Skocz do zawartości

[poradnik] Regulacja i ustawianie zacisku hamulcowego


Silver400

Rekomendowane odpowiedzi

W związku z ciągle powracającym tematem ustawiania zacisków hamulcowych, postanowiłem napisać ten krótki poradnik.
Adresowany jest on głównie do młodych rowerzystów oraz takich, którzy nie mieli styczności z hamulcami tarczowymi. Cała operacja jest bardzo prosta, a ja postaram się ją rozpisać naprawdę łopatologicznie.
 
Co będzie nam potrzebne:
1. Klucze imbusowe
2. Śrubokręt płaski (czysty!)
3. Cierpliwość
4. Mile widziany stojak lub inne stabilne oparcie dla roweru.
5. 15 min czasu
 
Proszę o czytanie w całości danego punkt przed zrobieniem czegokolwiek.
 
 
Regulacja ustawienia zacisku w hamulcach hydraulicznych.
1. Zaczynamy od ustawienia roweru tak aby móc swobodnie kręcić jednym kołem (stojak itp.)
 
2. Diagnozujemy czy dany zacisk faktycznie wymaga naszej uwagi
 
3. Kręcimy kołem i uważnie je obserwujemy:
Jeśli do naszych uszu dobiega jakiś dziwny dźwięk (typu szuranie, ocieranie) lub koło wytraca prędkość w sposób nagły (czyli nie zwalnia płynnie, tylko nagle się zatrzymuje) to ustawienie zacisku wymaga regulacji.
 
4. Poluzujemy trochę śruby regulacyjne zacisku (zaznaczone na zdjęciu), nie dotykając śrub mocujących adapter do ramy/widelca (również oznaczone na zdjęciu)
 

regulacja1


 
Uwaga: Jeśli zacisk był zdjęty z roweru, np. celem czyszczenia, należy go odkręcić całkowicie i delikatnie rozepchnąć klocki cienki płaskim śrubokrętem.
 
5. Stajemy za rowerem lub w innym miejscu tak aby tarcza była prostopadle do nas, innymi słowy aby w naszym widoku stanowiła jedynie wąską linie.
 
6. Delikatnymi ruchami, staramy się ustawić zacisk tak aby po obu stronach tarczy uzyskać delikatny luz (1-2 mm)
Co powinno wyglądać mniej-więcej tak z obu stron:
 

regulacjaluz


 
Uwaga: W czasie wykonywania tego punktu warto wprawić koło w ruch, dzięki czemu można wykryć czy ewentualne bicie tarczy (występujące niemalże zawsze) mieści się w naszym luzie. UWAGA NA PALCE  !
 
 
7. Powtarzamy punkt 3, jeśli podane objawy nie występują delikatnie dokręcamy zacisk przytrzymując go jednocześnie drugą ręką.
 
8. Powtarzamy punkt 3, jeśli podane objawy nie występują dokręcamy mocno ale nie gwałtownie.
 
Gotowe :)
 
Przedstawiona metoda jest metodą kompleksową, używaną przez autora,  skutkująca zawsze idealnym ustawieniem zacisku.
Polecana przez niektórych metoda poluzowania zacisku, wciśnięcia klamki i dokręcania jest metodą prostszą, szybszą ale w wielu wypadkach nieskuteczną.
 
 
Regulacja ustawienia zacisku w hamulcach mechanicznych (na linkę).
Sposób poprawnego ustawienia takiego zacisku, różni się dość znacząco od ustawiania zacisków hydraulicznych. Wynika to z odmiennej budowy i zasady działania.
 
1. Zaczynamy od ustawienia roweru tak aby móc swobodnie kręcić jednym kołem (stojak itp.)
 
2. Diagnozujemy czy dany zacisk faktycznie wymaga naszej uwagi
 
3. Kręcimy kołem i uważnie je obserwujemy:
Jeśli do naszych uszu dobiega jakiś dziwny dźwięk (typu szuranie, ocieranie) lub koło wytraca prędkość w sposób nagły (czyli nie zwalnia płynnie, tylko nagle się zatrzymuje) to ustawienie zacisku wymaga regulacji.
 
