Skocz do zawartości

[korba, łańcuch, przerzutka] Modernizacja napędu — 2x8 zamiast 3x8 albo lepsza "3"


alkamid

Rekomendowane odpowiedzi

(osoby, które odpowiedziały w poprzednim wątku przepraszam — został skasowany ze względu na nieprawidłowy temat)


 


Wniosek z tego wątku jest jednoznaczny: korba do wymiany. Stan obecny jest taki (używane 2.5 roku przez 4-5 tysięcy km jeśli nie zaznaczyłem inaczej):


- korba: Shimano FC-M431, 44-32-22. Największa zębatka jest trochę za duża, ustawienia 3x8 używałem bardzo rzadko. Najniższe przełożenia (powiedzmy 1x1-1x5) też praktycznie nieużyte, poza jedną wycieczką w góry, ale poradziłbym sobie i bez kręcenia takiego kołowrotka.


- przerzutka przednia: Shimano LX M570. Może to mój brak doświadczenia, ale trudno mi było ją ustawić przy tej korbie tak, by łańcuch nie obcierał o klamrę. Istnieje wprawdzie "idealne" ustawienie, ale trzeba się w nie wstrzelić z dokładnością do 1-2 mm.


- łańcuch: Connex 800. Tutaj zdecydowanie prosiłbym o polecenie czegoś lepszego, bo nie katowałem go szczególnie, a zdążył się rozciągnąć (i zerwać).


- manetka: Shimano, nie znam modelu, zdjęcie załączone. Mam ją od zawsze.


- kaseta: ośmiobiegowa, nie pamiętam modelu, ma z 5 lat, ale trzyma się w miarę dobrze


- suport: Shimano UN55, kwadrat


 


Rower jest trekkingowy, jeżdżę głównie po mieście, od czasu do czasu na wycieczki, prawie zawsze po utwardzonych drogach.


 


Ponieważ i tak muszę wymienić korbę, chciałbym prosić Was o polecenie dobrego zamiennika, biorąc pod uwagę to co napisałem. Jestem otwarty na zmianę na dwa blaty, ale pod warunkiem że nie byłby to dużo większy koszt i byłoby łatwiej wyregulować. Przypuszczam że to wysokie wymagania, bo żeby łatwo regulować musiałbym też wymienić przednią przerzutkę i być może manetkę? Na wadze zębatek mi nie zależy, i tak rower jest dość ciężki. 2x8 mocno zmniejszyłoby też zakres dostępnych przełożeń, ale to chyba nie ma wielkiego znaczenia przy moim stylu jazdy.


 


Jeśli nie 2x8, to na co polecacie wymienić obecną korbę, tak żeby była lepiej dostosowana do moich potrzeb, bardziej wytrzymała i lepiej pasowała do przerzutki? I jaki łańcuch do niej? Aha, jeszcze kwestia regulacji przerzutki. Łatwiej by mi było to zrobić, gdybym miał przy lince baryłki — da się je gdzieś dokupić, czy to trzeba linkę od razu z pancerzem i baryłkami kupić, czy może one są niewymienne? 


 


Ostatnio za korbę zapłaciłem ~100zł, za łańuch 60zł. Dobrze byłoby się teraz wyrobić w 200-250zł, ale jeśli niewielka dopłata oznaczałaby potencjalnie lepszą żywotność, to jestem otwarty.


post-110355-0-82940200-1487757966_thumb.jpg

post-110355-0-29491500-1487757971_thumb.jpg

post-110355-0-50758400-1487757975_thumb.jpg

post-110355-0-67003500-1487757980_thumb.jpg

post-110355-0-26480600-1487757985_thumb.jpg

post-110355-0-89293700-1487757989_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

- przerzutka przednia: Shimano LX M570. Może to mój brak doświadczenia, ale trudno mi było ją ustawić przy tej korbie tak, by łańcuch nie obcierał o klamrę. Istnieje wprawdzie "idealne" ustawienie, ale trzeba się w nie wstrzelić z dokładnością do 1-2 mm.

