Skocz do zawartości

[korba] zmiana napedu na 1x


Mapcio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

post trochę z wyprzedzeniem ale w niedalekiej przyszłości wraz ze zużyciem obecnego napędu 3x8 (korba fc-m311, kaseta alivio hg-41, przerzutka tyl rd-m430) chce wymienić go na 1x9. Aktualnie zastanawiam się nad doborem odpowiedniej korby, planuje przejść na zintegrowaną oś dlatego myślę nad dwoma modelami deore m590 albo nowe alivio + narrow wide do tego. Te dwa modele starałbym się kupić raczej nowe i próbował sprzedać odrazu zębatki ( czy komplet zębatek do tych korb będzie trudny do sprzedania i ile mniej więcej było by to warte?). Ewentualnie może coś z wyższej półki ale używanego (i tu kolejne pytanie na co zwracać uwagę w przypadku używanych korb, podkładki dystansowe są dołączane do korby czy do suportu?), tu np mogę nabyć slx fc-m670 nowa korba + suport tylko bez zębatek za 240 zł, opłaca się?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

tu np mogę nabyć slx fc-m670 nowa korba + suport tylko bez zębatek za 240 zł, opłaca się?

Dobra cena.

 

Napęd 1x9 może Ci dość mocno przeszkadzać i ograniczać możliwości.

 

Na rowerze się ścigasz , jeździsz w ostrym terenie czy po prostu rekreacja?

 

Jak dla mnie to 1x10 to minimum aby nie ograniczać specjalnie zakresu przełożeń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, zależy mi własnie na jak najlepszym stosunku jakości do ceny. Deorka m590 komplet  z suportem są za 280zł , nowe alivio korba ok 200zł + cena suportu, tutaj kupując nowe mógłbym własnie sprzedać tarcze- nad tymi dwoma się własnie zastanawiałem. Oprócz tego mogę nabyć slx m670 nowy bez tarcz + suport za 240zl albo deore m610 nowy bez tarcz + suport za 190zl, i zastanawiam się co było by najlepsze a może jeszcze inne modele?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to 1x10 to minimum aby nie ograniczać specjalnie zakresu przełożeń.

I z takim napedem ma sie ograniczony zakres przelozen. By osiagnac zakres przelozen 2x10 (korba 36x22 kaseta 11-32) w 1x10 kaseta musiala miec koronki od 11-52 (przy korbie 36T). Pomijam fakt gorszego stopniowania.

 

Ja ogolnie odradzam napend 1x10(11) a polecam 2x10(11) nie zaleznie od tego jaki ma sie teren wokol komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema.

 

Osobiście zmieniałem 3x9 na 2x10...1x10 i ostatecznie 1x11. Zdecydowanie ten ostatni wariant podszedł mi najbardziej. Brak manetki na kierownicy, przerzutki i linek jakoś bardziej mi pasuje. Do rzeczy, mechanizm korbowy Deore M590 z napędu 3x ( BCD104) spokojnie ogarnie temat z tarczą Narrow Wide np Argon-a lub Hello. Można kupić nowy w zestawie z suportem (jak się nie ma) i sprzedać nowe tarcze lub poszukać samej korby używanej i dokupić suport oraz blat NW np 34T tutaj ważny jest rozstaw/zakres kasety a szczególnie największa zębatka. 

 

Jezeli chodzi o mechanizm korbowy zasadniczo nie ma sensu wydawać kase na grupę SLX....itd no chyba ze uzywany w okazyjnej cenie. Spokojnie do warunków jakie opisujesz wystarczy M590. Sam fakt przejscia z "kwadratu" na łożyska zewnętrzne jest już dużą poprawą w temacie wagi i sztywności. Podkładki są w zestawie z suportem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to warte uwagi :-)

Sprzedałem całkiem niedawno blat Hello 34T i korbe Deore (3 tarcze osobno) i to całkiem szybko więc można na luzie kupić/sprzedać osprzęt tego typu i zaoszczędzić przy kompletowaniu napedu 1x. Myślę że przy kasecie np 11-32 styknie blat 32/34T. Ja zmieniłem z 34 na 36 bo brakowało mi trochę prędkości a przy kasecie 11-42 na luzie ogarnia górki przy masie bajka 8,85kg i mojej 73kg :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To myślę ze najlepiej będzie kupić deorke m590 nową i sprzedać blaty, do tego narrow-wide tylko raczej na moją jazdę wybiorę 38t i sprawdzę z obecną kasetą a potem dobiorę jakaś 9 rzędową pewnie bo raczej 10 była by zbyteczna i też dodatkowy wydatek zmiany przerzutki i manetki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38T przy 9-tce kasecie zapewne 11-32 raczej będzie za duża. Zawsze może się trafić dłuższy podjazd czy to asfaltowy czy w terenie. Przyzwyczajenia z 3x9 raczej ulegną zmianie przy 1x nie tylko przy zmianie przełożeń ale i w czasie podjazdów czy zjazdów. Ja ostrożnie podszedłem do tematu 1x i założyłem 34 na przód mimo 11-42 na tyle. Po przejechaniu kilku tras 100-200km zmieniłem na 36T i jest na styk :-)

