Skocz do zawartości
lucass3

[Tłumik] Sens wymiany z TK na MC

Rekomendowane odpowiedzi

lucass3

Witam.

 

Kilka tygodni oglądałem tłumiki MC i koszt z manetką to chyba coś 400-500 zł. Myślałem kupić do swojego Recona Gold TK, miałbym wtedy taką Rebę Solo Air ?? Czy się mylę? Oczywiście pomijając wagę. Temat jednak odpuściłem bo byłoby to całkowicie nieopłacalne. 

 
A tutaj na aukcji (http://allegro.pl/tlumik-motion-control-rock-shox-reba-recon-tora-i3942037386.html) co prawda używka ale 120 zł co wydaje sie ceną bardziej sensowna.
 
Pytanie tylko czy da mi to jakieś wymierne korzyści? Jak sądzicie? Na jakiej zasadzie miałoby to działać, z tego co widzę to po podłączeniu manetki mógłbym to ustawiać tak jak teraz TK, czyli albo otwarty albo zablokowany amor ?
 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
venom2000

Tja bez gmerania łapkami na goleniu,paluszkiem na manetce cyk bryk i gotowe,dobre jak się ścigasz,do miasta i sporadycznie w teren wystarczy blokada na goleni,sam teren może być z manetką ale niekoniecznie zależy co kto lubi

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

 

 

A tutaj na aukcji

To tylko tłumik kompresji, reba ma jeszcze tłumik odbicia do kompletu. Działa on inaczej nie bojąc sie słowa lepiej od TK.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak

Generalnie to wymieniając tłumienie zyskuje się regulacje floodgate (siły potrzebnej do zwolnienia blokady po najechaniu na przeszkodę).

Tłumienie powrotu ma większy zakres regulacji, działa chyba troszeczkę ciekawiej a z pewnością nie wydaje dziwnych dźwięków.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Scarper

Tylko te części są stare trochę...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3

Floodgate jest mi właściwie niepotrzebny, zresztą ten tłumik z aukcji nie ma (?) tej regulacji bo nie widze pokrętła z napisem Gate.

Przeglądając regularnie to forum wyczytałem że MC jest dużo lepszy niż TK i warto go mieć dlatego się zastanawiałem nad tym tłumikiem. Tylko co mi tak naprawdę on da? Jeśli założe manetkę to nie będę miał żadnej regulacji tylko to samo co teraz na TK. Puklus jeszcze o tłumiku odbicia mi pisze o którym już w ogóle nie mam zielonego pojęcia. 

 

Chyba odpuszczę temat bo za mao się orientuje w temacie i tak naprawde do końca nie wiem jak przełożyłoby się wydanie 200zł na rzeczywistą jazdę i zwiększony komfort.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak
Napisano (edytowane)

Poza oringami niema tam nic co się zużywa. Tłumik z aukcji ma floodgate.

Są różne wersje gate albo z pokrętłem albo z wyciąganym dekielkiem i regulacją przez imbus. W zasadzie zmiany kosmetyczne i tak tą wartość ustawia się tylko raz. Wszystkie manetki RS będą z tym działały, poza hydraulicznym x-lock oczywiście.

Edytowane przez Maniak

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Scarper

To chyba jest nie opłacalne połowa wartości amora, jeszcze na 100% nie jestes pewien czy to zadziala, jak mój xc32 wyzionie ducha to sprubuję rebe, i napiszę czy jest różnica między TK a MC.


To jest chyba z reby z 2008 roku te części, tak mi się zdaję.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3

Nowy Recon to koszt ok 900zł więc nie znowu taka połowa. Zresztą jakbym miał okazje pojeździć na Rebie z MC to wiedziałbym jaka jest różnica, a tak to tylko gdybanie :/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Scarper

Nie doczytałem że masz recona, sorka.

Model R ma MC a TK ma TK.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3

Jakby ktoś chciał go kupić za 900zł to nie byłoby problemu, dołożyłbym 300 zł i miałbym Rebę Dual Air. Tylko, jeleni brak :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Scarper

A na allegro jest reba za 800zł po full serwisie...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak

To akurat ciężko będzie sprawdzić bo twój amor ma sprężynę stalową, reba jest powietrzna, na pewno pracuje zupełnie inaczej.

Różnica generalnie polega na tym że floodgate zapobiega uszkodzeniu amora, w tańszych wersjach floodgate jest ustawiany na stałe i nie da się go regulować co w praktyce przejawie się tym że odblokowuje się tylko przy naprawdę mocnym pierdyknięciu. Tk nie ma takiego bajeru, więc teoretycznie łatwiej go uszkodzić, tym bardziej że ma w środku plastikowe bebechy. 

Spróbuj to porównać do strzykawki z zamkniętym otworem, wypełnionej olejem i uderz młotkiem w tłok, wyobraź sobie co się dzieje. Wiadomo że przy lekkim stuknięciu wszystko jest ok ale jak przywalisz z całej siły to coś musi się rozlecieć.

