Skocz do zawartości

[Kompendium] Kompatybilność napędów do 11s


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Kłaniam,

 

To może taki mały Blast from the Past...

 

jak wyglada kompatybilność 9-cio rzędowych, szosowych klamkomanetek Sz z ichnimi 9-cio rzedowymi zmieniarkami MTB?

 

Taki, tani projekt 1x9, utylizujący zalegające klamoty chodzi mi po głowie...

 

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkie pytanie.

 

Tyłrzutki SH dyna-sys banglają ze zmieniarkami Sram 8-9rz z racji zbliżonego ciągu linki. A czy przerzutka Srama na 8s zabangla z manetką SH dyna-sys?

 

Tak żeby mieć 10s w połączeniu manetki Shimano i przerzutki Srama.

 

Teoretycznie działać powinno, ale pytam Kolegów, którzy takie coś stosują :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ogromny problem z ustawieniem przedniej przerzutki. Przy probie ustawienia zakresu dolnego - trze. Przy wrzuceniu na wyzszy - trze. Krecenie srubkami nie pomaga. Czy wina lezy po stronie lancucha? Czy jego wymiana zalatwi sprawe?

 

Kaseta 8 rzedow, tylna przerzutka alivio rd- m 410, przod korba fc tx 70/71, lancuch pewnie 8 rzedowy, przerzutka przod deore fd m530.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. 8rz jest minimalnie szerszy od 9rz, a więc wymagał by szerszego prowadnika/klatki. Spokojnie, wyreguluj tak, by tarło w położeniu z którego najrzadziej lub wcale nie korzystasz. 

Możesz też pokombinować z łańcuchem 9rz, ale nie ma gwarancji, że wszystko inne będzie gites.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzebie od 3 dni po necie i czytam wszystko na temat linii łańcucha. Kilka ciekawych informacji wyczytałem. 

Korby systemu 11s Shimano mają linię łańcucha uwaga: od 48,8 do 53mm. W pierwszym poście tematu autor pisze:

 

- kaseta ma identyczną szerokość jak 10 rzędowe shimano ( pomiar dokonywane na CS M771)

 

 

Jest to niekompletna odpowiedź. Owszem, wchodzą na tej samej szerokości bębenek, ale odległości pomiędzy najmniejszą a największą koronką są różne:

Co to oznacza? Zmieniła się linia łańcucha na kasecie, konkretnie to zmniejszyła do ok. 44mm. Trzeba by dokładnie zmierzyć. Mowa oczywiście o standardowych piastach MTB 135mm. Zauważmy zatem, że na korbach mamy 50 i 53mm, a na kasecie z tą tradycyjną piastą o ok. 6 do 9mm mniej. Co to oznacza w praktyce? Samoczynne spadanie łańcucha na mniejszy tryb podczas kręcenia do tyłu korbami. I tak się właśnie dzieje, łańcuch spada o 2/3 koronki gdy znajduje się na zębatce 40/42z. 

Rodzi się zatem pytanie, dla czego Shimano zrobiło coś takiego, przecież ideał powinien wyglądać tak:

centreline-chain-alignment.jpg

Zrobiono tak, bo Shimano (SRAM także) wybiegło w przyszłość, zrobiono napęd dla szerszych piast tylnego koła, dla piast 148mm gdzie linia łańcucha kasety została poszerzona do 52mm. Dopiero 148mm piasty na kole 29" daje tę samą sztywność koła, co 135mm na kole 26".

Jak zatem widać, ci którzy zakładają nowy system 11rz do swoich starych ram pod piastę 135mm, mają skopaną linię łańcucha, jeżdżą na niesamowitym przekosie, niszczą tym samym napęd i mają problemy ze spadaniem łańcucha podczas kręcenia do tyłu. 

Można oczywiście temu zaradzić, wystarczy podłożyć pod zębatki korby kilku mm podkładki, by poprawić linię łańcucha korby. No, ale czy są kominki które przyjmą 5mm dodatkowej podkładki?

Prawda jest taka, przechodząc na 11rz należy zadbać także o ramę przystosowaną do szerokich piast tylnego koła.

