Skocz do zawartości

[wygodny gravel] Deore/Alivio - kompatybilność elementów


MonsieurFop

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Przymierzam się do zakupu roweru miejskiego na bazie ramy GRAVEL i moja historia preferencji wyglądała następująco:

TREK ZEKTOR 2 => GIANT ROAM 1 => GIANT ESCAPE 1 => ACCENT FURIOUS

 

Obecnie celuję w ramę ACCENT Furious (http://accent-bikes.com/produkty/rowery/gravel/furious). Zaskoczony ceną całego zestawu i nie chcąc napędu 1x11 poszukałem swojego zestawu i doszedłem do składników:

 

Korba:

Mechanizm korbowy Deore FC-M590 44X32X22 175 mm czarny

 

Przerzutka przednia:

Przerzutka przednia FD-M590 28.6/34.9mm

 

Kaseta + łańcuch:

Zestaw kaseta Alivio CS-HG400 11-28 + łańcuch CN-HG53 9 rz.

 

Przerzutka tylna:

Przerzutka tylna Deore RD-M591 SGS czarna

 

Manetki:

Manetki Deore SL-M590

 

Czy taki zestaw 3x9 będzie ze sobą płynnie współpracował? Mając na oku ramę, jak mógłbym sprawdzić czy suport w zestawie z korbą będzie do niej pasował ew. jak sprawdzić rozmiar mufy do suportu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miejski jak najbardziej może być na 9rz. Kasety 9rz. są tańsze od 10rz i powinny być długo dostępne. Gorzej, gdy z parę lat będzie trzeba kupić nową tylną przerzutkę (w warunkach miejskich M591 powinna wytrzymać ze 20tyś km). Dziś są dostępne M591, M592, M771, M430, M4000 (niższe grupy niż Alivio pomijam). Za 3-5 lat trzeba będzie brać co jest lub zrobić upgrade do 10rz (przerzutka, prawa manetka, kaseta i łańcuch).

Jeśli chodzi o korbę, to do M590 dołączony jest słaby wkład suportu, potrafi paść po mniej niż 2000 km. Wtedy trzeba kupić lepszy, na przykład Accent BB-EX51 do którego łatwo dokupić pasujące łożyska na wymianę. Do tego bardziej uniwersalna będzię korba 48/36/26 (M591) i kaseta 11-30/32 lub 34. Ja na koronce 36 z przodu jeżdżę na przełożeniach 5,6 rzadko 7 z tyłu (kaseta 11-32). Gdyby to była koronka 32 z tyłu wypadałyby przełożenia 6,7,8, a 2-7 i 2-8 to spore przekosy.

Ja kupiłbym M591 lub inną 48/36/26 ale na octalink (nawet Acerę M361) i za różnicę na zapas 1 lub 2 suporty octalink BB-ES25 lub ES300 (octalinki i tak są trwalsze od standardowych Shimanowskich zewnętrznych łożysk). 

Edit:

I łańcuch lepszy, bo HG53 to jeden z najsłabszych, szybko się wyciągnie i będzie zjadał zęby kasety i korby. Do takiego zestawu optymalny będzie KMC X9.93 lub X9.99.

 

Edit2:

Czy rower o idei gravel musi mieć koniecznie baranka ? Czemu nie prosta kierownica z rogami lub gięta trekingowa ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Edit2:

Czy rower o idei gravel musi mieć koniecznie baranka ? Czemu nie prosta kierownica z rogami lub gięta trekingowa ? 

 

Nie musi, ale gravel to gravel. Jeśli mówimy o hybrydach, to co innego. Sam miałem kiedyś crossa na wąskich przełajowych oponach 32 mm, ze sztywnym widelcem ( ritchey carbon na hamulce v-brake), z napędem slx 9rz, z krótką kierownicą mtb 580mm, ciasnym stopniowaniem (48/36/26 i kasetą 11-28) Tylko gravelem bym tego nie nazwał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wpisy, a więc:

 

@PrawieKolarz

Mój tok rozumowania był następujacy: ostatnio jak miałem "górala" (lat temu 10) to bawiłem się na 3x8/7 a obecnie relaksuję się na 1x3 NEXUS, ale to nie jest to. Uznałem więc, że 3x9 w zupełności wystarczą.

 

@Parmenides

Nie chcę baranka. Jeździłem na szosówce i to nie dla mnie, wolę bardziej podniesioną pozycję. Napisałem gravel, bo rama szosowa ze zwiększonym miejscem na szersze opony - to chyba definicja? Jeśli bzdury piszę, to wybaczcie.

 

@mihmih

Racja, popatrzyłem i na moją nogę/rozmiar ramy wychodzi 170 jak nic.

 

@adamlutak

Myślałem, że 9/10/11 były od wielu lat dostępne, ale jak poczytałem więcej to rzeczywiście: najnowsze deore weszły tylko w 10/11 rząd. Bezsensownie będzie kupować 9 rzędów więc już dopłacę i przesiądę się na 10 rzędów.

 

Co do korby to nie myślałem nawet o ilości zębów, a to zasadnicza kwestia się okazuje. O ile pasuje mi 170mm, to kombinacja 48x36x26 i 170mm w Deore to droższa rzadkość. Tutaj będę musiał pośmigać w jakimś sklepie przed zakupem i wypróbować 42T vs 48T na różnych długościach.

 

Taki zestaw byłby chyba ze sobą zgodny bo raczej wszystko 610:

 

Manetki:

Manetki Deore SL-M610-I I-spec B czarne

 

Korba przednia:

Mechanizm korbowy Deore FC-M610 48x36x26 cza 175mm

 

Przerzutka przednia:

Przerzutka przednia Deore FD-M611 10rz 28,6/31,8/34,9mm czarna

 

Kaseta:

Kaseta SLX CS-HG81 11-32z 10 rz.

 

Przerzutka tylna:

Przerzutka tylna Deore RD-M610 SGS długi wózek czarna (tutaj jeszcze zobaczę czy GS czy SGS w zależności na jaką kobe wypadnie)

 

Łańcuch:

Łańcuch X10.93 10rz 114 ogniw srebrny + spinka

 

Raz jeszcze dziękuję za uwagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Próbowałem być mądrzejszy i zamówiłem w końcu TIAGRE 4700. Przy montowaniu okazało się, że suport BB-RS500 nie ma podkładek i w mufie 68mm zębatka korby ociera o dolną rurkę tylnego wideleca. Czy do suportów szosowych przewidziane są podkładki tak jak ma to miejsce w zestawach trekkingowych/MTB? Oczywiście istnieje możliwość DEORE, ale z ciekawości pytam bo BB-RS500 już mam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...