Skocz do zawartości

[update dampera] Czy odczuję różnicę, tzn czy warto dopłacać


ALdroid

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam obecnie na swoim rowerze (KTM Comp Race) oryginalny damper - Santour Raidon

Jest to najprostszy powietrzny damper z blokadą skoku jedynie (brak regulacji tłumienia powrotu).

Damper o parametrach 165x38.

 

Czy odczuję różnicę jeśli zainwestuję w RockShock ARIO RL®?

 

Czy jeśli obecny amor działa (nic mu nie dolega, mam dobrze wyregulowany SAG),

warto zainwestować te 600pln na wymianę tego dampera na RS Ario RL >.

Plusem dla tego RS, to fakt, że miałbym blokadę zdalną na kierownicy.

 

Wybór RockShox'a ARIO RL był podyktowany m.in. tym, że dokładnie ten damper KTM stosuje do swoich najwyższych modeli z tą samą ramą co moja (chodzi o dobór charakterystyki, zaworowanie).

 

 

P.S.

Celowałem na początek w Fox Float RP23, ale odpuściłem:

- sporo droższy serwis

- znacznie droższy amor w zakupie - nie wiem, czy warto dopłacić jeszcze dodatkowe 300pln :)

Na plus Foxa, że wersja propedał niby dedykowana 'jednozawiasowcom'

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@PiPoLiNiO - forum miejscem wymiany opinii to było kiedyś, teraz widzisz co się dzieje :) Suntoury, Gianty - z każdej strony próbują Ci coś sprzedać.

 

ALdroid - Ario to w dalszym ciągu zupełnie podstawowy model, tylko bardziej renomowanego producenta. Moim zdaniem nie odczujesz różnicy. Można się jeszcze przyjrzeć tematowi damperów High Volume, czyli z powiększoną komorą powietrzną. Taki damper powinien być czulszy, jednak nigdy nie przeprowadzałem w swoim rowerze upgrade'u zwykły -> high volume, więc ciężko mi powiedzieć czy działa ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli również uważasz, że lepiej zostać przy tym co jest - aż do jego 'śmierci', a następnie rozejrzeć się dopiero za czymś sensowniejszym?

No właśnie - ale za czym?

Wspomniany Fox RP23, DT Swiss X313, X-Fusion O2 RCX, RS (jak nie ARIO to może Monarch) ,...?

 

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/six-of-the-best-mountain-bike-air-shocks-44817/

dampers (rear shocks) wg BikeRadar

 

Chciałbym móc w pełni wykorzystać skok 100mm jaki zapewnia mi rama KTM i  zalety tylnego zawieszenia (trasy raczej typu flow, pumptrack, przełaje po lasach i okolicznych dołach i czasami lekkie enduro (Bielko, Rychlebskie).  Do turystyki asfaltowej mam trekinga.  Może uda mi się w jakimś minimaratonie XC wystartować ponownie...

 

Właściwie to tylni damper jest już ostatnim elementem jaki był na liście upgradowej po kupnie roweru 2 lata temu (a zmian było sporo).

Jak nic nie kupię (mam na myśli nowy damper) - najwyżej dołożę kasę do skarbonki syna - zbiera na enduro i sporo mu jeszcze brakuje, choć cel już ma wybrany i widać, że jest konsekwentny w oszczędzaniu (ślinił się do niego na tegorocznych targach w Kielcach :).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jak macie ból dupy w kwestii Suntoura to zostawcie to dla siebie. Gość próbuje coś zaproponować, złamać monopol a w kwestii serwisu jest daleko przed czołowymi markami a niektórym to przeszkadza. Ktoś Wam karze cokolwiek od niego kupować?? Jest jakiś przymus?? W sumie chciał bym jakiegoś info o tych damperach i liczę, że się wypowie i mam głęboko w poważaniu Wasze poirytowanie. Nawet jak cokolwiek przeszkadza czy nie pasuje to można zignorować posta a nie klepać bez sensu w klawiaturę. 

 

Co do tematu by zaraz kolejny się nie przypierniczył o byle co to albo zostawiasz to co masz bo jest sprawne albo inwestujesz w ciut bardziej zaawansowany produkt. Jak masz możliwości to skorzystał bym jednak z oferty X-Fusion. Bardzo dobry stosunek ceny do jakości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde, strasznie irytuje w każdym możliwym temacie reklama użytkownika Activia i jego Suntour...

 

Gość pyta o to czy warto dopłacić do RS, nie wspomina ani słowa o Suntour.

