Skocz do zawartości

[amortyzator] różnice pomiędzy wersjami XCRa (widelec do 350)


Koovert

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Zajechałem właśnie swojego XCMa w dwuletnim Krossie Levelu A2. (Zawinił kompletny brak konserwacji. Pozacierał się na goleni i teraz żadne smarowanie mu nie pomaga. Będę miał nauczkę na przyszłość.) W związku z tym chcę w nim zamontować coś nowego. (Jakoś obawiam się kupić używany amortyzator.)

Zastanawiałem się nad XCRem, raczej wersja -LO a nie -RL (nie zależy mi na blokadzie na kierownicy). Mój przedni hamulec to BL-M575, więc nie muszę mieć mocowań pod V-ki (wręcz wolałbym ich nie mieć). Pytane do Was: czy dopłacać do wersji -R (z regulacją odbicia)? Coś się w ten sposób rzeczywiście reguluje, czy to tylko pic na wodę i można sobie darować? I czy może nie jest jakiś inny widelec, o podobnych lub lepszych parametrach z tej półki cenowej, który ktoś mógłby polecić?

 

Na widelec nie chciałem przeznaczyć więcej niż 350zł.

W kwestii twardości, to zazwyczaj ważę około 80kg.

 

Niby gdzieś kołata mi się myśl o Raidonie, ale wersje teoretycznie osiągalne (dostępne tutaj lub tu) nie tylko przekraczają widełki cenowe, ale też są starsze (2011), a wg. tego tematu może to być nie koniecznie najlepsze rozwiązanie.

 

Z góry dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

LO - blokada na goleni

RL - manetka

LOD - blokada + rebound

RLD - manetka + rebound

 

Teraz inaczej nazywają od tego roku nastąpiła modernizacja i obecny XCR to niegdysiejszy Raidon. Niestety z tak niskim budżetem będziesz miłą brać co jest i nie wybrzydzać albo dozbierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech, nie ogarniam.
Na stronie Suntoura używają oznaczeń -R dla regulacji odbicia dla modeli oznaczonych jako 2014, tak samo na eurobike.pl dla modeli 2013-14, ale z 2011 widzę "D" w oznaczeniach kodowych Raidonów w linkowanych sklepach. Czyli to "D" przeszło w "R", a nie na odwrót, tak?

Odnośnie cen, wiadomo jak to jest na wszelkich forach: jak się napisze limit 1000 to będą sugestie za 1200, bo w tej cenie można kupić coś znacznie lepszego; jak 300, to nagle coś za 330 będzie niczym niebo a ziemia. Te 370-400 wyskrobię, tym bardziej, że nie pali. Przez zimę będę katował stary sprzęt. Jakbym napisał 400 nagle okazało by się, że niżej niż 450 się nie zejdzie. 8-]

 

Znaczy się XTR 2013-14 jest porównywalny z Raidonem x-2012? Hm, to by coś tłumaczyło: ojciec ma 3-4 letniego XTRa, a w nim obustronne sprężyny i brak blokady skoku. Z czystej ciekawości (bo to pewnie poza moimi widełkami cenowymi) nowy Raidon jest analogicznie porównywalny jakościowo z klasą wyżej, czyli Epicon XC?

 

@Dudi353

Mówisz o wersji LO-R ze sprężyną czy o powietrznym? Bo nie wiem, czy patrzymy na to samo. Jakoś wydaje mi się, że o sprężynie. W tym wypadku nie było by lepiej kupić ten linkowany wcześniej? Też 32mm, stary Raidon, czyli jak nowy XCR, a do tego powietrzny, a kosztuje 30zł więcej. I de facto do tego się sprowadza w tej chwili mój wybór.

 

Opierając się na danych z eurobike.pl, katalog też wydaje się, delikatnie mówiąc, niezbyt konsekwentny.