Ta przerzutka jest pod 9s i pod taki łańcuch była zaprojektowana (węższa klatka) dlatego najprawdopodobniej ocierał dotychczasowy  łańcuch bo był szerszy (pod 8s).

 

 

Łatwiej by mi było to zrobić, gdybym miał przy lince baryłki — da się je gdzieś dokupić, czy to trzeba linkę od razu z pancerzem i baryłkami kupić, czy może one są niewymienne

Masz na myśli coś takiego http://allegro.pl/jagwire-regulacja-napr-linki-przerz-szara-cha035-i6712911505.html ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ta przerzutka jest pod 9s i pod taki łańcuch była zaprojektowana (węższa klatka) dlatego najprawdopodobniej ocierał dotychczasowy  łańcuch bo był szerszy (pod 8s).

Nie wiedziałem tego. Nie widzę takiej informacji ani na stronie sklepu, w którym kupowałem przerzutkę (http://www.chainreactioncycles.com/shimano-lx-m570-e-type-front-mech/rp-prod10355), ani instrukcji. Jak to poznać, jeśli chciałbym kolejną przerzutkę kupić dostosowaną do 8s?

 

W usuniętej wersji tego tematu Arni220 napisał:

 

Proponuję inaczej, wymień same zębatki korby na nowe w tym samym rozmiarze oraz daj inną kasetę. Mówiąc inną kasetę myślę o szosowej, bo z pewnością masz obecnie przeogromną 11-32 więc nie dziwi brak potrzeby młynka i blatu na korbie. 

https://www.centrumr...mano,46945.html

Proponuję rozmiar 13-23 lub 13-26, a okaże się nagle, że blat 42 nie jest taki zły  :)

Rzeczywiście mam w tej chwili 11-30.

 

Gdybym wymienił korbę na taką samą, kasetę na 13-26 i przerzutkę na przystosowaną do takich przełożeń, to jaki łańcuch polecalibyście, żeby się szybko nie wyciągnął?

 

Mam jeszcze jedno pytanie. Kółka tylnej przerzutki są już mocno zużyte. Czy na podstawie załączonych filmików moglibyście podpowiedzieć, czy wymiana kółek powinna pomóc, czy raczej pomyśleć o zmianie przerzutki? (Jak widać odchyla się nieco po naciśnięciu): film 1, film 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cała grupa Deore LX z serii M570 była pod  3x9 , wówczas najwyższy model napędu stąd w manualach tego osobno nie zaznaczali.

Przednią przerzutkę w pierwszej kolejności dobierasz pod stopniowanie korby a że masz korbę pod 9s (44/32/22) stąd i taka przerzutka , dedykowanej pod 8s i takie stopniowanie nie znajdziesz bo nie ma. Jedyne co możesz zrobić to zastosować łańcuch 9s (bez problemu będzie współgrał z kasetą 8s) - najlepszy z dostępnych (ale drogi) to Campagnolo C9 , z tańszych to KMC X9.

Przerzutka tylna wydaje się mieć dość spore luzy ale perspektywa trochę przekłamuje (najlepiej to sfilmować od tyłu) , kółka przerzutki ewidentnie do wymiany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia!

 

Poczytałem trochę inne tematy, z których dowiedziałem się, że napęd 3x9 do już przeżytek i lepiej przestawić się na 10s lub 11s ze względu na dostępność części. Waham się pomiędzy Alivio i Deore — może w końcu zdecyduję się na większość Deore, a ewentualnie kasetę Alivio, bo nie zależy mi na wadze. Jest to rower który mam od wielu lat i dobrze mi służy, więc moim celem jest teraz zmiana napędu na coś, co będzie działać bez większych wymian (przy odpowiedniej konserwacji) przez kolejne 10k km, czyli 4-5 lat.

