Skocz do zawartości

[Końcówki pancerzy] Jakie końcówki do panerzy linek


Rekomendowane odpowiedzi

Pytam się dlatego gdyż czytałem że do przerzutkowych pancerzy najlepiej końcówki z tworzywa sztucznego i znalazłęm nawet adnotacje jednego ze sklepów właśnie z taką informacją. I zastanawiałem się właśnie dlaczego tak jest. Myślałem że czym mocniejsze końcówki (metalowe) to tym lepiej. A jeżeli chodzi o to, czy końcówka  z noskiem idzie do np. hamulca to w tym filmie widać że różnie z tym bywa. Około 40s

https://www.youtube.com/watch?v=fwzYA9wBfSI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ma do rzeczy to z czego są końcówki? Jak to w ogóle nie wpływa na działanie linki... Możesz pokazać ten artykuł, z którego to wyczytałeś? Jedyne argumenty przeciwko końcówkom metalowym, jakie widzę, to: uszkadzanie przelotek w ramie i większa waga. Może w przyszłości trudniejsze wyciąganie z przelotek jak się zapieką. Ale to są głupie argumenty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz pokazać ten artykuł, z którego to wyczytałeś?

Tyle tego przejrzałem że teraz nie znajdę. Jeżeli chodzi o adnotacje w sklepach, to spotkałem się z tym, aby w przerzutce tylnej stosować mosiężne końcówki albo z tworzywa sztucznego. Może chodzi o to, że przy samym przyłączu żeby nie korodowało? Ale nawet jak tak, to przecież aluminium też nie jest podatny na rdzę. 

 

Możesz powiedzieć jak z tymi końcówkami z noskami, czy można je wszędzie stosować? Jeżeli nie, to w którym miejscach nie jest wskazane i dlaczego? 

 

Mam jeszcze pytanie. W razie jeżeli nie byłoby można stosować w każdym miejscu końcówek z noskiem, to czy aluminiowe Jagwire bez noska ale z oringiem w środku byłyby ok? Nie kłóciłoby się to z prawidłową pracą linki? Chcę jak najbardziej uszczelnić, także zastosować koszulki termokurczliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plastikowe "końcówki z noskiem" lub bez (w zależności od modelu) stosuje się głównie tam gdzie kończy się pancerz i dalej prowadzona jest sama linka i ma to (przeważnie) zastosowanie w przypadku pancerzy prowadzących linki przerzutek. Chodzi o to by do pancerzy nie dostał się brud i woda bo wtedy większość splotów w pancerzach po pewnym czasie zacznie korodować i zmiana przełożeń będzie działać do d...y. Końcówki z noskiem lepiej zabezpieczają koniec pancerza.

 

W przypadku końcówek "metalowych" to z reguły pakuje się je do pancerzy prowadzących linki hamulcowe i to głównie z powodu naprężeń, które są generowane podczas hamowania (chociaż podejrzewam, że plastiki tu również by się sprawdziły). Tu nawet gdy coś zacznie korodować to podczas zaciskania szczęk nawet rdza linki nie przyblokuje :P.

 

Należy również pamiętać, że inne pancerze są pakowane do hamulców a inne do przerzutek (inny splot) i maja one różną grubość więc końcówki należy dobierać do pancerzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Plastikowe "końcówki z noskiem" lub bez (w zależności od modelu) stosuje się głównie tam gdzie kończy się pancerz i dalej prowadzona jest sama linka i ma to (przeważnie) zastosowanie w przypadku pancerzy prowadzących linki przerzutek. Chodzi o to by do pancerzy nie dostał się brud i woda bo wtedy większość splotów w pancerzach po pewnym czasie zacznie korodować i zmiana przełożeń będzie działać do d...y.
 

Ale jeżeli zastosuje się aluminiowe końcówki, to jaka jest różnica z tymi z tworzyw sztucznych jeżeli chodzi o korozję? Przecież aluminium, mosiądz czy inne nierdzewne metale nie korodują a są przy tym często wytrzymalsze. 

 

Ciągle nie wiem co włożyć w klamki i manetki, czy z oringiem uszczelniającym, z noskiem czy zwykłe. Czy 2 pierwsze wymienione nie będą zakłócały przesuwu linki? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież aluminium, mosiądz czy inne nierdzewne metale nie korodują a są przy tym często wytrzymalsze.

