Skocz do zawartości

[manitou R7] zmiana wysokości i skoku


wickermann

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam możliwość kupna ww amortyzatora w wersji skoku 100mm. Jednak chciałbym jednocześnie obniżyć jego wysokość, ale zachować skok :)

Z tego, co widziałem na forum, wysokość można obniżyć, dając plastikową tulejkę nad sprężynę negatywną.

Jeśli dobrze rozumiem (nie miałem tego amorka osobiście w rękach), lagi są bardziej wciągnięte w dół, ale plastikowy pręt kompresji zostaje jak był.

Efektem jest obniżenie wysokości, ale i zmniejszenie skoku.

 

Teraz moje pytanie - gdybym dał tulejkę 2 cm nad sprężyną negatywną, a jednocześnie skróciłbym ten plastikowy pręt kompresji od strony tłoczka o te 2 cm (lub wymienił na wersję krótszą, np. z amorka o skoku 80 mm), zachowałbym skok i obniżyłbym jednocześnie wysokość całości?

 

Drugie pytanie - ile jest miejsca między tłumikami w drugiej goleni, inaczej mówiąc, ile można obniżać skok przez wciąganie lag do środka podkładkami, żeby tłumiki się ze sobą nie zderzyły?

Edytowane przez Maniak
2b
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Teraz moje pytanie - gdybym dał tulejkę 2 cm nad sprężyną negatywną, a jednocześnie skróciłbym ten plastikowy pręt kompresji od strony tłoczka o te 2 cm (lub wymienił na wersję krótszą, np. z amorka o skoku 80 mm), zachowałbym skok i obniżyłbym jednocześnie wysokość całości?
Nie. Nie zachowasz skoku obniżając jednocześnie wysokość całości. Z prostej przyczyny wysokość całkowita to golenie dolne + golenie górne + korona. Zmiany wprowadzane wewnątrz amortyzatora (bardziej lub mniej prawidłowe) zmienią jedyne skok a nie zmienią wysokość goleni dolnych czy korony (co musiałbyś zrobić chcąc zachować skok)


Tak na marginesie to Mańek jest jednym z niższych amortyzatorów na rynku i nie widzę powodu by przy nim szperać. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew.

Abstrahując od prawidłowości lub nieprawidłowości - w moim Drake'u oring na goleni górnej przy maksymalnymm ugięciu zatrzymuje się 2,5 cm od korony.

Rozumiem, że w takim przypadku można próbować obniżać golenie o np. o 1 cm, bo zostaje jeszcze margines (mówię o maksymalnym ugięciu z dobiciem),

 

Ile w takim razie zostaje w R7 między koroną a uszczelkami przy maksymalnym ugięciu ? W mańkach ta odległość jest chyba stosunkowo duża ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W R7 zostaje 2cm. Przykładowo w modelu 80mm lagi wystają na 100-105mm. 

Czy da się zachowac skok zmniejszając wysokość amortyzatora? Tylko trochę. Dajesz tuleję nad sprężyną i skracasz plastikową tuleję na samym dole amortyzatora (ogranicznik przed dobiciem, powiedzmy, że o 1cm możesz to skrócić). Uzyskasz w efekcie 90mm skoku przy wysokości odpowiadającej modelowi 80mm. SAG delikatnie zwiększysz i powinno być w porządku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio widziałem na alledrogo Manitou Marvel Comp w wersji 120 mm skoku, ale pod koła 27,5".

 

Zacząłem się więc nad nim zastanawiać - dołączoną do niego tulejką redukcyjną 2 cm można obniżyć jego skok o 20 mm i wtedy jest wyższy od mojego Drake'a o 18 mm, mając skok 100mm.

Idziemy dalej - dodając jeszcze jedną tulejkę 1 cm, uzyskuję obniżenie wysokości o 10 mm. Ponieważ ograniczam w ten sposób skok (lagi mniej wychodzą w górę), chciałbym to naprawić. Powiedzmy zamiast plastikowego odbojnika na dnie goleni daję gumę niższą o te 5 mm, coby lagi mogły wejść głębiej.

 

Efekt - Manitou Marvel o skoku 95 mm niższy o 30 mm. Przy maksymalnym ugięciu odległość korony od uszczelek zmniejsza się o te 5 mm, czyli z oryginalnych 18 mm do 13 mm.

