Skocz do zawartości

[ korba ] Sram Apex czy powinna pasować?


Janki19

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,


więc kupiłem używany rower szosowy, który miał uwalony gwint od prawego pedału w korbie.Warto chyba wspomnieć, że ogólnie podzespoły w rowerze to taki składak gdyż mam


klamkomanetki  ==Shimano Sora 2 lub 3 x8(nie znam dokładnie numeru ale chyba ST-3300),


przednia przerzutka== Shimano Sora FD 3300,


tylna przerzutka ==  Shimano RD2300,


wolnobieg === Shimano  8 rzędowy.


Posiadam do tego sprawną korbę Sram Apex Kompaktową 50/34 tylko z zębatkami jakiejś innej firmy oraz z suportem GXP.


Puki co jeżdżę na jakiejś taniej korbie używając z przodu tylko jednej zębatki i  zmieniam tylko tylne( działa to sprawnie).


 


No i mój problem polega na tym że po zamontowaniu korby Sram nie mogę wyregulować przedniej przerzutki.Na małej przedniej zębatce przy skrajnych tylnych zębatkach ociera o przednią prowadnicę, do tego z wielkim trudem przerzuca się na większą zębatkę tak jak by prowadnica się za mało wychylała( śrubkami nie da się jej już bardziej popuścić) i często przy tym łańcuch wpada i klinuję się między tymi dwoma zębatkami.   Czy ta korba powinna grać razem z tymi przerzutkami bo, może ona jest do 10 rzędowych a ja mam 8 rzędowy wolnobieg z szerszym łańcuchem?? A może linia łańcucha jest zwalona(nie mogłem nigdzie znaleźć jak wypada linia łańcucha w tej korbie) lub te zębatki bo trochę zużyte są już ??  :) Więc jak ktoś ma jakiś pomysł to bardzo bym prosił o podpowiedź bo sam to sobie już chyba nie poradzę.


Pozdrawiam


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sprawdzić kompatybilność rzędowości przerzutki z korbą (jak korba 2rz to i taka musi być przerzutka) oraz rzędowiość przedniej przerzutki z łańcuchem (jak przerzutka od 8rz to i łańcuch 8rz). 

 

 

 

a ja mam 8 rzędowy wolnobieg z szerszym łańcuchem??

No właśnie, jeśli przerzutka przednia jest od 8rz, a łańcuch szerszy niż dedykowany do 8rz, to może powstać efekt ocierania. Ale z drugiej strony piszesz o utrudnieniach przy zmianie, a to by wskazywało na za wąski łańcuch do przerzutki. Posprawdzaj to co napisałem wcześniej, bo korba nie powinna mieć raczej wpływu na te przypadłości gdyż odległości zębatek od siebie są bardzo zbliżone zarówno w 8, 9 czy 10rz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

A więc, podzespoły są 8 biegowe, więc nie w tym tkwi problem moim zdaniem. Szersze łańcuchy są chyba tylko 1 rzędowe, ale możesz sprawdzić, jak ma więcej jak 7.3mm to może być lekko szeroki. Najważniejsza różnica w regulowaniu napędu szosowego jest taka zę mimo że pracuje on tak samo jak mtb, inaczej się go ustawia. Napęd mtb często pracuje z początkowym luzem linki napędy do 9 rzędów, a w szosach linki sa zawsze napięte.

 

A teraz skrócony kurs na mechanika:

- ustaw 1x1 w napędzie, najmniejsza w korbie i największa z tyłu

- odkręcasz linkę i ustawiasz śruba L klatkę tak by była blisko łańcucha. Jeżeli nie masz śruby baryłkowej, do napinania linki to to trzeba ustawić tak by łańcuch ocierał o nią.

- zakręcasz linkę i ją napinasz do tego momentu aż na delikatny ruch manetki przerzutka odpowie tym samym. W przypadku gdy nie ma baryłki, klatkę ustawia się wyżej, zakręca linkę a śrubę L się cofa o ćwierć czy pół obrotu. To takie napinanie linki bez śruby baryłkowej. Niestety ciężko trafić za pierwszym razem :P

- wrzucamy każdy z biegów i sprawdzamy czy ociera, korygując na bieżąco baryłką. Jeżeli jej nie mamy, ja osobiście proponuje sobie kupić bo ułatwia życie, zwłaszcza początkowym mechanikom :P

- przerzutka powinna być 1-3mm nad duża zębatka korby, idealnie równolegle do jej płaszczyzny.