 

Nie znam Twoich możliwości ale czezwo myśląc celowal bym max w 34/36T. Może ktoś się jeszcze wypowie w tej kwestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkopałem zdjęcia które wizualnie moze pomogą Ci podczas wyboru napędu  :whistling:

 

Naped 2x9 korba Deore (blaty 34/22) kaseta XT 11-28

 

99a71e1564a5ae80gen.jpg

 

Napęd 1x9 korba Deore (blat Narrow Wide 34T Hello) kaseta XT 11-32

 

09ed5df512677ec4gen.jpg

 

Jak widać "lżej" wyglada napęd 1x  :thumbsup:

 

Bonus: Napęd 1x11 korba XT (blat Narrow Wide ACC 36T) kaseta XT 11-42

 

27d22f2da9288a3cgen.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżę tylko rekreacyjnie, głównie asfalt + lekki teren

To napęd MTB 1xX nie będzie dla ciebie. Dla ciebie ideałem powinno być 2x9 zbudowane na korbie np. 40/28 i ciasnej kasecie 11-25/28. Nie ma sensu psuć ciasnego stopniowania do takiej jazdy i terenu, więcej stracisz niż zyskasz.

 

 

 

myślę że w większości używałem przełożenia 2x6/7

 

Taki dobór przełożeń dokładnie potwierdza moje sowa, nadal będziesz jeździł na 2/3 koronkach kasety, a dając ciasną kasetę jeździł byś na 5/6. 1xX nie jest do wszystkiego, a przynajmniej jest na tyle niedoskonały, że nie można go na równi wykorzystać zarówno do ostrego MTB jak i szosowania/szutrowania.

 

 

 

Ja mam 1x10 przy blacie 40T i kasecie 11-36 i nic mnie jeszcze nie ograniczyło
 

Niestety, ale zostałeś w ten sposób ograniczony do luźnego stopniowania koronek, a blat 40z świadczy, iż poruszasz się po bardzo płaskich terenach gdzie znacznie fajniej jest wybrać ciasną kasetę kosztem dwutarczu na korbie. 

Już to pisałem w temacie o 2xX czy 1xX, 1xX nie jest do wszystkiego, ma kilka wad które uwypuklają się albo w bardzo trudnym terenie, albo w płaskim. Ty jesteś tą drugą opcją (zakres ci wystarcza, ale odbyło się to kosztem stopniowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodze sie z wypowiedzia wyzej. Jestem użytkownikiem napedu 1x11 (wczesniej 2x9 oraz 1x9/10) od roku gdzie zdazylem przejechac w warunkach zblizonych do tych o ktorych mowi autor tematu ok 8tys km w tym jednorazowe wypady w 100% asfaltem po 150-200km ze sporym przewyzszeniem i za zadne skarby nie wrocil bym do 2x9 czy 2x10. Nie startuje w zawodach, nie tyram roweru po błocie po kolana itp itd po prostu jadę rekreacyjnie starając się utrzymać założoną średnią prękość. Jedyną zmianą jaką dokonałem podczas użytkowania to zmiana blatu NW na większy o czym wspomniałem wcześniej (z 34 na 36) reszta pozostała bez zmian. Fakt 1x11 to nie 1x9 ale przy odpowiednim dograniu kasety z blatem spokojnie ten typ napędu ogarnie temat. 

 

Szczerze nie przypominam sobie żebym podczas użytkowania napędu 1x chociaz raz zatęsknił za 2x  :whistling:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Fakt 1x11 to nie 1x9 ale przy odpowiednim dograniu kasety z blatem spokojnie ten typ napędu ogarnie temat. 

Tak, ogarnie, ale pod względem zakresu przełożeń, a nie stopniowania. Na płaskie trasy (wskazują na to przeogromne blaty 40z) zdecydowanie lepiej jest wybrać korbę 2rz np. 40/28 czy 42/30 i ciasną kasetę gdzie otrzymamy ten sam zakres, ale i bardzo ciasno zestopniowane koronki, a to pozwoli nam na bardzo precyzyjny dobór przełożeń na takich trasach. 

 

I tu nie chodzi o tęsknotę za 2xX lecz o precyzję doboru przełożeń. Jeśli tego nie rozumiesz, to najwyraźniej nigdy nie miałeś do czynienia z tak dokładnym napędem. Dokładnie to samo mamy w rowerach szosowych, tam nikt nie tęskni za 1xX (choć taki też już istnieje), bo przy obecnej formie kulała by bardzo precyzja stopniowania, a to jest nie do przyjęcia przez szosowców na płaskich trasach (15% podjazd to płaski odcinek tak naprawdę w porównaniu do możliwości rasowych napędów MTB). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...