 

Przy kompresji ustawionej na zero nic nie zamula amora z MC, oczywiście nawet na odblokowanym amortyzatorze tłumienie nie jest całkowicie wyeliminowane, jest jedynie na poziomie wymaganym do normalnej pracy widelca, TK w moim odczuciu tutaj nie dotrzymuje kroku. MC ma tą zaletę że kompresję możemy sobie regulować i ew. niwelować bujanie amora.

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3
Napisano (edytowane)

Mój Recon Gold TK jest powietrzny.

Po drugie TK tez posiada zabezpieczenie przed pierdyknięciem i powinien się odblokować. Z tym, że ustawione jest to przez fabrykę i użytkownik nie ma możliwości ustawienia tego jak w floodgate.

 

"MC ma tą zaletę że kompresję możemy sobie regulować i ew. niwelować bujanie amora."

 

W jaki sposób moge to regulować na przykładzie tłumika z aukcji i mojej manetki? Ja nie widzę żadnego pokrętła. 

 

Rozwiązaniem byłoby chyba to: http://www.bike-service.pl/index.php/serwis/8-regulacja-kompresji-w-amortyzatorze-pike-409-bez-manetki

 

 

 

Edytowane przez lucass3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
venom2000

Zamiast niepotrzebnie inwestować i zwiększać sobie koszty to sprzedaj dotychczasowy,dołóż kasy i kup z MC,problem zniknie sam  :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3

Tak byłoby najlepiej, niestety nie zmieszczę się w 300 zł (nowy Recon nie pójdzie za 900 zł)

Dlatego "Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma " :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak
Napisano (edytowane)

W wersji pod manetkę trzeba mieć manetkę adjust lock lub tłumik blokowany z goleni wtedy mamy regulację kompresji. Ew. można odpiąć sprężynę w tłumiku pod manetke i robi sie wersja blokowana z goleni tylko bezstopniowa.

 

W sumie amor i tak dobrze mieć nasmarowany bo inaczej może się to szybko zemścić. Ostatnio nawet w foxie się naciąłem że nowa sztuka miała sucho.

 

 

Tak nawiasem linkowany wcześniej tłumik (czerwony), z dużym prawdopodobieństwem mógłby nie pasować do XC32 który ma puste dolne golenie a więc też skrócone lagi, prawdopodobnie potrzeba nowszego tłumika, z obudową w kolorze czarnym który jest mniejszy, w rebach równolegle montowano oba typy i różnica polegała jedynie na ilości oleju, natomiast przy krótkich lagach długa wersja mogłaby nie mieć miejsca. Nie mam teraz pod ręką rozebranego amortyzatora żeby na 100% to wymierzyć ale myślę że warto wspomnieć o tym fakcie.

Jak mi się uda wrzucę foto porównawcze długości obu wersji, razem z tłumikiem odbicia, może ktoś będzie mógł sprawdzić długości lag.

Edytowane przez Puklus

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak

Tak zupełnie P&P to pasuje go alu goleni, masz stalowe są ciut cieńsze i mają minimalnie większą wewnętrzną średnicę, myślę że wystarczy dać grubszy oring na dół tłumika i powinno śmigać. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Scarper

E to sie nie bawie, jeszcze cos zepsuje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maniak

Tak nawiasem linkowany wcześniej tłumik (czerwony), z dużym prawdopodobieństwem mógłby nie pasować do XC32 który ma puste dolne golenie a więc też skrócone lagi, prawdopodobnie potrzeba nowszego tłumika, z obudową w kolorze czarnym który jest mniejszy, w rebach równolegle montowano oba typy i różnica polegała jedynie na ilości oleju, natomiast przy krótkich lagach długa wersja mogłaby nie mieć miejsca.

 

 

 
Obiecałem wrzucić fotkę.
Czy ktoś mógłby porównać te wymiary z długością górnej lagi w amorkach z pustymi dolnymi goleniami?
 
20140206_155632.jpg
 
20140206_155704.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lucass3

Panowie sorki, że truje Wam d...pe ale ale jak coś mnie zainteresuje to później nie daje spokoju dopóki tego sobie nie wyjaśnię. Przeczytałem mnóstwo tematów u tłumiku MC i nadal mam pewne niejasności.

Większość amorków z allegro i użytkowników to wersja blokowaną manetką bez regulacji kompresji. Tak na chłopski rozum pomijając dodatkowy fakt w postaci floodgate to tak naprawdę działa to identycznia jak TK. Albo mamy zablokowany amor i się nie ugina albo odblokowany. Jeśli jest odblokowany to olej się przelewa bez przeszkód i w MC i w TK ??. Czyli amor i ti i tu nie zamula poprostu.

