Skocz do zawartości

[regulacja?] Shimano 105 5800 przód - czy musi ocierać?


radomir

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

potrzebuję pomocy, bo ręce normalnie mi już opadają.

 

Triban 540 nówka, przebieg 75km, osprzęt 105 w wersji 5800.

 

Od początku mam problem z przednią przerzutką. Nie da się jej tak ustawić, by w którymś ze skrajnych położeń - najwolniej lub najszybciej łańcuch nie tarł o którąś ze ścian wewnętznych przerzutki. Albo na górze jest dobrze, ale w ów czas na dole trze o ślizgacz, jak jest ustawione dobrze na dole, to góra trze..., Nie, nie krzyżuję łańcucha. Duży blat - najmniejsza zębatka, Mały blat - największa zębatka - tylko o takich skrajnych ustawieniach mówię. 

Niby mi coś tam regulowali w decha.., niby stwierdzili że jest uszkodzona mechanicznie, wgięta cy cuś, niby wymienili na nową, ale wątpię w tą wymianę... nadal trze.

Czy tak musi być, czy sprawna przerzutka przód 105 musi trzeć, nie ma sposobu na wyregulowanie, czy w konika polnego mnie zrobili i nadal mam zamontowaną uszkodzoną zębatkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Nie da się jej tak ustawić,

Da się ;)

Tylko jest taki myk :D Nie będę tutaj wywodów filozoficznych prowadził bo mnie sie nie sce :P Myk jest taki że shimano chyba było naćpane ostatnimi czasy bo hamulce ciekną a przerzutki przednie jakoś nie działają ... Ja fabrykę poprawiam tak:

- w zależności jaki masz ślizg pod suportem, czy długi czy krótki, zipem lekko odciągam go ( jak jest długi) do środka roweru - oddalam od korby. Nie zaszkodzi dać ok 1-2mm podkładek pod prawą stronę korby.

- Trzeba dobrze i tu naprawdę dobrze manewrować napięciem linki, czasami ćwierć obrotu robi robotę.

W ekstremalnych przypadkach niezgodności geometrii ramy z przerzutką, zakręcić linkę nie tak jak to sobie ubzdurano.

 

Widziadłem i przemacałem już mnóstwo napędów shiamno 11sp i w 90% nie ma trymowania, to pojęcie znika, bo klik jest pusty.

 

Niestety na odległość cie za rękę nie poprowadzę, musisz sam metodą prób i błędów dość końca pana. Dodam tylko że przerzutki z końca serii już działają lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja nie mówię ze go nie ma ... bo jest, ale nie działa. Kąty dźwigni i linki są tak absurdalne ze ustawienie tego jak należy ma margines błędu cienki jak nogi pakera sebiksa co o dniu nóg zapomniał.

 

W starych shimano, naciągało sie linkę nawet ręką, zakręcało i włala ... działa. Ewentualnie baryłką poprawiało sie pozycje klatki. Tutaj nie, o nie. Tutaj trzeba mieć doktorat z przerzutkologii stosowanej by to działało :D

 

Oczywiście...nie zawsze i nie wszędzie. Nowe ramy sa przystosowane, kąt linki jest poprawiony i to działa. Ale wiem jak canondale wprowadził serię x800 do swoich szos nie zmieniając ram, bo poco. No właśnie, poco ma to działać :D

 

Mało tego, możemy trymować, tryyyyymowaaaaaaaac i tymikować :D i to w tym samym czasie :D

Chodzi o to że przez opory tarcia linek przerzutka ustawia sie w różnych miejscach :D Mówie poważnie. Delikatny ruch manetki do kliku, spowoduje delikatny ruch klatki. Zdecydowany fuch manetką do kliku przesunie klatkę dużo dalej.

 

Nawet gdzieś nagrałem filmik :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie. Siedzę od 2h w garażu i walczę. Kiedy ustawię górę (duży blat - mała zębatka) to po zrzuceniu na dół (mały blat - duża zębatka) łańcuch opiera się o ten plastykowy ślizg i trze o niego dopóki nie zrzucę tyłu gdzieś na 4-5 od góry zębatkę. Łańcuch opiera się o ten ślizg jak przy krzyżowaniu. Może ten plastykowy ślizg po to jest właśnie. Jak ustawię dół tak by wew. część ramienia przerzutki była około 1 mm od łańcucha, to nie mam opcji przerzucić na duży blat, chyba nie oto mi chodziło kupując rower z choćby częściowym osprzętem 105...

Zaznaczam, że się nie znam i jestem wdzięczny za wszelkie podpowiedzi, machanie klamkomanetką nie wiele mi tu pomaga, oczywiście idzie ona z pozycji skrajnej do skrajnej. Na usprawiedliwienie deore w XT na 3 blaty w swoim crossie bez problemu wyregulowałem, śmiga aż miło.   

