Skocz do zawartości

[Serwis] Wymiana, serwis części rowerowych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Po krótce. Poproszono mnie o serwis roweru, a że nie znam się na tym bardzo dobrze to proszę Was o poradę. Jest to 10 letni rower, jednak rama jak najbardziej odpowiada użytkownikowi, stąd serwis, a nie kupno nowego. Zastosowanie roweru: do jazdy całorocznej po tylko i wyłącznie asfalcie. Nie ma luzów na sterach i w korbie. Linki i pancerze powymieniam sam. Głównym tematem będzie napęd. 
Tylnia przerzutka: Shimano Acera

Przednia przerzutka: Shimano c050 TopSwing sis

Napęd: 3x8

Piasta tylnia: Shimano FH-RM30

Przednia piasta: Nie wiem

Łańcuch: Definitywnie do wymiany nowy: CN-HG40 (ilość 2)

 

Prosiłbym o ocenę stanu napędu i zasugerowanie zmian. Interesuje mnie tania wymiana części. Ten rower ma za zadanie płynnie jeździć. Napęd będzie czyszczony i smarowany i  obsługiwany przez dwa łańcuchy. Dodatkowo nie znam historii serwisowania roweru i nie wiem czy te piasty jest sens serwisować, czy od razu wymienić. Dajcie niezwłocznie znać, gdy będzie potrzeba dodatkowych zdjęć lub gdy zdjęcia należy poprawić. Jeżeli powinienem zwrócić jeszcze na coś uwagę, co powinno być wymienione rónież dajcie znać. Z góry przepraszam za brudny napęd. 

 

Link do zdjęć: https://drive.google.com/open?id=0B_8WbkjCm4KlOEdlWDJkcnhOQzg

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dość odważnie biorąc pod uwagę że sam twierdzisz że się na tym nie znasz  :woot:

 

Do piast wypada zajrzeć, nie jest to wielka filozofia ale wymaga nieco cierpliwości przy kontrowaniu. Skoro i tak całość "rozbebeszasz" to ja bym zaczął od porządnego mycia. Newralgiczne miejsca zawsze można osłonić przed wodą, np folią czy ścierką ( jak tak zabezpieczałem golenie amortyzatora przy myciu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dość odważnie biorąc pod uwagę że sam twierdzisz że się na tym nie znasz 


Haha, mamie nie odmówie :D W dobie internetu, wszędzie pełno poradników, a i mi się przyda doświadczenie w tej dziedzinie.  

 

Wymiana linek i pancerzy


Linki są takie same w przerzutce i hamulcach v-brake? 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym kasetę zostawił - jest brudna i trochę pordzewiała ale nie widzę, żeby była zjechana.

Piasty do przeserwisowania - o ile bieżnie są w dobrym stanie to najwyżej do wymiany będą kulki, czy nawet konusy (wątpię) ale zawsze to szybciej / taniej niż przeplatanie koła.

 

No właśnie - koła prawie na pewno do wycentrowania. Zdecydowanie pomyśl nad nowymi dętkami jeśli te mają 10 lat.

 

Natomiast nie widzę sensu kupowania dwóch łańcuchów - jeden nowy (ale faktycznie lepszy jak radzi Kiciok), a po nim to i tak cały napęd do wymiany.

Koniecznie wyreguluj hamulce - sprawdź stan klocków.

 

Musisz zweryfikować stan suportu. On jest raczej nieserwisowlny ale i tak bym go wykręcił i nasmarował jego gwint w mufie, na a jak nie działa dobrze to kup nowy wkład.

To samo dotyczy pedałów - sprawdź luzy na łożyskach i nawet jak jest OK i wykręć, żeby nasmarować gwint, bo jak się zapieką to nie dasz rady.

Musisz też koniecznie przesmarować łożyska sterów (może nawet wymienić jak pordzewiały).

 

I kup mamie koszyk na zakupy ;-)

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiciok - masz rację, tylko kolega pisał, że ma być tanio, a moim zdaniem nie wziął pod uwagę dodatkowych czynności / wymian, o których napisałem powyżej, a mogą być bardziej pilne niż kaseta.

 

Tak naprawdę to rower powinien być rozebrany i umyty i wtedy robi się listę najpotrzebniejszych części porównując kwotę z karteczki do budżetu - przecież sam wiesz ;-)


A... jeszcze dolne kółko przerzutki do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

No właśnie - koła prawie na pewno do wycentrowania. Zdecydowanie pomyśl nad nowymi dętkami jeśli te mają 10 lat.


Nie pisałem o takich elemetanch, gdyż rower był jednak jeżdżony przez te lata, czyli było pełno kapci, aż w końcu zamiast dętki i łat wymieniono opony ( nie wiem na czym dokładnie polega, czy twardsza guma, czy cuda wianki, ale się nie przebijają. Pedały również będą wymieniane. Jeśli chodzi o centrowanie kół to tylnie na pewno, przednie śmiga. 

 

I kup mamie koszyk na zakupy ;-)


Koszyczek z przodu, a z tyłu bagażnik :D Mama przygotowana !