 

Czy z tego co widać na zdjęciach uda mi się zmienić napęd na 2x10 / 2x11 / 3x10 / 3x11? I biorąc pod uwagę mój styl jazdy (patrz pierwszy post), które z tych ustawień byłoby optymalne? Wydaje mi się, że rozwiązanie proponowane przez Arni220 (obecna korba 44-32-22 + kaseta 13-26) brzmi dobrze, ale nigdy nie testowałem takiego ustawienia. Jeśli myślicie, że 2x10/11 byłoby lepsze, to jakie wtedy wziąć "uzębienie"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do napędu 11s mógłbyś zastosować tylko kasetę MTB na obecny bębenek ale nie potrzebne ci są aż tak miękkie przełożenia , z kolei do kasety szosowej musiałbyś wymienić tylną piastę aby weszła.

Jeśli już to celowałbym w 2x10 , korba 40/28 i do tego kaseta 11-32 ale w tym układzie do wymiany wszystko - przerzutki , manetki , korba i pytanie czy warto ładować się  w takie koszta (ok. 1k).

Wersja @@Arni220, z ekonomicznego punktu widzenia wydaje się najrozsądniejsza.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już to celowałbym w 2x10 , korba 40/28 i do tego kaseta 11-32 ale w tym układzie do wymiany wszystko - przerzutki , manetki , korba i pytanie czy warto ładować się  w takie koszta (ok. 1k).

 

Zakładając żywotność sprzętu co najmniej 5 lat, to aż tak dużo nie wychodzi. Ale nie chcę koniecznie dwublatowej korby — po prostu przeczytałem o tym jako o popularnym rozwiązaniu i zastanawiam się, czy do moich celów byłoby odpowiednie. Rozumiem, że jednym argumentem (niezbyt dla mnie ważnym) jest waga. Poza tym: łatwość regulacji (to ważne) i rzadsze operowanie przednią przerzutką (teraz i tak rzadko wrzucam najniższy blat, co widać po zużyciu zębów). Coś jeszcze?

 

W wersji @Arni220 dobrze by było, gdybym zmienił przerzutkę na Alivio pod 8s, prawda? Czyli mam do wyboru:

Opcja 1:

- wymiana korby na nową, taką samą Alivio 44/32/22 (220zł)

- zmiana kasety na Claris 13-26 (bo Alivio jak rozumiem nie ma takich na 8s) (90zł)

- zmiana przerzutki na dostosowaną do 8s (na centrumrowerowe.pl znalazłem tylko takiego Altusa, ale to chyba dolna półka?) (40zł)

- prawdopodobnie wymiana tylnej przerzutki (luzy) — też nie widzę nic ze średniej półki (100zł)

razem: 450zł

Najtańszy wybór, ale części jest już coraz mniej do takiego ustawienia, więc prędzej czy później zmienię.

 

Opcja 2:

- wymiana korby na nową o podobnym uzębieniu (220zł lub 300zł za Deore)

- wymiana kasety na 9s, chyba Alivio (90zł)

- przerzutka przednia zostaje

- prawdopodobnie wymiana tylnej przerzutki (luzy) na Deore (140zł)

- wymiana tylnej manetki (Alivio?) (100zł)

razem: 650zł

Wadę widzę taką jak wyżej, czyli powolne wyjście takich konfiguracji ze sprzedaży, ale nie jest tak źle, bo przynajmniej można wciąż znaleźć komponenty ze średniej półki

 

Opcja 3:

Sugestia @gtb, wymiana na 2x10, do wymiany wszystko, około 1000zł. Wada to cena, zaleta że przez kolejne 15 lat będę pewnie mógł jeździć na tym napędzie, jeśli od czasu do czasu zmienię któryś komponent i będę go dobrze konserwował.

