Skocz do zawartości

[Opinia o oponach Schwalbe Smart Sam] Prośba o dyskusję nt. opon Marathon, Mundial, Ride Tour.


Lothan

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Mam za sobą pierwsze ~500 km na oponach Schwalbe Smart Sam 28x1.6. Może kogoś zainteresuje opinia o tych oponach, a jednocześnie poproszę o dyskusję i sugestie co do innych opon, których zakup aktualnie rozważam. Jeździłem po nizinnych lasach na Górnych Śląsku oraz górach Beskidu Sądeckiego. Jeśli chodzi o góry to opony (pomimo iż są cienkie) doskonale sprawdzały się w podjazdach i zjazdach. Zjazd z Eliaszówki poprzez Piwowarówkę do Piwnicznej -Zdroju to było istne szaleństwo, ale opony nie zawiodły nawet na chwilę. Bardzo stromo, błoto, piach, mokra trawa, płyty dziurkowane i ani jednego poślizgu. W drodze powrotnej z Wierchomli złapał mnie ulewny deszcz, ale glebę (swoją pierwszą zresztą) zaliczyłem dopiero w Piwnicznej… na mokrym chodniku. Trudno mi powiedzieć, czy gdybym miał inne opony to uniknąłbym wypadku, jednak najazd na (niski) mokry krawężnik pod zbyt ostrym kątem to chyba dość częsty błąd i pokonałby większość opon. Przebicia nie złapałem żadnego, opony nadal wyglądają jak nowe. Jazda po terenie: super, jazda po asfalcie: na pewno głośno, na pewno nie za szybko, moja prędkość „spacerowa” to 17-19 km/h, maksymalna na prostej drodze 35 km/h, zjazd 50 km/h. Masa roweru z gratami na jednodniowy wypad 16 kg, moja 73 kg.

I teraz druga sprawa: rozważam zakup kilku innych opon w rozmiarze 28/29x1.75 do jazdy głównie po nizinnych lasach (w góry wg. mnie tylko Smart Samy) w różnych warunkach pogodowych oraz asfalcie (ale asfalt tylko z konieczności dojazdów i powrotów), wraz z ekwipunkiem (ok. 20 kg):

Schwalbe Marathon Plus Tour https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus-tour.html
Schwalbe Mundial https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-mondial.html
Schwalbe Smart Sam https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/smart-sam.html
Continental Country Plus http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/country-plus
Continental Ride Tour http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/ride-tour
Continental Contact Plus http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/contact-plus

Ciekaw jestem Waszych opinii na temat ww. opon w kontekście ich zastosowania (niziny, teren, czasem asfalt, sakwy, 2-4 dni w trasie). Co myślicie o oponach „pancernych” i ich masie (1135 gramów w przypadku Continental Country Plus!). Jeżeli odrzucę Plusy to albo zostanę przy Smart Samach, albo wybiorę Mundiale lub Ride Toury, no ale nie miałem z nimi dotychczas do czynienia.

post-203251-0-30865100-1493991261_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat też mam Smart Samy tylko 27,5x2.6 i w zasadzie mogę się podpisać pod Twoją opinią o nich. Szerokie mają te same właściwości ale po asfalcie to są wyjątkowo ciche w porównaniu do innych opon MTB ;) Ludzie już z drogi nie uciekają, bo nie słyszą.

Ale co właściwie chcesz osiągnąć zmieniając te Smart Samy?
Moje ważą wg producenta 930g jedna. To jest bardzo dużo i nie idź tą drogą. W góry to jest nawet ok ale po płaskim ta masa przeszkadza i rower robi się ociężały. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem:

1. Marathon Plus Tour - ciężkie, bieżnik jest trwały, ale u mnie mocno popękała guma na oplocie z boku.

2. Mondiale: w wersji evo według mnie opona lepsza, niż plus tour, w wersji performance - mocno przeciętna, w przypadku druciaków moim zdaniem już lepiej zostać przy SS.

3. Country Plus, ciężka jak Plus Tour, raczej przeciętne właściwości jezdne, wydałem bez skrupułów.

 

 

Z niewymienionych - bardzo zadowolony byłem z Marathon Dureme Evo i Panaracer Tour Gurad Plus (z zastrzeżeniem, że nie chciały mi się układać na obręczach alex ace-18 i jakiejś obręczy accenta, której nazwy nie pamiętam). Na duremach przejechałem całkiem sporo, moja pani też (na komplecie ponad 30 000 kilometrów).