 

tylko kolega pisał, że ma być tanio


Tutaj może, źle się określiłem. Tanio to znaczy, to co ma być wymienione to do wymiany, ale za niską kwotę. Jeżeli nowy łańcuch ma nie chodzić pięknie z kasetą, to kaseta też do wymiany. Na razie nie mogę rozebrać roweru, gdyż jest w ciągłym użytku, a ja niestety też mam swoje obowiązki, stąd też pierw chciałem się zabezpieczyć w części i narzędzia, które będą na 100% do wymiany. Nie mniej jednak dziękuje za rady i propozycje :D

 

A... jeszcze dolne kółko przerzutki do wymiany.


Zdziwiłem się, że nikt na nie nie zwrócił uwagi. Górne w dobrym stanie? Czy takie kółka są uniwersalne? 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kółka przeważnie nie są jednakowe. To górne nazywa się prowadzące (http://allegro.pl/shimano-kolko-do-rdm340-prowadzace-gorne-i6714690567.html - chyba to) a dolne napinające: http://allegro.pl/kolko-dolne-do-tourney-rdtx50-70-acera-rdm340-15z-i6755017323.html. Na przerzutce masz wybity / wygrawerowany konkretny model np. RD-M340  - to jest Acera z przed 10 lat. Jakbyś go znalazł (ten numer) to wtedy można sprawdzić w dokumentacji, jakie konkretnie mają być kółka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Górne w dobrym stanie?

W nieco lepszym niż dolne , ale ogólnie tragedii nie ma i ja bym je dał z nowym łańcuchem.

 

 

Czy takie kółka są uniwersalne?

Musisz dać z taką samą ilością zębów jak dotychczas , o ile się nie mylę to Acera RD-M340 a tam masz 13 u góry i 15 na dole.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Poproszono mnie o serwis roweru, a że nie znam się na tym bardzo dobrze

Rozebrać i przesmarować,

Jak się na tym znasz i masz narzędzia to prawie cały dzień Ci zejdzie na to.

Jak się słabo znasz i nie masz narzędzi, to lepiej kup je sobie.

I uzbrój się w cierpliwość.

Trzeba by bębenek przeserwisować.  Najlepiej mieć do niego kluczyk i go rozkręcić.

i td.. itp,...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z powodu tego, że bębenki Formula w Giantach przestały być rozkręcalne (ja przynajmniej nie jestem w stanie tych nowych rozkręcić tych nowych, a połamałem 3 klucze i grzałem do 600 stopni bo myślałem, że skleili na zielony Loctite) to spróbowałem wg. zaleceń Parktoola i polecam śmiało tą metodę, efekt końcowy identyczny jak się zrobi dokładnie.

 

http://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service#article-section-1 (pierwszy opis dla Shimano).

 

Polecam ten sposób tym bardziej, że jak ktoś nie robił wcześniej to pewnie zniszczy tą metalową uszczelkę labiryntową.

 

 

Super do przesmarowania wszystkiego bez rozkręcania (po umyciu i wyschnięciu oczywiście) nadaje się Rohloff.

 

 

 

Trzeba by bębenek przeserwisować.  Najlepiej mieć do niego kluczyk i go rozkręcić.

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak muszę sprawdzić stan techniczny piasty, więc raczej wypada ją rozkręcić. Do smarowania nada się motorex bike grease 2000? 

 

Jak się na tym znasz i masz narzędzia to prawie cały dzień Ci zejdzie na to.


Już odkryłem, że nie jestem uzdolniony mechanicznie jeśli chodzi o rower. Odpowietrzałem hamulce i serwisowałem amortyzator i raczej szybko mi nie szło :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Musisz dać z taką samą ilością zębów jak dotychczas

 

Pojawił się problem, ponieważ nie ma nigdzie dostępnego (albo za słabo szukam) dolnego kółka. Z tego co mnie poinformowano wycofano z produkcji ten element. Czy mogą to być jakieś inne zamienniki i czy takowe istnieją? Czy tutaj będzie konieczność kupna nowej przerzutki? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojawił się problem, ponieważ nie ma nigdzie dostępnego (albo za słabo szukam) dolnego kółka. Z tego co mnie poinformowano wycofano z produkcji ten element. Czy mogą to być jakieś inne zamienniki i czy takowe istnieją? Czy tutaj będzie konieczność kupna nowej przerzutki? 

 

 

Miałeś dać pełny numer przerzutki spisany z przerzutki (jest wybity małymi literkami lub nadrukowany) . Dolne kółko jest do wymiany, jeszcze chwile pociągnie ale widać, że dostało już za swoje. Dałem Ci konkretnego linka wcześniej z tym, że model przerzutki to sobie sam wymyśliłem, ponadto to było do Mega Range a Ty masz kasetę bez MR.

 

Bez modelu przerzutki nie pomożemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym, że model przerzutki to sobie sam wymyśliłem

No i miałeś nosa bo po patrząc kształcie wózka jest to właśnie RD-M340.

 

Pojawił się problem, ponieważ nie ma nigdzie dostępnego (albo za słabo szukam) dolnego kółka.

Tu masz dolne kółko pasujące do M340 http://allegro.pl/kolko-dolne-do-tourney-rdtx50-70-acera-rdm340-15z-i6755017323.html ale moim zdaniem twoje nie wymaga jeszcze wymiany (wcześniej już to wspominałem) i śmiało bym zakładał z nowym łańcuchem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...