Skocz do zawartości

[amortyzator przedni] SR Suntour SF7-XCR- jak czyścić, serwisować


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie ;) W moim starym Krossie Level a2 jest nie czyszczony od zarania dziejów amortyzator wymieniony w tytule. Cały czas chodzi naprawdę zadowalająco, jednak jest strasznie brudny. Jestem zielony w temacie i nie wiem, czym go oczyścić z piachu, przede wszystkim oczywiście uszczelki. Ponadto, czy jeżeli biorę się za takie czyszczenie to, czy nie warto byłoby od razu go rozebrać jeszcze bardziej, wymienić olej (jeśli tak, to na jaki), wyczyścić w środku ? Będę bardzo wdzięczny za każdą wskazówkę dotyczącą serwisu, czyszczenia tego amortyzatora. 

Pozdrawiam serdecznie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SF7 oznacza że jest z roku 2007. Jeżeli przez 10 lat ( !) tam nie zaglądałeś to spodziewaj się najgorszego, naprawdę.

 

Miękka ściereczka + woda na górne golenie po jeździe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się, że to wersja na sprężynie.

 

Zdejmujesz koło i odkręcasz hamulec. Odkręcasz korki na dole goleni, zdejmujesz je. Co widać to szorujesz, z dolnych goleni wypinasz ślizgi, wszystko czyścisz. Składasz i zakręcasz korki na dole. Góry nie rozbieraj, tam w goleniach nic nie ma poza sprężyną a brud się tam nie dostaje raczej. A spodziewać się możesz najgorszego, czyli zapewne zardzewiałych jak smok goleni na wysokości ślizgów, zakładając, że rower czasem miał styczność z wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korki na dole? Sruby chyba.

 

Ja mimo wszystko bym odkręcił tez górę i wyczyścił. Istnieje szansa że w środku jest pokaźny rdzawy nalot.

 

Tak jak pisał kolega, w środku pewnie szaleje rdza. Dodatkowo po takim czasie spodziewaj się giga przetarć goleni + sparciałych uszczelek. 

 

Serwis amora, zwłaszcza tak niskiej półki powinno się robić dość często, zwłaszcza że to 30 minut roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale temu kawałkowi gumy i sprężynie owy nalot nie przeszkadza w pracy a ślizgi i golenie na ich wysokości powinny być czyste i suche, dodatkowo to właśnie nie do środka górnych goleni a do dolnych wpada cały syf jakiego nie wyłapią przeciwkurzowe. No i żeby odkręcić korki potrzebuje tego głupiego kluczyka suntoura, bez tego zjedzie korki i będzie to fatalnie wyglądało. W goleniach nie ma nic, czemu czyszczenie może pomóc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można sobie poradzić, bez przesady. W amorach z komorą powietrzną syf się nie dostaje, a mimo wszystko raz w sezonie zaleca się pełny serwis.

 

Tak czy inaczej, w dolnej części amora pewnie będzie sporo syfu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XCR Air wyszedł chyba dopiero w 2014 czy 2015  :thumbsup: Wrzuć fotki górnych goleni pod zdjęciu dolnych, jestem ciekawy jak wyglądają po takim czasie. Oczywiście nie odbieraj tego jako złośliwość, sam miałem XCR i jestem ciekawy jak wyglądają Twoje po tak długim czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, nie obrażam się ;) Nie wiem, czy jutro uda mi się znaleźć na to czas, prędzej w piątek, ale zdjęcia masz jak w banku ;)


Dodam tylko, że ten amortyzator naprawdę nieźle pracuje :P mam nadzieję, że to się nie zmieni na gorsze po moim czyszczeniu :D


PS
Czy są jakieś elementy amortyzatora, które wypadałoby i jest możliwość wymienić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuleje ślizgowe jeżeli już mocno "lata" ( koszt chyba 40 zł u Activia) ale trzeba wziąć pod uwagę że luzu do końca nie zlikwidują, więc kwestia zastanowienia. Na pewno warto nowe uszczelki wsadzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw niech zdejmie golenie i tak jak napisałeś - niech zrobi fotkę, bo założę się, że tam na wysokości ślizgów to goleń będzie przypominała korę drzewa a nie metalową rurkę. Uszczelki może zmienić, ślizgi natomiast tylko jeśli odczuwa luzy i mu one przeszkadzają. Pod warunkiem, że górne golenie będą w sensownym stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, w Polsce przyjęło mówić się właśnie "tłumik" lub "kartridż", ale rzeczywiście w rysunku jest "damper" więc zwracam honor.

 

Trochę dziwne, sądziłem że od zawsze XCR miał tłumik. Swoją drogą z tego co pamiętam to elastomer spełnia funkcję "utwardzającą" i blokującą przed nadmiernym ugięciem niż tłumiącą.

 

BTW, denerwują mnie ten rysunki Suntour'a ( ten jest stary ale w nowych to samo). Na rysunku przykładowo są części: 9a, 9b, 9c, 9d, 9e a w tabelce poniżej jest tylko 9: Air Spring. Straszna lipa, zwłaszcza jak chce się dobrać jakieś oringi czy śruby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dzięki bardzo za rady ;) gdyby ktoś mógł mnie jeszcze raz poratować, to będę wdzięczny. Problem polega na tym, że chcąc założyć dolny goleń tylko końcówki górnego się w nim zanurzają, a dalej nie chce wejść. Czy ktoś ma jakąś radę? Dodam, że podczas zdejmowania musiałem uderzyć kilka razy młotkiem. Zdjęcia goleni wrzucę po całej akcji, teraz chciałbym już to zamknąć ;) pozdrawiam ;)

A wygląda to tak:

https://ibb.co/g8KZLv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to tylko kawałki? Może być tak że uszczelka trochę łapie i ciężko wsadzić. Ja dla ułatwienia sobie sprawy, przed zakładaniem dolnych goleni robię na górnych "filtr" z oleju którym nasączam gąbki. Dzięki temu lagi wsuwają się idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...