Skocz do zawartości

[damper] Jaki damper do KTM lycan 272 2014r?


Brombosz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Kupiłem gołą ramę KTM lycan 272 z 2014r z zamiarem uzbrojenia jej sobie stopniowo na przyszły rok. Opłacalne to może nie będzie ale mam nadzieję, że mi się uda. Problemem jest to, że nigdy nie miałem fulla i niespecjalnie orientuję się w częściach. Pierwszą rzeczą na jaką będę polował jest damper i tu pojawia się problem - nie wiem jaki. Naczytałem się o rozmiarach, skokach, tunach i muszę przyznać, że ciężko mi to ogarnąć. Doszedłem do tego, że szukam czegoś o długości montażowej 200mm bo tyle mi wychodzi jak odchylę maksymalnie wahacz. Podejrzewam, że można to skrócić do innej długości przekładając oś popychacza niżej. Totalnie jednak nie wiem jak dobrać skok. Nie wiem też jaki był oryginalnie. We wszystkich specyfikacjach jakie czytałem było podane albo kilka rozmiarów, albo sama nazwa dampera, który to ma kilka wersji - zazwyczaj FOX float CTD BV, rzadziej RS monarch RT-D2. Znalazłem jedynie taki wykres, który mi za wiele nie mówi, poza tym, że dotyczy tej ramy:

 

Zakładam, że chodzi o kolor czerwony.

20d988819cedb3d19245547e38ab3d4ab5ffd44e

 

Może, ktoś z forum mi to jakoś łopatologicznie wytłumaczy albo chociaż nakieruje "kup taki albo podobny". Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ten wykres pokazuje , bardzo upraszczając, charakterystyk pracy zawieszenia , czyli krzywą skoku w zależności od przyłożonej siły. Nie mówi nic o tłumiku.

 

 

długości montażowej 200mm bo tyle mi wychodzi jak odchylę maksymalnie wahacz

mam wątpliwości czy taki sposób pomiaru będzie prawidłowy. Maksymalne odchylenie może być kolizyjne dla elementów ramy . Może napisz do KTMa z prośbą o podanie długości montażowej ( wg mnie będzie 190 mm )

Pewnym rozwiązaniem może być zakup Manitou Mcleod lub Cane Creek inline- ten pierwszy jest tańszy, a jego konstrukcja sprawdza się w różnych ramach ( tłumik kupiony na normalnym rynku jest z powodzeniem montowany do wielu rodzajów ram, polecam watek na mtbr ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że KTM mnie olał. Z długością 200mm miałeś rację. Nie zauważyłem, że wahacz opiera się o ramę i myślałem, że to jakieś ograniczenie. Wpadł mi jeszcze jeden pomysł. Rama przyszła z zamontowaną plastikową blokadą, dokładnie taką jak na tej fotce znalezionej w necie:

 

0_0_productGfx_b44251b38278b8d83fccbcb60

 

Jest to możliwe, żeby to był wyznacznik długości dampera? Zdaję sobie oczywiście sprawę, że to inna rama i inny skok. Może ten plastik ma jakieś znaczenie poza usztywnieniem konstrukcji?

Wklejam też fotkę tych otworów przy osi popychacza. Wygląda to jak możliwość ustawienia ramy pod różne długości, ale wolę popytać w razie gdybym coś sobie ubzdurał.

 

2017_04_26_19_23_18.jpg

 

Ogólnie to mam coraz większe wrażenie, że porwałem się z motyką na słońce ale twardo twierdzę,że wiedza i doświadczenie nie biorą się znikąd więc proszę o wyrozumiałość w razie głupich pytań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jak pamiętam ,to w którejś mojej ramie to plastikowe coś było założone tak, że punkty montażowe odpowiadały długości montażowej tłumika. Zmierz, wg mnie będzie 190 mm.

te punkty montażowe mogą być przygotowane dla różnych skoków ramy. W takich sytuacjach przedni trójkąt jest taki sam,a zmienia się tylny trójkąt i łącznik ( popychacz ).

 

 

Ogólnie to mam coraz większe wrażenie, że porwałem się z motyką na słońce

Nie wydaje mi się. Natomiast na pewno będzie ciężko kupić tłumik z fabrycznym zaworowaniem, dlatego sugerowałem Manitou McLeoda, który powinien się doskonale sprawdzić. Zresztą założyłem McLeoda zamiast fabrycznego Foxa i było znacznie lepiej. W obecnej ramie zrobię to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełożyłem ten plastik na ostatnie oczko i faktycznie, jeśli wliczać średnice obu sworzni, a nie jak myślałem - tylko promienie, to wychodzi 190mm bez przekładania osi popychacza. Myślę, że tymi punktami montażowymi nie muszę sobie zawracać głowy (bo fabrycznie nagwintowany został tylko jeden) o ile moja teoria o standardowych długościach FOXów i RSów jest poprawna.