XCR 2013/2014

LO 340/360 +20

RL 400/430 +30

LOR 430/370 -60

RLR 500/460 -40

 

Odnośnie Mosso, jakoś trochę się obawiam tego sztywnego widelca. Wiem, że nie jeżdżę wyczynowo, ale wg mojej wiedzy aluminium jest dość sztywne (bardziej niż włókno węglowe czy stal), a głównym powodem wymiany widelca jest zajechanie amortyzatora. Na masie mi jakoś nie zależy. A w góry raz na jakiś czas pojadę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

NA stronie SR niedawno był remanent, jest zupełnie inna. kiedyś Było przykładowo LOD - Lock Out Damping - co oznacza blokadę i regulacje odbicia teraz LO-R co oznacza to samo. Kiedyś mało który wideł miał tą regulacje teraz mają w większości.

 

No ale jak mówiłem skromniutkie 350 zł nie pozostania ci miejsca na wybrzydzanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że tłumienie jest wręcz prostacko rozwiązane to wiem. 8-] Chodziło mi bardziej o to, czy ta regulacja coś rzeczywiście zmienia, ale Poochaty na to odpowiedział.

 

To za 350-400 można ustrzelić używanego Epicona (jak pisze MikeSkywalker) czy Raidona (Puklus)? Do wiosny będę ew. polował na wszystkie trzy (i jeszcze Torę), ale dobrze wiedzieć na co się nastawiać. Wtedy szukać sprężynowych czy powietrznych? Tyklo czy to rzeczywiście dobry pomysł brać używki? Bo boję się tego trochę, a może nie słusznie.

 

Małe pytanie o linkowane widelce.

Ten z Centrumrowerowego będzie porównywalny z nowym XCR LOR (bo nowe XCRy są jak stare Raidony), tak? Więc przy cenie 370/410 lepiej brać XCRa z nowego rocznika, tak?

A ten z Rowertoura to nie jest przypadkiem powietrzny? W nazwie nie ma "air", ale w opisie jest sprężyna powietrzna. Czy w tym wypadku on nie byłby najlepszym rozwiązaniem?

 

No i przy okazji: widelce są jakoś zestandaryzowane i wchodzą w stery "tak po prostu", czy przy okazji wymiany może będę musiał kupować nowe stery, lub nawet coś może w ogóle nie pasować?

Edytowane przez Koovert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam śmigam na XCR bodajże z 2008 z regulacją napięcia wstępnego i regulacją tłumienia ( fajna opcja) i daje rade, jeździłem też na nowszym modelu z 2011 roku z blokadą skoku i już takich pozytywnych wrażeń nie mam, choć w sumie to są proste konstrukcje to różnica jest spora więc jak wyhaczysz opcję z regulacją tłumienia to polecam, a jeżeli Tobie się nie spieszy to proponuje wstrzymać się z zakupem i spróbować znaleźć jakiegoś Epicona na allegro( bardzo duża różnica w kulturze pracy, oczywiście na +),  dozbieraj jakieś z 50 zł i czaj się na okazje :icon_cool: czasami ludzie wymieniają nowe amory lub lekko śmigane i za te 400zł można już coś fajnego kupić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna z największych wad suntoura to waga. Nawet jak na sprężyny są po prostu ciężkie. Ja zmieniłem żonie amora i rower schudł 500 g... Tłumienie regulowane jest fajne, bo regulowane :) Niby zwykły xcr tez ma tłumienie ustawione na jakimś tam poziomie, ale nie jest ono dla mnie jakoś mierzalne, przy regulacji mogę skręcić na maksa i od tego poziomu regulować i ustawić taki, jak mnie odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesiądź się na sztywny widelec jak masz tylko 350zł.Poważnie.90% terenów w Polsce można oblatać spoko na sztywno.Dziś kupisz kolejny wideł raczej mocno podstawowej klasy i co? za dwa lata znów wymiana?Jak juz brać amora to trzeba zapłacić minimum za poziom np.Recona Golda,Epicona,Axona.Sztywniak jest bezobsługowy,sztywny z natury i oczywiście nie dostanie luzów na goleniach oraz waży ok.1500gr mniej od pseudo amora jakim jest omawiany wyżej XCR.

Na aliexpres można kupić wideł carbonowy o wysokość amora za ok.400zł i masie 550gr z przeznaczeniem do MTB dla koła 26" i 29".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesiądź się na sztywny widelec jak masz tylko 350zł.Poważnie.90% terenów w Polsce można oblatać spoko na sztywno.Dziś kupisz kolejny wideł raczej mocno podstawowej klasy i co? 