W tym momencie mamy dwie opcje do wyboru: albo za blisko ustawiony jest jeden z klocków (lub oba) albo mamy do regulacji wszystko (przy montarzu albo dla pewności należy przyjąć tą opcje). Ja opiszę szczegółowo cały proces regulacji gdyż regulacja samych klocków wchodzi w jego skład.
 
4. Poluzujemy trochę śruby mocujące zacisk (zaznaczone na zdjęciu), nie dotykając śrub mocujących adapter do ramy/widelca
 

mechaniczne1


 
5. Odkręcamy śrubę trzymającą linkę ( zaznaczona) a śruby baryłkowe (przy zacisku lub/i klamce hamulca) wkręcamy maksymalnie po czym wykręcamy o 1-2 obroty.
 
6. Regulację klocka nieruchomego (zwykle znajduje się od strony koła) ustawiamy tak aby klocek "schował się" jak najbardziej, (inaczej mówiąc, odsunął się jak najdalej od tarczy).
 
7. Stajemy za rowerem lub w innym miejscu tak aby tarcza była prostopadle do nas, innymi słowy aby w naszym widoku stanowiła jedynie wąską linie.
 
8. Delikatnymi ruchami ustawiamy cały zacisk, tak aby był możliwie w tej samej lini co tarcza. Nie jest konieczne ustawienie tarczy idealnie po środku, ważniejsze jest aby było prosto.
 
9. Dokręcamy mocno śruby mocujące zacisk (można przytrzymać drugą ręką alby nie zmienił swojego położenia w czasie dokręcania).
 
10. Ustawiamy klocek nieruchomy, za pomocą pokrętła lub śruby służącej do jego regulacji (zwykle znajduje się od strony koła). Staramy sie znaleźć położenie możliwie blisko tarczy ale tak, aby nie bylo styku. Dla pewności kręcimy kołem, w razie potrzeby odsuwamy nieco klocek.
 
11. Ustawiamy klocek ruchomy, naciągamy palcami linkę i dokręcamy ją odpowiednią śrubą.
 
Uwaga, ramię do którego mocujemy linkę, można odgiąć (symulując pracę linki)  od położenia wyjściowego i dopiero wtedy dokręcić napiętą linkę. Wymaga to nieco wprawy i siły ale pozwala na mniejsze wykręcenie śruby baryłkowej.
 
12. Następnie obserwując klocek ruchomy wykręcamy śruby baryłkowe. Naszym celem, podobnie jak w przypadku klocka nieruchomego, jest ustawienie możliwie blisko tarczy, unikając jednak bezpośredniego styku.
Dla pewności kręcimy kołem, w razie potrzeby odsuwamy nieco klocek, wkręcając trochę śrubę baryłkową.
 
Uwaga, warto w trakcie, kilku krotnie wcisnąć klamkę, (upewniając się najpierw że dobrze przykręciliśmy linkę, żeby "nie uciekła") aby pancerze i linka ułożyły się i naciągneły.
 
13. Dla pewności, jeszcze raz, sprawdzamy czy koło kręci się bez oporów i dokręcamy wszystkie śruby.
 
Gotowe:)
 
Jeśli wszystko poszło dobrze, tarcza jest prosta a a klocki możliwie blisko tarczy, powinniśmy uzyskać mocny i ostry hamulec (również krótki skok klamki).  Jeśli ktoś woli aby hamulce były mniej ostre (reagowały dopiero po pewnym skoku klamki), należy metodą prób i błędów, poprzez wkręcanie i wykręcanie śrub baryłkowych znaleźć odpowiadające nam ustawienie. Klocek nie ruchomy, zawsze powinien być, w miarę możliwości, blisko tarczy.
 