 

Opcja 1 wydaje mi się mało atrakcyjna, bo po sklepach widać że 3x8 to już raczej niszowa konfiguracja — chyba że niepotrzebnie sugeruję się nazwami serii i te Altusy mi będą śmigać długo. Bardziej się zastanawiam nad 2 vs 3 — czy poza ceną nr 3 rozwiązanie ma jakieś poważne wady? Aha, jest jeszcze opcja 3x10 — bez rewolucji na korbie, chociaż cena podobna, bo i tak wszystko poza przednią manetką trzeba wymienić. Ale z jakiegoś powodu @gtb nie polecił tego rozwiązania. (?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy opcji nr 1 i nr 2 wymiana całej korby mija się z celem , wystarczy zmiana samych zębatek : średnia http://allegro.pl/tarcza-fc-m430-m431-32z-zebatka-alivio-32t-9rz-i6721033690.html i duża http://allegro.pl/tarcza-fc-m430-m431-44z-zebatka-alivio-44t-9rz-i6720818771.html koszt z wysyłką ok. 90zł. Przy obu opcjach możesz zastosować tylną przerzutkę Deore RD-M591 http://allegro.pl/przerzutka-shimano-deore-rd-m591-siewierz-i6704649458.html (przerzutka pod 9s ale bez problemu współgra z 8s - z resztą twoja obecna też była dedykowana pod 9s).

3x10 nie brałem pod uwagę  gdyż do twojej jazdy 3x9 (nie wysyłałbym go tak do lamusa bo jeszcze trochę na rynku będzie) w zupełności pokrywa zapotrzebowanie w przypadku 10s szedłbym w kierunku uproszczenia czyli 2x10.

Napęd 10s jest dość wymagający jeśli chodzi o regulację pod tym względem 9s wypada bardziej "tolerancyjnie" i chyba jako złoty środek to 3x9 byłoby dla ciebie najlepsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetnie, przekonałeś mnie do 3x9 — wielkie dzięki za te informacje i rady.

 

Jak wspomniałem, obecna kaseta 11/30 przy tej korbie nie jest chyba dla mnie optymalna. Czy wg Ciebie lepiej wziąć Alivio 11-28 (ku której się skłaniam) czy z jakichś innych względów (może lepsza regulacja?) jednak 11-32?

 

Klamkomanetka ST-T4000 będzie w porządku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że zmieniłeś zdanie, że napęd 3x9 to już całkiem przeżytek, bo cały czas sprzedaje się rowery z 3x7 (i to na wolnobiegu) a i 3 x 8 wcale nie są rzadkością (wręcz dominują) do 1500 zł...

 

Kontynuując ... na znanym serwisie aukcyjnym masz wszystkie komponenty do Deore LX M570 - mojej ulubionej grupy jeszcze Made In Japan ;-)

 

Twoje wymagają porządnego wyczyszczenia i nasmarowania bo widzę, że zaniedbałeś OSTRO ten napęd (i rower). Żeby nawet gumki nie chciało się naciągnąć na swoje miejsce... ech.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie wykorzystujesz góry obecnej kasety 8s 11-30 to tym bardziej nie wykorzystasz 9s 11-32 (będziesz miał wszystko to samo tylko jedno bardziej miękkie przełożenie więcej) , a skoro przełożenia 3/8 używasz też rzadko to można pomyśleć o kasecie 12-27.

Klamkomanetka będzie pasować ale osobiście poszukałbym Deore ST-M590 (nowe Alivio 4000 wydaje się jakieś takie plastikowe) lub poszedł w osobną manetkę i klamkę hamulca (nie wiem jaką przywiązujesz wagę do estetyki ale dwie różne klamkomanetki na kierownicy mogą drażnić).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Fajnie, że zmieniłeś zdanie, że napęd 3x9 to już całkiem przeżytek

Nie całkiem, ale części w ofercie jest znacznie mniej niż pod 10s.

 

 

 

nie wiem jaką przywiązujesz wagę do estetyki ale dwie różne klamkomanetki na kierownicy mogą drażnić

Praktycznie żadną, nie będą mi przeszkadzać. Ale przemyślę jeszcze wymianę obydwu z innego względu: mieszkam w UK, a tutaj standardowo przednia przerzutka jest po prawej stronie kierownicy, więc trudniej znaleźć tylną na tę stronę.

 

 

 

a skoro przełożenia 3/8 używasz też rzadko to można pomyśleć o kasecie 12-27

Czyli coś z serii szosowych, np. Sora? Bo z Alivio/Deore nie widzę. Będzie to kompatybilne z resztą?


