Skocz do zawartości

[Obręcze] MTB na ciężkie 115kg


Mariosti

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Zastanawiam się nad nowym kompletem kół do roweru i aktualnie zdecydowałem już się na piasty Deore XT pod centerlock i szprychy DT Swiss Champion 2.0

 

Pozostaje kwestia doboru obręczy.

 

Wtrącenie historyczne: przez ~6 lat jeździłem na kołach shimano WH-M505 (26" 28H) i sprawdzały się bardzo dobrze, ale w końcu obręcze popękały.

Obręcze wymieniłem na DT Swiss XR 4.1 Ceramic (po czym przeszedłem z v-brake na tarczówki) i zasadniczo przednie koło sprawdza się w porządku do tej pory, ale tylne szybko się zdecentrowało i popękało.

 

W efekcie tylne koło wymieniłem na nowe oparte na piaście Deore XT, jakiś szprychach dartmoora z alu nyplami (definitywnie błąd) i z obręczą Mavic EX 729 36H.

No i tutaj nastąpiło olśnienie, jak bardzo sztywne może być koło i jak odczuwalną różnicę robi na zakrętach.

Jako kolejny plus z tym Mavic'iem przeróbka kół na bezdętkowe była trywialna i przyjemna w porównaniu do DT Swiss'ów i też w porównaniu do oryginalnych obręczy shimano.

Szeroka obręcz zupełnie inaczej trzyma na sobie dość wąską oponę (2.1) i to też daje się pozytywnie odczuć na zakrętach (nawet na niskim ciśnieniu opona nie ma tendencji do wyginania się).

 

Nastąpiły jednak dwa problemy z tym kołem, mianowicie:

- urwał się nypel na dojazdach do pracy (tak jak wspomniałem alu nyple były na pewno błędem, a i prawdopodobnie szprychy nie najlepsze też mogą być słabym punktem takiego koła).

- szprychy są niepotrzebnie obciążane i dość zauważalnie utrudniają zakładanie u-locka na parkingach rowerowych, także może 32H byłoby optymalnym kompromisem.

 

 

Wracając do tematu, chciałem się dowiedzieć jakie doświadczenia macie z porównaniem wytrzymałości kół 32H vs 36H i czy 32H w takim przypadku na dobrych szprychach i mosiężnych nyplach będzie rozwiązaniem z dobrym zapasem wytrzymałości czy może jednak iść w 36H?

 

Tak czy siak biorąc pod uwagę 32H zastanawiam się właśnie nad:

1. Mavic EX 729 (26", 32H, 36mm szerokości, 665g) ~195zł sztuka

2. WTB ST i25 (26", 32H, 30mm szerokości, 537g) ~173zł sztuka

3. WTB Frequency i25 (26", 32H, 30mm szerokości, 499g) ~250zł sztuka

 

Mavic jest zdecydowanie najszerszy, spawany, podwójnie nitowany i ma otwory na nyple wiercone pod kątem, tak aby minimalizować obciążenia na główce szprychy i nyplu.

 

Obręcze WTB są łączone tulejowo (sleeved) co jest raczej niekorzystne dla kół które mają jeździć wiele lat, ale za to są dość zauważalnie lżejsze.

Są wciąż dość szerokie, chociaż nie aż tak spektakularnie jak Mavic, nie wiem na ile zauważalne będą tutaj wciąż wspomniane wyżej zalety szerokiej obręczy o które zaobserwowałem.

Obręcze WTB mają profil TCS który ponoć powinien być jeszcze bardziej korzystny do bezdętkowych systemów od Mavic'a (ten konkretny model niby nie jest zrobiony pod specjalnie systemy bezdętkowe).

 

Jeśli ktoś ma jakieś inne ciekawe propozycje bądź konstruktywne opinie na temat porównania tych obręczy to będę bardzo wdzięczny za wypowiedź.

 

Na koniec, koła chciałbym zrobić mocne po to aby były wytrzymałe, bardzo trwałe i aby pozwalały na bezpieczną jazdę po solidniejszych wertepach i górkach, bez jakiegoś skakania.

 

 


Nie mogę znaleźć edycji także jeszcze jedna istotna informacja, żeby nie wyszło że WH-M505 są takie pancerne, po prostu startowały jak ważyłem 80kg i dopiero później coś poszło fatalnie nie tak... ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomo63

Hmm no ta XM819 wygląda dość ciekawe jak na taką wytrzymałość.

W zestawie z nią powinny być te nakrętki do mocowania nypli tak?

Waga obręczy jest podana zapewne bez tych nakrętek?

Jedyne ale jakie widzę to w zasadzie taka sobie szerokość, bo ma to tylko 23, no i nie widzę ich taniej niż po 320zł, a to w sumie sporo.

 

@gad

Ciężko aż uwierzyć że teraz problemy są z bębenkami, z tego co czytałem to około 4 lata temu był problem pękającymi korpusami piasty do którego shimano się przyznało i ponoć rozwiązało.