 
Co może pójść nie tak ?
1. Za nic w świecie nie mogę ustawić zacisku tak aby kręcąca się tarcza nie ocierała o klocki.
- Prawdopodobnie tarcza jest krzywa, może wymagać prostowania lub wymiany.
 
2. Przy dokręcaniu, zacisk przekrzywia się i znowu słychać ocieranie:
- Dokręcanie jest najgorszym momentem i całą prace można łatwo spaprać, należy to robić powoli i uważnie.
(osobiście zaczynam od dokręcania bez wykorzystania ramienia, jakie daje nam zwyczajny klucz imbusowy)
 
3. Dokręciłem zacisk, po obu stronach tarczy jest luz a mimo to ciągle słychać ocieranie.
- Być może spotkałeś/łaś się ze szczególnym przypadkiem. Zacisk mimo zastosowania odpowiedniego adaptera jest za nisko w stosunku do tarczy i ociera o jej zewnętrzną górną krawędź. Pomiędzy adapter a zacisk można zastosować podkładki (uwaga aby nie przesadzić, mi wystarczyły 2mm). Załączam zdjęcie wyjaśniające.
 

regulacjaostatnie


 
Proszę o opinie i ewentualną konstruktywną krytykę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbyś przeczytał co napisałem, to zauważyłbyś, że wspominam o tej metodzie.

Pisząc na forum poradnik, nie chce propagować metody która może działa a może nie.

Początkujący rowerzysta po tego typu poradzie, jedzie z rowerem do serwisu zamiast się czegoś nauczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No całkiem niezłe, w miarę prosto i z sensem można dodać o blokowaniu tarczy w zacisku i konieczności dania podkładki. Watro także napisać co robić kiedy zacisk zaczyna trzeć o szprychy :P i czego to może być przyczyną.

 

Próbowałem edytować ale najpierw zmniejsz zdjęcia do rozsądnych wielkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

 

 

6. Delikatnymi ruchami, staramy się ustawić zacisk tak aby po obu stronach tarczy uzyskać delikatny luz (1-2 mm) Co powinno wyglądać mniej-więcej tak z obu stron:

A co zrobić jeśli uzyskanie 1-2mm luzu okazuje się marzeniem ściętej głowy? Przestrzeni między klockiem a tarczą mam ok 0,5mm i za cholerę nie mogę ustawić tak, żeby nie obcierało (tarcza wydaje się być prosta). Rozpychanie śrubokrętem nie pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny poradnik.

W razie problemów, z ustawieniem warto też sprawdzić miejsce styku zacisku, z amortyzatorem/ramą. Niekiedy zostają jakieś minimalne nadlewki poprodukcyjne , lub nierówności lakieru , które też utrudniają osiowe ustawienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Witam, od wczoraj mam mój pierwszy rower z hydraulicznymi tarczówkami i po regulacji ("poluzować zacisk, wcisnąć klamkę i przykręcić zacisk z powrotem") z tyłu tak jakby wyciekło trochę oleju i zaciski się chyba ubrudziły, bo nawet gdy wytrę tarczę i zahamujmę to jest lekko mokra/tłusta. I gdy mocniej zacisnę klamkę to w miejscu zaznaczonym na zdjęciu pojawia się jakiś płyn. Dodam, że z przodu robiłem tak samo i wszystko działa doskonale, a z tyłu nie wiem dlaczego tak jest.

 

Hamulce to Shimano M395 w Krossie Evado 4.0

 

10565759_738372919560567_1501930371_n.jp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

@mklos1

 

Dzisiaj walczyłem  2h z moimi niewdzięcznymi Elixirami 5. Kupiłem nawet szczelinomierz myśląc, że w ten sposób ustawie je idealnie w 2 min. Nic bardziej mylnego, te cholery między tarcza a klockiem mają 0,2-0,25 mm luzu (ehh jak ja czytam o 1-2 mm luzu w innych modelach to aż zazdrość bierze) Mimo włożenia "listków" i prze najróżniejszych kombinacji w grubościach i kolejności wkładania to ciągle słychać szuranie. Tarcza wydaje się być prosta. Wyjmę listki, nic nie ociera, zahamuję i od razu coś szura.