Mam też pomysł na zmierzenie skoku tłoka, ale to jutro bo muszę pobawić się w stolarza w pracy. Sposób prosty bo pokaże tylko czy jest jakaś kolizyjność przy dwóch wymiarach, ale może być tak, że nieco mi to rozjaśni sytuację. Szczególnie jeśli zostanie mi tylko jeden.

 

Co do tego Manitou to całkiem całkiem, ale widzę, że w promocji to go w Polsce nie znajdę. Cena ponad 1100 zł, gdzie za granicą ok. 200 euro.

 

Dodam, że polski dystrybutor KTMa mi odpisał... tyle, że okazał się niezbyt pomocny:

 

 

 

właściwy rozmiar dampera uzyska Pan mierząc odległość między otworami na
rockerze i dolnym wahaczu.

Pomiar należy przeprowadzić w pozycji 0 skoku.

 

Żebym wiedział gdzie to pozycja 0 to bym tu nie pisał. Bo raczej nie chodzi o oparcie się wahacza o ramę. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

teoria o standardowych długościach FOXów i RSów jest poprawna

Jeśli teoria zakłada ,ze Fox i RS robią tłumiki o tych samych długościach to tak z wyjątkiem nowych tłumików metrycznych Trunnion, których pomysłodawca jest RS.

http://www.vitalmtb.com/features/The-Ultimate-Guide-to-Metric-Shock-Sizing-and-the-RockShox-Super-Deluxe,1349

 

Odnośnie odpowiedzi z KTM- łał......w życiu bym nie wpadł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stworzyłem sobie w pracy taką prostą miarkę...

 

20170428_144640.jpg
 
... i po zmierzeniu wyszło, że oba skoki 57 i 51mm nie są kolizyjne dla elementów ramy. Myślę, że jednak będę szukał czegoś w rozmiarze 190x51mm bo przy 57mm zostaje mi 5mm między wahaczem a ramą, a to chyba trochę mało. Dobrze myślę? Postaram się w najbliższych dniach ogarnąć temat zaworowania bo widzę, że to nie jest lektura na 1 dzień. W razie gdybym jednak skopał coś w geometrii i oś suportu opadałaby za nisko lub była za wysoko, to czy jest szansa na poprawę tego przez zamontowanie amortyzatora przedniego o dłuższym/krótszym skoku z odpowiednim ustawieniem? Widziałem kilka wersji KTMa na ramie z tym kątem główki z różnymi amortyzatorami. Od 130mm do 160mm. Na logikę to biorąc, to chyba tył musi być dopasowany do przodu. A ja będę miał ten przywilej, że przód będę mógł sobie dopasować później. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Idealnie jest gdy przód i tył mają tą samą charakterystykę i skok. Poza tym miej na względzie fakt,że amorki o tym samym skoku mogę mieć różny parametr A2C ( axle to crown -czyli wysokość amorka). Przykładowo X-Fusion Velvet RL 100 mm ( zresztą niezły amorek za małe pieniądze ) -479mm, Fox Float 100mm - 470 mm. Jeśli przykładowo byś stwierdził, że suport jest za nisko i dałbyś amorek o większym skoku, to ,zostając przy Foxie, amorek o skoku 120 mm ma A2C=490. Czyli zmieniając wspomnianego X-fusiona 100 mm na Foxa 120 podnosisz rower o 10 mm. Oczywiście przejście z Foxa 100mm na foxa 120mm daje zmianę o 2cm ale warto pamiętać ,że nie tylko skok zmienia geometrię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle się wyraziłem, ale chodziło mi o odległość główki ramy od ziemi. Czyli jeśli dobrze rozumiem to pomijając (na tym etapie) ustawienia amortyzatora będzie to uwzględnieniem jego A2C i skoku. Docelowo celuję w 140mm skoku z przodu z SAGiem 20-25%. Myślę, że jak ogarnę temat damperów to margines błędu w geomerii nie będzie na tyle duży, żebym musiał coś zmieniać, ale w razie czego zostawię sobie sobie te 10mm zapasu. Co do tyłu to podjąłem już decyzję, że będzie to 190x51mm, tyle, że muszę jeszcze jakoś pogodzić ok. 125mm skoku z w miarę miękką pracą oraz moją sporą wagą (95kg). Rower ma służyć głownie do szybszych zjazdów ale po dosyć łatwym terenie. Trochę lat minęło i za bardzo cenię swoje zęby żeby myśleć o enduro/DH a do XC mam rower XC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P-S

Performance Series?