Myślę, że jednak zmienię na osobne klamki + manetki, w razie czego będzie mniej do wymiany w przyszłości.

Z tymi przerzutkami w UK to chyba jednak źle myślałem: tak jest z hamulcami, ale przerzutki zdaje się są po tych samych stronach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czyli coś z serii szosowych, np. Sora? Bo z Alivio/Deore nie widzę. Będzie to kompatybilne z resztą?

Tak szosowa (Tiagra/Sora CS-HG50-9). Będzie bez problemu pasowała na bębenek piasty i do tylnej przerzutki ale ta musi być dwuzawiasowa , klasyczna czyli taka jaką masz obecnie bądź linkowana M591 (nie shadow).

Manetki są robione tylko w jednej wersji -  lewa na przód , prawa na tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może spróbuję ożywić jeszcze tę starą przerzutkę, skoro pasuje do 9s. Jak się nie uda, to kupię nową.

 

A jeszcze co do manetek, to mam raczej nietypową kierownicę (patrz załączniki) — nie będę miał problemu z przejściem na manetki + klamki? Mam szukać jakichś specjalnych klamek?

post-110355-0-35264200-1488183651_thumb.jpg

post-110355-0-48685900-1488183658_thumb.jpg

post-110355-0-72843500-1488183663_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez problemu założysz osobno klamki i manetki na tą kierownicę. Co do samych klamek to specjalnych wymogów nie ma byle by były pod V-brake , tu śmiało możesz brać np. Alivio BL-T4000 bo wielkich różnic od wyższych modeli nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W rozsądnych pieniądzach nie dostaniesz kasety 13-23 lub 13-26 pod 9s stąd proponowałem dostępną 12-27 , która moim zdaniem byłaby najoptymalniejsza .

Przerzutka szosowa ze średnim wózkiem to dobre rozwiązanie, jeśli nie uda się zreanimować dotychczasowej można rozważyć Sorę RD-R3000 GS (będzie taniej niż Deore M591).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaa, bo to były 8rz, w 9rz jest 12-23, 12-25, 13-25, 14-25 i właśnie 12-27 Sora za niecałe 100zł.

Osobiście jak bym nie korzystał dotychczas z blatu i młynka mając kasetę 11-30, to zakładał bym to co najciaśniejsze np. 12-23 lub 13-25. 14-25 mogła by być przesadą. Moja juniorka ma tak właśnie, korba 44/32/22 i kaseta 12-23. Po okolicznych lasach i na podjazdy 10% wystarcza, a po mieście i tak kręci najczęściej na ok. 44:15

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wezmę w końcu 11-28. Stwierdziłem, że jednak przy jeździe z wiatrem albo z górki ustawienia 3/8 czasem mógłbym użyć.

 

Do reaktywacji tylnej przerzutki potrzebne mi będą nowe kółka. Czy możecie mi powiedzieć, czy któraś z tych opcji będzie pasować? Kółka mają po 11 zębów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, takie zamówienie skompletowałem:

 

- nowe blaty do korby Alivio, 32T i 44T

- kaseta Alivio HG300 11-28T, 9s

- manetka do tylnej przerzutki Deore M590

- dźwignie hamulcowe Avid Speed Dial 7

- linki Shimano + pancerze SP41

- kółka do tylnej przerzutki

 

Wyszło około 500zł. Wrażenia i pytania o montaż pewnie w przyszłym tygodniu. Serdeczne dzięki za pomoc w wyborze!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie o największy blat. W starym dziury pod zębatkami miały gwinty, tak żeby można było wkręcić osłonę. Nowy ma gładkie dziury (patrz załączniki). Czy są jakieś specjalne nakrętki, którymi mogę złapać śrubę od osłony od wewnątrz (tzn. od środka roweru)? Zwykłej nakrętki raczej tam nie wepchnę, bo łańcuch będzie o nią haczył.

post-110355-0-66319100-1488808536_thumb.jpg

post-110355-0-39360300-1488808543_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...