Skocz do zawartości
Puklus

[Amortyzator] RS Reba Dual i Solo Air - Dostrojenie

Rekomendowane odpowiedzi

Puklus

Poprzedni temat odnośnie reby zrobił sie tematem typu: mam rebę i wszystko na jej temat ... za dużo stron za dużo zbędnych informacji dlatego zostanie on zamknięty, zawsze będzie można do niego wrócić i po czytać. http://www.forumrowerowe.org/topic/28734-amortyzatorrock-shox-reba-dostrojenie/
 
Tutaj typowo przydatne informacje oraz ewentualne pytania czyli:
 
Dostrojenie - ustawianie ciśnień w Dualu, jaki stosunek między komorami jest najlepszy w danym terenie czy więcej czy mniej, ile w solo, Jak ustawiać tłumiki, do jakich ukształtowań terenu jakie wartości, Flood gate co to jest i czemu ja go nie mam i do czego on służy.
 
Wszelkie techniczne tematy typu jaki olej, ile oleju jakie uszczelki, jak serwisować itd powinny znaleźć się w oddzielnym temacie.
To zapewni przejrzystość i łatwość w szukaniu informacji. Postaram sie wyciągnąć z tych 70 storn najistotniejsze rzeczy i je wrzucę tutaj.
SAG:

Sag-Ugięcie wstępne amortyzatora czyli wtedy kiedy siedzisz na rowerze

Floodgate:


Floodgate bardzo łatwo ustawić. Skręcasz go powiedzmy do połowy, jedziesz na jakiś ostry podjazd, ktory atakujesz z twardego przełożenia. Załączasz blokadę. Jeżeli amor buja, to dokręcasz floodgate, jak nie buja, to odkręcasz. I tak kilka razy, aż uda Ci się ustawić na granicy bujania, tzn w takiej pozycji, że jeśli jeszcze minimalnie byś go odkręcił to amor zacznie bujać. Dzięki temu w 100% wykorzystasz to cudowne pokręło, amor mimo blokady bedzie wyłapywał większe nierowności, ale nie będzie bujał.

 Floodgate jest to jak nazwa wskazuje bramka przepływu czyli po naszemu, jaką siłą trzeba zadziałać na widelec by ten zablokowany się otworzył.

 

 

No więc ja jeśli ustawię moją Rebę wg wskazań instrukcji na 135 psi (odpowiednio dla moich 89 kg [ :)] ) to SAG wynosi prawie nic... żeby mieć SAG w okolicach 15-20% to muszę ciśnienia mieć dużo dużo niższe niż zalecane (SAG mam przy 60-90 psi - tu robiłem jedną próbę na szybko stąd tak szeroki przedział orientacyjny). Przypominam że zgodnie z waszymi wskazówkami rozpoczynam od komory pozytywnej czyli w negatywnej nie mam nic. Co robię źle ???

 

Tabelki ciśnień są zawyżone zazwyczaj, a w RS'ach zawsze ;p taki urok danych producenta. Ja początkowo też pompowałem po 125-130psi do obu komór, a co się okazało, że jak spuściłem powietrze z negatywnej, potem z pozytywnej do ok 100psi i eksperymentalnie podnosiłem ciśnienie w komorach to już przy 110/115 psi (teraz dokładnie nie pamiętam bo z rebą rozstałem się przeszło rok temu) amortyzator dawał odpowiedni sag, nie dobijał, a kultura pracy była nawet korzystniejsza niż przy wysokim ciśnieniu.

 


 

Mam problem, mam nadzieje że mi pomożecie:) Otóż ważę sobie 45kg. Mam Rebe SL. W komorze pozytywnej jest 40 psi, w negatywnej mam 45 psi i amor nie jest czuły [:D] A jak dam więcej do negatywnej to mam bardzo mało skoku :/ SAG teraz wynosi z 25%. Jak rower stoi, to mam do wykorzystania 80mm [ z 100mm] a jak siąde to mam marne 60mm :<. Ja chcę, żeby moja też się tak uginała jak na filmikach, ale czy przy 45kg jest to w ogóle możliwe? No i chcę, żeby jednak więcej tego skoku było.

To jest typowy objaw Za dużego sagu czyli za niskiego ciśnienia w komorach.
 

