Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni XCM SR Suntour] Problem z ustawieniem


kolarz9764

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

Mam problem z moim przednim amortyzatorem widzicie go na zdjęciu.Chcę ustawić amorek tak aby więcej go wchodziło do środka.Przed jazdą wchodził on do połowy, a po jeździe dziwnie sie zmienilo i wchodzi tylko 25%  przy odbijaniu amorka.Mam pokrętła na górze + i - kręce ale nic to nie daje.Jeszcze na dole są śruby ale też chyba lipa. Jak ustawić ten amor aby znowu mi 50% wchodziło tej rury widocznej do środka przy odbijaniu?

 

sr3018.jpg?w=750&h=750&crop=1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te śruby na dole trzymają całość w kupie, więc jak je pokręcisz to dopiero może być lipa ;)
Generalnie ten "amortyzator" to po prostu trochę kiepskiej jakości metalu z uszczelką pomiędzy i sprężyną i plastikiem w środku. Ten plastik nie daje zbyt wiele, a możliwe, że Ci się zdupcył. Musiałbyś do rozebrać, wywalić go, zostawić samą sprężynę i przy okazji wyczyścić uszczelki i na nowo przesmarować jak pisze kolega wyżej. Nic więcej z tym nie zrobisz, to najprostsza i najtańsza konstrukcja na rynku, nie ma co spodziewać się cudów... 

Edytowane przez fortiven2400
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na górze lewej goleni masz to pokrętło które ma + i - i jego kręcenie niewiele daje. Jest to korek który musisz wykręcić - po wykręceniu wygląda on tak https://cyklisci.com/gfx/big/1416481809.33.jpg

żeby go odkręcić potrzebujesz niby specjalnego klucza, ale da się to odkręcić i bez niego - ja to zrobiłem takim sposobem, że przyłożyłem większy klucz imbusowy do jednego z ząbków tego korka i z czuciem uderzałem młotkiem w imbus - odkręciło się bez problemu. Tylko uważaj bo to jest miękki plastik i możesz go poodkształcać - dlatego zrób to z czuciem ;) Jak wykręcisz korek to w środku masz sprężynę z elastomerem, którego wywalasz. Banalne i roboty na 5 minut ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie! Spróbuje z tym imbusem jak mówisz ciekawe rozwiązanie muszę przyznać  :thumbsup: Jak będę miał jakiś problem to dam znać. Jeszcze takie pytanko z ciekawości jak wywale ten elastomer to dzięki temu zyskam że rurki będzie więcej wchodzić i tyle czy odczuje jakiś lepszy 'komfort' ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wywaliłem elastomer to amortyzator zaczął wykorzystywać więcej skoku - wcześniej wchodził mi na max jakieś 70 mm - teraz jest praktycznie całe 100 mm wykorzystywane. Łatwiej się ugina i płynniej chodzi ale to pewnie też przez to że przesmarowałem wszystko na nowo, bo stary smar był w słabym stanie. Generalnie większy komfort i działanie jest zauważalne jak dla mnie - co nie zmienia faktu, że powietrzny to to nie jest i jak wpadnie dodatkowa kasa i całkowicie padnie mi xcm to kupuje raidona ;)

jakbyś potrzebował porad jak rozkręcić xcm to pisz na priv to postaram się pomóc opisowo-zdjęciowo. 

Edytowane przez seawolf688
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj wyjaśniłem bardzo szczegółowo, jak w bardzo prosty sposób wyjąć elastomer :) Kiedy miałem jeszcze XCM-a w 2013 roku, również po wyjęciu elastomera amortyzator pracował lepiej, wykorzystywał więcej skoku i był bardziej czuły. 

 

Chyba jest problem z przekierowaniem do posta, bo link otwiera tylko pierwszą stronę tematu:  https://www.forumrowerowe.org/topic/116200-rower-kross-level-a2-2012/?p=1288433

 

W razie problemu, post wklejam poniżej: 

 

,,Wyjęcie elastomera jest bardzo proste. Sam bałem się to zrobić bo nie jestem specem od takich spraw ale w końcu zabrałem się do rzeczy. Po wszystkim nie mogłem wyjść z podziwu jakie to wszystko banalnie łatwe  :)

Najpierw należy znaleźć jakieś narzędzie, klucz, obcęgi lub szczypce (obojętnie co, chodzi o to żeby w dwóch miejscach złapać korek pomiędzy tymi wypustkami które są na przemian na korku - dziura, wypustek, dziura, wypustek). Pierwsza czynność to odkręcenie korka który znajduje się na lewej goleni amortyzatora (z pozycji kierowcy), korek do regulacji naprężenia wstępnego z napisem PRELOAD. Chwytamy go w dwóch miejscach pomiędzy wypustkami np jakimiś obcęgami lub szczypcami i odkręcamy - to trwa najdłużej bo trzeba to robić kilkukrotnie. Gdy już korek zacznie się wykręcać i będzie wystawał wystarczy odkręcić go palcami w taki sposób jak np butelkę z napojem  :)  Gdy odkręcimy korek, odkładamy go gdzieś i naciskamy na kierownicę roweru, tak jak byśmy chcieli ugiąć amortyzator. Golenie wejdą do środka a sprężyna "wyjdzie" na wierzch. Wtedy chwytamy wystającą sprężynę przez jakąś szmatę żeby się nie ubrudzić i wyjmujemy ją (nie jest niczym przymocowana, po prostu "siedzi" sobie luzem we wnętrzu amortyzatora). Kładziemy sprężynę na jakieś szmacie lub gazecie i wyjmujemy z niej korek (na obu końcach spręzyny są plastikowe czarne korki po to żeby spręzyna swoimi końcami idealnie przylegała do wnętrza widelca.) wystarczy go podwadzić czymkolwiek i wyskakuje sam. Wtedy bierzemy jakiś drut i wkładamy go do środka sprężyny i wypychamy nim elastomer znajdujący się w spręzynie - zwykły kawałek czarnej gumy. Gdy już wypchniemy cały elastomer ze sprężyny, z powrotem nakładamy ten korek na jej koniec tak jak był. Wtedy pozostaje już tylko włożyć sprężynę do widelca, złapać ręką za widelec przy kole a drugą ręką za kierownice roweru i wyciągnąć zapadnięte wcześniej golenie (tak aby spręzyna "schowała się" cała do wnętrza amorka. Teraz już tylko pozostaje nałożenie i przykręcenie korka (tego z napisem PRELOAD). Gotowe!  :)

