominałem - wymianę przerzutki i łańcucha. Serwisant zastrzegł ponadto, że może być konieczne wraz z łańcuchem wymienić także kasetę, bo inaczej łańcuch może się ślizgać. Postanowiłem na razie zostawić starą kasetę i wymienić tylko łańcuch. Problem w tym, że faktycznie przy dużym nacisku na pedały (strome podjazdy) łańcuch czasem przeskakuje. Jednak po tym co Ty tu pisałeś wnioskuję, że chyba raczej skacze on na korbie, a nie na kasecie. 

Ja teraz mieszkam w Anglii na dość górzystym obszarze. Stromych pagórków i uliczek nie brakuje, a jest też gdzie pojeżdzić po typowych górach. Więc generalnie rower będzie użytkowany w górzystym terenie na codzień.

Jeszcze pytanie odnośnie modeli korb, które poleciłeś. Czy jak bym chciał w przyszłości zainwestować w lepszą przednią przerzutkę jak np. xt czy xtr to czy będzie ona działać z tymi korbami? 

Zastanawiam się poważnie nad tą korbą Deore XT z tego powodu, że ta która siedzi w rowerze to Deore XT IG chain only i skoro produkowana była do 1998 roku, to już wytrzymała 20 lat. Taka trwałość kusi;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba, jeśli ma zużyte koronki to łańcuch będzie po niej przeskakiwał, poza tym łańcuch 10 rz i korba 8 rz IG może i by współpracowały ( tego nie wiem na 100 % ale myślę, jeśli chodzi o samą pracę na koronkach to tak - bo przerzucanie pomiędzy blatami już nie ) ale korba musiałaby być w idealnym stanie - średnio większe zużycie będzie powodowało przeskakiwanie przy depnięciu. Kaseta może dawać takie same objawy, ze względu na zużycie. Musisz sprawdzić na jakich biegach ten łańcuch przeskakuje - bo jeśli np przeskakuje tylko na jednej  z mniejszych koronek z tyłu to można tylko tę koronkę wymienić a nie całą kasetę. Reasumując to może być i korba i kaseta ( przeskakiwanie ) Korba deore xt - ta stara - wcale nie będzie bardziej trwała od deore FC-M610 ( mam na myśli koronki ) ponieważ w oryginale największa i średnia koronka w deore xt były aluminiowe a najmniejsza stalowa, a w tej nowej deore tylko największa jest aluminiowa ( aluminiowe szybciej się zużywają, ale są lżejsze ) Nowa deore xt też ma średnią koronkę aluminiową ( SLX też ) więc gdyby patrzeć tylko na tempo zużycia napędu ( na środkowej koronce będziesz dużo jeździł ) to nowa deore fc-m610 wytrzyma więcej.  Jeśli taka korba deore xt 1998:

s-l1000.jpg

lub taka :

m739_1753_general.jpg

a takie są jeszcze starsze :

https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-Deore-XT-FC-M737-crankset-44-32-22-teeth-170mm-Nos-Vintage-mtb-Silver-/112843880013

Więc, jeśli taka j/w stara korba jest w db+ lub świetnym stanie - to lepiej ją sprzedać dostać w zależności od stanu od 100 do 300 pln ( jest poszukiwana do retro bajków ) i kupić nową deore m610. ( jak kasa nie gra roli to bierz i xt )

Każde nowsze, droższe przerzutki czyli taką którą już masz lub wyżej, slx, xt, xtr ( tylko trzeba dobrać model pod  3 zębatki a  nie np. 2  i dobrać ją do korby - ilości zębów ) będą współpracować z nowymi korbami.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto moje zakupy, mam nadzieję, że nie strzeliłem żadnej gafy;)

https://www.rosebikes.co.uk/article/shimano-deore-fc-m6000-3x10-speed-hollowtech-ii-mtb-crankset/aid:2679657

https://www.rosebikes.co.uk/article/shimano-xt-bb-mt800-bsa-bottom-bracket-cups/aid:812326

Żeby odkręcić starą korbę, będę potzrebował innego kluicza niż do HT2? Bo znajomy ma klucz do korby - sam wymieniał niedawno na deore xt i nie jetem pewien czy da nim radę odkręcić moją starą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie klucze będziesz potrzebował żeby zdjąć korbę i wykręcić suport. ( to poglądowe - najtańsze ) plus klucz imbusowy.

http://allegro.pl/klucz-do-suportu-na-kwadrat-shimano-sciagacz-korby-i6711040505.html

 

A nowy suport i korbę to w zasadzie tylko 1 klucz potrzebujesz - właśnie ten do HT2 - do misek suportu. ( znowu poglądowo - bo kluczy jest masa producentów )

http://allegro.pl/klucz-shimano-tl-fc32-do-suportu-shimano-ht2-i7249839823.html

i mały imbus.