Acha, w pierwszym poście ostatnie zdanie oczywiście chodziło mi o uszkodzoną przerzutkę, nie zębatkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czytałem, czytałem. Nie ma się co burzyć, kto pyta nie błądzi. Mój post ostatni dotyczył skali ocierania łańcucha a nie samego faktu. Wychodzi na to, że 5800 to jak taki diesel vw - w warunkach laboratoryjnych niby działa, a na ramie nie działa w pełni, czyli nie działa wcale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czytałeś co napisałem ? Nie da sie tego ustawić nie ingerując w kąty prowadzenia linki. A przynajmniej nie zawsze, zależy do od ramy, korby etc.

 

Mam 5800 i od 6000km nie mam żadnych problemów z ocieraniem łańcucha o cokolwiek. Najlepsze przerzutki jakie kiedykolwiek miałem. A ty sugerujesz jakieś partyzanckie metody typu "dodatkowe podkładki pod korbę"?! Ratunku!

 Wychodzi na to, że 5800 to jak taki diesel vw - w warunkach laboratoryjnych niby działa, a na ramie nie działa w pełni, czyli nie działa wcale.

 

Jak już wyżej napisałem - u mnie działa idealnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Mam 5800 i od 6000km nie mam żadnych problemów z ocieraniem łańcucha o cokolwiek.

No to chwal pana i na tacę szczodrze rzucaj. Pytanie - Sam montowałeś ? Jak nie, zdejmij przerzutkę, wróć do ustawień fabrycznych ze śrubkami i ją załóż z powrotem. Najlepiej nagrywając filmik.

 

Skoro uważasz ze danie podkładki jest barbarzyńskie, ok. Skoro uważasz że sie nie znam, także ok. Widocznie wiesz lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak odnośnie regulacji to szybciej regulowałem napęd złożony z: pt deore m510, klamkomanetki deore lx, pp też deore lx. Działający od minimum 6 lat, na rozciągniętym łańcuchu, delikatnie krzywym haku i nieźle zużytych pancerzach. Regulowałem szybciej od założonego na nowym rowerze setu złożonego z alivio m4000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam nowy rower na sorze i też nie mogę ustawić poprawnie przerzutek. Rower był nawet w serwisie i serwis też nie pomógł. Ja pytam ludzi, to wszyscy zadowoleni z sory, ich napędy pracują cicho i dokładnie, a u mnie jeden hałas, aż wstyd jechać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro idzie do aso Shimano, obaczymy co zaproponują. Jak potwierdzą, że przerzutka uszkodzona to do decathlonu uderzam, jak ustawią to kij im (Dec.) w oko. Jak stwierdzą, że przerzutka dobra, ale nie da się jej ustawić to rozważam zwrot roweru. Jak nie działa to po co przepłacać
Coś mi obcina posty. Dziś rower testował kolega zaawansowany jazdą. Stwierdził, iż niby to kwestia regulacji, a od 105 nic nie ma prawa haczyć, odbierać etc, ale on już dawno na 105 nie jeździ...
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No nie ma prawa, od tego masz trymowanie. Choć to powrotne, czyli z 2 na 1 działa tak bardziej teoretycznie. Problem polega tutaj w konstrukcji samej przerzutki. Stare grupy miały linkę podpięta do dźwigni pod kątem .... no nie chce podawać konkretnego kąta, ale załóżmy ze w zaokrągleniu bliski jest 90*, czyli działa na samą dźwignię bardzo efektywnie.

 

Tutaj jak jesteś w stanie zauważyć, dźwignia przerzutki jest wystrzelona wysoko w górę. Linka idzie zupełnie inaczej, bo jest bliska równoległości ramienia. Łatwo wywnioskować z tego, ze ciężko jest poruszyć dźwignię, w jej początkowej fazie. Zwłaszcza jak przerzutka jest cofnięta, co by nie tarła, wtedy ramię przerzutki przesunięte jest w stronę korby, przez co jest jeszcze bardziej równoległa, aż do momentu kiedy linka zaczyna ciągnąć w drugą stronę :w00t:

 

Stąd jeżeli rama nie była przystosowana - projektowana strikte do napędu 11sp, np jest to lekko leciwa konstrukcja z czasów 5600, 5700, będą problemy. Nowe ramy sprytnie linkę prowadzą, sama rama, linia łańcucha jest tak zrobiona, by korba była lekko odsunięta i wszystko pasowało.

 

Niestety tribana nie mailem w rekach i nie jestem w stanie sie odnieść co pomoże. No ale przecież ja sie nie znam :D nie czytaj bo głupoty wypisuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem u siebie. Na dużej zębatce z przodu korzystając z trymowania mam czysto czyli brak ocierania. Na małej z przodu trymowanie jest... nazwijmy to symboliczne skutkiem czego, na największej z tyłu łańcuch opiera się o plastik ale nie wydaje jakiś dźwięków ponad normalny odgłos tylnej przerzutki.

Ale Puklus ma rację, kąt linki i ramienia przerzutki na małej zębatce to jakaś kpina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak miałem i ja po odebraniu z deca, więc zwracam im honor. Ale rozgrzebałem i popsułem. Nie zdazylem odebrac roweru z serwisu, zobaczymy jak im wyjdzie. Wyglada na to, ze super hiper napedy 2x11 maja jeszcze jakies mankamenty - opieranie łańcucha o ramie przerzutki... W instrukcji tego nie piszą ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Ale Puklus ma rację

No ależ skąd, przecież gocu wyraźnie powiedział, ze u niego działa. ;)

 

 

2x11 maja jeszcze jakies mankamenty

Owszem jest ich kilka.