"SAG teraz wynosi z 25%. Jak rower stoi, to mam do wykorzystania 80mm [ z 100mm] a jak siąde to mam marne 60mm" Sag ustawia się siedząc na rowerze w pozycji "do jazdy " powinien wynosić od 15 - 20 % skoku w xc , twój jest stanowczo za duży , źle się do tego zabrałeś

 

Wreszcie problem się rozwiązał. Reba z każdym km działa coraz lepiej.

Jeżeli posiada się nowy widelec musi on przejechać ok 200-300km by można było powiedzieć ze jest dotarty, to samo tyczy się widelca w którym wymienia się uszczelki kurzowe.
 
 

Na mtbr jest jeszcze duzo o "10 psi rule" czyli to ze pozytywna zawsze o 10psi wiecej niz negatywna

Może nie tyle 10 PSI co 10% mniej w komorze negatywnej. Taki stosunek pozwala ustawić sprężynę możliwe najczulej ale każdy powinien znaleźć swoje ustawienie.
 
 

Przy ciśnieniach +40/-35 (kolega kilka postów wcześniej pisał o tym) Reba chodzi bardzo fajnie (ważę 58kg), ale występuje stuk w momencie chowania się goleni. Stuk słychać gdy golenie schowane są na 6-7cm, czyli prawie przy samym końcu. Dodam, że owy stuk "czuć" w rękach.

 Klasyczny przykład dobicia widelca, spowodowane zbyt niskim ciśnieniem. Jest to niebezpieczne i może spowodować uszkodzenie widelca.
 
Póki co tyle, to ok 20 stron. Później pojawi się reszta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

 

 

Postaram sie wyciągnąć z tych 70 storn najistotniejsze rzeczy i je wrzucę tutaj.

Czyli będzie tego jakieś 69 stron.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Sądzę ze nie bo tam tylko bezsensowny bełkot w 80% o serwisowaniu a nie dostrajaniu :P O serwisie można zrobić inny lub skorzystać z wielu istniejących.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Przemek, ja nie neguję pomysłu,ale mam wrażenie ,że niewiele on wniesie- uśrednianie parametrów

 

 

jaki stosunek między komorami jest najlepszy w danym terenie czy więcej czy mniej

jest trochę bezcelowe choćby ze względu na skrajnie rożne oczekiwania bikerów.

Chyba, że te dane dane posłużą jako punkt wyjścia do ustawień.

Obawiam się jednak,że stworzysz kolejny temat o Rebie ,który powieli temat poprzedni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Ale mi chodzi o same procedury, co do czego służy itd a nie podawanie gotowych wartości, bo jak sam mówisz każdy lubi inaczej. Jak będzie temat w miarę pilnowany to nie będzie tu wielkiego burdelu ... mam nadzieje :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

 

 

Jak będzie temat w miarę pilnowany to nie będzie tu wielkiego burdelu ... mam nadzieje

Twój temat- pilnuj,,, 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

 

OK to moze ja nie ogarniam dzialania kompresji w Rebie, bo nie potrafie sobie wyobrazic po co ustawiac ja np. w polowie ? Jesli dalbym ja do polowy to przeciez amortyzator nie bedzie ani pracowal plynnie ani nie bedzie zablokowany. Jednym slowem mowiac bedzie jakis "poltwardy" i z pewnoscia nie wybierze mniejszych nierownosci. Tu z kolei jesli bysmy chcieli aby wybieral tylko wieksze to mamy tlumienie powrotu. Niech ktos i mnie oswieci jak to jest z ta kompresja w manetce...

 

Pędzisz w dół, w górach, po sporej wielkości kamieniach i nie chcesz, żeby każdy zjazd z takiego kamienia kończył się dobiciem widelca. To jeden z powodów regulacji tłumienia kompresji, albo przy technicznej, stromej i wolnej ścieżce-analogicznie. Ogólnie patent przydatny w górach jak dla mnie [ :thumbsup:] Można i bez manetki. Rozbiera się tłumik i wyciąga z niego sprężynkę, która odpowiada za zwolnienie blokady. W takiej sytuacji, ręcznie sterujemy tłumieniem

 

 

Wkładając do "-" więcej niż do "+" na pewno będzie dobijanie widelca.

Nie, nie spowoduje to dobijania, ale zapadanie sie widelca kiedy wartość będzie zbyt duża. Dobijanie jest spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w komorze pozytywnej.

