Skocz do zawartości

[napęd 1x10] Test napędu 1x10 opartego na zębatkach HCC Components


rambolbambol

Rekomendowane odpowiedzi

Ja mam 36 dartmoora,kaseta 11-36 (nei stac pokic co na 42t zebatke) ale mam xt bez sprzęgła.

Las-korzenie,kamienie,zjazdy,podjazdy trzyma sie łańcuch.

Raz mi tylko zleciał jak pedałowałem mocno,szybko jechalismy i auto nas wyprzedzalo,ja bylem obok kolegi od pobocza.

Niestety traf chcial ze byly 2 wielkie dziury,starałem sie ominac zjezdzajac na pobocze ale stało sie ,że łańuch spadl.

 

Bezpieczniej na wielkich dołkach,dużych korzeniach nie pedałować i nie będzie problemu. Przy pedałowaniu bez sprzegła może spaść przy szybkiej jeździe....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy mają 1x10, mam i ja... Zestaw wygląda jak poniżej. Przejadę co najmniej 500km, czyli pod koniec lutego, to się wypowiem dokładniej... ;)

Na tę chwilę spostrzeżenie - nie odczuwam żadnej różnicy przy włączonym/wyłączonym sprzęgle w przerzutce. Spostrzeżenie numer 2 (dla czcicieli gramów)

- nie ma aż tak dużego zysku wagowego, jakby się wydawało (przerzutka Zee to prawie 270g, kaseta blisko 340g).

 

HCYiyZD.jpg

(HCC 36z + XT 11-36z + SL-M640 + RD-M640/FR + CN-HG75)

Edytowane przez rzymo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja usuwając przerzutke,manetke,blat zszedłem jakies -400

Zależy od klasy/lekkości posiadanych części. U mnie (2x9 -> 1x10):

* korba z zębatkami 40/26 -> korba 36 (-35g)

* kaseta 11-28T -> kaseta 11-36T (+100g)

* gripshifty SRAM X.9 -> manetka Zee (-60g)

* przerzutka X.9 SS -> Zee SS/FR (+65g)

* brak przerzutki przód (-140g), brak pancerzy, linki (-30g)

 

razem: -100g, jakoś podejrzanie mało... (ale nie o wagę tu przecież chodzi, no może trochę ;))

 

 

@andi333 - działa normalnie, tzn. wchodzi na zęby, nie hałasuje, nie spada.

Edytowane przez rzymo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdejmujac przerzutke przednią XT -150g

Zmieniając manetki slx na jednaxt ispec -127g

usuwając 24t i zmieniajac 38t na 36t -65g

jakies 340g mniej.

Nie wiem ile wazyły pancerze,ale razem z aluminiowymi koncowkami i linka troszke zeszło.

Zmieniłem też kasete i -80g.

wiec miedzy 420-450g bedzie zysku.

 

Wczoraj objechałem fit'a z mojego miasta z 2012 roku z mazovi i w zime nie mialem problemu z biegami więc luzik. 1x10 rulezz :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spostrzeżenia po 2000km (200km z koronką 42z, 1800km z 40z)

 

Okrągłe 2000 km wczoraj pękło, odkąd mam napęd oparty na zębatkach HCC. Rower służy mi jako główny środek transportu i sprzęt do rekreacji. Znaczną większość z tych 2000 km jeździłem bez amortyzacji i w większości po lasach. Przez cały ten czas łańcuch nie spadł mi ani razu! Jedyny sposób, żeby go zrzucić z blatu, to kręcić korbą do tyłu.

