rambolbambol Napisano 8 Października 2014 Udostępnij Napisano 8 Października 2014 (edytowane) [DIY] Przyrząd do prostowania haka przerzutki za 3zł Jakiś czas temu zaliczyłem rowerem karkołomną glebę. Od tego czasu zmiana biegów w rowerze to była czysta loteria. Wrzucenie niższego biegu wymagało siły a niższego szczęścia. Oddałem rower do serwisu, gdzie pan „serwisant” na oko wyprostował hak przerzutki, wyregulował napęd i skasował 30zł. Spodziewałem się, że użyje przyrządu do prostowania haka, ale takiego nie mieli. Było lepiej, ale cały czas źle. Postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce. Niestety wszelkie próby ustawienia prosto haka i wyregulowania napędu pogarszały pracę napędu. Byłem o krok od wydania 130zł na dedykowany przyrząd do prostowania haka przerzutki, aż znalazłem ten film:http://www.youtube.com/watch?v=WS2vd8N1Vos Czego potrzebujemy? - metrowy pręt stalowy gwintowany M8 - 6 nakrętek M8 (pod klucz 13) - 6 podkładek M8 średniej wielkości Całość wyniesie nas około 3zł Wszystko kupicie w markecie budowlanym lub sklepie metalowym. Pręt przecinamy na dwa kawałki o długości 43cm i 57cm. Nakręcamy nakrętki i podkładki, tak jak na załączonej wyżej fotografii. Aby podkładki się nie przemieszczały, dałem pomiędzy nie 2-3 zwoje taśmy klejącej. Demontujemy koło oraz przerzutkę i w ich miejsce montujemy nasz przyrząd. Ważne, aby pręt w haku przerzutki był mocno skręcony, bo nim będziemy prostować hak. Jak widać na fotografii, hak jest ewidentnie krzywy, bo nasze pręty nie są równoległe w żadnej z płaszczyzn. Przykładając siłę jak najbliżej haka, aby nie wygiąć przyrządu, doprowadzamy hak do stanu oczekiwanego. Oba pręty mają być równoległe w każdej z płaszczyzn. Nawet minimalne odchylenie jest bardzo dobrze widoczne. To olbrzymia zaleta względem dedykowanych przyrządów, które opierają się na założeniu, że mamy idealnie wycentrowane koło i prostą obręcz. Tu punktem odniesienia jest oś koła. Po złożeniu roweru i wyregulowaniu przerzutki, poprawa jest odczuwalna momentalnie. Zmiana biegów jest płynna, cicha i przyjemna. Śmiem stwierdzić, że moja Cobia nigdy tak dobrze nie zmieniała biegów. Byłem tak podekscytowany, że sprawdziłem jeszcze Waganta i Makroszrota tym przyrządem. Oba miały haki do prostowania. 3 zł dobrze zainwestowane! Pozdrawiam,Marcin ‘rambolbambol’ Edytowane 8 Października 2014 przez rambolbambol 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team safian Napisano 8 Października 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 8 Października 2014 Banalne i skuteczne w swojej prostocie, to lubię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheGie Napisano 8 Października 2014 Udostępnij Napisano 8 Października 2014 Potrzeba matką wynalazców !! Brawo rambolbambol Gdzie kupiłeś gwintowany pręt ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rambolbambol Napisano 8 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2014 Wszystko kupiłem w Castoramie. Całość wyniosła 3zł. W każdym sklepie metalowym lub markecie budowlanym dostaniesz potrzebne elementy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheGie Napisano 8 Października 2014 Udostępnij Napisano 8 Października 2014 Podczas prostowania, pręt nie odkształca się ? Zastanawiam się, czy warto by było zainwestować w twardszy pręt, ten z Castoramy pewnie "ciastowaty". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rambolbambol Napisano 8 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2014 (edytowane) To dobry, stalowy pręt, który sprężynuje, ale nie wygina sie. Jednakże polecam wyginać hak łapiąc krótszy pręt jak najbliżej haka. Można też posiłkować się jakimś kluczem francuskim, ale gięcie haka wymaga zadziwiająco niewielkiej siły i łatwo przedobrzyć. Pierwotnie szukałem prętu M10 z drobnym gwintem, który można by wkręcić bezpośrednio w hak. Stara oś piasty by sie nadawała, ale jest za krótka, żeby można było zobaczyć "równoległość" względem osi koła. Edytowane 8 Października 2014 przez rambolbambol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rodszyld69 Napisano 8 Października 2014 Udostępnij Napisano 8 Października 2014 A ja się męczyłem ze