 

Jak dla mnie to prześwit 0,2 mm, to jakieś nieporozumienie , ledwo widać szczelinę (o ustawieniu na oko nie ma mowy!) Hamulce może i mają fajny krótki skok klamki ale konstrukcja powinna wymuszać większy skok tłoczka i większą szczelinę żeby można to było ustawić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj powalczyłem jeszcze raz, cały układ przelałem od nowa i o dziwo zacisk ustawił się bez problemu w kilka sekund. Już nie ociera (oczywiście jak na warunki Avida, posiadacze wiedzą o co chodzi)

 

@moderator, Silver400

Może wartko byłoby dodać do poradnika taki podpunkt? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Mam jedno pytanie. Wymieniałem oko przednie i odkręciłem je całe i teraz muszę wyregulować hamulec. Koło dokręcam i środek koła musi być ustawiony prostopadle do środka kierownicy tak? i wtedy dopiero podnoszę rower przykręcam zacisk hamulca i reguluje hamulce tak?? A i jeszcze jedno z jaką siła dokręcam koło-zacisk mam podobny do tego co na foto?

 

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koło włóż w haki widelca, postaw rower na podłożu, dopiero wtedy, zamknij szybkozamykacz.

Siła zamknięcia powinna być taka żebyś był w stanie go potem otworzyć własna ręką.

Dopiero wtedy regulujesz hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam,

 

Mam pytanie odnośnie regulacji.

Czy tarcza ma prawo mieć tzw "bicie" na boki. Jeśli tak to jakie. Czy musi być idealnie prosta? Wczoraj zamontowałem u siebie zestaw Avid BB5 i tarczę 180mm. Zauważyłem że tarcza ma lekkie bicie, ok 1mm. Wiem że można odsunąć klocki od tarczy tak żeby nie obcierała, ale czy nie będzie to miało wpływu na siłę hamowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam

moge prosic o przywrocenie obrazkow? bo chyba wygasly:)

Tomek

 

W związku z ciągle powracającym tematem ustawiania zacisków hamulcowych, postanowiłem napisać ten krótki poradnik.

Adresowany jest on głównie do młodych rowerzystów oraz takich, którzy nie mieli styczności z hamulcami tarczowymi. Cała operacja jest bardzo prosta, a ja postaram się ją rozpisać naprawdę łopatologicznie.

 

Co będzie nam potrzebne:

1. Klucze imbusowe

2. Śrubokręt płaski (czysty!)

3. Cierpliwość

4. Mile widziany stojak lub inne stabilne oparcie dla roweru.

5. 15 min czasu

 

Proszę o czytanie w całości danego punkt przed zrobieniem czegokolwiek.

 

 

Regulacja ustawienia zacisku w hamulcach hydraulicznych.

1. Zaczynamy od ustawienia roweru tak aby móc swobodnie kręcić jednym kołem (stojak itp.)

 

2. Diagnozujemy czy dany zacisk faktycznie wymaga naszej uwagi

 

3. Kręcimy kołem i uważnie je obserwujemy:

Jeśli do naszych uszu dobiega jakiś dziwny dźwięk (typu szuranie, ocieranie) lub koło wytraca prędkość w sposób nagły (czyli nie zwalnia płynnie, tylko nagle się zatrzymuje) to ustawienie zacisku wymaga regulacji.

 

4. Poluzujemy trochę śruby regulacyjne zacisku (zaznaczone na zdjęciu), nie dotykając śrub mocujących adapter do ramy/widelca (również oznaczone na zdjęciu)

 

y4zr.jpg

 

Uwaga: Jeśli zacisk był zdjęty z roweru, np. celem czyszczenia, należy go odkręcić całkowicie i delikatnie rozepchnąć klocki cienki płaskim śrubokrętem.