 

Roweru nie oszczędzam z zasady. Napęd myję, jeśli dźwięk piachu w łańcuchu jest głośniejszy niż dźwięk toczących się kół. Skoro jednak dźwięk mojego roweru, jadącego w lesie, budził wszystkie zwierzęta z ze stanu snu zimowego, to pora w końcu nadeszła na gruntowne czyszczenie. Korzystając z tej okazji, postanowiłem podzielić się stanem uzębienia blatu. W necie krąży mnóstwo opinii, że napęd 1x10 wytrzymuje około 2000km i po tym czasie blat nadaje się tylko na złom. Więc wszem i wobec dementuje te opinie poniższymi fotografiami.

th_zeby1_zpsb0e2f025.jpgth_zeby2_zps8ec0d92e.jpgth_zeby3_zpsba69b014.jpg

Zębatki blatu prezentują się nad wyraz bardzo dobrze. Widać ubytki w anodzie, ale oprócz tego grubość zębów zmalała bardzo nieznacznie. Łańcuch cały czas układa się bardzo dobrze i nie lata na boki. Porównując do WolfTooth po 600km z bardzo widocznymi oznakami zużycia, HCC naprawdę odstaje jakościowo … w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Myślę, że blat ma przed sobą drugie tyle kilometrów albo nawet więcej. Co do koronki 40z, to zużycie jest śladowe, ale to wynika z faktu, że raczej rzadko z niej korzystałem.

 

Cały czas podtrzymuję opinię, że 40z to maksymalna wielkość koronki, jaką można bezproblemowo obsłużyć przerzutką Shimano (bez RadCage). 42z jest obecnie w rowerze znajomego, który używa SRAM X7 Type2. Działa to u niego o niebo lepiej niż u mnie. Podtrzymuję też opinię, że sprzęgło w napędzie 1x10 z blatem narrow-wide nie jest potrzebne. Bez sprzęgła biegi wchodzą lepiej a łańcuch i tak nie spada (mimo jazdy na sztywno). W końcu po 2000km blat postanowił przyjąć mój felernie ciasny SRAM PG 1051. Nie założę go jednak teraz. Mam zamiar zakatować kasetę SRAM 1030 do samego końca na dwóch łańcuchach (KMC i Campagnolo Veloce) a potem zmienić na Shimano XT. Wiem, że będę żałował, bo kasety SRAM to twarde sztuki, ale mam w planie zakup nowych kół i szkoda mi nowego aluminiowego bębenka na kasetę bez pająka.

 

Odnośnie zysku wagowego związanego z przejściem na 1x10 … w moim przypadku wygląda to tak:

  • przerzutka przednia Deore FD-M590 (-175g)
  • przerzutka tylna SRAM X5 --> Shimano Zee M640RD (-20g)
  • blaty 44/33/22 --> HCC 36z (-150g)
  • dwie manetki SRAM x5 --> Shimano SLX M670 (-125g)
  • linka i pancerz (-40g)
  • koronka salowa 17z --> koronka HCC 40z (+40g)

Zysk wagowy w całości: 470g.
Słownie: Prawie pół kilo roweru mniej względem średniej klasy napędu 3x10! Zmieniając na osprzęt klasy Shimano XT (kaseta, manetki, przerzutka) można by urwać kolejne 100g.

 

Z perspektywy czasu jestem w 100% przekonany, że zmiana 3x10 na 1x10 była dobrą decyzją. Napęd jest znacznie prostszy w utrzymaniu, z uwag na brak przedniej przerzutki i 3 blatów. Jest cichszy i wygodniejszy w obsłudze z uwagi na jedną manetkę i brak przekoszeń łańcucha. Nie brakuje mi przełożeń. Jedyne, co bym zmienił, gdybym teraz przechodził na 1x10, to zostawiłbym sobie manetkę i przerzutkę SRAM X5 a sam napęd 1x10 zbudowałbym tylko wkładając blat 36z od HelloMTB i wyrzucając przednią przerzutkę. Zakładając odsprzedaż blatów, przerzutki i manetki, przejście na napęd 1x10 może być zupełnie bezkosztowe.
 

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Co do zębatki 16z, podana w linku teoretycznie jest od kasety 9s, podejdzie bez zgrzytów do kasety 10s na podmiankę ?

 

2.A co  myślicie o pomyśle (nie moim) aby do napędu 1x10  zastosować kasetę SLX? Potrzebna przeróbka to przecięcie nitów i mamy "prawie" system jak w  XT - tak jak tu: http://www.oneupcomponents.com/pages/slx-1080

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...