 

Conti Tour Ride widziałem rozwalone po 3000 kilometrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smart Sam jest spoko, używałem dość długo, Bardzo uniwersalna opona , o stosunkowo

niskiej wadze i niskich oporach toczenia.

W zeszłym roku wymieniłem na Schwalbe Marathon Cross (nowość 2016).

Opony typowo asfaltowo-leśne, lekko się toczą. Niestety, ważą 670 g (28x1,5),
a nie 560g jak piszą w katalogu.

Niemniej polecam, mają skuteczną wkładkę antyprzebiciową.

Opona bardzo ładnie pracuje, po przejściu z SS 28x1,75 zdziwiłem się lepszą reakcją Cross'a na nierówności.

Warto wziąć ją pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazuje się, że oferta Schwalbe dla rozmiaru 28/29x1.75 (47x622) jest bardzo mała. Marathon Plus Torur odpada z powodu masy (1050 gr), Marathon Mundial odpada z powodu ceny (~180,00 zł, dla tego rozmiaru występuje tylko wersja zwijana DD).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki co postanowiłem pozostać przy Smar Samach. Mam już mam za sobą jedną bardzo błotnistą wyprawę i sprawdziły się znakomicie. Najbardziej ciągnie mnie właśnie w teren. Testuję z nimi także taśmę Zefal Z Liner. Napiszę, gdy złapię pierwszą gumę :icon_cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobijam na Smart Samach (27,5 * 2,1) do 4 k.km. Poza tym że od nowości były krzywe (jedna wymieniona na gwarancji) to nie ma z nimi problemu. Nie widać też jakiegoś specjalnego zużycia. Następne też będą SAMy ale w wersji 2017 r. Całkiem dobre na asfalt i całkiem dobrze trzymają się na piachu i błocie. Na asfalt daję max ciśnienie, w lesie schodzę do 2 - 3 barów i jest miękko i przyczepnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piwko365: złapałem wczoraj gumę - malusieńka dziurka z boku dętki, ale przez oponę powietrze wydostawało się kilkoma otworami, przypominającymi pory w skórze. Było to widoczne, gdy popsikałem oponę detergentem. Smart Samy - jak mi się wydaje, gdyż nie mam zbyt wielu porównań - mają bardzo cienkie ścianki boczne i tam są bardzo narażone na przebicia. Do tego mają niewidoczne gołym okiem pory. Kupiłem te opony zaledwie wczoraj, guma na bokach jest tak cienka, że cała się marszczy (przed napompowaniem oczywiście). A co do ciśnienia, to staram się nie schodzić poniżej minimum producenta, czyli w przypadku opon 28/29x1,75 3 barów. Przy tym ciśnieniu po asfalcie i tak toczy się wyłącznie środkowym bieżnikiem i sunie całkiem fajnie. To tego jestem cichszy niż nie jeden góral. Przypuszczam jednak, że gdy dojdą sakwy, namiot itd., czyli dodatkowe 15-17 kg, trzeba będzie zwiększyć ciśnienie. Na poważną wyprawę wciąż rozważam jeszcze Marathony Plus Tour, dla "sakwiarza" ten dodatkowy kilogram w oponach raczej nie powinien być odczuwalny... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Lothan
A jaką masz wersję? U mnie jest Double Defence i to chyba najgrubsza opona jaką miałem w ręce. Nie żebym specjalnie taką chciał ale w tym rozmiarze akurat innej nie dają. 