 

Wysokość amortyzatora po tym obniżeniu jest 8mm za duża w porównaniu do tego, co chciałbym osiągnąć, myślę, że odpowiednio dobrany SAG, np. 25 mm pozwoli to zniwelować.

 

Pytanie, czy montowanie wersji amorka 27,5" pod koło 26" może mieć jakieś negatywne konsekwencje. Podkowa będzie wyżej o te 18 mm, ale czy to ma jakiś wpływ na cokolwiek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Drake ustawiony na 100mm powinien pracować takim skokiem, czyli golenie chowają się praktycznie całe

Nie. Absolutnie nie. W MAnitou golenie górne są zawsze nieco dłuższe niż skok, a większość Manitou nie pracuje zakładanym skokiem ( Drake 100 max 95 mm ugięcia, Minute 120- max 110 mm ugięcia).

Cały czas nie ogarniam idei zmniejszania wysokości amorka przy zachowaniu skoku. Jest jakaś przesłanka do tego pomysłu? Obawa przed zmianą geometrii? Wysokość kokpitu?

 

 

Pytanie, czy montowanie wersji amorka 27,5" pod koło 26" może mieć jakieś negatywne konsekwencje. Podkowa będzie wyżej o te 18 mm, ale czy to ma jakiś wpływ na cokolwiek ?

Amorki pod 27,5 różnią się od amorków 26" nie tylko wysokością ale i offsetem koła co będzie miało wpływ na prowadzenie się roweru. Jeśli zmniejszysz skok w amorku o skoku 120 zaprojektowanym pod 27,5 " to i tak będzie on wyższy niż ten sam amorek pod koło 26".

Dla przykładu Marvel 100mm ,rura taper pod 26" ma wysokość 472 mm oraz offset 41,2, a Marvel 100 pod 27,5 ma wysokość 496,5 mm oraz offset 44.

Pomijam już,że nie wiadomo ,jaki wpływ będą miały Twoje kombinacje na pracę amorka, a szczególnie elementów komory powietrznej . Podejrzewam też,że będziesz musiał skorygować poziom oleju w tłumiku ,aby zachować charakterystykę pracy ( poziom oleju będzie wyższy niż zakładany) .

IMO to lekko poroniony pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Absolutnie nie. W MAnitou golenie górne są zawsze nieco dłuższe niż skok, a większość Manitou nie pracuje zakładanym skokiem ( Drake 100 max 95 mm ugięcia, Minute 120- max 110 mm ugięcia).

Cały czas nie ogarniam idei zmniejszania wysokości amorka przy zachowaniu skoku. Jest jakaś przesłanka do tego pomysłu? Obawa przed zmianą geometrii? Wysokość kokpitu?

 

 

Amorki pod 27,5 różnią się od amorków 26" nie tylko wysokością ale i offsetem koła co będzie miało wpływ na prowadzenie się roweru. Jeśli zmniejszysz skok w amorku o skoku 120 zaprojektowanym pod 27,5 " to i tak będzie on wyższy niż ten sam amorek pod koło 26".

Dla przykładu Marvel 100mm ,rura taper pod 26" ma wysokość 472 mm oraz offset 41,2, a Marvel 100 pod 27,5 ma wysokość 496,5 mm oraz offset 44.

Pomijam już,że nie wiadomo ,jaki wpływ będą miały Twoje kombinacje na pracę amorka, a szczególnie elementów komory powietrznej . Podejrzewam też,że będziesz musiał skorygować poziom oleju w tłumiku ,aby zachować charakterystykę pracy ( poziom oleju będzie wyższy niż zakładany) .

IMO to lekko poroniony pomysł.

 

Jest "przesłanka" , kolo ma za małą ramę, jeżdżącą nerwowo, i kombinuje jak wstawić do niej wyższy amor, jedna zła decyzja (nieprzemyślany zakup ramy) pociąga następną nieprzemyślaną, nie ma to jak kopać się z koniem :teehee:

 

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekonaliście mnie, poszukam czegoś dedykowanego.

No niestety, wybór ramy był bardzo przemyślany, tylko przemyślany źle.

Krótkie ramy nie zalegają niestety w sklepach do wyboru do koloru, tak żeby można było sobie przebierać z prostego powodu - mało kto je chce kupować.

 

Edytowane przez wickermann
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...