Skocz do zawartości

[hamulce v-brake] regulacja, miękka linka


outy

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 

 

Mam taki problem z regulacją tylnego hamulca v-brake. Hamuje, ale słabo, trzeba bardzo mocno docisnąć i nawet wtedy przy dużej prędkości koło potrafi się lekko ślizgać.

 

Na rowerze głównie w czasie jazdy robię manuala i wheeli, potrzebuje aby koło blokowało się całkowicie po naciśnięciu hamulca 1-2 palcami.

 

-klocki mają odstęp ok 2mm od rawki/obręczy

-linka nowa, wymieniona na jakąś teflonową i nasmarowana

-obręcz odtłuszczona

-klocki zmatowione papierem

 

Koło dalej nie hamuje ostro.

 

Przy czym, gdy zaciskam klamkę z maksymalnym oporem to czuć jakby linka była "elastyczna", wrażenie jakby linka mogła się jeszcze mocniej poddać. Z przodu mam oryginalne 10 letnie hamulce i klocki i tam jak zacisnę klamkę to w pewnym momencie jest opór jak beton, dalej nie pójdzie. Z tyłu za to przy max zaciśnięciu czuje jakbym jeszcze mógł bardzie dociskać ale nie pomoże to w hamowaniu. Tylko nie wiem czy ta różnica nie wynika też z tego, że z przodu linka jest krótka itp.

 

Co można poprawić, aby te hamulce hamowały ostro?

 

 Linki już raczej mocniej nie naciągnę bo zacznie z jednej strony dociskać klocek do tarczy.

 

Klocki są w miarę nowe, marki Shimano, tylne szczęki też były wymieniane z 2-3 lata temu, też marki Shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś w stanie dociągnąć klamkę do chwytu? Jeśli tak tzn., że klocki są nadal zbyt daleko od obręczy tym bardziej, że 2 mm to jest nie mało. Jeśli jeden klocek jest bliżej obręczy niż drugi to trzeba podregulować śrubami od naciągu sprężyny przy ramionach hamulca. Oczywiście obręcz musi być prosta.

 

Linek się nie smaruje, bo tylko syf łapią przez to - od tego jest teflon.

 

PS. Oczywiście jeśli tak jak pisze kolega wyżej - masz zbyt wiotką (tanią) klamkę to nic nie poradzisz regulacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model klamek to Shimano ST-EF29-8R EZ-Fire, wygląda na to, że klamki są razem z manetkami. Model roweru to Scott YZ3 2005

Mam te klamki od 10-11lat, przejechałem tysiące km i do tej pory nie było problemu.

 

Jesteś w stanie dociągnąć klamkę do chwytu? Jeśli tak tzn., że klocki są nadal zbyt daleko od obręczy tym bardziej, że 2 mm to jest nie mało. Jeśli jeden klocek jest bliżej obręczy niż drugi to trzeba podregulować śrubami od naciągu sprężyny przy ramionach hamulca. Oczywiście obręcz musi być prosta.

 

Klamkę mogę maksymalnie dociągną do połowy odległości między klamką w spoczynku a kierownicą. Próbowałem coś jeszcze regulować tą manetką przy klamce ale też bez rezultatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klocki ten sam model na obu kołach?Może nie przylegają idealnie całą płaszczyzną do obręczy?

 

 

Z tyłu wymieniałem juz 2 albo 3 razy klocki, regulowałem wiele razy, ale do tej pory nie było takiego problemu z hamowaniem. Przylegają w całości, ale jak zacisnę na maks klamkę i próbuje pchać to koło się lekko porusza.

 

Na przednim kole są oryginalne od 10 lat. Przód mało używam i tam jeszcze poza lekką regulacją nie było potrzeby wymieniać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z regulacją był już chyba przed, linkę wymieniłem, bo z tego co czytałem w necie problem z regulacją mógł wynikac z tego, że stara pordzewiała linka gdzies po drodze stawiała opór etc.

 

Posprawdzałem przy rowerze i wygląda to tak:

 

Klamki: Shimano ST-EF29-8R

Szczęki i klocki: Shimano br m 431 RY41M

 

klamki i szczeki są metalowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym czyściłeś obręcz? Jak benzyną lub naftą, to jeszcze raz umyj np. płynem do mycia naczyń.

Pod jakim kątem są ramiona hamulca jak jest zaciśnięty? Mniej więcej równolegle do siebie, czy tworzą "daszek"? W drugim przypadku sprawdź jak są ustawione podkładki przy klockach, tą grubszą daj od strony obręczy. Z tego co pamiętam najlepsza skuteczność była przy równoległych ramionach lub lekko rozchylonych.

 

Warto też sprawdzić czy klocki równo dochodzą do obręczy i czy przy zaciskaniu przypadkiem koło się nie przesuwa, a klocki nie schodzą z właściwej pozycji.

 

Skoro wcześniej problemów nie było, to raczej problemów z wiotkością klamki i ramy nie ma, ale warto sprawdzić czy gdzieś materiał się nie poddał po tylu latach. Czyli zaciskasz hamulec i pompujesz obserwując czy klamka i obejma się nie wyginają, tak samo czy rama i piwoty nie stały się wiotkie. Można też przyjrzeć się czy nie ma jakichś pęknięć.

Ale to opcja jakby coś mocno poszło nie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...