 

5. Stajemy za rowerem lub w innym miejscu tak aby tarcza była prostopadle do nas, innymi słowy aby w naszym widoku stanowiła jedynie wąską linie.

 

6. Delikatnymi ruchami, staramy się ustawić zacisk tak aby po obu stronach tarczy uzyskać delikatny luz (1-2 mm)

Co powinno wyglądać mniej-więcej tak z obu stron:

 

rmea.jpg

 

Uwaga: W czasie wykonywania tego punktu warto wprawić koło w ruch, dzięki czemu można wykryć czy ewentualne bicie tarczy (występujące niemalże zawsze) mieści się w naszym luzie. UWAGA NA PALCE  !

 

 

7. Powtarzamy punkt 3, jeśli podane objawy nie występują delikatnie dokręcamy zacisk przytrzymując go jednocześnie drugą ręką.

 

8. Powtarzamy punkt 3, jeśli podane objawy nie występują dokręcamy mocno ale nie gwałtownie.

 

Gotowe ! :)

 

Przedstawiona metoda jest metodą kompleksową, używaną przez autora,  skutkująca zawsze idealnym ustawieniem zacisku.

Polecana przez niektórych metoda poluzowania zacisku, wciśnięcia klamki i dokręcania jest metodą prostszą, szybszą ale w wielu wypadkach nieskuteczną.

 

 

Regulacja ustawienia zacisku w hamulcach mechanicznych (na linkę). 

Sposób poprawnego ustawienia takiego zacisku, różni się dość znacząco od ustawiania zacisków hydraulicznych. Wynika to z odmiennej budowy i zasady działania.

 

1. Zaczynamy od ustawienia roweru tak aby móc swobodnie kręcić jednym kołem (stojak itp.)

 

2. Diagnozujemy czy dany zacisk faktycznie wymaga naszej uwagi

 

3. Kręcimy kołem i uważnie je obserwujemy:

Jeśli do naszych uszu dobiega jakiś dziwny dźwięk (typu szuranie, ocieranie) lub koło wytraca prędkość w sposób nagły (czyli nie zwalnia płynnie, tylko nagle się zatrzymuje) to ustawienie zacisku wymaga regulacji.

 

W tym momencie mamy dwie opcje do wyboru: albo za blisko ustawiony jest jeden z klocków (lub oba) albo mamy do regulacji wszystko (przy montarzu albo dla pewności należy przyjąć tą opcje). Ja opiszę szczegółowo cały proces regulacji gdyż regulacja samych klocków wchodzi w jego skład.

 

4. Poluzujemy trochę śruby mocujące zacisk (zaznaczone na zdjęciu), nie dotykając śrub mocujących adapter do ramy/widelca

 

ket6.jpg

 

5. Odkręcamy śrubę trzymającą linkę ( zaznaczona) a śruby baryłkowe (przy zacisku lub/i klamce hamulca) wkręcamy maksymalnie po czym wykręcamy o 1-2 obroty.

 

6. Regulację klocka nieruchomego (zwykle znajduje się od strony koła) ustawiamy tak aby klocek "schował się" jak najbardziej, (inaczej mówiąc, odsunął się jak najdalej od tarczy).

 

7. Stajemy za rowerem lub w innym miejscu tak aby tarcza była prostopadle do nas, innymi słowy aby w naszym widoku stanowiła jedynie wąską linie.

 

8. Delikatnymi ruchami ustawiamy cały zacisk, tak aby był możliwie w tej samej lini co tarcza. Nie jest konieczne ustawienie tarczy idealnie po środku, ważniejsze jest aby było prosto.

 

9. Dokręcamy mocno śruby mocujące zacisk (można przytrzymać drugą ręką alby nie zmienił swojego położenia w czasie dokręcania).