Przerzutkę przednią będziesz musiał obniżyć wyregulować, linkę odpowiednio naciągnąć, etc. Jeśli dałeś ciut mniejszą korbę - 42 z na 40 z - może się okazać, że łańcuch będzie za długi, ale tylko w przypadku jeśli na starej korbie był max długi/prawie za długi. Obstawiałbym raczej, że łańcuch będzie ok.

 

 

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym złożyć napęd 10rz. z przodu 2 tarcze 24/38z, z tyłu kaseta 10 rz. 11-42z. 
Części: 
korba: FC-M677 (24/38, 10s)
zmieniarka przód: FD-M677 -L (poj.14, l.ł.48,8 10s)
kaseta: CS-HG500 (10rz.11-42) / SUNRACE MS3
zmieniarka tył: RD-M8000 SGS (11s, poj. 39/47)
łańcuch: CN-HG54 (10s)
manetki: SL M780 (10rz.) lub SL-M680 lub SL-M7000 

Czy to zadziała ?

Jest jeszcze sprawa linii łańcucha. Na korbie jest L.Ł. 48.8 mm, na kasecie ok. 45 mm przy osi 142. Rama ma mocowanie boost 148 mm więc mam 2 opcje:
włożyć piastę 142 z podkładkami, wtedy LŁ będzie z różnicą 3,8mm (48,8-45) lub
użyć piasty boost i zmniejszyć różnicę w linii łańcucha do 0,8 mm (48,8-48).
Jak będzie korzystniej  zakładając, że opona się zmieści ?  Dlaczego do boosta stosuje się korby z linią 51,8 mm? Dlaczego producent nie stosuje jednakowej linii na kasecie i na korbie ? Czy łańcuch nie ma założonego lekkiego przekosu celowo ? Czy nie chodzi o coś więcej niż tylko o miejsce dla opony ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie korzystniej jest w opcji 2, ale wszystko trzeba potwierdzić praktycznie. 

 

Nie stosuje z uwagi na opony i syf z nich wydobywający się. Obecnie doszły też nowe napędy 1rz gdzie zębatki w pozycji 45mm większe niż 26/30z mogłyby zwyczajnie się nie zmieścić. To taki efekt domina, przemyśl to sobie a zrozumiesz. 

Taki układ np. 45-45 też ma pewne niekorzystne zjawisko. Koronka 13z przy kręceniu do tyłu zaciągnie łańcuch do góry z jedenastki. Takim optimum jest ok. +2mm czyli 47 i 50mm. No ale nadal nie daje to gwarancji wsadzenia zębatki rzędu 34/38z

Poczytaj na stronie Wolfa, jest wyjaśnione. 

Pamietaj też, że Shimano poszło na łatwiznę i jedne ramiona są do wersji 1 i 2rz gdzie w 1rz linię łańcucha realizuje się offsetem zębatki co i tak jest o 1,4mm dalej niż u Srama czy Race Face. 

Tak to już jest, cały ciąg zależności. 

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, SoloTM napisał:

Przerzutkę przednią będziesz musiał obniżyć wyregulować, linkę odpowiednio naciągnąć, etc. Jeśli dałeś ciut mniejszą korbę - 42 z na 40 z - może się okazać, że łańcuch będzie za długi, ale tylko w przypadku jeśli na starej korbie był max długi/prawie za długi. Obstawiałbym raczej, że łańcuch będzie ok.

