Skocz do zawartości

[wskaźniki przełóżenia] czy są potrzebne


polek1

Rekomendowane odpowiedzi

Wydaje mi się, że taki temat już powinien tu być, ale nie udało mi się znaleźć. Najwyżej się powtórzę, ale bardzo jestem ciekawy co o tym myślicie. Od jakiegoś już czasu zapanowała moda na pozbawianie wskaźników przełożeń w manetkach najpierw w wyższych grupach osprzętu a teraz stopniowo schodzi to coraz niżej. Rozumiem zawsze to kilka gramów, ale może można było pozostawić wybór. W swoim około 10 letnim góralu na XT-kach takie wskaźniki mam. Jedno spojrzenie kątem oka i już wiem na czym jadę. Teraz kupiłem rower szosowy na 105-kach i tego oczywiście nie ma. Korba to jeszcze jako tako, ale kaseta jak nie spojrzę między nogi to nigdy nie wiem. Niby ludzie, z którymi o tym rozmawiam w większości twierdzą, że im to nie potrzebne. Tu jest szersze grono, to może opinia w tej sprawie będzie bardziej obiektywna i miarodajna. Bardzo jestem ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie napęd jest skonstruowany tak, że obie zębatki korby obsługują całą kasetę, więc wskaźniki są niepotrzebne, bo jak ciężko to redukujesz, a jak lekko zrzucasz i już - nie ważne czy przód czy tył.

Jak ktoś ma napęd 3xX lub nie lubi jeździć na przekosach to zwraca uwagę gdzie ma łańcuch, ale to chyba nie jest większość i stąd ta moda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, jak napisał @seraph. Kiedy miałem napęd 3x9 pilnowałem aby łańcuch pracował w odpowiednich zakresach, tak więc monitorki były mi bardzo przydatne. Teraz mam 2x10 i są zbędne, bo przecież czujesz mniej więcej na jakich koronkach jedziesz i czy już zmieniać przód. Czasami spojrzę do tyłu na czym jadę ale to w przypadkach, gdy jadę pod taką górkę że oddycham rękawami i mam nadzieję, że jeszcze nie jestem na największej koronce ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W napędach trzy rzędowych są one przydatne, aby nie było przekosów, lecz w dwóch a szczególnie w jednorzędowych zbyteczny. Po prostu jedziesz patrzsz na drogę i regulujesz tylko palcami przełożenia bez zerkania na kierownice. Według mnie wygodniejsze jest ich brak. Oprócz tego oszczędzasz miejsca na kierownicy szczególnie jak masz manetkę blokady amora i sztycy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

gdy jadę pod taką górkę że oddycham rękawami i mam nadzieję, że jeszcze nie jestem na największej koronce
 

 

Hehe - mam to samo ;-) Ale niestety - nie zawsze jest jeszcze coś do wrzucenia :-)

Również nie potrzebuję wskaźników, celowo je zdemontowałem dla "oczyszczenia" kierownicy. Jadę "na czucie i ucho".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

ja jakos nie potrzebuje telewizorkow, wszystko kontroluje jakoś tak na nieswiadomce jak w samochodzie, poprostu czuje się ze ma być wyżej/niżej :)

 

W samochodzie nie masz 2 skrzyń biegów tylko jedną, więc nie porównuj tego do roweru gdzie zazwyczaj masz 2 "skrzynie", chyba że masz napęd 1x wtedy nie ma o czym mówić - telewizorek jest zbędny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z tym samochodem to akurat niezbyt szczęśliwe porównanie bo od kilku już lat zaczęto montować wyświetlacze, na którym biegu jedziemy bez względu czy to automat, czy manual. Tyle, że tu odwrotnie, bo dodawanie tego zaczęło się od wyższych modeli. Ale wracając do rowerów to tak się zastanawiam czy ich demontaż  zapoczątkowały sugestie rowerzystów, czy to producenci w "wyścigu zbrojeń" narzucili taką modę. Teraz do rowerów wchodzi elektronika i pomijając ekonomię i rozważania nad sensem tego, to logika wskazywałaby aby przynajmniej utrzymać ten bezwskaźnikowy trend. A ja tymczasem znalazłem taki kwiatek .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w swoim rowerze mam 2x10 bez telewizorków i brakuje mi ich - zwłaszcza, że dużo jeżdżę na różnych rowerach z różnymi napędami i nie mogę się przyzwyczaić tylko do jednego układu, który bym spamiętał. Ok, jak masz jeden rower, który piłujesz to możesz go znać na pamięć, ale jak często przeskakujesz to już tak prosto nie jest.

abstrahując od tego, że te kilka gram wagi i kilka cm miejsca naprawdę zwykle nie robi różnicy. Bez telewizorków jest tylko bardziej pr0 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samochodzie nie masz 2 skrzyń biegów tylko jedną, więc nie porównuj tego do roweru gdzie zazwyczaj masz 2 "skrzynie", chyba że masz napęd 1x wtedy nie ma o czym mówić - telewizorek jest zbędny.

Mało wiesz .... czasami można mieć dwie skrzynie i jeszcze połówki - więc trochę tego wychodzi ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wręcz przeszkadzało w wygodnym ulokowaniu manetki sztycy.

Fajnie rozwiązane miały to starsze manetki Srama. http://www.sicklines.com/news-images/x9shifter.jpg

 

W starszych XTkach można było telewizorki zdemontować. Jak komuś przeszkadzały/wolał bez, odkręcał, dawał dekielek i voila. To najlepsze rozwiązanie.

Nawet najnowsze XT, SL-M8000 w wersji na obejmę, mają taką możliwość. 

 

W jednym rowerze mam, w drugim nie. Nie widzę większej różnicy, gdyż i tak nie korzystam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało wiesz .... czasami można mieć dwie skrzynie i jeszcze połówki - więc trochę tego wychodzi ....

Skrzynia jest jedna , ale ma dwa wałki i potocznie nazywane są wtedy skrzynią górną i dolną.

 

W każdym razie ja praktycznie z telewizorkow nie korzystam bo czuję pod nogą co jak idzie chociaż czasem wrzucę 2x9 i wtedy łańcuch ociera ale nie chce mi się tego lepiej wyregulowac [emoji14] Na słuch nie ma opcji bo jeżdżę w słuchawkach.

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynia jest jedna , ale ma dwa wałki i potocznie nazywane są wtedy skrzynią górną i dolną.

 

W każdym razie ja praktycznie z telewizorkow nie korzystam bo czuję pod nogą co jak idzie chociaż czasem wrzucę 2x9 i wtedy łańcuch ociera ale nie chce mi się tego lepiej wyregulowac [emoji14] Na słuch nie ma opcji bo jeżdżę w słuchawkach.

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...