 

10. Ustawiamy klocek nieruchomy, za pomocą pokrętła lub śruby służącej do jego regulacji (zwykle znajduje się od strony koła). Staramy sie znaleźć położenie możliwie blisko tarczy ale tak, aby nie bylo styku. Dla pewności kręcimy kołem, w razie potrzeby odsuwamy nieco klocek.

 

11. Ustawiamy klocek ruchomy, naciągamy palcami linkę i dokręcamy ją odpowiednią śrubą.

 

Uwaga, ramię do którego mocujemy linkę, można odgiąć (symulując pracę linki)  od położenia wyjściowego i dopiero wtedy dokręcić napiętą linkę. Wymaga to nieco wprawy i siły ale pozwala na mniejsze wykręcenie śruby baryłkowej.

 

12. Następnie obserwując klocek ruchomy wykręcamy śruby baryłkowe. Naszym celem, podobnie jak w przypadku klocka nieruchomego, jest ustawienie możliwie blisko tarczy, unikając jednak bezpośredniego styku.

Dla pewności kręcimy kołem, w razie potrzeby odsuwamy nieco klocek, wkręcając trochę śrubę baryłkową.

 

Uwaga, warto w trakcie, kilku krotnie wcisnąć klamkę, (upewniając się najpierw że dobrze przykręciliśmy linkę, żeby "nie uciekła") aby pancerze i linka ułożyły się i naciągneły.

 

13. Dla pewności, jeszcze raz, sprawdzamy czy koło kręci się bez oporów i dokręcamy wszystkie śruby.

 

Gotowe ! :)

 

Jeśli wszystko poszło dobrze, tarcza jest prosta a a klocki możliwie blisko tarczy, powinniśmy uzyskać mocny i ostry hamulec (również krótki skok klamki).  Jeśli ktoś woli aby hamulce były mniej ostre (reagowały dopiero po pewnym skoku klamki), należy metodą prób i błędów, poprzez wkręcanie i wykręcanie śrub baryłkowych znaleźć odpowiadające nam ustawienie. Klocek nie ruchomy, zawsze powinien być, w miarę możliwości, blisko tarczy.

 

 

Co może pójść nie tak ?

1. Za nic w świecie nie mogę ustawić zacisku tak aby kręcąca się tarcza nie ocierała o klocki.

- Prawdopodobnie tarcza jest krzywa, może wymagać prostowania lub wymiany.

 

2. Przy dokręcaniu, zacisk przekrzywia się i znowu słychać ocieranie:

- Dokręcanie jest najgorszym momentem i całą prace można łatwo spaprać, należy to robić powoli i uważnie.

(osobiście zaczynam od dokręcania bez wykorzystania ramienia, jakie daje nam zwyczajny klucz imbusowy)

 

3. Dokręciłem zacisk, po obu stronach tarczy jest luz a mimo to ciągle słychać ocieranie.

- Być może spotkałeś/łaś się ze szczególnym przypadkiem. Zacisk mimo zastosowania odpowiedniego adaptera jest za nisko w stosunku do tarczy i ociera o jej zewnętrzną górną krawędź. Pomiędzy adapter a zacisk można zastosować podkładki (uwaga aby nie przesadzić, mi wystarczyły 2mm). Załączam zdjęcie wyjaśniające.

 

egia.png

 

Proszę o opinie i ewentualną konstruktywną krytykę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...

Witam.

 

Mam pewien problem z natury regulacji.

 

Po każdorazowym wyjęciu i wsadzeniu przedniego koła muszę regulować zacisk bo klocki ocierają o tarczę.

W tylnym kole nie mam takiego problemu.

Z czego wynika taka zależność, o co chodzi. Hamulce to avid elixir 3.

Tarcza prosta, od nowości to było.

 

z góry dziękuję za wszelkie sugestie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest wina hamulców, tylko kiepskiej piasty. Miałem kiedyś to samo na piastach Joytecha fabrycznie montowanych w kołach Krossa. Potem zmieniłem koła (a więc zarazem i piasty). W tej chwili jeżdżę na piastach DT Swiss 370 i problem nie występuje.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...