Co to oznacza odpowiednio naciągnąć? Słyszałem, że nie powinno się jej naciągać obcęgami czy czymś takim, żeby nie zniszczyć i nie zaczęła się rozwarstwiać. Wystarczy ją solidnie napiąć ręką i wtedy dokręcić śrubkę? Jeśli łańcuch okaże się za długi, to kupować nowy, czy można go jakoś skrócić?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko tyle, że linka ma być odpowiednio naciągnięta ( przerzutka wyregulowana ). Łańcuch skraca się skuwaczem do łańcucha ( taki specjalny klucz ). Pomyśl o założeniu spinki do łańcucha. Będziesz mógł latwo rozpinac i spinać łańcuch np. do czyszczenia.

np. taka:

http://allegro.pl/connex-link-spinka-do-lancucha-wippermann-10-rz-i5033374722.html

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

przymierzam się właśnie do regeneracji napędu po zimie, planowałem jedynie gruntowne czyszczenie, wymianę łańcucha i zmianę przedniego blatu na mniejszy ale ponieważ borykałem się z irytującym problemem regulacji tylnej zmieniarki to zacząłem zgłębiać wiedzę w tym temacie i teraz już wiem, że to nie miało prawa chodzić idealnie :) przede wszystkim dlatego, że ożeniłem manetkę alivio 9rz z przerzutką tiagra 10rz B) tak więc chcąc nie chcąc zmuszony jestem wymienić rzeczoną przerzutkę. Potrzebuję jednak Waszej pomocy w wyborze przerzutki bo ilość wiedzy wchłoniętej przez ostatnie 3 dni spowodowała straszny mętlik w mojej głowie i mam jeszcze pewne wątpliwości.

części:

  • z przodu blat 22z
  • łańcuch cn-hg93
  • kaseta cs-hg61 (11-28)
  • manetka sl-m430

wybrałem kilka typów przerzutki które wydaje mi się że będą pasować 

  • nowe alivio rd-m4000 (sgs)
  • nowe deore rd-m591 lub rd-m592 (sgs)
  • używane deore xt rd-m761 lub rd-m772 (sgs)
  • używane xtr rd-m971 (gs)

zastanawiam się również nad zmianą kasety na coś w przedziale 11/12 - 34/36, np. hg200 lub hg400

główne kryteria to przede wszystkim trwałość i dobra kultura pracy, co moglibyście mi polecić ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką masz korbę  i ile zębów mają zebatki/stopniowanie - bo nie zrozumiałem. I po co zmieniać kasetę na większą mając napęd 3x9 ?

do 3x9  i w korbie 22 z  kaseta 11-32 spokojnie wystarczy. ( wg mnie i 11-28 )

W każdym razie polecam Ci to ( dla kasety max 11-34 )

https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-shimano-deore-lx-rd-m570-nowa-CID767-IDscLOF.html

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie chodzi o to że napęd jest 1x9 na korbie truvativ ruktion 2.0, do której chcę dorobić adapter żeby przejść na blat 22 zęby bo brakuje mi mocy na podjazdach, jeżdżę aktualnie na krosie sign fr1 z monsterem triple z 2002 i jest to meeeega ciężka maszyna i jednocześnie na tyle stara że nie chcę inwestować w tą ramę wielkich pieniędzy bo i tak niewiele zniweluję tą masę, ogólnie bardzo przyjemnie się na nim jeździ ale przydało by się małe wspomaganie na podjazdach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra tylko którą ? bo tyle tego się naczytałem ostatnio że zgłupiałem ;) a bo to shadow albo shadow + albo bez shadow-a a to sprężyny takie i siakie, oszaleć można

do tego gdzieś czytałem że xtr ze względu na ultra niską masę są mniej trwałe niż xt, na alledrogo ta xtr-ka jest w znośnej cenie a do tego wózek gs no ale jak ma pożyć 1 sezon to wolę używane xt lub nowe deore wsadzić

no i kwestia kasety, te co podałem są znośnie trwałe ??

ed. dobra teraz ogarnąłem link we wcześniejszym poście :)

Edytowane przez dziadu448
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez shadow bierz, te nowe xt,xtr nie są pancerne ( pancerne były kiedyś, daaaawno temu ) możesz krótki wózek ale kaseta max 28, jak długi wózek to 34 z  ( mowie dla nie shadow ) Kasety to raczej tańsze dałeś, ( wybór coraz mniejszy w lepszych )  ale jak jeździsz na wiekszych koronkach to śmiało możesz brac hg400.

Chcesz pancernej przerzutki to szukaj w bdb stanie deore xt  rd-m739 ( kasety max 11-32 )

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...