 

 

CTD BV LV

CTD Boostvalve low-volume (EDIT: large?)

 

 

7.500, 2.000

190mm x 51mm

 

 

FLOAT-A

Litera A oznacza jakiś tune?

 

 

 

 

0.6 Spacer, VTM, RTL, 200, 16

Tej części zagadki w ogóle nie ogarniam.

 

W każdym razie dzięki za odpowiedź. Przeszukiwałem internet 5 dni i potrzebowałem takiej właśnie linijki tekstu. Teraz zostało tylko to odszyfrować :P

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba to rozgryzłem. O ile się nie pomyliłem w oznaczeniach, to szukam dampera o dużej objętości komory zewnętrznej, ze średnią kompresją i wysokim tłumieniem odbicia w wymiarze 190x51mm, zakładając, że w komorze boostvalve będzie ciśnienie 200psi. Muszę się jeszcze dowiedzieć czy coś się czasem nie zmieni gdyby brakło tego systemu BV, np. jakby mi wpadł damper inny niż FOX. Czy przy takim zaworowaniu nie zmieniłaby się wtedy jego praca i jeśli tak by było to jaki parametr zmienić. 

Do tego zacząłem sobie wstępnie przeglądać oferty i pojawił się problem. Rzadko kiedy sprzedawca zamieszcza takie informacje i wyboru za dużego też nie ma. Gdzie tego szukać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

IMO szanse na znalezienie takiego samego tłumika są bliskie zeru choćby ze względu na unikatowość ramy.  Tłumiki z zaworowaniem pod konkretną ramę rzadko się pojawiają na rynku wtórnym.,dlatego albo szukasz takiego samego Foxa do 65 roku życia, albo Rock Shoxa dopasowanego to kinematyki ramy,albo czegoś ,co będzie uniwersalnym rozwiązaniem, np Cane Creek DBAir Inline za worek pieniędzy lub wspomniany McLeod.  

Jest jeszcze opcja napisania do dystrybutora na Polskę z pytaniem o dostępność takiego tłumika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mnie pocieszyłeś... Napiszę tego maila, ogarnę temat Rock Shoxa i ich oznaczeń, przeszukam portale męcząc sprzedawców i jak nic nie wydarzy się do wypłaty to chyba będę skłaniał się ku temu Manitou. Szczególnie, że znalazłem taki za 200 euro z wysyłką do polski. Dzięki za rozjaśnienie tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

No to mnie pocieszyłeś...

Po prostu to przerabiałem ten problem z taką banalną ramą jak Merida OneTwenty- padł tłumik, naprawa ponad 800 pln w serwisie ( wytarty tłok w komorze olejowej ). Szukałem, szukałem, kupiłem Manitou i zawiecha lepiej pracowała niż z oryginałem . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co panikować, damper można spokojnie przezaworować przy serwisie, mozna też kupić coś podobnego np. rebound medium i compression medium i też będzie działać. Wielkość komory też warto sobie dopasować samemu - kupić coś z dużą puszką i do tego wypełniacze, bo fabryczne i tak nie zawsze zdają egzamin, co innego będzie ok. dla szczypiora 60kg, a co innego dla dużego chłopa 90kg. Co do BV to jest to siła blokady którą określa ciśnienie w IFP. 200psi to tak przeciętnie, wartość tą można zmienić przy każdym serwisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stwierdziłem, że nie ma co się czaić na okazje bo to może trwać i kupiłem nowy X-fusion o2 RCX za 450zł. Cena wydaje się być dobra i opinie też w większości pozytywne. Jest to dopiero druga część, więc gdyby okazała się porażką gdzieś na wiosnę 2018, to myślę, że wtedy wymiana nie będzie problemem. Bardziej mnie martwi jego ustawienie fabryczne bo kupiłem w ciemno. Ile może kosztować ewentualne przezaworowanie gdyby okazało się, że to jednak nie to? Co do części wymiennych, o które w Polsce podobno ciężko, to też nie problem, bo mam możliwość załatwienia takich drobiazgów z USA przy okazji podróży samolotem 2-3 razy na rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...