 

 

zgodnie ze sztuką jest tak:

1. spuszczamy całe powietrze z negatywnej [jest mniejsza niż pozytywna] - najlepiej poprzez pompkę, gdyż można zaoleić tarczę i zacisk;

2. podpinamy pompkę do pozytywnej i pompujemy powietrze wg tabeli;

3. podpinamy pompkę do negatywnej i pompujemy powietrze wg tabeli;

4. sprawdzamy SAG - ma być 10-40% [i taki będzie, chyba, że ktoś nie wie ile waży] - SAG sprawdzamy w dwie osoby, samodzielnie będą przekłamania wynikające z bujnięcia przy schodzeniu z roweru.

 

Ważne, by po napompowaniu komór nie podłączać ponownie pompki, gdyż wskazane ciśnienie będzie dużo niższe, niż to, które uzyskaliśmy po napompowaniu. bierze się to stąd, że po podłączeniu pompki powietrze schodzi z komory i trafia do pompki - stąd różnica zaraz po napompowaniu bez odłączania pompki względem wskazań po ponownym podłączeniu pompki. nie sugerujcie się również dźwiękiem powietrza po odpięciu zawora pompki [np. Beto 35 z czerwonym zaworem] - syk oznacza, że powietrze wydostało się z pompki, a nie z komory. nie dobijamy amortyzatora ze spuszczonym powietrzem! ugięcie bez powietrza sprawdzamy tylko wówczas gdy nie znamy skoku amortyzatora.

 

Reba 2012 posiada znaczniki na goleni, a zatem jest to zbyteczne. dobijanie amortyzatora może go tylko uszkodzić.

 

by zwiększyć SAG:

1. spuszczamy 5-10 psi z "-";

2. spuszczamy 5-10 psi z "+";

3. sprawdzamy SAG i ew. poprawiamy.

 

każdorazowo trzeba pompować komory - dlatego warto zapisać wartości.

 

by zmniejszyć SAG:

1. dopompowujemy 5-10 psi do "+";

2. dopompowujemy 5-10 psi do "-";

3. sprawdzamy SAG i ew. poprawiamy. każdorazowo trzeba pompować komory - dlatego warto zapisać wartości.

 

Przy zwiększaniu i zmniejszaniu SAG'u kolejność podłączania do komór jest odwrotna!

 

tuning: dla komfortowej jazdy - zwiększyć ciśnienie w komorze "-" o 5-15 psi względem "+". nie przekraczać różnicy 15 psi, gdyż zwiększy to SAG. dla sportowej jazdy - zwiększyć ciśnienie w komorze "+" o 5-15 psi względem "-". powyższe pochodzi z oficjalnej dokumentacji serwisowej RS na 2012/13

 

Reby 2012 mają zupełnie inną charakterystykę w porównaniu z rebami z roczników <2011

Należy to uwzględnić czytając różne poradniki dot. ustawiania widelca.

 

RLT to wersja z regulacją floodgate, RL jej nie posiada.

Jeżeli chodzi o Rebe Solo Air sprawa jest banalna jak w każdym innym widelcu powietrznym, pompujemy wartość przybliżoną dla naszej wagi, i sprawdzamy SAG, jest ok to zostawiamy, nie jest to poprawiamy.

 

W tym temacie prosił bym o pytanie dotyczące głównie ustawiania czyli ciśnień, blokady, odbicia etc. Pytania techniczne typu jakie uszczelki gdzie i jaki olej i tym podobne są oddzielnym temacie. Pytane i sugestie są mile widziane.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzemi15

Przydatny temat dla kogos kto nie ogarnia :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzegosz

mój problem - amortyzator ma sag zanim wsiądzie się na rower - za duże ciśnienie w komorze negatywnej?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
vdcmike

Co to za amortyzator? Kiedy był serwisowany? Jeśli solo czy był lany olej do spężyny powietrznej?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Fonika

Dokładnie, albo ciśnienie w negatywnej jest za duże albo został złożony na podciśnieniu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
grzegosz

Amortyzator to Sid Race RL dual air, rocznik chyba 2010. Na ladze jest podziałka do regulacji sagu pod skok 80/100/120. Podobno zostały wyjęte wszystkie podkładki do regulacji skoku, więc powinien wynosić 120mm, natomiast jest jakieś 103-104mm. Nie jest to jednak kwestia ciśnienia w negatywnej. Po wciśnięciu i puszczeniu amortyzatora jakieś 2-3mm można go jeszcze wyciągnąć rękami, potem jest jakby stuknięcie i więcej nie pójdzie. Jakieś sugestie, pomysły? Czy w tym modelu jest w ogóle możliwy skok 120mm, czy powinienem jeździć z jedną podkładką na 100mm?