Bez jaj, za te wspomniane 350-400 złotych można kupić fajny amor na kilka lat.

Można oblatać ale jaki sens?

Niedługo dotrzemy do absurdu gdzie poniżej tysiąca złotych będzie się polecało sztywne widelce. 

Edytowane przez MikeSkywalker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker

Hm, skoro nie ma się co zepsuć, to w takim razie co zrobiłem z moim, że nie mogę go doprowadzić do stanu względnej używalności?

Gość w serwisie (Tomek z Tomedu na Mikołowskiej w Katowicach) trochę nad nim popracował, po czym fachowo stwierdził, że lepiej nie będzie. A sąsiadowi na identycznym sprzęcie chodzi znacznie lżej. 8-/

 

@Poochaty

Kiedyś pewnie wsiąknę w rower na tyle, że będę zwracał uwagę na wagę, ale na razie jakoś to nie jest dla mnie problem.

 

@Ronina

Zacząłem od tego, że widelec chcę wymienić, bo amortyzator już nie domaga: strasznie ciężko chodzi i zrobił się za twardy. Więc jakbym miał w ogóle rozważać kupno twardego, to dalej jeździłbym z obecnym, bo większa waga nie jest dla mnie kłopotem. Często jeżdżę wzdłuż torów po podkładach (albo dziurach po nich). Jazda w takim terenie na ciężko chodzącym amortyzatorze nie jest zbyt przyjemna, a na twartym widelcu będzie jeszcze gorzej. Da się, ale po co?

Wg tego co czytałem, mianem pseudoamorów określa się ZOOMy czy ewentualnie XCT, a XCR to już coś, co nieźle się sprawdza. Jasne, każdy mierzy własną miarką. Na przykład mi byłoby strasznie ciężko doradzić komuś zakup wiązań do snowboardu za 400zł: bo tu nie trzyma, tam pęknie, tu się wygina i w ogóle nie tłumi. Ale na pewno będą lepsze od tych za 250, a wiem, że nie każdy potrzebuje aż takiej jakości. To, co producenci wszelkiego sprzętu określają jako "średnia półka" dla większości jest już dla większości półką wyższą. I nie mam na razie ambicji płacić za nowy amor tyle, ile dałem za rower. Może kiedyś, ale powoli ze zmianami. Jeżeli XCM wytrzymał 2-2,5 roku, to XCR niech wytrzyma te 3-4. Cztery lata to kupa czasu, w ciągu któego mogę się wkręcić jak sznurówka w łańcuch, albo w ogóle olać rower.

 

@Dudi353

Widzę, w zakończonych. Ale to też sztywny.

 

Summa summarum, przez najbliższe 3 miesiące szukam na allegro takich używanych wideldów w wersji powietrznej:

SR Suntour Raidon XC, Rock Shox Tora, Rock Shox Reba, ewentualnie SR Suntour Epicon, Rock Shox Recon

A jak nie znajdę, to nowy, tegoprzyszłoroczny XCR lub powietrzny Raidon z 2011 (O ile dalej będzie dostępny w tej cenie i rzeczywiście jest powietrzny.)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

*MikeSkywalker

Jaki?

Chętnie się dowiem, o amorze nieprzedpotopowym, nowym za 350 - 400zł, który wytrzyma 3 lata przy mocnych hydraulikach, jeździe przez cały rok w każdych warunkach i katowaniach na maratonach bez luzu (w grę nie wchodzi wymiana tulei) i wycieków? Chętnie posłucham :D Brać mosso na długie spokojne lata, albo xcr na 2 latka i za 2 latka znowu martwić się wymianą :) Sam stoję przed bliższą lub dalszą wymianą zaciekanego xcm-a i po przeczytaniu mocno zaargumentowanego listu uwzględniającego rownież wady przy budżecie 350zł jestem zdecydowany.

