Skocz do zawartości

[Korba] Zmiana ilości zębów a długość łańcucha


Michrow

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Użytkowników,

 

Aktualnie mam korbę w systemie 42-34-24. Czy po zmianie korby na system 42-32-22 ( o 2 zęby mniej na średniej i małej zębatce) wpłynie to na "długość" łańcucha ? Czy łańcuch będzie luźniejszy ?

Łańcuch był niedawno wymieniany z kasetą, teraz zamierzam wymienić wkład suportu razem własnie z korbą a shimano'wskie 42-34-24 nie podobają mi się bo są ciemne a tych jaśniejszych niewiele jest a gdy są dostępne to właśnie 42-32-22.

 

Pozdrawiam !

 

Michrow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy łańcuch będzie luźniejszy ?

 

Oczywiście.

 

Może nie luźniejszy, luz łańcucha kasuje spręzyna napinająca wózek przerzutki ale "wydłuży się" -  na najmniejszej zębatce z przodu "będzie go więcej" mniej więcej o jedno ogniwo.

Jeżeli na najmniejszej z przodu i na najmniejszej z tyłu w tej chwili wózek przerzutki masz wychylony maxymalnie do tyłu po zmianie łańcuch może ocierać o wózek przerzutki i należałoby go skrócić. O dwa ogniwa - tak, żeby wciąż zewnętrzne nachodziło na wewnętrzne. Dokładnie tak miałem zmieniając małe kółko na blacie z 24 na 22.

 

Wtedy może dojść do sytuacji, w której łańcuch jest za krótki na największe zębatki na korbie i na kasecie. Można zawsze dobrać długość łańcucha o ile przerzutka tylna ma odpowiednią pojemność. Sprawdź koniecznie przed zakupem.

 

Wszystko będzie OK, o ile wózek na najmniejszych zębatkach nie jest prawie poziomo. Albo - nawet jeżeli jest - możesz na największych zębatkach "zabrać" palcami dwa ogniwa i jeszcze jest nieco luzu (wtedy można go skrócić).  

 

 

42-34-24. Czy po zmianie korby na system 42-32-22

Stopniowanie tej nowej podoba mi sie o wiele bardziej ale żeby zmieniać ze względu na kolor ? : ))) 

 

 

 

 

Łańcuch dopasowujesz do zestawu największa koronka kasety+największy blat

 

Też : ))) Ale nie tylko. Równiez do zestawu  najmniejsza koronka kasety+najmniejszy blat. Inaczej może ocierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli - dokładnie jak napisałem.

Tyle, że to trzeba sprawdzić. I często skrócić łańcuch nawet, jeżeli pojemnośc nie jest przekroczona. Bo to było przedmiotem pytania. Chodziło o długość łańcucha.

 

I nie dobiera się - tylko można dobrać. 

Jeżeli ma się w planie wymienić np. kasetę z 11-36 na 11-40 i chcąc sobie to umożliwić dobiera się do najmniejszych zębatek.

Jeżeli jeździ się na kasecie 11-40 i na płaskie chce się zmienic na 11-32 - dobiera się do największych.

 

Tak czy owak trzeba zadbać o obie strony tego równania.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak łańcuch będzie krótszy niż długość wynikająca z owinięcia dużego blatu i dużej koronki z pominięciem wózka przerzutki to zostanie zerwany przy próbie ustawienia takiej kombinacji. Shimano zaleca dokładać jeszcze dwa ogniwa do tak określonej długości i praktycznie wszyscy się tego trzymają.

Poza tym w tym konkretnym przypadku kaseta 11-40 raczej szybko się nie pojawi. A nawet gdyby napęd był 2x10/11 to nic to nie zmienia bo jak najbardziej jazda na max przekosach bywa praktykowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda gadać. 