Edytowane przez grzegosz

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marpok

Panowie i Panie ;) Reba 100mm SoloAir ile powinna wykorzystywac swojego skoku? Mam nowy amortyzator, pewnie dopiero co dotarty, bo jakies 250km zrobilem w wymagajacym terenie i po tej gumce na goleni widze, ze wykorzystuje mi jakies 70% swojego skoku. Waze 76kg i upuscilem cisnienie do 90psi, zeby sag wynosil jakies 15%. Jezdzi mi sie komfortowo, wg. mojej oceny polyka dziury i rozne kameloty wzorowo, ale moje porownanie odnosi sie do wczesniejszego Dart3, takze trudno abym nie mial wrazen na plus. I teraz pytanie, czy poeksperymentowac jeszcze z cisnieniem, czyli upuscic pare psi, tak zeby amor pracowal przykladowo w zakresie 9 cm, a nie tak jak teraz 7 cm?

 

Z gory dzieki za wszelkie sugestie...Pzdr :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dran2

Zawsze eksperymentuj, najwyżej wrócisz do poprzednich. Jak nie chcesz zwiększać sagu to możesz wyjąć token albo dwa ze sprężyny, zmniejszy to progresje i zmiękczy widelec w "głębszych" zakresach skoku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marpok

Jak nie chcesz zwiększać sagu to możesz wyjąć token albo dwa ze sprężyny, zmniejszy to progresje i zmiękczy widelec w "głębszych" zakresach skoku.

 

A jak sie ma taki zabieg do gwarancji, bo amor jest nowy i nie chcialbym jej utracic? A te 70mm skoku wykorzystywanego teraz to normalna sprawa czy powinienem jednak dazyc aby wykorzystac caly potencjal tego amortyzatora? Bo rozumiem, ze te 100mm to nie tylko marketing? Z drugiej strony gdzies czytalem ze bezpieczniej zostawic np. 20mm zapasu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oesz
Napisano (edytowane)

Trzeba dążyć aby wykorzystać potencjał amortyzatora. Po to ma się 100 mm, żeby je wykorzystać. W wymagającym terenie tak jak piszesz powinieneś go dobić albo zbliżyć się do ok 90 mm. Sag powinno się ustawiać od 15 do 25 %. Zależy od stylu jazdy i preferencji. Jedni jeżdżą ostrzej, więc pompują więcej ciśnienia, żeby dobić amor na większych przeszkodach. Inni np. lubią spokojniejsza jazdę i pompują mniej bo lubią jak amortyzator jest bardziej czulszy. Sam musisz sobie odpowiedzieć jak jeździsz i jakie wolisz ciśnienie. Popróbuj, raz ustaw sag na 15% zrób pętle, potem ustaw na 25% i pojedz nią jeszcze raz. Wyczujesz jaka praca amora Ci się spodoba. Zmiana tokenów podchodzi pod normalną regulację. Rock shox pokazuje jak zrobić to samodzielnie. Zjedz na dół strony by zobaczyć filmik https://www.sram.com/rockshox/products/reba-rlt

Edytowane przez oesz

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marpok
Napisano (edytowane)

@@oesz,@@dran2, Dzieki Panowie :) Co do dobijania to chyba bede spal spokojniej jak bedzie mi dochodzil do 90mm ;)

Edytowane przez marpok

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Marcin44

A co lepsze Reba Dual czy Solo Air ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sabarolus