Ja z kolei na wyprawę (w sumie to wyprawkę no ale namiot będzie) chce założyć Rocket Rony Evo ;) żeby właśnie zejść z masy i zyskać może nieco szybkości. Ale jeszcze to przetestuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, że ścianki SS są cieniutkie. Ale tylko przed napompowaniem. Sam się zdziwiłem jak kupiłem rower, wrzucałem go do bagażnika i opony marszczyły się tak jak by były z cienkiej folii. Po napompowaniu jest OK. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka. Rower pięć dni stał w garażu. Dzisiaj chcę jechać do pracy, a tam tylna opona Smart Sam tak się wykrzywiła, że ociera o ramę. Napompowana pod max ciśnienie. Sam (a) z siebie. Stąd chyba jej nazwa. Szmelc do wyrzucenia. Dzisiaj podjadę do serwisu bo rower na gwarancji i zobaczymy co powiedzą. Mam wrażenie, że Unibike montując rowery na sprzedaż wziął jakąś wadliwą albo starą partię tych opon, może było taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Równie dobrze może być źle założona na obręcz. Skoro dziwi Ciebie marszcząca się ścianka w oponie, z takim problemem jedziesz do serwisu, to znaczy że bliżej Ci do laika niż do amatora. Spuścić powietrze, ułożyć oponę i napompować jeszcze raz można samemu w 5 minut, wiele by to wyjaśniło. Opony za 300pln też się czasem źle układają... Ale Pan Paweł już ocenił, że to szmelc i do wyrzucenia :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakies pol roku (w tym w zimie) jezdzilem na Smart Samach 28x1.75. Na asfalcie faktycznie ciche, male opory toczenia (wczesniej uzywalem Specialized Trigger Sport i Samy byly niewiele wolniejsze). Jesli interesuje Cie opinia o Spec Trigger to rowniez bardzo dobre opony, duzo grubsza guma z jakas tam technologia zabezpieczajaca przez zlapaniem gumy. Nie wazylem dokladnie, ale 38mm Trigger wazy mnie wiecej tyle samo co Sam 1.75 cala. Dla mnie Trigger niestety nie na warunki w jakich jezdze - ubita sciezka w parku to max mozliwosci. Sam'y na mokrym dosc dobre, ale szybko sie zapychaja blotem i jednak troche sie slizgaja. Wczesniej w innym rowerze uzywalem Nobby Nic 26x2.1, wiec zakupilem 29x2.35 (nie robia 2.1 w tym rozmiarze). Dobre na off-road, ale wiadomo - duze opory na asfalcie. Trzeba pompowac przynajmniej na 50psi, zebym dalo sie w miare jezdzic na twardym.

Jesli Cie intersuje takze Rocket Ron to kolega zajezdzil prawie do lysa tylna opone w niecaly rok jezdzac kolo 250km miesiecznie. Rozmiar 29 x jakies 1.5 (dosc waskie, ale nie pamietam dokladnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cervandes to było niemiłe. Nie wiem po co te docinki. Moja uszkodzona opona to szmelc, bo nie da się jej już użytkować. Nie jestem zawodowcem, nie znam się na wszystkim co dotyczy rowerów. Może jestem amatorem może laikiem. Oblata mnie to.  :teehee:

Dziwiłem się jak marszczy się boczna ścianka bo z czymś takim się po prostu jeszcze nie spotkałem. Wcześniej używałem tańszych opon, które tak się nie zachowywały. Opony od nowości były krzywe. Jedną wymienili bez problemu z drugą nie miałem kiedy podjechać. Efekt taki jak opisałem wcześniej. Skoro nie mogę sam ułożyć pierwszej opony na obręczy to jadę do serwisu. Skoro serwis twierdzi, że to nie wina ułożenia ale uszkodzonej opony i gwarant ją przyjmuje to chyba jednak jest wina opony. Nie twierdzę, że nie najechałem drugą oponą na jakieś szkło. Mogło się zdarzyć. Ale jeśli uznaję, że naprawą może się zająć gwarant to zlecam mu to. Jeśli nie będę miał racji kupię nową Smart Sam model 2017, bo dobrze mi się na nich jeździ. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zakupie Smart Samów w rozmiarze 28/29x1,75 okazało się, że muszę wymienić błotniki. Wcześniej miałem 45 mm, więc kupiłem 53 mm (SKS Bluemels Primus). Akurat na błotnikach bardzo mi zależy (swoją drogą to ciekawy temat, dlaczego większość rowerzystów ich nie stosuje: z powodu wyglądu, braku możliwości dopasowania?). Niestety i tak się nie udało. Rama mojego roweru nie umożliwia ich większego odsunięcia od opony, zatem zostałem z błotnikami i Smart Samami 1,75. Opony mogę założyć, ale już bez błotników, pozostaje mi więc używać ich na górskie wyprawy. Wracając do opon, spędziłem dużo czasu na forach anglojęzycznych i okazuje się, że wielu rowerzystów narzeka na słabe ścianki boczne Moundiali. Zdecydowałem się więc na zakup Marathonów Plus Tour (zresztą cena jest znacznie niższa, udało mi się je kupić po 108,00 zł sztuka). Ich masa wcale tak nie przeraża, i tak zamierzam ich używać na dłuższe wyprawny z sakwami. Chcąc zachować błotniki, wróciłem do rozmiaru 28/29x1,6 choć wolałbym mieć 1,75. Odkąd mam rower (a traktuję go bardzo poważnie), nauczyłem się że w wielu kwestiach trzeba iść na kompromis (jak w życiu zresztą...). Jako ciekawostkę wrzucam zdjęcie porównawcze Smart Samów 1,75 i Marathonów Plus Tour 1,6. Muszę też wspomnieć, że na Marathony wydają się być oponami znacznie lepszej jakości niż Smart Samy, ścianki boczne są grube i sztywne, a także - co chyba najważniejsze - są równe, czego nie mogę powiedzieć o Smart Samach.