 

@Michrow: Mogą się pojawić jeszcze dwa problemy:

 

1) Po założeniu mniejszej zębatki z przodu łańcuch może się obniżyć na tyle, że będzie ocierał o ramę - tylny trójkąt. Mało prawdopodobne ale sprawdzić trzeba. Ustaw łańcuch na najmniejszych zębatkach z przodu i z tyłu i zobacz, jaki ma prześwit.

2) Pojemnośc przedniej przerzutki. Zmieniając pojemność korby jest możliwość przekroczenia pojemności nie tylko tylnej ale i przedniej przerzutki. Z tylną zrób dokładnie jak napisałem.  Z przednią jest tak, że mniejsze koło może spowodować, że łańcuch będzie ocierał o przerzutkę na dole. Możesz zrobić to samo - ustawić łańcuch na najmniejszych zębatkach z przodu i z tyłu i zobaczyć ile jeszcze ma luzu w dół - do przerzutki. Prawdopodobnie przednią przerzutkę można troszke obniżyć ale bardzo niewiele - to musisz sprawdzić. W najgorszm wypadku czeka  Cię wymiana przerzutki, być może razem z manetką. Wtedy trzeba zwrócić uwagę na sposób mocowania manetki : /

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaca, przeczytaj ze zrozumieniem pytanie zawarte w temacie, cały wątek a potem jeżeli czegoś nie zrozumiesz zadaj konkretne pytanie.

O pojemności przerzutki i długościach wózka jest całe mnóstwo tematów - możesz się zapoznać.

 

Michrow nie pisał czy ma GS czy SGS a zamierza wymienić suport i korbę a nie obie przerzutki. Napisałem mu jak można sprawdzić czy pojemność pasuje przy jego wózku. Oczywiście dotyczy to tylnej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa jest prosta.

1. Największe zębatki się nie zmienią - jeśli długość łańcucha była prawidłowa dalej będzie.

2. Pomijając sens jeżdżenia na skrajnych najmniejszych zębatkach, to można założyć, że przerzutka to ogarnie bo jest tam sgs (domyślnie). Jeśli nie to trzeba taka przerzutkę dać.

3. Dobieranie długości łańcucha do najmniejszych zębatek niesie niebezpieczeństwo, że łańcuch zerwie wózek przerzutki. To się reguluje długością wózka nie długością łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie jest to skomplikowane, ale o to właśnie zakładający wątek pyta. Od czegoś trzeba zacząć.

 

1. Nie. Może być za długi. Wtedy trzeba wymienić wózek - o ile można go dostać. Lub przerzutkę. Koszty. Nawiasem - nie wiadomo, czy długość była prawidłowa, mógł być za długi. Wtedy - jak napisałem - trzeba go skrócić.

Ja na przykład wolę mieć nieco dłuższy żeby na góry moc założyc kasetę 11-40

2. Oczywiscie, zawsze można kupić nową przerzutkę. Pomijając sens - zawsze w zmęczeniu może się zdazyć taki przekos. Dobieranie łańcucha żeby nie można było tak jeździć jest błędem.

3. Niekoniecznie : ) O ile się sprawdzi to przed zakupem. Na przykład - tak jak radziłem - ustawiając łańcuch na największych zębatkach, biorąc w palce, zabierając dwa ogniwa i sprawdzając, że jest luz.

 

A pytanie o SGS zadałeś bez cytatu pod postem o przedniej przerzutce - stąd zamieszanie. Tu niestety potencjalnie może byc większy problem - np z ocieraniem łańcucha o ramę.

 

Fajnie jest odpowiadając na pytanie opisać całość zagadnienia. Łącznie z przodem. Bo inaczej facet uspokojony banałem, że łańcuch dobiera się do największych zębatek może znaleźć się w sytuacji, że:

- Kupił korbę - kasa, założył łańcuch ale okazało się, że musi wymienić wózek,

- Wózka nie ma, kupił tylną przerzutkę (z takim czy innym Ispecem) - kasa,

- Zmontował, przednia przerzutka ma za małą pojemność, kupił przednią przerzutkę - kasa

- Zmontował przednią, łańcuch ociera o ramę - kicha.