 

Po dobrym ustawieniu przerzutki problemy powinny znikać. Musisz być świadomy że, szosowe manetki mają pół biegi. Znaczy lewa klamkomanetka ma. Jeżeli nie bardzo wiesz o czym piszę, to zapewne masz to ustawione źle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę lekko sprostować z tym łańcuchem bo jest on do 8 rzędowych przerzutek (Shimano narrow cn hg40) choć trochę wyjechany.

Z łańcuchem chodziło mi bardziej o to, że łańcuch 8 rzędowy może być niekompatybilny z korbą Sram Apex gdyż ona chyba jest dedykowana do 10 rzędowych ale nie jestem pewien tego. 

 

Specyfikacja przedniej przerzutki:

 

In order to realize the best performance, we recommend that the following
combination be used.
Shifting lever ST-3300 / ST-3300-A / ST-R500 / SL-R400
Outer casing SP41
Gears 16
Front derailleur FD-3300 / FD-3300-A
Front chainwheel FC-3301 / FC-3301-A
Bottom bracket BB-ES30
Rear derailleur RD-3300-SS / RD-3300-A-SS
Freehub FH-3300
Cassette sprocket CS-HG50-8
Chain CN-HG50 / CN-HG40
Bottom bracket cable guide SM-SP17
 
Type Band type / Brazed on type
Front derailleur installation band diameter S (28.6mm), M (31.8mm)
Chainstay angle © 61° - 66°
Chain line  43,5mm
 
Więc łańcuch powinien pasować do przerzutek i wolnobiegu a przednia przerzutka do korby z dwoma tarczami (chyba że linia łańcucha strasznie daje w d..pę w tej korbie).
Co do klamkomanetki przedniej właśnie się dowiedziałem o półbiegach :) więc dalej nie wiem czy mam 2 czy 3 biegi w klamkomanetce ale razej 2 i półbieg:) lecz to raczej nie powinno sprawiać problemu gdyż chyba dałoby się zgrać klamkomanetkę 3 biegową z dwubiegową przednią przerzutką i korbą z dwoma blatami.
 
Moje obawy są takie, że ta korba może nie pasować do całej reszty. 
 
Jak wrócę z pracy postaram się ustawić przerzutki tak jak napisał Emeryt a co do śrubek baryłkowych to mam je ale się zapiekły i nie idzie ich ruszyć( na to też szukam sposobu :) ).
 
Pozdrawiam
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

chyba że linia łańcucha strasznie daje w d..pę w tej korbie

Linię łańcucha zostaw w spokoju, chyba wszystkie korby szosowe 2rz mają ją 43,5mm i w tej materii nic się raczej nie zmieniło. Zresztą jak widzisz, przerzutka też ma 43,5mm.

 

Jeszcze raz, to nie są półbiegi tylko trymowanie. Polega to na tym, iż jadąc z małego blatu na korbie możesz sobie przesunąć przerzutkę w prawo (dwukrotnie) bez zmiany biegu. Takie działanie powoduje, że nie będzie dochodziło do ocierania łańcucha o wodzik przerzutki gdy z tyłu zapniesz małe koronki. Wiąże się to także z tym, że aby zmienić z przodu bieg (bez wcześniejszego strymowania) trzeba te dwa dodatkowe kliki przelecieć wajchą manetki. Działa to inaczej niż w MTB gdzie jeden klik, to od razu zmiana biegu.

 

Nie wiem jak dokładnie jest w twoich klamkach, ale w moich 2/3rz tak jak napisał Piklus, po ustawieniu łańcucha na biegach 1:1 manetka musi być spuszczona tak samo na bieg 1 (do oporu wyciągnięta linka). Być może tu popełniłeś błąd i ustawień dokonałeś w innym miejscu manetki, gdzieś na trymowaniu pomiędzy biegami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Jeszcze raz, to nie są półbiegi tylko trymowanie.

Jak zwał tak zwał, ale fakt jest taki, że jeżeli linka nie jest odpowiednio napięta, owego trymowania nie ma, przynajmniej do góry i na 1 biegu. Więc będzie tarło. Jak jest ustawione poprawnie nie ma być prawa o ocieraniu.

