Skocz do zawartości

[Napęd] Przesiadka z 3x10 na 2x10 - jak korba ?


Nurek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przymierzam się do przesiadki z 3x10 na 2x10. Obecnie mam korbę XT FC-M780 42-32-24 z kasetą 11-36. Korbę chciałem zmienić na XT-ka 36x22 ale takie poznikały. Ogólnie dostać korbę o takim stopniowaniu to będzie już chyba ciężko. W zawiązku z tym mam pytanie: czy lepiej kupić XT-ka FC-M785 (38x24) i pokombinować z wymianą zębatek (24 ostatecznie mogłaby zostać)

http://www.bikestacja.pl/pl/korba-shimano-deore-xt-fc-m785-175mm-czarna-28124.html

czy może wziąć korbę pod 11 np FC-M8000 36x26

http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/mtb/korby/korba-shimano-deore-xt-fc-m8000-175mm-36x26t-11speed-37713.html i wymienić tylko młynek.

 

Korba pod 11 będzie chodziła z resztą napędu na 10, zwłaszcza z łańcuchem? Jak z trwałością aluminiowych tarcz, ile można na tym przejechać? W razie czego da się założyć do tej korby jakieś tarcze od niższej grupy?  Dajmy na to ta zębatka http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/mtb/zebatki-korby/zebatka-korby-slx-fc-m7000-sm-crm70-2speed-36t-48769.html (z tego co czytam jest stalowa) podejdzie do tej korby?

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

czy może wziąć korbę pod 11 np FC-M8000 36x26

Śmiało będzie pasować do 10-tkowego napędu, z tym że tutaj bym wybrał korbę SLX M7000 ze względu na to że różni się od XT jedynie malowaniem i wykonaniem blatów.

Waga korby i kształt jest ten sam. Wiec nie ma potrzeby przepłacać, a za te pieniądze można dokupić zestaw zębatek ze stopniowaniem jakiego szukasz.

 

 

Korba pod 11 będzie chodziła z resztą napędu na 10, zwłaszcza z łańcuchem? Jak z trwałością aluminiowych tarcz, ile można na tym przejechać? W razie czego da się założyć do tej korby jakieś tarcze od niższej grupy?

Tak będzie chodziła. Przejechać można tyle samo co na innych, niczym szczególnym się nie wyróżnia. Założysz wszystkie blaty o rozstawie takim jaki ma korba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Jeśli 11-tka będzie bezproblemowo działać, to chyba wolałbym tą - w przyszłości, gdybym się przesiadał na 2x11 będzie jak znalazł. Poza tym, według mnie, stary SLX jest strasznie brzydki ;-). Faktycznie, wezmę chyba SLX-a M7000, z tego co widzę dwie i pół stówki w kieszeni.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment, moment. Zębatka korby 36/26 jest profilowana pod konkretny młynek. Jak kupisz takie stopniowanie i będziesz chciał wymienić młynek na 22z, to masz wielkie prawdopodobieństwo, że łańcuch będzie ci wywalać na mufę suportu przy zmianie biegu. Raczej pozostań przy 36/26 ewentualnie 36/24.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment, moment. Zębatka korby 36/26 jest profilowana pod konkretny młynek. Jak kupisz takie stopniowanie i będziesz chciał wymienić młynek na 22z, to masz wielkie prawdopodobieństwo, że łańcuch będzie ci wywalać na mufę suportu przy zmianie biegu. Raczej pozostań przy 36/26 ewentualnie 36/24.

Nic podobnego. Ja mam 36/22 i działa bez najmniejszego problemu. W korbie M675. Byle by zachować pojemność przerzutki (pojemność mojej przerzutki to 14T czyli mieści się)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo blat 36T dla tej korby jest dedykowany do młynka 22T. W korbach M7000 i M8000 blaty są konstruowane dla różnicy 10T.

 

A czym się różni konstrukcja blatu 36 dla młynka 22/26? Jak dokupuje sam blat, to mam tylko liczbę zębów, nie ma blatów 36 do młynka takiego czy innego. Nawet jeśli jest jakaś różnica, to wydaje mi się, że możliwość przerzucania głownie zależy od przerzutki.

 

Zresztą zobaczę, kupię M7000 i założę młynek 22, jak się okaże, że nie działa to zostanę przy 24 albo 26

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze piszesz, wydaje ci się. Otóż jest różnica w budowie tych zębatek, chodzi o wielkość ramp zrzucających. To samo mamy z zębatkami 38z, jest wersja AM do młynka 24z i wersja AK do młynka 26z. Oczywiście metodą prób i dłędów udało się ustalić, że +/- 2 zęby różnicy na młynku nie robią problemów, ale 4 zęby już tak. Nie chce mi się ponownie opisywać całego procesu zmiany biegu więc pozostaje ci uwierzyć na słowo. Teraz pokażę ci obrazki, a ty znajdż różnice:

 

$_58.JPG

38AK

 

75921646_tarcza-mechanizmu-korbowego-deo

38AM

 

 

cpx_124050c6e0d68632f9fadc648ae8905c.jpg

36 od korby 48/36/26

 

tarcza-36-zebow-shimano_6590.jpg

36 od korby 36/22

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim układzie rozważę jeszcze korbę 34/24 z ewentualną zmianą młynka na 22. Musze się zastanowić, czy bardziej zależy mi na mniejszym młynku czy blacie 36. W każdym razie wiem już na czym stoję, dzięki za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym 34/22 to też ostrożnie :)

 

Wielce prawdopodobne jest, że nie opuścisz przerzutki od 2x10 na odpowiednią wysokość czyli 1-3mm ponad tarczę 34z. Najprawdopodobniej dojdziesz do tylnych widełek i stop, trzeba by poeksperymentować zanim zaczniesz wydawać kasę. Być może dało by się to zrobić z modelem obsługującym korby 36/22 np. FD-M618 no ale tak jak mówię, nie ma 100% pewności, bo nawet ona jest do tarcz większych (38z), a nie mniejszych.