 

Jeśli weźmiemy pod uwagę Rebe 2013 w wersji RL (pomijając wagę) to jest to praktycznie to samo co mój Recon Gold TK. Solo Air, brak regulacji floodgate, blokada 0-1 

 

Czy moje rozumowanie jest poprawne?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

TK to zwykła blokada blokuje przypływ oleju. Z tego co wiem nie ma żadnych szans na samo odblokowanie i uderzenie  w coś za zablokowanym widelcu prawdopodobnie zepsuje blokadę. MC ma flood gate którym sie ustawia poziom otwarcia blokady. czyli masz zablokowany widelec ale po uderzeniu on sie otwiera, pochłania energie po czym sie znów zamyka.

 

To spora róznica miedzy tymi dwoma technologiami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • dzojo
      Przez dzojo
      Witam wszystkich.
      Jestem nowy na forum i totalnie zielony w kwestii serwisu.Mialem tez długą przerwę w zabawie z rowerami no ale wróciłem. Po lekturze wielu tekstów na forach itp. filmów na YouTube postanowiłem zrobić serwis amora RS Reba SL da. No i rozebrałem go, powymienialem uszczelki itp. ale przy składaniu tłumika pojawiło się pytanie...co to za element?...czy to redukcja skoku?...czy to tak ma być i nie ruszać.? Bo jak redukcja to bym zdjął...ale nie wiem... Amor był kupiony używany, więc coś mogło być dolozone, jeździł ktoś sporo lżejszy niż ja...
      Pomóżcie ludzie...mam to porozkladane po całym pokoju i nie wiem co robić...

    • Rekonij
      Przez Rekonij
      Witam
      Wie ktoś czy możliwe by było włożenie tłumika z dj3 do dj1. Nie wiem czy lagi dolne są w nich takie same i czy jest w ogóle możliwe żeby zamienić tłumik powietrzny na olejowy. Dodam jeszce że obydwa tlumiki byly by z tego samego roku czyli 2008. Z góry dzieki za wszystkie odpowiedzi
    • mihau000
      Przez mihau000
      Popłynąłem z serwisem amortyzatora. Mimo, że ten model jest łatwy w serwisowaniu to chyba przez chwilę odcięło mi myślenie. Otóż "sitko" w tłumiku (o ile można to tak nazwać), nie chce puścić. Kręciłem regulację palcami, lekko, ale widocznie gdzieś złapało i trzyma. Jako że jest to plastik i aluminium rozwiązania - siłowe to ostateczność. Kolejną rzeczą jest to, że już zgłupiałem i nie wiem w którą stronę kręcić - z manuala dostępnego na stronie http://my-sport.spb.ru/manual_1/index-16.htm ze stron 8 i 14 wydaje mi się, że same sobie zaprzeczają. Dołączam zdjęcia, jestem niewyspany i z opisu nie wiadomo o co chodzi


    • sznib
      Przez sznib
      Natknąłem się ostatnio na ciekawy filmik na YT dotyczący ustawienia tłumienia dampera:
       

       
      Przyznam że  ie wiedziałem o tej metodzie i tłumienie zawsze ustawiałem "na czuja".
      Dla tych co się nie lubią z j. angielskim lub też nie chcą słuchać kilkunastu minut nawijki streszczę sprawę pokrótce:
       
      Zakres regulacji tłumienia w damperach jest dość duży, ale ma on na celu dostosowanie tego parametru do wagi bikera, ewentualnie do stylu jazdy. I tak, mamy tylko JEDNO optymalne ustawienie, plus dwa kliki na ostre zjazdy. Jak znaleźć optymalne ustawienie? Potrzebny będzie większy krawężnik i kolega do pomocy (sytuacja na filmiku od 4.20). Oczywiście prawidłowo ustawiony SAG, wszelkie blokady czy platformy wyłączone. Zaczynamy od małego tłumienia, zjeżdżamy z krawężnika z prędkością ok. 10km/h, na siedząco, nie tykamy hebli. Kolega obserwuje jak się zachowuje tylne zawieszenie po zjechaniu z krawężnika. Jak widać na filmiku damper ugiął się i wyprostował aż trzy razy. Dajemy więc większe tłumienie i ponawiamy zjazd z krawężnika. Próby ponawiamy zwiększając tłumienie o jeden klik do momentu kiedy będzie tylko jeden cykl ugięcie wyprostowanie. I to jest właśnie to optymalne ustawienie tłumienia. Osoby lubiące ostre zjeżdżanie mogą zmniejszyć tłumienie o max 2 kliki, nie więcej.
      Tyle. Proponuję temat przykleić, bo info w nim zawarte jest dość istotne.
    • OnionBro
      Przez OnionBro
      Miałem rower odwrócony do góry kołami i spuściłem powietrze z nie tej lagi co trzeba (miałem spuścić z lewej a spuściłem z prawej) i o ile do lewej wcisnąłem trochę pompką do dętek to do prawej nie wejdzie bo tłumik spv :C a Beto SP-002AG nie pompuje od zera tylko dopiero jak już jest jakieś ciśnienie w środku. W scenariuszu jest napisane że teraz pada pytanie wyżej a kilka osób mi odpowiada lub pyta o więcej konkretnych info, to ten tego... do dzieła!
×