Co do piast to zamiast tych XT rozpatrywałem jeszcze Novatec 771 i 772SB-CL ze standardowymi osiami QR9 i QR10. Zastanawiam się też czy tylna piasta z osią 10mm ThruBolt nie jest czasem kompatybilna ze zwykłymi ramami? Bo zasadniczo z tego co rozumiem to te 142x10mm to jest dokładnie to samo co 135xqr10 tylko że te dodatkowe 7 mm stanowi właśnie oś w tym wyliczeniu (co jest niejako bez sensu bo piasty 135 qr10 mają zawsze szerszą oś niż 135, ale jednak nazwa określa wewnętrzny rozstaw haków w ramie właśnie).

DT Swiss 533d wygląda bardzo ciekawie, 28mm szerokości, 520g wagi, kapslowane oczka, otwór 6.5 mm na wentyl nieco ułatwia konwersję na bezdętkę i z tego co widzę można takie kupić zasadniczo za bezcen bo po około 60zł... I na dodatek widzę że też dostępne są modele 28H także mógłbym sobie jeszcze zmodernizować obecne koło przednie...

Jeszcze przydałoby się porównanie tych cieniowanych szprych pillar do DT Swiss Revolution, są do kupienia po 2zł sztuka z nyplem mosiężnym i katalogowo 64 sztuki o długości 264mm ważą 283g co okazuje się jest dość znaczną różnicą w porównaniu do 2mm standardowych szprych, także byłym nawet skłonny zastosować takie szprychy szczególnie w kontekście tematu który załączyłeś a który to wspomina o polecaniu cieniowanych szprych dla ciężkich rowerzystów z powodu ograniczenia nadmiernego luzowania szprych na dole koła w czasie jazdy z dużym obciążeniem.

 

 

 

 

 

Kontynuując poszukiwania szczególnie patrząc na fakt iż np znalazłem obręcze DT Swiss FR 600 26" 32H 600g 32mm szerokości za 139zł, ale w porównaniu do tych 533d nie jest to jakieś super atrakcyjne....

Zastanawiam się jeszcze nad obręczami Dartmoor Sniper, 484g wagi, 30.5mm szerokości no i teoretycznie polska firma za nimi stoi... trochhę ciężko uzasadnić taką cenę w porównaniu do wyprzedażowych DT swiss 533d...

Zakładam że w takim układzie rozstrzygająca byłaby łatwość konwersji tych kół na bezdętkę... Dartmoor ma zdaje się otwór na wentyl samochodowy także zawsze jest to dodatkowy problem przy konwersji (adaptery, uszczelki dodatkowe itd, przechodziłem to już przy wspominanym mavic EX729).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jezdze na xm719 (jakies 460g - musialbym sprawdzic) i to super obrecz. Xm819 ma nakretki w zestawie i waga podana jest juz nakretkami jak pamietam. Cena zaporowa, ale jak chcesz bezdetkowe to nie ma wyjscia. Ich szerokosc wewnetrzna to 19mm. Porownujesz z obrecza Ex729 ktora ma 29mm i jest niezniszczalna obrecza dh, wiec wszystko bedzie przy niej blado wygladac.

Co do osi 135x10 to pasuje w zwykle haki 135mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z bezdętkami w obręczach bez UST irytująca jest jednorazowość taśm uszczelniających i późniejszy problem w razie ułamania się nypla itp. Ponoć Effetto produkuje wielokrotnego użytku opaski na obręcze, może warto byłoby spróbować... a najlepiej jakby ktoś mógł podzielić się doświadczeniami z takimi opaskami.

 

xm719 znalazłem po około 250zł, czyli podobnie do WTB Frequency i25.

Z trzeciej strony znalazłem jeszcze wyprzedaże ZTR Arch EX za około 160zł, są leciutkie bo tylko 400g sztuka, maksymalny naciąg szprych do 125kgf (czyli taki jak w bardziej pancernych modelach) i jakoże to obręcze ZTR to na pewno mają profil obręczy zrobiony pod kątem używania bez dętki i mają 21mm szerokości wewnętrznej i prawie 25 zewnętrznej... Także wybór sprowadza się chyba właśnie do:

-DT Swiss 533d (520g, 28mm, 60zł)

-ZTR Arch EX (400g, 25mm, 160zł)

-Dartmoor Sniper (484g, 30.5mm, 150zł)

 

Do ZTR'ów zapewne potrzebne byłyby podkładki pod nyple dla odprężenia obręczy (zakładając że miałyby jeździć niezawodnie parę lat), ale to powinno dodać zapewne nie więcej niż ~20g, więc wciąż pozostawałaby to zdecydowanie najlżejsza obręcz w tym zestawieniu. Sniper'y wg strony dartmoor'a są niby przystosowane do tubeless konwersji... popytam sprzedawców o ten otwór na wentyl,bo teoretycznie pasowałaby ona mi najbardziej patrząc kaliber obręczy które mi tutaj podpowiadacie :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...