Skocz do zawartości

[Manitou BLACK 2005] Brudne, olejowe ślady na lewej goleni


godzinilla

Rekomendowane odpowiedzi

Hej. Mój Manitou znowu ma jakiś problem. Nie tak dawno temu był na pełnym przeglądzie który wykazał, że jego stanowi technicznemu nie można nic zarzucić. Między czasie był na poprawkach (w tym samym serwisie), ponieważ ciekł z niego olej z pokrętła regulacji odbicia na prawej goleni.

 

Aktualnie już od dłuższego czasu zmagam się z ciągle upapraną lewą golenią (tą z komorą powietrzną, w tym modelu z górnym zaworem) i już nie wiem czy jest to brud/kurz odprowadzany z zewnątrz/z wewnątrz przez uszczelkę czy co... Ślady sa tylko z przodu (i tylko na tej goleni). Poniżej śladów widać też przezroczysty, mokry filtr olejowy (przynajmniej tak bym to nazwał). Jeżdżę w 99% po asfalcie w mieście. Pod poniższym odnośnikiem zdjęcia do oceny.

 

https://goo.gl/photos/LMhUJHyP3Xc2AyiL8

Edytowane przez godzinilla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jest możliwe, że to przez zbyt duże ciśnienie w komorze powietrznej dzieją się takie cuda? U mnie jest na granicy, albo nawet ponad, którą deklaruje Manitou (ale nie do tego konkretnego modelu, ale ogólnie do ich amortyzatorów - 120 PSI), ważę prawie 100 kg więc musi być mocniej dobity. Tylko - z drugiej strony - widziałem dzisiaj delikatny ślad na prawej goleni - tą z blokadą -, a tam przecież żadnego ciśnienia nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pewnie uszczelki są jeszcze oryginalne jak ciekną, ja w 12 letnim skarebie miałem jeszcze zainstalowane fabryczne i nic nie puszczały, ale u ciebie jak widać najwyższy czas na wymianę- to nie jest ogromny wydatek, a jak nic się nie będzie wydostawać to przy okazji żaden syfonu się do środka nie dostanie ;)

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie tak zrobię, z wyłączonym nie będę jeździł. Cenowo tak o, bo uszczelki 100 PLN, za robotę pewnie z 50, a już w tym roku (w zasadzie nie dawno) wydałem 80 PLN na "pełen przegląd" - jak widać nie do końca był taki pełen. Chyba, że tego nie widać gołym okiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelki bez problemu możesz wymienić sam, wyjmujesz lagi górne z dolnych po odkręceniu srób, podważasz stare uszczelki, wciskasz nowe i po kłopocie.

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

 

Jest dobry poradnik krok po kroku, co prawda od skareba, ale budowa ta sama.

Edytowane przez piciu256
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelki bez problemu możesz wymienić sam, wyjmujesz lagi górne z dolnych po odkręceniu srób, podważasz stare uszczelki, wciskasz nowe i po kłopocie.

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

 

Jest dobry poradnik krok po kroku, co prawda od skareba, ale budowa ta sama.

 

A co z wymianą/dolewką oleju w obu komorach? Przy tłumiku i blokadzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ee dolewanie samochodowego oleju to chyba nie najlepszy pomysł, no ale rozważę tą opcję i niedługo się za to zabiorę.

 

A tak informacyjnie, to jakich zachowań można spodziewać się po amortyzatorze tego typu, który działał na zbyt wysokim ciśnieniu w goleniach i uległy w nim uszkodzeniu jakieś (no właśnie, które) uszczelki? Poza wątkowym brudzeniem goleni nie zauważyłem, aby nie działał prawidłowo (na tyle ile się orientuję - blokada działa, regulacja odbicia działa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ma się stać od samochodowego? Olej to olej, a w goleniach dolnych ma tylko smarować, nawet manitou w którymś z manuali proponował używanie oleju silnikowego. ps. Wiele osób (w tym ja) używa samochodowego z powodzeniem, jak chcesz to użyj lepszego (syntetycznego) ale polsyntetyk też się sprawdza bo się tak często go wymienia, i do tego pracuje lekko że nie ma szans się zużyć.