swoim hakiem. A tu taki prosty, tani i skuteczny wynalazek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 8 Października 2014 Udostępnij Napisano 8 Października 2014 Genialne ! jesli mozna zaproponowac drobne usprawnienie, to jako nakrętkę zewnętrzną przy haku mozna złożyc tzw nakrętkę do prętów gwintowanych (do podwieszeń), Jest dłuższa, ma ok 25 mm. Jak się da 2 szt jedna za drugą to mamy wygodny chwyt ręka przy prostowaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rambolbambol Napisano 8 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 8 Października 2014 No niby by można było taką nakrętkę dać, ale dołożenie dwóch takich nakrętek zwiększa budżet projektu prawie dwukrotnie Co do wygody chwytu, to naprawdę nie ma potrzeby czegokolwiek tu poprawiać. Hak gnie się dość łatwo. Można taśmą klejącą owinąć dolny pręt i też będzie dobrze. Jeśli jednak nie mamy wcale siły w łapach, to zwykły płaskownik z dziurką albo oczkowy klucz 10tka nałożone na dolny pręt dadzą nam odpowiednią dżwignię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
render Napisano 9 Października 2014 Udostępnij Napisano 9 Października 2014 jeszcze taniej było by gwintując pręt fi10 na odcinku jakieś 10cm, wynalazek na pewno prosty i bardzo skuteczny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheGie Napisano 9 Października 2014 Udostępnij Napisano 9 Października 2014 Pod warunkiem posiadania nażynki M10. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 9 Października 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 9 Października 2014 Narzynka M10 to nie problem tutaj pasowało by mieć trochę inną Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BikerLight Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 (edytowane) Gwint bolca mocującego przerzutki to M10x1mm jakby się ktoś pytał. I nagwintowanie pręta fi10 to jest chyba najlepsza metoda, chciałem wyprostować wczoraj ewidentnie krzywy hak ale najpierw zamontowałem pręt 8mm na prostym haku i okazało się że jest niewielki odchył. Zdemontowałem i zamontowałem drugi raz - ponownie odchył ale inny... Także przy pręcie fi8mm jest spory margines błędu podczas montażu nakrętkami do haka niestety. Edytowane 10 Października 2014 przez BikerLight Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skjaatel Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 W pracy stosuję oske koła. Ten sam gwint. Z obu stron haka dokrecam konusy dla usztywnienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rambolbambol Napisano 10 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 10 Października 2014 Gwint bolca mocującego przerzutki to M10x1mm jakby się ktoś pytał. I nagwintowanie prętu fi10 to jest chyba najlepsza metoda, chciałem wyprostować wczoraj ewidentnie krzywy hak ale najpierw zamontowałem pręt 8mm na prostym haku i okazało się że jet niewielki odchył. Zdemontowałem i zamontowałem drugi raz - ponownie odchył ale inny... Także przy pręcie fi8mm jest spory margines błędu podczas montażu nakrętkami do haka niestety. Tak by było idealnie, ale dostanie gwintownika M10x1mm jest bardzo trudne. Poza tym nie każdy ma gwintownik. Co do montowania pręta 8mm, to widzę trzy możliwe przyczyny różnych odchyleń pręta: - krzywy pręt - nie dałeś podkładek a tylko same nakrętki - masz krzywe podkładki (najmniej prawdopodobne) W sumie ważną sprawę znalazłeś: Jakość wykonanego narzędzia należy sprawdzić przed prostowaniem haka! Przy każdorazowym wkręceniu pręta w hak, pręt powinien być odchylony tak samo. Jeśli tak nie jest, to mamy przywy pręt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BikerLight Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 Wszystko proste włącznie z podkładkami Odchyły pojawiały się podczas kontrowania, największą powtarzalność uzyskałem dociągając nieco siłowo pręt do dolnej części otworu montażowego w haku i kontrując. Tym niemniej nadal nie było idealnie w tym zakresie. Ale oczywiście nie neguję potencjału całej metody Narzynkę M10x1 da radę kupić w internetach: http://allegro.pl/narzynka-m10-x-1-0-hss-g-nc6-din223-narzynki-i4604620643.html Choć to akurat podejrzewam produkt jednorazowego