Skocz do zawartości

[piasta TORPEDO] w kole przednim :)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, teraz interesuje mnie możliwość instalacji piasty torpedo do przedniego koła. Wiem, że to co napisałem prosi się o spojrzenie typu - czy Ty człowieku nie  upadłeś czasem na głowę :), ale mój wynalazek łamie "trochę" konwencjonalne korzystanie z roweru. Mianowicie, w mojej konstrukcji będę chciał wykorzystać przednie koło jako koło napędowe oraz skrętne. Napęd nie będzie przenoszony przez żadne łańcuchy, tylko jak w monocyklu bezpośrednio przez pedały na oś koła, jednocześnie będę mógł wykonywać skręty wykorzystując do tego nogi oraz co jest bardzo ważne, hamować na zasadzie kontry, czyli tak jak w piaście typu TORPEDO. W zasadzie można by moje pytanie skrócić do tego, czy istnieje coś takiego jak piasta TORPEDO dla monocykli? wtedy taki monocykl, mógłbym prawie cały wykorzystać do mojej konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy pomysł. Tutaj znalazłem coś na ten temat - http://www.bikeforums.net/alt-bike-culture/332116-front-coaster-brake.html. Podobno w latach 30-tych produkowano takie wynalazki i czasami pojawiają się na ebayu po oczywiście "odpowiednich" cenach ze względu na swoją rzadkość. Największym problemem jest uruchomienie hamulca w takiej piaście - odpada łańcuch, więc może ręcznie (jakiś lewarek)?

Edytowane przez tompot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pomysł jest...

 

Jedyny problem to kwestia widelca z odpowiednim rozstawem. Także bedziesz musiał wymyśleć w jaki sposób zablokować kontrę w torpedzie tak abyś mógł używać jej właściwości hamulcowych.

 

Standardowe widelce maja rozstaw 100-110mm, piasta typu torpedo 120? O ile widelec jest stalowy można go troche rozgiąć ale po centymetrze na stronie to juz trochu dużo...

 

Monocykl jako taki nie specjalnie sie nada, gdyz ciężko bedzie go zaadaptować jako koło przednie. W końcu ma on za zadanie być napedem i siedziskiem w jednym... Poza tym piasty unicyklowe są odrazu korbami, czyli mają gniazda korbowe (kwadrat, ISIS) które z kolei słabo współgraja z piastami.

 

Widelec od fatbajka z OLD135mm?

 

Powzwodzenia...

 

Szacunek...

I.

 

PS

 

Pytanie techniczne... Jak chcesz rozwiązać połączenie korby - kwadrat lub wielowypust - z osia koła - gwint 10mm?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak z ciekawości zapytam....jak miałby być przenoszony napęd z korby na "zębatkę" bo siedzę i myślę i nie bardzo sobie to potrafię wyobrazić. Znaczy wyobrażam sobie ale nie sądzę że da się to zrobić w "domowych warunkach. Widzę tam dość skomplikowane łożyskowanie :)

 

W zasadzie nie będzie przełożenia na zębatkę, będzie to działać dokładnie jak monocykl, tylko że piasta monocykla nie ma funkcji pozycji neutralnej oraz kontry w przeciwieństwie do torpedo. Wczoraj zamówiłem piastę torpedo, i będę teraz dorabiał jakieś przejścia aby móc osiągnąć właściwości monocykla tylko przy zachowaniu właściwości jakie zapewnia torpedo :).   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym sie tylko obawial, ze co chwila bedziesz sobie to kolo blokowal, a to zluzujesz nogi i Cie "wetnie" albo lekko sobie cofniesz i to samo; Nie wiem tez czy uda Ci sie to tak zaadaptowac, zeby kolo moglo sie swobodnie toczyc do tylu...

 

lepiej zrobic polaczenie "na ostro" jak w monocyklach ; mozesz wyregulowac opor poprzez dolozenie ciezarkow na obwodzie obreczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym sie tylko obawial, ze co chwila bedziesz sobie to kolo blokowal, a to zluzujesz nogi i Cie "wetnie" albo lekko sobie cofniesz i to samo; Nie wiem tez czy uda Ci sie to tak zaadaptowac, zeby kolo moglo sie swobodnie toczyc do tylu...

 

lepiej zrobic polaczenie "na ostro" jak w monocyklach ; mozesz wyregulowac opor poprzez dolozenie ciezarkow na obwodzie obreczy.

Znaczy się rower ten będzie w formie roweru poziomego, także będąc w pozycji poziomej będzie się to zupełnie inaczej zachowywać. Pojawia się inny problem, chcąc robić ramę, która będzie w zasadzie w formie dwóch widelców zapożyczonych od rowerów dawców oraz ramy zasadniczej w formie jednej rury w kształcie wydłużonej litery "V" łączącej oba widelce. Zastanawiam się czy przyjęta rura o wymiarze Dz x Dw = 38 x 30 wystarczy?   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A czy nie dałoby rady wywalić z torpedowej piasty tą podkładkę, na której montuje się zębatkę i zastąpić ją czymś możliwie cienkim i mocnym? Zębatka i tak nie będzie używana. Całoś powinna wtedy się zwęzić do jakichś 115 mm a to daje tylko 7,5 mm do odgięcia na piórach widelca. Można do tego jeszcze zeszlifować nieco zewnętrzne strony konusów. Co do montażu ramienia torpedo, można je zgiąć o 90° i koniec dopasować do rurki widelca (fakt, blacha gruba, ale po wymontowaniu tego ramienia można to nawet na kowadle zrobić).

Powodzenia! Fotorelacja będzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie dałoby rady wywalić z torpedowej piasty tą podkładkę, na której montuje się zębatkę i zastąpić ją czymś możliwie cienkim i mocnym? Zębatka i tak nie będzie używana. Całoś powinna wtedy się zwęzić do jakichś 115 mm a to daje tylko 7,5 mm do odgięcia na piórach widelca. Można do tego jeszcze zeszlifować nieco zewnętrzne strony konusów. Co do montażu ramienia torpedo, można je zgiąć o 90° i koniec dopasować do rurki widelca (fakt, blacha gruba, ale po wymontowaniu tego ramienia można to nawet na kowadle zrobić).

Powodzenia! Fotorelacja będzie?

Wielki dzięki za tak zaawansowane zaangażowanie, poraz pierwszy mam doczynienia z tak chętnie pomocny forum :).

Wracając do tematu, trochę się pozmieniało, torpedo jednak jest zbyt kłopotliwym rozwiązaniem, i jednak jest ryzyko tego, że przy hamowaniu torpedem z przodu będę się narażał na dynamiczne wahania koła. Jedno jest pewne, rozwiązanie na napęd przedniego koła w sposób bezpośredni, bez łańcucha, musi być. I tutaj przychodzi mi do głowy zakup monocykla, wywalenie siodła i wsadzenie takiej sztycy aby móc takim widelcem skręcać. Chciałbym to zacząć robić między świętami, dlatego tak gonie z częściami. na razie będzie to prototyp, i głównie zależy mi na tym aby móc zobaczyć czy moja wizja zadziała. To potem pójde krok dalej i będę robił więcej maszynowanych elementów, a nie robił składaka z części rowerowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...