 

Natomiast korb spokojnie będzie pasować. A łańcuch hg40 wywal czym prędzej, nie pytaj dlaczego. Po prostu każdy inny anie nie ten ... no i nie ug51 :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ustawieniu przedniej przerzutki tak jak napisal mi Emeryt i świadomości , że mam pólbiegi zaczęło to wszystko w miarę hulać przynajmniej na sucho bo dopiero jutro się przejadę. Na obecną chwilę występują dwa problemy: pierwszy to taki , że jak mam z przodu na najmniejszej zębatce i z tyłu też na najmniejszej to łańcuch minimalnie z przerwami ociera o dużą przednią zębatkę(między zębatkami po zmierzeniu suwmiarka występuje odstęp około 3 mm)a drugi to, że korba z założonym łańcuchem przy popchnięciu ją do tyłu nie kręci się tak swobodnie jak poprzednia tylko szybko wyhamowuje ale może tak ma być.

 

Oczywiście z czasem jak mi się uda jakoś wykręcić śruby baryłkowe przy ramie i wstawić nowe oraz po wymianie łańcucha na nowy liczę że się to wszystko zgra idealnie.  

Ten problem z klinowaniem się łańcucha w korbie między dwoma tarczami prawdopodobnie wynikał ze złego ustawienia odległości między  wysokością przedniej przerzutki nad zębatką ale w 100% pewny nie jestem że od tego. Jak by nie patrzeć ten problem znikł :).

 

Jeszcze jak ktoś ma pomysł na odkręcenie tych śrub baryłkowych to z chęcią posłucham bo jedną już ułamałem i reszta z niej siedzi w ramie a jak to nie na ten temat to dziekuje wszystkim za pomoc i czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak mam z przodu na najmniejszej zębatce i z tyłu też na najmniejszej to łańcuch minimalnie z przerwami ociera o dużą przednią zębatkę

Objaw jak najbardziej normalny, piszą o tym wszelakie instrukcje serwisowe, a wynika z różnicy średnic zębatek, im większa tym większe prawdopodobieństwo wystapienia. Ważne, by nie dochodziło do ocierania o wodzik przerzutki w czym pomaga trymowanie. Nie martw się tym, na takim przekosie maksymalnym nie powinno się jeździć, bo o ile ciul z łańcuchem, to szkoda jednak zębów zębatek (drogie), które zostaną obgryzione przez łańcuch. Będzie dobrze, ale odpuszczaj zawsze dwa skrajne biegi maksymalnych przekosów zarówno z dużej jak i małej tarczy.

 

 

 

korba z założonym łańcuchem przy popchnięciu ją do tyłu nie kręci się tak swobodnie jak poprzednia tylko szybko wyhamowuje ale może tak ma być.

Jak łańcuch biegnie prosto na koronkę korby, to większych oporów nie powinien stawiać, ale fakt też, że korba to nie śmigło, wiecznie kręcić się nie będzie. Opory generują zarówno skosy łańcucha, jego smar, niedoskonałości łożysk i ich uszczelnienie/smarowanie, ale czy będziesz inwestował w ceramikę? Jest z pewnością dobrze, nie przejmuj się.

 

 

 

Ten problem z klinowaniem się łańcucha w korbie między dwoma tarczami prawdopodobnie wynikał ze złego ustawienia odległości między  wysokością przedniej przerzutki nad zębatką ale w 100% pewny nie jestem że od tego. Jak by nie patrzeć ten problem znikł .

Jakby nie patrzeć, to wszystkie wcześniejsze problemy wynikły ze złego ustawienia przerzutki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tego SRAMy na to ;) :D

 

W Campie w tych najwyższych, nowych modelach klamek jest jeszcze trymowanie w drugą stronę tzn. na dużym blacie, jeden klik pośredni dla jazdy na największych koronkach kasety. To jest też mega i nie wiem czy nie bardziej przydatne niż trymowanie na małej tarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

W campie w ogóle jest kilka fajnych rozwiązań jednak ich ceny są mocno nie polskie :P Należy dodać, o ile dobrze pamętam w shimano występuje owe trymowanie czyli  malutki ruch przerzutki i zmiana biegu, w campie zaś wszystkie skok są równe co można porównać z mikroindeksacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...