 

PS. Przeglądam dalej i widzę oferty sklepów gdzie te same korby występują w kilku rozmiarach linii łańcucha:

53mm: IFCM8000BEXX

50mm: IFCM8000EXX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Arni, gdybyś łaskawie poczytał i zapamiętał to co było tu już pisane to przypomnę tylko, że papier papierem a rzeczywistość bywa słodsza.
Kompletna grupa GX z piastami boost i ramą dostosowaną do nowego systemu (w tym korba z offsetem) NIC nie zmienia w łańcuch spada nadal podczas kręcenia w tył. Jak spadał tak spada nadal (i można o tym przeczytać w wielu miejscach) Zaraz wychodzę z domu ale jutro mogę nakręcić i tu wrzucić dla niedowiarków.

A tak przy okazji o czym pewnie każdy już wie - SRAM zszedł z 11s niżej do NXa ze słodką 540 gramową kasetą 11-42 (tu szyderczy śmiech "ha ha ha")
A cały wątek zaraz zejdzie o oczko niżej po pokazaniu sram eagle :D (podobno w marcu tego roku)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Arni, gdybyś łaskawie poczytał i zapamiętał to co było tu już pisane to przypomnę tylko, że papier papierem a rzeczywistość bywa słodsza.

A czy ktoś pisał o linii łańcucha i różnych korbach? Czy ta rzeczywistość nie jest efektem złego doboru korb=ustawienia linii łańcucha?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Bez względu czy ktoś pisał czy nie odniosłem się tylko do konkluzji wynikającej z Twojej wypowiedzi - boost czy też piasta 148mm i właściwa linia łańcucha nie likwiduje efektu spadanie  (w przypadku srama ale w shimano podobno jest tak samo)
Jak dobrze pokazał to na swoim przykładzie banless - linia łańcucha to jedno a dobrze wyprofilowane zęby utrudniające spadanie to drugie ;)

peace
D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak, bo akurat mam je w domu pod nosem :)
jak chcesz - na priva mogę Ci nawet zdjęcie podesłać... (ale to potem, jutro rano)

Po za tym bez względu czy shimano planuje (a podobno jednak/na szczęście planuje) wejście w 148mm to świadome budowanie już teraz xt-11s na zwykłej piaście (a tak przecież zrobili i podnieśli to do rangi "sukcesu") jest albo ich paskudnym żartem wobec nas albo coś jest nie haloo.
Sram w nowej NX 1x11 też proponuje kasetę na zwykły bębenek (stąd 11-42). Czy wierzą w to, że już za rok wszystkie budżetowe rowery (a takie jest przeznaczenie NXa)? Nie sądzę.

Ps: dla przypomnienia tylko - system boost oparty na 148piastach i korbach z nową linią łańcucha w założeniach srama i treka miał być rozwiązaniem na bolączki opon 27/29+ i krótkich ogonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, poczekam.

 

PS.

Na szybko, nie mając tego sprzętu w ręku policzyłem. Kaseta 11rz Shimano wyższa od 9/10rz o powiedzmy 4mm, razem ~40mm, piasta 135mm. To daje LŁ ok. 42,5mm. Jest to wyznacznik środka kasety. Zważywszy, że kaseta od tego środka do skrajnych koronek jest szersza o dodatkowe 2mm powoduje, że łańcuch idzie pod większym kątem niż w 9 i 10rz. Dodając do tego LŁ korby = 50 mamy przekos okrutnie wielki (~7mm), a jak ktoś dał korbę 53mm to ma niezgodność LŁ ok. 10mm. Czy to nie ma powodować spadania? O ile mogłem się pomylić, o 1mm?

W mojej korbie 9rz SLX fabryczna LŁ wynosi 46,8mm, a kasety 45mm. Różnica ok. 2mm, a nie 7 czy 10. Już korby 10rz są pod tym względem lepsze.

Więcej, te LŁ korby 2rz liczone jest od środka pomiędzy zębatkami. Mając łańcuch na blacie dochodzi dodatkowe 4mm zwiększające przekos. To nie ma prawa nie spadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam:

- korbę z napędu 2x10 FSA 27/39z oraz manetki XT M8000 11s

Wymyśliłem, że optymalne dla mnie (pod względem przełożeń oraz wydatków ;-) będzie dokupienie :

  • przerzutka tył RD-M8000 SGS
  • przerzutka przód  XT FD-M786 Down Swing 38-44T direct mount
  • kaseta CS-M8000 11s 11-42T
  • Łańcuch CN-HG700

Poproszę o opinię czy ma to szanse działać  poprawnie + ewentualne inne propozycje

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...