Aluminium koroduje ale nie od samej wody a  od soli w niej zawartej, kto jeździ zimą w brei ten wie :),

przy normalnym jednak cyklu użytkowania pancerzy ( około rok) niema to wielkiego znaczenia.  Jedynym przeciwskazaniem, jakie mi przychodzi do głowy to jeżeli są to końcówki marnej jakości o ostrych brzegach stycznych do linki mogą  one wycierać z niej powłoke antykorozyjną bąć chaczyć  na zagięciach tam gdzie plastikowe się po prostu wytrą.

W klamki możesz włożyć z uszczelnieniami bo tam i tak naciąg linki jest duży, a same klamki nieuszczelnaine na ogół.  Do manetek końcówki z noskami nawet nie wejdą :P, dałbym najzwyklejsze bez uszczelnień brud ze strony manetek im nie grozi, a uszczelnienia mogą zwiększać tarcie linki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Końcówki z plastikowymi noskami bardziej przylegają do linki i przeważnie mają dodatkowo jakieś smarowidło wewnątrz. Dzięki temu wszelkie syfy, pyły, woda itp mają trudniejszy dostęp do pancerza. Amelinium montujesz u nasady pancerza i by całość pracowała dość płynnie będzie trochę luzu wokół otworu przez co cały syf będzie miał krótszą i prostszą drogę do pancerza. Dodatkowo trąc metalem o "metal" też przyczyniasz się szybszego zużycia linki w tym miejscu.

 

I tak:

do klamek - zwykłe metalowe końcówki bo raczej nie będzie z nimi problemu nawet gdy pancerz trochę skoroduje

do manetek - plastikowe końcówki z noskiem
do fajek - plastikowe końcówki bez nosków!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki za pomyłkę - do fajek metalowe końcówki (rozpędziłem się.. ). Mam nadzieję, że teraz wszystko jest jasne.

 

A i jeszcze jedno - w większości nowych ram rowerowych istnieje możliwość przeprowadzenia linki hamulcowej od klamki do samego hamulca bez rozcinania pancerza "w drodze do", więc w takim przypadku nie ma miejsca by coś się zabrudziło a stosowanie metalowych końcówek jest jak najbardziej wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

w większości nowych ram rowerowych istnieje możliwość przeprowadzenia linki hamulcowej od klamki do samego hamulca bez rozcinania pancerza
 

Właśnie zamierzam tak zrobić, tylko przypinając pancerze  do ramy zapinkami. Zastanawiam się tylko czy pancerze nie będą się przesuwały zwiększając promień z jednej strony, z przeciwnej powiększając. A jak ma wyglądać w takim układzie zakończenie w przerzutce przedniej? Tak standardowo, czyli wkładając końcówkę do ostatniej przelotki przed przerzutką? Bo myślałem że może zostawić luźno, bo zawsze w tej przelotce jest spore załamanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktykowałeś? Na początku też chciałem to zrobić, ale jednak spróbuje z pełnym pancerzem. Będzie mniej estetycznie, ale pełny pancerz to myślę  że  jeszcze lepsza ochrona. Czytałem gdzieś że koszulki niby czasami maszczą się. 

Jeżeli chodzi o końcówki z dłuższym noskiem z tworzywa sztucznego,  to nie jest wcale taka prosta sprawa. Jeżeli są, to głównie aluminiowe (przynajmniej w sklepach). Chyba najlepiej wyglądające są Shimanowskie  z dodatkową grubą gumką, ale ceny za takie końcówki to chyba z kosmosu. Właśnie dokonałem zakupów w jednym ze sklepów, mieli firmy Nexelo, ale jeszcze nie wiedziałem że plastik idzie do przerzutki więc nie kupiłem a nie chce mi się ponownie wywalać  kasy za wysyłkę za 2 końcówki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z praktyki piszę. Nic się nie marszczy, bo i jak, skoro jest stopione na noskach i rozciągnięte między przelotkami? Jeśli masz ramę, która nie ma klasycznych przelotek i pozwala na prowadzenie pełnych pancerzy w hamulcach i przerzutkach, to w porządku, moja takiego udogodnienia nie posiada więc musiałem szukać patentów. Akurat ten jest sprawdzony od lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie mam takiej ramy. Mam zamiar po prostu przywiązać pancerze zapinkami plastykowymi. Wygląd mi nie przeszkadza, ale obawiam się pod wpływem naprężeń pancerze mogą się przesuwać i zmieniać  promienie łuków, no i nie wiem jak z obtarciami lakieru.W standardowym łączeniu to przelotka spełnia to zadanie.

Jednak po obejrzeniu zdjęć ram, które mają zamocowane przelotki do pełnego łączenia, pancerze tam umiejscowione nie były jakoś sztywno zamocowane.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...