Czy ja gdziekolwiek tam napisałem ze ma to kupić. Ostatnio właśnie spore jest zainteresowanie oraz praca tych damperow. Przedstawiłem to jako model amorka a nie jako propozycje sprzedaży, przez to zastanów się co piszesz

Ja nie po to tu jestem na tym forum żeby wciskać ludziom kit itp, lecz szczególnie po to żeby pomagać innym forumowiczom - zakupie, serwisie, części, sprawy techniczne. itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RP23 są super _pod_warunkiem_ dobrego dobrania kompresji i rebounda do ramy. Źle dobrany spowoduje duże rozczarowanie. Może rozważ manitou swingera x4? Tam masz możliwość napompowania samodzielnie platformy więc ustawisz jak tylko chcesz... no ale nie ma blokady a platforma zawsze jest _włączona_ z kolei w rp23 możesz wyłączyć platformę. Piszę o tych co znam z autopsji, na damperach rs ani sr nie jeździłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ja gdziekolwiek tam napisałem ze ma to kupić. Ostatnio właśnie spore jest zainteresowanie oraz praca tych damperow. Przedstawiłem to jako model amorka a nie jako propozycje sprzedaży, przez to zastanów się co piszesz

Ja nie po to tu jestem na tym forum żeby wciskać ludziom kit itp, lecz szczególnie po to żeby pomagać innym forumowiczom - zakupie, serwisie, części, sprawy techniczne. itd.

 

Skoro już piszesz o tym damperze, będę miał do Ciebie parę pytań, bo jestem na etapie rozpoznawania tematu (mam na razie parę faworytów, ale może powiększę o kolejny :)

Przyjrzałem się również temu modelowi UNAIR.

Byłem negatywnie nastawiony do Epicona - stąd Suntura jakoś omijałem.

Przeczytałem Twój wątek na emtp.pl, Suntur podaje pełny opis serwisowy do niego,

 

Znalazłem również fajny artykuł opisujący jego zasadę działania i budowę.

Brzmi obiecująco (komentarze to potwierdzają), ale nie doszukałem się żadnych testów czy porównań tego dampera do konkurencji (unair i duair), stąd nie potrafię go zestawić z konkurencją no i nie wiem czy to opcja spełni moje oczekiwania.

A ew. wybór końcowy będzie kompromisem i z tego sobie zdaję sprawę - więc pytanka dodatkowe poniżej:

 

1. Czy do tego Suntura Unair można również dokupić sterowanie lockout z kierownicy?

2. Czy on ma również jakieś indeksy związane z zaworowaniem (A/B/C/D/E  L/M/H ) ?

3. Czy zrobię samodzielnie pełny serwis takiego dampera również z komorą za IFP (czy jedynie autoryzowany serwis), pczy założeniu, że nie mam dwóch lewych rąk i mam warsztat pełny narzędzi ?

    Ewentualnie gdzie można go serwisować w PL i ew. jakie przybliżone koszty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Suntoura to gdzieś na forum spotkałem już osobę co sobie dorobiła blokadę na kierownicy. Może mi sie uda znaleźć to ci podam, choć fabrycznie to blokada jest przy damperze.  Co do indeksowania to wiem że zrobili to w DUAIR, W UNAIR musiał bym sprawdzić.  Serwis nie jest trudno zrobić, a części zacząłem powoli sprowadzać. Co do porad itp. dot. serwisów damperów to także polecam 2 osoby, myśle że ci pomogą

 

1. https://www.facebook.com/[reklama-bez-zgody]/?fref=ts

2. https://www.facebook.com/profile.php?id=100000921719004&fref=ts

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierz tego Suntoura. Dobry stosunek jakości do ceny. Jak chcesz coś lepszego to Monarch RL (niestety bez blokady na kierownicy) Za 500 PLN mozesz kupić używkę + serwis 130 PLN. RS ARIO to sprzęt podobnej jakiości co masz.

Pamiętaj, że najprawdopodobniej nie użyjesz nowego dampera w innej ramie, bo jest kilka opcji rozmarów stąd nieraz nie warto wymieniać dampera, tylko dopłacić do nowej ramy z damperem w komplecie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierz tego Suntoura. Dobry stosunek jakości do ceny. Jak chcesz coś lepszego to Monarch RL (niestety bez blokady na kierownicy) Za 500 PLN mozesz kupić używkę + serwis 130 PLN. Pamiętaj, że najprawdopodobniej nie użyjesz nowego dampera w innej ramie, bo jest kilka opcji rozmarów stąd nieraz nie warto wymieniać dampera, tylko dopłacić do nowej ramy z damperem w komplecie :-)

Rozmiarówka to nie problem, ale dopasowanie zaworowania (odpowiedni index) by to razem działało dobrze :)

Pytanie moje było nieco w innym temacie, a mianowicie czy odczuje różnicę przy założeniu, że mój obecny damper działa dobrze (czy różnica będzie warta tych 600-700 PLN dopłaty)

 

 

wysłane z Z3compact

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Odnośnie dampera, ważniejsze czy suntour czy rs jest charakterystyka zawiasu rami i fakt, by dany damper do niej pasował. Inaczej nawet najlepszy damper będzie pracował po prostu źle.

 

Przykład - rama ma charakter mocno progresywny, jeżeli wstawimy damper tak zestrojony, czyli np ze sporymi wartościami tłumienia początkowego, to się okaże ze ustawimy sag 20% a on będzie sztywny jak kołek dębowy. z kolei jakiś rozsądny komfort zacznie się od sagu 30-50% .... przy damperze 165mm ... no słabo.

 

Trzeba tez dodać że sama waga ridera dużo tutaj znaczy. Oczywiście można kupić damper z tak szerokimi regulacjami ze da sie to ogarnąć raz dwa, ale one są drogie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...