Skocz do zawartości

[Amortyzator] Manitou Marvel Comp - samodzielny serwis


Rob92

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Kupiłem używany rower Corratec x vert s Red LTD. Jako że wszystko co można ocenić na podstawie oględzin i wrażenia z jazdy działa jak trzeba, zostało mi obejrzenie amortyzatora - Manitou Marvel Comp. Jest to mój pierwszy rower z amortyzatorem powietrznym, więc nie jestem pewny czy działa on w pełni tak jak powinien. Obejrzałem kilka filmów o serwisie takich amortyzatorów, jednak nie mogłem znaleźć żadnego dotyczącego konkretnie tego modelu. Czy będę w stanie samodzielnie zrobić taki serwis w garażu? Czy takie amortyzatory różnych form bardzo się między sobą różnią?

Jak rozumiem, będę potrzebował następujących narzędzi:

-pompka do amortyzatorów

-odpowiednie klucze

-olej w5 do dolnych goleni

-olej(jaki?) do tłumika odbicia

Ewentualnie ile mniej więcej kosztowałby taki serwis u profesjonalisty? I czy jest w Łodzi punkt zajmujący się takim serwisem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tu jest service guide dla amorków Manitou. Zdjęcie i serwis dolnych goleni jest taki sam dla wszystkich amorków Manitou z wyjątkiem Mattoca,Dorado i Magnum i wersji MRD. Jeśli chcesz serwisować sprężynę powietrzną szukasz wersji TS AIR (strona 11-12). Serwis tłumika jest w sekcji Absolut + Service ( strony 17-18).Poziom oleju - strona 23.

Do tłumika zalecany olej to Motorex 7,5W. Jeśli ważysz stosunkowo mało lub tłumienie jest zbyt duże wlewasz olej o niższej klasie lepkości, jeśli jesteś zawodnikiem wagi ciężkiej lub tłumienie jest niewystarczające ,wlewasz olej o wyższej klasie lepkości.

Serwis Manitou ( a w szczególności TS AIr ) jest bardzo łatwy i jak najbardziej możliwy do zrobienia w domu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Do serwisu spreżyny powietrznej bardziej będziesz potrzebował smaru niż oleju ( np Slickoleum ) . W manitaczach olej w komorze powietrznej nie jet konieczny i sam nigdy go nie stosowałem.

Do dolnych goleni w zasadzie możesz wlać Motorexa 7,5W ,ale nie będzie "działa" tak jak należy ( zbyt niska lepkość). Możesz wlać olej silnikowy klasy 5W lub zakupić specjalny olej Motorex Semi-Bath.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam olej Mobil 1 5w-50 full syntetyk, będzie się nadawał do goleni? Nie do końca rozumiem, bo z tego co napisałeś, to olej silnikowy 5W będzie miał większą lepkość niż Motorex 7,5W


Znalazłem w sieci taki szczegółowy poradnik, co prawda od innego modelu Manitou i troche stary - czy mniej więcej podobnie jest w moim?

http://mtbikes.pl/artykuly/warsztat/serwis-amortyzatora-manitou-skareb-comp-air-2005-r-z-tlumieniem-tpc/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

to olej silnikowy 5W będzie miał większą lepkość niż Motorex 7,5W

Zgadza się. Bardzo upraszczając, w przypadku smarowania goleni dolnych ( nazwijmy to z grubsza smarowaniem rozbryzgowym) olej o większej lepkości będzie miał mniejszą tendencję do ściekania wewnątrz goleni niż olej o mniejszej lepkości , co się z kolei przełoży na lepsze smarowanie ślizgów w czasie jazdy. Zresztą dla porównania- olej dedykowany do smarowania goleni dolnych w Manitou ( Motorex semi Bath ) ma wskaźnik lepkości na poziomie 90,9 cSt@40, a obecny Mobil 5W50 - 104 cSt@40. Ta różnica, w przypadku smarowania goleni, nie powinna być odczuwalna. 

W przypadku tłumika należy dosyć mocno przestrzegać zaleceń producenta.

 

Skareb ma podobny serwis, z tą różnicą ,że do Marvela nie wlewamy oleju do komory powietrznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Aż się zalogowałem żeby podziękować Emerycie. Dzięki manualowi i twoim radom serwis poszedł sprawnie i bezproblemowo. Konstrukcja Marvela Expert jest prosta jak budowa cepa i nie za bardzo jest co schrzanić. No może po zalaniu oleju wsadzając z powrotem tłumik kompresji i zapominając wkręcić tego bolca można sobie fajna fontannę olejową zrobić, aż pod sufit :D

 

Dzięki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
  • 2 tygodnie później...

Jak domorosły mechanik czasami się muszę upaść żeby się czegoś nauczyć. Na mojej wyboistej drodze pojawił się amortyzator. I chyba się potknąłem ;).