 

S kolei przerzutka od 2x11 ma pojemność 10z, a nie 12 i może się okazać, że łańcuch kładzie ci się na wodzik przerzutki jadąc z młynka.

 

Osobiście bym nie ryzykował i kupił bym SLXa 36/22 w którym bez problemu w przyszłości będziesz mógł wstawić sobie młynek 24z i wtedy z kasetą 11-40 jak znalazł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja tylko potwierdzę. Korba od 11rz (u mnie 38-28 M8000) działa bez najmniejszych problemów z kasetą 10rz - sprawdzane w praktyce od roku. Szerokość zębów jest taka sama. 11rz ma tylko węższy z zewnątrz łańcuch.

Dziś brałbym pewnie M7000, ale wtedy nie było.

Zębatki "młynkowej" bym nie zmieniał, bo te zębatki są ze sobą skorelowane pod stopniowanie na 10 różnicy.

Nie wiem, jak z przerzutką od 11rz i łańcuchem 10rz. U mnie weszła 2 rzędowa z M786, bo nie byłem pewny, czy 11rz nie ma węższego wózka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyślałem sprawę i chyba wejdę w SLX-a M7000 34/24. Teraz 95% czasu jeżdżę na średniej tarczy 32, największej używam tylko do dokręcania z naprawdę dużej góry, spokojnie się bez tego obędę. Młynek 22 to też nie jest jakieś "must have". Jak mi będzie brakowało góry lub dołu, to jeszcze mam możliwość zmiany tarczy na większą/mniejszą o 2 zęby skoro mówicie że to działa. Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie wiem jak jest w nowszych shimano ale w seri 10sp zębatki juz nie były zamienne jak to było w starych korbach. Namodzone jest z offsetami i zwyczajnie nie pasują bez modyfikacji. Miejcie to na uwadze kupując korby, bo jak ktoś kupi XT, to i zębatki XT będzie musiał kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest w nowszych shimano ale w seri 10sp zębatki juz nie były zamienne jak to było w starych korbach. Namodzone jest z offsetami i zwyczajnie nie pasują bez modyfikacji. Miejcie to na uwadze kupując korby, bo jak ktoś kupi XT, to i zębatki XT będzie musiał kupić.

No ale jak?? jak tylko zębatki pomiędzy XT i SLX różnią się jedynie wykończeniem. Rozstawy i offsety są te same.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Trochę minęło, bo w międzyczasie był mały wypadek i kontuzja. Założona korba 34/24 z przerzutką pod 10 i wszystko śmiga bezproblemowo, pojeżdżę trochę, to będę miał rozeznanie czy przełożenia są ok. Dzięki i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z góry przepraszam, ze podpinam się pod temat, ale nie znalazłem wątku z serii 'szybkie pytania'. Na dniach zakupuję korbę slx m675, chcę kupić jedynie same ramiona + suport, jako że od pół roku jeżdżę na narrow wide 1x10 argona, więc w zestawie zębatki mi nie są potrzebne. Pytanie czy jest jakiś sklep, który umożliwia zakup samych ramion? Napisałem już do kilku sklepów w tej sprawie, choć np. CR nie dało takiej opcji mimo wielu $$ tam zostawionych..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Założona korba 34/24 z przerzutką pod 10 i wszystko śmiga bezproblemowo, pojeżdżę trochę, to będę miał rozeznanie czy przełożenia są ok. Dzięki i pozdrawiam.

 

Jednak okazało się, że 34 zęby to trochę mało. Kupiłem 36, wymieniłem, działa. Biegi zmieniają się płynnie.

 

Pojawił się jednak inny problem. Na małej tarczy, przy używaniu najcięższych przełożeń, łańcuch zaczyna ocierać się o dużą tarczę. Zaczyna się od 3 przełożenia, na najcięższym jest już bardzo wyraźne. Nie jest to jakiś wielki problem, bo i tak tych przełożeń się nie powinno używać, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że taki występuje. Sprawę, być może załagodziłby, albo nawet rozwiązał 11-rzędowy łańcuch - jak będę miał wenę, to założę od szosy i sprawdzę.

 

Wydaje mi się też, że z tego powodu tarcze 38/24 w tej korbie nie bardzo mają rację bytu, bo łańcuch ocierałby się dużo bardziej, wręcz obawiałbym się zerwania po zahaczeniu o ząb dużej tarczy. Widocznie tarcze w korbach do napędów 11-rzędowych są bliżej siebie niż w 10-rzędowych.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalna sprawa, Ameryki tym nie odkryłeś, nawet instrukcje serwisowe o tym mówią i nie jest to wina żadnej korby tylko systemu.

 

Jak założysz łańcuch 11s będzie wymagane dokładniejsze dostrojenie przerzutki, ale się da.

 

PS. Młynek korby ma lepszą linię łańcucha niż twój blat, a więc na młynku jest zdrowiej jechać na małych koronach kasety niż z blatu na dużych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...