 

I to wszystko, bo kolor korby nie odpowiada ; )))) 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

1. Nie. Może być za długi

 

Nie, nie może. Największy wieniec i największa koronka nie zmieniają się. _Jeśli_wcześniej_długość_łańcucha_była_dobrana_poprawnie_ - to poprawna pozostanie. Podkreśliłem to co ignorujesz i robisz zamieszanie z prostej sprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gocu: Nie ogarniasz i zaśmiecasz wątek. Wcześniej długość łańcucha była dobrana poprawnie do_innej_ilości_zębów. Ta nowa, mniejsza ilość zębów może spowodować, że łańcuch będzie za długi a wózek nie ogarnie i trzeba będzie kupić nowy. Weź to na spokojnie a zrozumiesz.

 

@Jaca911: Fakt, nie powinny, choć mogą. Tu - jak rozumiem - piszesz o tylnej przerzutce. Z przednią mogą spowodować. Mi np po tej zmianie 24->22 ledwo, ledwo udało się wyregulować przerzutkę przednią. Edit: A łańcuch w najniższym położeniu prawie się slizga po ramie. Tyle, ze kupiłem zębatkę a nie korbę za 600.

Nie robimy doktoratu, prostuje błędną odpowiedź i chcę, żeby chłopak się nie naciął i nie skończył jak w scenariuszu wyżej ; ))) - po to jest to forum. Wszyscy się uczymy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Spowodować nie spowodują. Jednak zawsze dla pewności warto sprawdzić jak wygląda sytuacja z długością łańcucha na najmniejszych zębatkach. Nie ukrywam, ale jak jest nowy łańcuch, to zawsze ustawiam i skracam go najpierw podłóg tych najmniejszych. Jest to po prostu łatwiejsze niż męczyć się na zestawieniu duża-duża jak wszystko jest napięte jak gumka od majtek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dzięki Wszystkim za zaangażowanie w wątek.

 

Część informacji o których piszecie , jest mi znana ale pojawiło się kilka niuansów :) Zdaje się, że przerzutka tylna ma jeszcze "zapas" ( na najmniejszych zębatkach wózek jest odchylony o ok. 45 stopni). W przypadku przerzutki przedniej wydaje się że jest sporo miejsca "od spodu" więc nie powinno zawadzać. Tym bardziej, że stary łańcuch był dosyć wyciągnięty (o prawie jedno ogniwo ) i dawało radę choć napięcie w przerzutkach było regulowane.

Posprawdzam i pomierzę jeszcze choć pewniej byłoby zamontować odpowiednik starej korby :)

 

Powodem wyboru systemu korby nie jest "kolor" korby i może zabrzmiało to lekko komicznie :) ale poprzedni napęd (łańcuch, kaseta) był bardzo zasyfiony więc wolałbym mieć korbę jasną (przyjemniej wygląda i lepiej dbać o czystość), a poza tym skoro płacimy i jeśli mamy wybór.......... chociaz czasem to wybór pozorny w danej półce cenowej :/

 

Pixon... jeśli wciąż mieszkasz w Łodzi to może spotkamy się w Łagiewnikach i posłucham wykładu nt. napędu :))))

 

 

Jeszcze tylko pytanko nt. linii łańcucha......  Czy wartość , która jest czasem podawana przy korbach/ wkładach suportu (długość osi) - np. 48 mm - to odległość od środka mufy suportu do średniej zębatki ?  48 mm dokładnie między czym a czym ?

 

Pozdrawiam !

Michrow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Pixon... jeśli wciąż mieszkasz w Łodzi to może spotkamy się w Łagiewnikach i posłucham wykładu nt. napędu :))))

Wykładowca ze mnie raczej kiepski. Towarzysz do jazdy znacznie lepszy. Pewnie możemy się w Łagiewnikach umówić na jazdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...