użytku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tiomek Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 Jak już się chce robić idealnie, to poza stosowaniem do haka ośki 10x1 z nakrętkami, ważne, żeby sprawdzić, czy haki kół są równoległe. W moim przypadku przy zapinaniu spinki, haki lekko się doginały co skutkowało innym ustawieniem haka przerzutki. Wtedy trzeba albo naprostować sobie haki kół, albo prostować hak przerzutki z zapiętą spinką lub skręconymi śrubami jak u Ciebie na fotach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skjaatel Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 Polecam oś koła tył na szybkozamykacz i skontrowane nakrętki ustawione na 135mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 10 Października 2014 Udostępnij Napisano 10 Października 2014 Dokładnie taki zestaw stosuję ... 2 stare osie tylnej piasty ... jedna skontrowana i zamykana na rowerze na szybkozamykacz aby ustalić haki w prawidłowej pozycji ... druga gwintem M10x1 wkręcona w hak przerzutki i też dociągnięta kontrą od strony przerzutki aby się nie ruszała. Moim zdaniem patent ze szpilkami nie do końca jest trafiony ... przeciętna szpilka jest robiona w w klasie 5.8 czyli strasznie miękka, osie piast są zdecydowanie twardsze. Oś piasty idealnie siada w gwincie haka, który uwaga ... nie zawsze musi być idealnie prostopadle do płaszczyzny haka i szpilka M8 tego już nie wychwyci. Jedyny plus jaki widzę z zastosowania prętów gwintowanych to ich długość, to pozwala na lepszą oceną odchyłki od normy. Całość mnie kosztowała 15 min grzebania w skrzynce ze złomem rowerowym ... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
porcelanowy Napisano 13 Października 2014 Udostępnij Napisano 13 Października 2014 Powitoł Nie każdy ma niestety aż tak dobrze wyposażoną skrzynkę ze złomem Chyba zaprzęgnę na próbę moją maszynkę do klejenia noży do nowej roboty http://img694.imageshack.us/img694/2963/img0430yw.jpg Senkju Kumotrowie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BikerLight Napisano 13 Października 2014 Udostępnij Napisano 13 Października 2014 Ja wyszarpałem ośkę z piasty, i tak się prosiła o serwis Pręt 8mm skontrowałem na 135mm. Można jeszcze spróbować zamontować dwa kawałki pręta w hakach koła żeby sprawdzić czy widły aby proste tak jak tu pokazują: http://www.parktool.com/blog/repair-help/dropout-alignment-ffg-2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Poochaty Napisano 14 Października 2014 Udostępnij Napisano 14 Października 2014 System bardzo prosty, jednak pozostawia margines błędu. Po pierwsze ze względu na niebezpośrednie połączenie pręta i haka. Tutaj elementem bazującym są nakrętki na pręcie i podkładki vs płaszczyzny boczne haka. I może byłoby to dobre, gdyby mieć pewność, że te podkładki są idealnie wykonane a gwint, w który się wkręca przerzutkę jest idealnie prostopadły do bocznych płaszczyzn haka. A ja jestem pewny w 100% że tak nie jest. Margines błędu może niewielki, ale przy systemach dziesiątkowych przypuszczam, że już nieźle namiesza. Druga sprawa jest taka, że w tej sytuacji prostujecie hak przerzutki w stosunku do bazy, jaką są tutaj haki koła. Ale po wypadku haki koła też mogą być krzywe...Przy klasycznym przyrządzie hak prostuje się w stosunku do obwodu kola a nie do ramy. Co nie zmienia postaci rzeczy, że do doprowadzenia roweru do stanu używalności metoda z prętami super. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysiekmz Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Cholera wszystko po polsku, tylko to DIY...szkoda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
saphrii Napisano 19 Września 2015 Udostępnij Napisano 19 Września 2015 (edytowane) ośka piasty, ośką piasty, natomiast jeśli komuś zalega całe koło, ma gotowe narzędzie do prostowania haka. Nie będę się produkować, obejrzyjcie howto: Edytowane 19 Września 2015 przez saphrii Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 19 Września 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 19 Września 2015 Bardzo dobry pomysł na nie wydawanie ponad 100zł na profesjonalne narzędzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.