- brak kompatybilności wstecznej i prawdopodobnie w przód, bo nowe konstrukcję z tego co sie orientują mają już inną dźwignię.

- na precyzje wpływa fakt że kółeczka są nie takie jak trzeba albo ( i ) łańcuch.

- trzeba uważać na linkę, bo lubi sie zerwać w manetce.

- dodawane do wysokich grup linki w złotym teflonie to wymysł damy lekkich obyczajów szatana. Teflon migiem sie przeciera, zapychając linery wewnątrz ramy i sprawiając ze wymiana linki to droga krzyżowa.

- korby także są juz 4 ramienna co by było jeszcze łatwiej nabyć części zamienne.

- hamulce także ciągną inną ilość linki ... i są naprawdę dobre.

 

Oczywiście powyższe narzekania nie dotyczą grup Di2.

 

 

 

Ponoć musi być tak, że łańcuch na najwolniejszych przełożeniach ociera o wew. część wózka przerzutki i po to jest ten wewnętrzny plastikowy ślizgacz.

Musi to wiemy gdzie ;) Da sie to ustawić, ale trzeba jak pisałem zabawić się w Konana barbarzyńcę :D Jak to zostało skomentowane.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie wiem albo szczęście miałem albo akurat wszystkie szosy które "obgrzebywałem" (różniastych producentów) nie stwarzały problemów z ustawieniem przerzutek przednich grup 11to-biegowych. Może nie trafiały się akurat te słynne Cannondale :)

Trymowanie zawsze działało, wszystkie kliki, ćwierćkliki i półkliki powodowały reakcję w postaci ruchu przerzutki i bez problemu udawało się uzyskać sensowny prześwit między wózkiem w kombinacji - blat - jedenastka oraz mała tarcza korby - największa koronka kasety. I zazwyczaj mogłem jeszcze zwiększać prześwit śrubami ograniczników.

Z czym miewałem problem to karbonowe szosy z wewnętrznym prowadzeniem linek - tu bywało tak że linka musiała być kilkukrotnie naciągana tak by, wspierając się regulatorem naprężenia linki na pancerzu, uzyskać jej odpowiednie napięcie. Jednak także i w tym przypadku działało zarówno trymowanie jak i ustawienie "z prześwitem".

 

Faktem jest że regulacja w starszych grupach 2x10 była o wiele prostsza i bardziej efektywna i nie wymagała czasem krotnej korekty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak jak mówiłem wiele zależy od ramy. Zależy też jaką mamy baryłkę i czy w ogóle jakąś mamy. W 10sp, nawet bez niej, szło to szybko ustawić, tutaj to niemożliwe. Jak mamy taką która ma zakres max 4mm ... to trzeba wiedzieć jak wstępnie napiąć linkę. Jak większą, będzie łatwiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pudełkowej wersji przerzutki daja taki dynks do ustalenia jak ma być mocowana linka, może w tym je clue?

$_1.JPG?set_id=880000500F

 

 

Kilka razy dla przysłowiowych "jaj" zapiąłem linkę na oba sposoby i okazało się że nie miało to wpływu zupełnie na nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po odbiorze sprzętu. Test tylko na sucho na stojaku (dzień ojca, pracujący włiku koniec). Musi ocierać! Pierwsze 3 najwolniesze przełożenia łańcuch opiera się i ślizga po plastikowej nakładce wewnątrz wózka przerzutki. Skoro serwis Shimano tak ustawił i twierdzi, że tak ma być, to nie będę z tym walczył, a przeproszę się, pomimo, że wg instrukcji Shimano nie ma mowy o obcieraniu, tam zalecają ustawić łańcuch w odległości od 00 do 0.5 mm od ścian wózka (proszę poprawić jak źle pamiętam). Jak nie możesz czegoś pokonać to przyłącz się do tego.

W tym miejscu zwracam honor Dechatlonowi, po ich ustawieniu było zaledwie ciut gorzej, i jeżeli to nie jest zakazane na forum, dziękuję serwisowi Markowerowery Poznañ os. Zwycięstwa za przyjęcie roweru na serwis poza terminami i od ręki jej ustawienie plus centrowanie kół - gdzie indziej też mnie zapraszano, ale za miesiąc. Jak potraficie ustawić to ustrojstwo bez obcierania, i robicie to w okolicach Poznania, płacę jak za PrezydentA!

Dziękuję za zainteresowanie tematem i podpowiedzi Może to będzie ostrzeżenie, nie wszystko złoto co się świeci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pisz do experta z #9 posta, przecież u niego działa.

 

A tak na poważnie, skoro nikt nie dał rady to ustawić to trze i trzeć będzie, póki nie zrobisz jak pisałem. Na początek, zakładam że masz korbę shimano a więc jej demontaż jest prosty, daj na oś 1.5mm podkładki. Następnie spróbuj z 2.5.

 

Na twoje szczęście te plastiki są wymienne i nie są drogie. Więc jeździj póki co.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...