Ten zabieg jest w pełni odwracalny, elastomer w każdej chwili można włożyć z powrotem. Jednak jego wyjęcie nie wiąże się z żadnymi negatywnymi skutkami.

 

P.S. Jeśli w środku będzie dużo brudu i mało smaru warto wszystko wyczyścić i nałożyć jakiś gęsto smar. To chyba wszystko  :) W razie pytań, pisz  :) Dam Ci linki do fotek które zrobiłem podczas wyjmowania elastomera to zobaczysz jak to wygląda w rzeczywistości  :)

 

Zdjęcia:

 

Zewnętrzny korek znajdujący się u góry lewej

 

Zdjęcia

 

Zdjęcia

 

Sprężyna z elastomerem SR Suntour XCM v3

 

Wnetrze widelca

 

Zdjęcia

 

Elastomer

 

Elementy amortyzatora SR Suntour XCM V3

 

Przed rozpoczęciem ugnij amortyzator z całej siły i sprawdź ile najwięcej wchodzi (pewnie ok 5-6cm)

 

Krok po kroku:

1. Okręć korek na lewej goleni (korek z pokrętłem naprężenia wstępnego z napisem PRELOAD)

2. Naciśnij kierownicę aby amortyzator się ugiął i żeby sprężyna "wyszła na wierzch"

3. Wyjmij spręzynę

4. Wyjmij plastikowy czarny korek na końcu sprężyny (obojętnie który, są dwa na jej obu końcach), po prostu podważ go czymś np śrubokrętem (zapamiętaj jak był włożony)

5. Wypchnij jakimś drutem kawałek gumy (elastomer) ze środka sprężyny

6. Jeśli jest brudno - wyczyść, jeśli jest za mało smaru - nałóż gęsty smar na sprężynę

7. Nałóż ten mały plastikowy korek na koniec sprężyny tak jak był

8. Włóż sprężynę z powrotem do widelca

9. Złap ręką za widelec a drugą za kierownicę a następnie "rozciągnij" amortyzator żeby sprężyna "schowała" się w widelcu

10. Nałóż i przykręć korek na goleni amortyzatora.

Gotowe!  :) Skok amortyzatora powinien się teraz zwiększyć o 2-3 cm.

 

Wyjęcie elastomera nie niesie za sobą żadnych negatywnych skutków, w dodatku jest banalnie proste. Moim zdaniem warto to zrobić bo zawsze te 2-3 cm więcej skoku to zawsze coś. Różnica podczas jazdy jest wyczuwalna."

 
Edytowane przez filipog44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co odczułem po jeździe bez elastomera? 

- Szybkość odbijania się poprawiła o 100%

-Wysokość odbicia o 2cm

-Żadnych pisków i dziwnych dźwięków

-Przyjemność jazdy po kamieniach zadowalająca! :D 

 

Sprężyny po wyjęciu elastomera umyłem,osuszyłem,nasmarowałem grubym smarem i zamkłem, rzeczywiście banalna rzecz dzięki wszystkim! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Cieszę się, że udało się pomóc, od tego w końcu jest forum :)

Ja miałem dokładnie takie same odczucia po wyjęciu elastomera ze swojego Suntoura XCM, 4 lata temu :) Jak ten czas leci..

Miłej jazdy! :)

 

P.S. Piszesz "sprężyny", czy Twój amortyzator ma zatem dwie sprężyny? Po jednej w każdej goleni? (Pytam, bo w zależności od wersji XCM-a może być jedna, a mogą być dwie. Mój miał jedną sprężynę, a w lewej goleni była tylko blokada.

Jeśli masz dwie sprężyny, a amortyzator nadal jest dość sztywny, jedną z nich śmiało możesz na próbę wyjąć i sprawdzić, jak amortyzator będzie pracował z jedną sprężyną. 

Edytowane przez filipog44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie! Teraz to i na wycieczkę w góry mogę jechać,przyjemna jazda ahh aż miło  :laugh:

Tak mój XCM ma dwie sprężyny i w jednej właśnie był elastomer, mimo wszystko działają bardzo dobrze i wysoko odbijają.Myślę że wyjmowanie jednej nie ma sensu skoro dobrze pracuje,ale dziękuje za wskazówke jakby zesztywniały to spróbuje ta metodę!  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...