Lepsza jest oczywiscie Dual Air bez dwóch zdań, jednak nie kupisz takowej jako nowego produktu. Obecnie produkowane maja tylko Solo Air.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Matiaszek
      Przez Matiaszek
      Witam.
      Mam pewien problem z moim rock shoxem revelation dual air u-turn (120mm-150mm). Chodzi o to, że pompuje do obu komór po 150psi, amortyzator powinien być wtedy twardy niestety jest dalej miękki jakby nie miał powietrza, ale normalnie odbija i nie ma martwego skoku. Drugim problemem jest jego praca. Strasznie powoli pracuje.
      Wie ktoś co jest przyczyną? Jak to naprawić? Ewentualnie ile za naprawę czegoś takiego wzięliby w serwisie?
    • dzojo
      Przez dzojo
      Witam wszystkich.
      Jestem nowy na forum i totalnie zielony w kwestii serwisu.Mialem tez długą przerwę w zabawie z rowerami no ale wróciłem. Po lekturze wielu tekstów na forach itp. filmów na YouTube postanowiłem zrobić serwis amora RS Reba SL da. No i rozebrałem go, powymienialem uszczelki itp. ale przy składaniu tłumika pojawiło się pytanie...co to za element?...czy to redukcja skoku?...czy to tak ma być i nie ruszać.? Bo jak redukcja to bym zdjął...ale nie wiem... Amor był kupiony używany, więc coś mogło być dolozone, jeździł ktoś sporo lżejszy niż ja...
      Pomóżcie ludzie...mam to porozkladane po całym pokoju i nie wiem co robić...

    • Rafal_TREK6000
      Przez Rafal_TREK6000
      Cześć
      Kupiłem używana Rebe RL Dual Air 100mm i chciałem zrobic serwis, ale nie moge ustalić rocznika. Na goleni jest nalepka Motion Control (chyba chodzi o tłumik?), a nr seryjny jest pokazany na zdjeciu.
      Próbowalem po nr zidentyfikować rocznik, ale na stronce SRAMa wyszukiwarka nie daje wyniku.
      Czy ktoś jest ogarniety w temacie i potrafi pomóc? 
      Rzecz w tym, ze nie wiem ile ml oleju wlać, a znając rocznik łatwiej się dowiem.
      Bede wdzięczny za wszelkie wskazowki

    • ruferzyk
      Przez ruferzyk
      Witam. Mam do sprzedania rower Kross Level A6 - rama z 2008r poza tym nic w nim nie pozostało seryjnego.
      Kilka słów o rowerze. Jest to rower używany, sprawny, nosi liczne ślady użytkowania, masa rysek na ramie, rama bez pęknięć. Amortyzator w pełni sprawny-wybiera liście, jedna ryska na goleni w okolicy korony-bez wpływu na prace, kilka rysek na dolnych goleniach. Taśma izolacyjna na ramie, widoczna na foto, jest po to żeby trzymać pełne pancerze, tak wolałem zawsze.
       
      Dodatkowo do roweru dorzucam: Amortyzator RST na sprężynie jakiś taki whj stary ale sprawny, dwa koła jakieś no name 26cali pod V brake z oponami i dętkami, zestaw V-brake Alivio chyba, piasty Deore pod V-brake- będzie trzeba w nich wianki zmienić i nasmarować, sztyca BBB Skyscraper 31,8, Kierownica Ritchey, i jeszcze  trochę różnych gratów których chce się pozbyć.
       
      Rama: Kross Level a6 2008r
      Amortyzator: Rock Shox Reba SL
      Korba: Deore
      Obręcze: Alexrims DM 24
      Piasty: Przód Dartmoor X-rolls, Tył Dartmoor Free-Force
      Szprychy: CN Spoke
      Hamulce: Avid elixir 3
      Tarcze: Deore
      Przerzutka przód: Deore, Tył: Deore XT - odwrotna sprężyna
      Kaseta: Deore XT
      Łańcuch: CN HG 93... czyli deore XT
      Manetki: Deore XT, pomimo tego że monitorki są od LX-kiedyś złamałem te od xt to kupiłem na alledrogo to co było- niestety manetki są największym mankamentem- czasami przepuszczają.
      Sztyca BBB Skyscraper
      Kierownica: FSA jakaśtam-chciałem giętą
      Mostek: no-name, dorzucam Boplighta mostek 110mm
      CENA: 1500 zł za wszystko
      Kontakt: bartekgaw@gmail.com
      Proszę pisać pytania, odpowiem w miarę możliwości. Na razie przez tydz. sprzedaje na forum, potem na Allegro, przesyłka raczej dość droga będzie, do 100 zł płaci kupujący ponad to ja.
       
      Pozdrawiam

      Zobacz całą galerię | Aukcjoner.pl - darmowe galerie na Allegro
×