post-203251-0-95431100-1495111241_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, podepnę się pod temat, od lipca 2015 roku jeżdze na smart samach, zaliczyly od tego czasu 17 maratonów mtb i jedno xc w różnych warunkach, od upału do burzy gradowej, śniegu i deszczu, złapałem tylko 2 razy gume, raz na przód raz na tył w 1 miesiącu użytkowania podczas jazdy asfaltem.

Przyszedł czas na zmianę i sam nie wiem czy pozostac przy smartach z nowym bieżnikiem na sezon 2017 czy zmienic na Rapid Rob....?

Niestety mam jeden rower i do jazdy rekreacyjnej i do startów w zawodach, no i drugie pytanie...czy zainwestowac w zwijane wersje czy pozostac przy drutowanych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkąd mam rower (a traktuję go bardzo poważnie), nauczyłem się że w wielu kwestiach trzeba iść na kompromis (jak w życiu zresztą...)

 

Jak się odchodzi od standardu to zawsze trzeba kombinować.

U siebie kiedyś upchnąłem błotniki ale takie bardziej sportowe, więc skuteczność nie była najlepsza.

 

https://lh3.googleusercontent.com/xNH1Paq7oI3PCpjTYAzAr5mhLoYbuyJZr0j4JXf7RPkMHRMtljBeh-axyNsq5AvPxFL20RXE4bCocQ=w1280-h1024-no

Jak widać trzeba było trochę podciąć błotnik i przecisnąć nad poprzeczką ale to był w miarę miękki plastik. Bluemels-y to taśma aluminiowa oblana twardym plastikiem, więc będzie ciężko go ładnie przyciąć (jak mi się kiedyś wkręcił patyk, to błotniki w takiej technologii to poleciały drobne kawałki).

 

Jeżeli brakuje miejsca niżej, to można spróbować zamocować błotnik nie do dedykowanego miejsca, a bezpośrednio do rury podsiodłowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam o nich dobre zdanie bo nie mam porównania :) myślałem że może wypowie sie ktoś kto jezdził i na smartach i na czyms typowym do mtb

 

Tak jak pisalem wyzej - ja uzywalem Sam'ow (szerokosc 1.75) oraz Nic'ow (2.1 i 2.25). Wkrotce bede Tesowal Rapid Rob (2.1). Nie wiem jak szerokie Samy, ale waskie sie czasami slizgaja i zapychaja blotem. Do jazdy off-road (z wyjatkiem blota i sypkiego piasku) sa OK. Na plus male opory toczenia. Nic'i sa bardziej to MTB i zero slizgania. Za to sa duzo wolniejsze. Zupelnie inne opony do zupelnie innego zastosowania. Gdzies za 7-10 bede mial przetestowane Rapid Roby to moge ewentualnie cos napisac. Spodziewam sie czegos pomiedzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Smart Sam przygód ciąg dalszy.

Opona zgłoszona w serwisie została objęta naprawą/wymianą gwarancyjną. Ewidentnie wada fabryczna. Oby nowa była lepsza, a sądząc po tym jak zachowuje się przednia już wymieniona na gwarancji to powinno być OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...