Niestety, za takie pieniążki nie można mieć wszystkiego :( Pozdrawiam :D

Edytowane przez Dudi353
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To odpuść sobie nowego :) Używane można kupić w całkiem dobrym stanie. Kolega wyrwał z alle-gro parę starszych roczników. Manitou Drake za 400zł, dwa razy RS Pilot (powietrzniak) za mniej niż 300zł. Rozbierałem wszystkie i były w bardzo dobrym stanie. Opłaca się szukać starszych amorków. bo były robione na lata. Tak samo RS Judy powinien być dobry. Te amorki nie są może najlżejsze (2kg), ale za to faktycznie działają i będą działać jeszcze lata.

 

Jeśli chcesz dobrego taniego i trwałego działającego amorka, to celuj w używane starsze amortyzatory Manitou, RockShox, Marzocchi. Nie będą lekkie, ale za to trwałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też jest kwestia użytkowania, do czego potrzebujesz sprzętu i jak będziesz go wykorzystywać. Jak na standardy tego forum nie katuję zbytnio roweru (trochę go zaniedbywałem, ale to inna sprawa), w góry jadę dwa razy na rok, przez większość czasu jeżdżę po 2h parę razy w tygodniu po nieużytkach czy lasach, na maratonie XC byłem raz, zostałem ustawiony do pionu, wskazano mi miejsce w szeregu (tam na końcu, w okolicach trzeciego rzędu publiczności) i więcej się nie wybieram. Więc sprzęt który potrzebuję ma "po prostu" działać i tak wysokiej półki nie potrzebuję.
Dla mnie, do takiego bardzo amatorskiego jeżdżenia tylko dla przyjemności, takie kompromisowe rozwiązania wystarczą. Nie jestem typowym niedzielnym rowerzystą, co to jedzie tylko po bułki i do kościoła, ale dla nich są ZOOMy i inne marketowce, ew. najniższa półka markowych. Zawsze byłem cięty na ludzi, co kupują sprzęt praktycznie profesjonalny, a łatwiej było by im na tym dla początkujących, bo wygodniej się go używa i jest dostosowany do ich umiejętności (aparaty, rowery, snowboard, praktycznie wszystko) i starałem się unikać takiego zachowania u siebie. Jak poprzedni sprzęt przestaje mi wystarczać, to kupuję klasę - dwie wyżej, a nie przeskakuję od razu nie wiadomo ile. Taki sprzęt trzeba umieć używać, a tego nauczysz się na pośrednich produktach. Jeżeli w moim widelcu można ustawić tylko napięcie wstępne sprężyny (co i tak ledwo działa), to jak będę miał widelec z regulacją wolnej kompresji, dekompresji, z 2 komorami powietrznymi w których ustawia się samemu ciśnienie, to nawet nie będę w stanie powiedzieć czego chcę, a tym bardziej przewidzieć jak się będzie zachowywał sprzęt na danych ustawieniach. Po co mi widelec za 800 jak ten za 400 i tak będzie się sprawował lepiej, niż sobie wyobrażam?

Co innego, jeżeli rzeczywiście ciśniesz rower. Wtedy masz bardziej restrykcyjne wymagania, a to kosztuje. Wtedy albo masz to co chcesz  i płacisz, albo dostrzegasz braki i wady własnego sprzętu.

@Kundello
Pilot widzę przestano produkować w 2005, a Judy jeszcze 4 lata wcześniej. Taki dość leciwy, 10 letni amorek też się nada?

Mógłbym prosić Cię o nazwy tych pozostałych? Żebym wiedział czego szukać?

 

Dobrze mi się wydaje, że mam szukać widelca na 1-1/8"? I czy wymiana amortyzatora wiąże się z wymianą sterów? Chyba mam półzintegrowane, jeżeli to coś zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koovert, z takich starszych to wszelkiej maści Bombery (ale nie DJ) od marzocchi, RS pilot, Judy to to samo co Dart 3, więc też będzie ok, ale trzeba trafić dobrze, bo są różne sprężyny (twarde i miękkie). Tora też jest dobra, bo praktycznie nie do zajechania, a jeśli ktoś ją wymienia, to tylko dlatego że prawdopodobnie włożył lżejszego amora. Stare Suntoury też są dobre, ale te z wyższych półek (Axon, XC-PRO).

Foxów nie ma nawet co szukać;)

Manitou Drake, Minute, Axel (tego bardzo łatwo znaleźć i działa całkiem dobrze).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...