Skocz do zawartości

[Korba] Shimano Acera FC-M361 (Test zakończony)


panzer39

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przedmiotem testu jest korba Shimano Acera FC-M361. Test został opisany na podstawie notatek prowadzonych w trakcie eksploatacji roweru.

Przedmiot: korba Shimano Acera Front Crankset - Model 361, technologia zębatek HyperDrive, mocowanie na kwadrat
Zakres: 22-32-42
Cena: 125 zł w sklepie stacjonarnym
Poprzednia: Miranda 22-32-42, model nieznany, kwadrat
Następna: Alivio FC-M410 22-32-42 (obecnie 28-36-42), kwadrat
Warunki eksploatacji:
Nawierzchnia: 30% równy asfalt, 40% uszkodzony asfalt, 20% szuter, 10% lekki teren
Pogoda: 55% sucho, 30% deszcz, 15% śnieg
Okres eksploatacji: wrzesień 2009 - grudzień 2014

Pierwsze wrażenie organoleptyczne: pozytywne, korba rozbieralna, jakość wykonania zadowalająca, zębatki grube i sztywne, ramiona twarde i sztywne, malowanie estetyczne i dokładne.
Pierwsze wrażenie z jazdy: pozytywne. Ramiona sztywne, tarcze równe, korba dobrze wyważona.

0 km - montaż korby bezproblemowy, dołączony smar stały znalazł zastosowanie na gwintach i kwadracie, ramiona przykręcono śrubami imbusowymi z kołnierzami z tworzywa, zakupionymi osobno. Do blatu dokręcono nieoryginalną, ażurową osłonę z tworzywa, zakupioną osobno. Planowany przebieg: 5000 km.
200 km - widoczne ślady eksploatacji w postaci utraty farby na zębach. Pojawiają sie pierwsze rysy na ramionach, spowodowane ocieraniem podeszw butów o ramiona korby. Brak oznak zużycia materiału.
2000 km - znaczny ubytek farby na ramionach, brak oznak zużycia zębatek.
3540 km - mocne uderzenie korbą o kamień na asfalcie, pęknięcie zębatki 22T, wygięcie zębatki 32T.
3565 km - spawanie zębatki 22T, szlifowanie i polerowanie spawu, malowanie farbą Cynkal i lakierem samochodowym Fiat. Prostowanie w imadle trybu 32T.
5000 km - niewielkie ślady korozji na wszystkich zębatkach, najmniejsze na dokładnie zabezpieczonym i pomalowanym trybie 22T. Korba zaczyna tracić sztywność.
5230 km - wymiana łańcucha na nowy HG-40. Łańcuch przeskakuje na wszystkich trybach.
5231 km - szlifowanie wewnętrznej krawędzi zębów wielonarzędziem modelarskim z kamieniem diamentowym. Korba przyjmuje nowy łańcuch HG-40.
7550 km - korba w krótkim czasie straciła sztywność w stopniu uniemożliwiającym zmianę przełożeń. Koniec eksploatacji.

Podsumowanie: bardzo udany produkt za przystępną cenę. Sprawdziła się na asfalcie i na drogach nieutwardzonych, przekroczyła zakładany okres eksploatacji. Zębatki wykonane prawdopodobnie ze stali Cro-Mo, naprawialne w każdym warsztacie, brak problemów z korozją. Korba wykazuje postępującą utratę sztywności, prawdopodobnie wynikającą z niskiej jakości stopu aluminium i zmęczenia materiału.

Plusy:
+ cena
+ wytrzymałość stalowych zębatek
+ rozbieralność
Minusy:
- niska jakość powłoki lakierniczej
- niska jakość stopu aluminium ramion

Edytowane przez panzer39
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Czytam ze zdziwieniem Twój szczegółowy (za co dziękuję) opis i jestem zaskoczony, że po 7500 km (większości asfalt) korba nadaje się do wymiany. Ja na swojej Alivio M411 48/38/28T mam już 10000 km i nadal, pomimo widocznego zużycia wyciągam na asfalcie na spokojnie 26 km/h swoim Unibike Expedition bez żadnych problemów - a jest to kobyłka, która z zamontowanymi sakwami ma "masę startową" ok. 25kg.

Edytowane przez Przemyslaw1989
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...