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem, że aby wykonać wymianę uszczelek, z poniższego poradnika o którym wspominałeś:

 

http://mtbikes.pl/artykuly/warsztat/serwis-amortyzatora-manitou-skareb-comp-air-2005-r-z-tlumieniem-tpc/

 

Mam wykonać punkty 1 - 12 oraz 25 - 33? Czyli rozebrać, wymienić, złożyć, dolać oleju od dołu? Golenie górne są układem w pełni zamkniętym? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10W40 albo 15W40 do goleni oraz do nasączenia gąbki w uszczelkach? Kurde, ja myślałem, że to trzeba rozebrać wszystko :D To w takim razie chyba wezmę się za tą robotę, bo wygląda na banalnie prostą ;) Innych problemów nie odnotowuję, tylko uszczelki ;)

 

A jakby tak dolać bardziej lepkiego oleju? Może wtedy nie będzie przepuszczany przez uszczelki? Bo olej koniecznie musi być w środku, prawda?

 

Rozumiem też, że całe powietrze, które utrzymuje układ przy odpowiedniej pracy znajduje się wewnątrz górnej, lewej goleni i nie ma bezpośredniego wpływu na wnętrze goleni dolnych?

Edytowane przez godzinilla
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ciśnienie nie powinno wewnątrz goleni dolnych wyższe niż atmosferyczne, ew. małe nad/pod ciśnienie nie oznacza jeszcze uszkodzenia, ale u ciebie z racji że uszczelki nie są w 100% szczelne to nie spodziewałbym się żadnego ciśnienia na dole.

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

 

Bardziej lepki olej to do komory powietrznej, na dole olej ma być rozchlapywany po goleniach, ale nie ma być jak woda ;)

Edytowane przez piciu256
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Rozbebrałem dzisiaj amortyzator. Moim zdaniem uszczelki jak i gąbki wyglądają ok, w obu goleniach gąbeczki były nie równo ułożone (od przodu, czyli tam, gdzie były ślady) więc być może to było przyczyną "wycieków". Załączam zdjęcia jak to wygląda.

 

Druga sprawa jest taka, że nie wiem jak go złożyć :D Dlatego proszę o rozeznanie. Przy okazji wymieniłem dolny oring w komorze z tłumikiem, był pęknięty - ale też nie wiem czy założyłem go w dobrym miejscu. Wypadła mi jeszcze ta aluminiowa podkładka - wypadła jako pierwsza gdy wyciągnąłem golenie, więc musiała być na samym dole - tylko czy ona jest od zestawu? Na lewej goleni (komora powietrzna) nie ma tej grubej, gumowej części/uszczelki - została w goleniach dolnych, spróbuje ją wyciągnąć przed montażem.

 

Proszę również zwrócić uwagę na to, jak mocno rusza się "bolec" mocowania komory powietrznej do goleni dolnych - załączony film. Czy to normalne?

 

https://drive.google.com/folderview?id=0B1r_UCF51NYFOFpORDVlUndhdEU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amortyzator złożony:

 

- nowy oring pozostał na miejscu ze zdjęć (brak wycieków, więc raczej to jego miejsce - brałem też pod uwagę to wgłębienie widoczne powyżej),

- aluminiowej podkładki nie zakładałem (tak, była w miejscu widocznym na zdjęciu - wnioskuję tak po śladach na tym grubym, plastikowo-gumowym elemencie z lewej lagi, gdzie podkładki nie było i na wspomnianym elemencie, od spodu, widoczne były ślady wzmocnień konstrukcji z wnętrza dolnej, lewej lagi),

- w dolne lagi wlałem olej Castrol Magnatec 10W40 (półsyntetyk), po 16 ml na stronę.

 

Jak na razie wszystko pracuje bez zarzutu, wycieków oleju brak - zarówno od dołu jak i od góry, damper i blokada działają. Może to efekt placebo, ale odczułem lżejszą pracę. Czas pokaże jak będzie dalej :)

 

Opinia odnośnie luzu w lewej goleni (pokazanego na wideo) będzie mile widziana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...