Skocz do zawartości

[Amortyzator] Manitou Nixon Super Intrinsic: budowa-serwis.


Hanzo

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Przy okazji ostatnich zmian w rowerze miałem okazję przebudować mój amortyzator, czyli Nixona Platinum IT ze skokiem 145 na wersję Super 160.

Dolne golenie w obydwu są takie same, pasują do siebie bez problemu.
Zasadnicza różnica to dłuższe górne golenie (mierzone od dołu goleni do początku korony):
-wersja 145: 305 mm
-wersja 160: 330 mm
W prawej goleni (tłumik) inny jest tylko korpus tłumika, jest po prosu dłuższy. Dolny pręt jest taki sam. Sprawdziłem to bo musiałem ten element podmienić (kupiłem już uszkodzony).
Największe różnice są w lewej goleni, głównie przez to że są to inne wersje. Straciłem system IT, który miał swoje plusy, ale który też mi ostatnio trochę zawadzał.
Manitou określa system w Nixonie Super jako E2 Air, czyli połączenie sprężyny powietrznej ze stalową. Jak dla mnie jest on identyczny jak na przykład w modelu Tower czyli Mars Air.

Tak wygląda całość(po kliknięciu w zdjęcie otworzy się większe):

c2cb08326b7e12c8m.jpg

Tak to wygląda w całości kiedy jest złożone:

0baf91bd7d701d9dm.jpg

A tak rozłożone na części:

0f4169d997fe467cm.jpg

Rulez chciał zobaczyć jak to wygląda w środku więc pewnie coś ciekawego napisze.

 

W sumie serwis jest banalnie prosty. Najważniejsze, spuścić powietrze z komory. Odkręcamy nakrętkę w dolnej goleni kluczem 22, ostrożnie jest plastikowa, wypada nam wszystko to co widać na zdjęciu nr 2, wystarczy dać dość obficie smar na sprężynę i tyle. Przy składaniu trzeba zwrócić uwagę żeby pręt popychający tłok (ten czarny z czerwoną końcówką) wszedł w gniazdo w tłoku. Skręcić i napompować. Ja u siebie jeszcze dolałem 5ml RedRumu do komory powietrznej, była sucha. Nasączyć gąbki pod uszczelkami kurzowymi, wsunąć górne golenie w dolne, wlać do każdej po 16mm oleju smarującego i skręcić.

Dziwna rzecz przytrafiła mi się kiedy chciałem wymienić olej w tłumiku. Po częściowym odkręceniu dolnej nakrętki, olej dosłownie "wykipiaał", podobnie jak przy otworzeniu wstrząśniętego napoju gazowanego. W oleju sporo bąbelków, olej w kolorze czerwonym, wizualnie trochę gęstszy niż 5W Motorexu. Spotkał się ktoś z czymś takim, co mogło być przyczyną?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do szczęścia brakuje mi zdjęcia tłoka powietrznego Nixona.

 

Nazwa sprężyny "Mars air" pochodzi od widelca w którym ten system był pierwszy raz zamontowany - w wersji ze sprężyną był to Manitou Mars z roku 2001 (wcześniej zamiast sprężyny był elastomer) - taki system był stosowany w Skareb, Black, Minute , Tower, Nixon.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie w instrukcji Manitou tłok E2 wygląda inaczej (cały system E2 wygląda inaczej), ten tłok który podałeś to "typowy" tłok Manitou, możliwe, zapewne u ciebie nie siedzi E2, tylko po prostu Mars Air.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rulez, możesz mieć rację, bo zawartość lewej goleni będzie różniła się zależnie od rocznika. Założyłem, że to co kupiłem to rocznik 2007, bo wtedy po raz pierwszy pojawiły się wersje ze skokiem 160. Jednak równie dobrze może to być rocznik 2008. Co nie zmienia faktu, że całość pracuje bardzo dobrze. Jest mniej podatny na dobicia, a kręcenie pokrętłem intrinsic daje zdecydowanie lepiej odczuwalne efekty niż w poprzednim modelu.

Fajnie, że niewielkim kosztem udało mi się dopasować amortyzator do ramy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Cześć.

Katastrofa się stała. Pękła mi dziś sprężyna, ta pod komorą powietrzną. Wie ktoś czy jest szansa ją jeszcze dokupić? Ewentualnie może pasuje od innego modelu? Na CRC jest coś takiego ale od wersji z 2005 roku, więc pewnie 145mm skoku, nie wiem czy nie będzie za krótka do 160mm.

Rulez POMOCY!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brał bym co mają, w końcu ta sprężyna odpowiada za wstępne ugięcie, większość skoku to komora powietrzna, dlatego przy 160 mm golenie są dłuższe.

Faktycznie "ride kity" 145 mm i 160 mm mają inne oznaczenie, ale mogą różnić się długością pręta a nie sprężyną, a pręt wykorzystasz stary ...

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS

Z tego co widzę w CRC mają tylko średnią sprężynę, co oznacza, że będziesz musiał mocniej nabiś komorę powietrzną, a to spowoduje dużą progresję.

Nie lepiej kupić "ride kit" z Minute 140 mm i twardszą sprężyną ?

Nawet jeśli w Velo nie mają, to mogą sprowadzić, i cena "normalniejsza" :

http://roweryokey.pl/sprezyna-twarda-manitou-minute-130-140.html

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Z tego co widać na zdjęciach wygląda na krótszą o 1 zwój. Jeżeli nie uda się nic innego znaleźć ani dorobić to może będzie to jedyne rozwiązanie.

 

Z tego co widzę na mojej są resztki czerwonej farby, co by sugerowało twardość medium?

Edytowane przez Hanzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć. Tak, ostatecznie Velo ściągnęło skądś, długo to trwało bo czekałem prawie miesiąc. W sumie koszt niewielki, bo zapłaciłem 49zł.

Pomimo że to x firm (czarna) a poprzednio miałem medium (czerwona) nie różni się zbyt wyglądem. Drut jest grubszy o 0,2mm i ma może z pół zwoju więcej. Jest jakieś 5 mm dłuższa od poprzedniej, ale to raczej wynika ze zużycia starej.

Nie sprawdzałem w terenie ale tak na sucho wygląda, że będzie dobra pod moją wagę. Na razie dałem do komory powietrznej 15 psi mniej żeby uzyskać odpowiedni sag. Ale dopiero w terenie się okaże jakie ustawienia będą najlepsze.

Nixon wraca do gry :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...