Po serwisie przestała działać blokada. Moje pytanie: co zrobiłem źle? :blink: Przyznaję, że z blokady korzystam rzadko i w sumie jakoś mi to nie przeszkadza, ale....czy amortyzator w takim stanie może ulec jakimś nieodwracalnym uszkodzeniom? Lepiej rozłożyć go raz jeszcze już teraz i sprawdzić co poszło nie tak czy może poczekać do przeglądu posezonowego?

I jeszcze pytanie do ilości oleju (2 posty wyżej): co się dzieje jeśli wleję za dużo/za mało oleju? Czyżby brak blokady? :D

Dzięki za odpowiedzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Za dużo oleju- ograniczony skok amorka. Zbyt mało oleju- nieprawidłowe działanie regulacji wolnej kompresji ( z blokadą włącznie ).

20 minut temu, ptachu napisał:

Po serwisie przestała działać blokada. Moje pytanie: co zrobiłem źle?

Jeśli wyjmowałeś tłumik to czy przed wyjęciem i włożeniem tłumik był w pozycji full open ( skrajnie w lewo )?

21 minut temu, ptachu napisał:

czy amortyzator w takim stanie może ulec jakimś nieodwracalnym uszkodzeniom?

Raczej nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Tłumik otworzyłem. Chyba nawet nie da się inaczej bo jak zaczynasz kręcić śrubką to i tak blokada idzie w lewo :). Sugerowałem się tym filmikiem (jedyna zmiana to użycie Motorexa 7,5W).

Czyli ewentualnie za mało oleju. Hmmm....jednak bardziej bym się skłaniał do opcji, że źle zrozumiałem rysunek na stronie producenta i wlałem za dużo - ilość oleju liczona do lustra od miejsca, w którym suwmiarka mi się zablokowała :D. I chyba tak jest bo wydaje mi się, że amor jest "twardszy" niż był.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
W dniu 24.05.2018 o 18:36, durnykot napisał:

Ilośc oleju jest mierzona od lustra oleju do górnej krawędzi otworu na tłumik.

inny sposób - ja np mierzę suwmiarką odległość od dolnego oringu na tłumiku do górnego i taka odległość ma być od lustra oleju do krawędzi goleni. Im mniej oleju wlejesz tym więcej skoku będzie miał amortyzator zanim tłumik go zablokuje.
Inna sprawa to stopniowe zalewanie prawej goleni olejem. Najpierw wlewasz trochę tego oleju. Załóżmy że 50 ml i powgniataj trochę amor(ostrożnie i nie za szybko bo olej może chlupnąć w twarz). Gdy widelec sobie posiorbie kilka razy to znaczy że tłumik powrotu pobrał sobie tyle oleju ile chciał i resztę dolewasz wg wskazówek powyżej. Może pominąłeś ten krok i stąd brak blokady. 

Zawsze rozbieraj amor i składaj na otwartych tłumikach, tj. skręcasz wszystkie wartości na minus.

Jeśli miałbym coś polecić to olej Repsol 5W. Tani olej, mało znany w Polsce ale ma całkiem przyzwoite wartości i za litr płacisz ok 35 zł. Ja w zasadzie serwisując amory bazuję tylko na nim(5W i 10W ). Co prawda nie mam takich przemiałów jak Spider Suspension czy BFG ale od marca zużyłem już 6 litrów 5W. Nie dotyczy to oczywiście lisów bo tam cza łoryginalne lać...
Co do komory powietrznej - stosuję olej silkolene, taki jak oryginalnie do komory powietrznej leje Suntour. Zapytaj użytkownika o nicku Activia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeśli masz gąbeczki to je wymyj delikatnie z odrobiną mydła i wrzuć do oleju na kilka minut. Po tych operacjach załóż i będzie OK.

Gąbeczki w MAnitou są tylko w komplecie z uszczelkami Evil Genius.

W dniu 4.06.2018 o 23:27, mrmorty napisał:

o do komory powietrznej - stosuję olej silkolene

Manitou zaleca do komory olej Motorex SemiBath ( cieżko dostępny w Polsce ) ale można go zastąpić olejem syntetycznym 5W40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to słabo bo jedna gąbeczka mi się przerwała. Już przy pierwszym serwisie była postrzępiona, a dzisiaj jak wyjmowałem to się rozwaliła. Ech a superdelikatnie to zrobiłem :/

A może TO?

Wymiar się chyba zgadza.

Edytowane przez ptachu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji że średnica osadzenia uszczelek jest taka sama, miejsce na gąbki też powinno być takie same, a więc powinny przypasować. Poza tym wydaje mi się że minimalnie za duże gąbki by w niczym nie przeszkodziły- przecież to tylko gąbka, wszędzie się zmieści ;) Ale zapytać na pewno nie zaszkodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wygląda na to, że te gąbki pasują. Założone. Ponad dwa tygodnie testów i póki co amortyzator pracuje bez problemów. Nie widać żadnych uszkodzeń. 100% pewności pewnie nabiorę przy kolejnym serwisie ;).

Jeśli chodzi o brak blokady to okazało się, że oleju było za mało. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...